Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bollinger 2003, min 2a flaska bättre än den 1a men fortfarande ingen stor Champagne. Varför har dom gjort denna??!!??!! ???
Chapoutier Les Sizeranne 1990, alltid bra ibland grymt bra, idag grymt bra! Härlig Rhone ;D

Precis vad jag också undrat vad gäller Bollyn 2003. Och den där djävla kartongen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Ikväll blidde det en Kistler 2005. Ett bra vin som dock inte imponerar nämnvärt.
Chard eller? Vad var det som var bråkigt?

Jag gillar ju kistler! Inte vara dumma nu!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
ikväll blev det tre goda viner och ett mindre gott

Det blev
Delamotte Bdb 1999
Henriot 1995
Vina Robles Syrée 2005
Kalleske Greenock Shiraz 2006

Ikväll blir det Tensley Three Creek Syrah 2006
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
o vilken var den mindre goda

Vina Robles. Smakmässigt var den lite blaskig i början för att övergå till något av de strävaste jag provat på senare tid. Flytande sandpapper kändes det som.
Kalleske var betydligt bättre och något jag kommer se till köpa på mg nägra av. Rekomenderas verkligen!


Skumpatorsk skrev:
Hur var dessa?

Båda var riktgit bra. Henriot hade smörkola, vanilj och lite päron i lukten. Smakmässigt återkom dessa samt lite mogna äplen. Lagom med syra och en bra mousse. Perfekt att dricka nu. Skulle nog inte lagra dessa någon längre tid om jag hade fler liggandes.
Delamotte var lite mera sluten och behövde lite mera tid för att komma igång. Det fanns gröna/gula äpplen, citrusfrukt, och lite krut & rostade toner i lukten. Smakmässigt så var den betydligt vassare än Henriot med gröna äpplen, champinjoner och lite grape. Betydlig högre syra som behöver lite tid för att stilla sig. Påminde lite om Salon -96 när den väll var på top.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag håller med CH.
Kunde även känna att Delmotten stundtals va väldigt mineralig samt att det smög sig in smak och doft av plommon med jämna mellanrum.
Men i det stora hela två väldigt bra skumpor.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Chard eller? Vad var det som var bråkigt?

Jag gillar ju kistler! Inte vara dumma nu!

Ja chardonnay, det var inget direkt fel på vinet men det får inte mig att göra vågen direkt. Lite intetsägande frukt, lite för mycket ek. Min fru tyckte dock att det var riktigt bra, men det var den första chard som hon drack sedan ungarna kom så hennes gom är väl inte helt kallibrerad.

Sparade halva flaskan så vi får se vad jag säger nästa gång.

/DW
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

I vetenskapens namn så ska jag testa lite olika skumpor ikväll med en vän som är på väg in i träsket.

På kylning ligger:
Louis Roederer
Bollinger
Andre Clouet GR (magnum)
Palmer bdb -02


Återkommer imorgon med anteckningar om jag minns något.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan inte hålla fingrarna ifrån Pure -04 just nu... så sjukt gott! Tur att man har några lådor.. :p
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Kan inte hålla fingrarna ifrån Pure -04 just nu... så sjukt gott! Tur att man har några lådor.. :p

As! Hur gärna vill du ha den där inviten till torrentleech? ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Cristal 1983 är i vilket fall ingen jättestor champagne, men klart drickbar. Tycker verkligen den borde ha mer lagringssmak efter 26 år i en flaska. ???
Den kändes tyvärr ganska smaklös, men bubblade fint gjorde den och som sagt inget fel på den.

Ikväll blir det en Krug Grand Cuvée till förrätten, och sedan en C9dP Domaine Pierre Usseglio & Fils 2005.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
As! Hur gärna vill du ha den där inviten till torrentleech? ;)

Men seriöst.. jag småflinar när jag dricker den nu. Men va faaan.. Har inga problem att dela med mig framöver så du kan lugnt skicka inviten :D

Ska iväg på middag och plockar då med mig 04an men även en 06a. Kommer inte bjuda en endaste skvätt av 04an till de andra Jaaa-det-är-gott-men-jag-gillar-egentligen-amarone - personerna.
 
SV: Idag dricker vi

Till lunch blev det rester från igår, Cowlin Cabernet Sauvignon 2003.

Ikväll vankas det middag hos en polare, får se om det blir nåt spännande där.
 
SV: Idag dricker vi

I skrivande stund, Bollinger GA 1996. Lite för lagrad champagne typisk doft av källare och mogen frukt. Smaken är också den rätt komplex. Påminner ganska mycket om den R.D. 1996 (vilket inte är så konstigt, då det är samma vin fast lagrat kortare på jästfällningen) som jag hade med mig till provningen i Borås (där även bland annat CH var med) för snart två månader sedan, fast något elegantare och inte riktigt lika blytungt. Frågan är om jag inte föredrar denna en liten aning. Kort och gott, en riktigt bra champagne.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
I skrivande stund, Bollinger GA 1996. Lite för lagrad champagne typisk doft av källare och mogen frukt. Smaken är också den rätt komplex. Påminner ganska mycket om den R.D. 1996 (vilket inte är så konstigt, då det är samma vin fast lagrat kortare på jästfällningen) som jag hade med mig till provningen i Borås (där även bland annat CH var med) för snart två månader sedan, fast något elegantare och inte riktigt lika blytungt. Frågan är om jag inte föredrar denna en liten aning. Kort och gott, en riktigt bra champagne.
GA är helt överlägsen RD:n, it's a fact!
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
GA är helt överlägsen RD:n, it's a fact!

96an eller generellt? Jag har inte druckit GA 96 men väl RD som föll mig på läppen. En av de absolut bästa Bollinger jag druckit var en RD 82. Jag fördrar oftast RD framför GA så om du menar generellt håller jag inte med dig.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
96an eller generellt? Jag har inte druckit GA 96 men väl RD som föll mig på läppen. En av de absolut bästa Bollinger jag druckit var en RD 82. Jag fördrar oftast RD framför GA så om du menar generellt håller jag inte med dig.

Av det jag druckit så håller jag med Krug88. Ga är bättre än RD oavsett årgång.
 
Toppen