Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Cristal 2002 den klart bästa av de 3, Cristal 2000 trevligast att dricka nu, Cristal 1995 ? uppträdde lite underligt började med en lite oren doft även smaken kändes lite matt och gammal efter en halvtimme var det ett helt nytt vin! fräsch ren doft tydlig syra med härlig smak av grape.Trots genomgående hög kvalite kändes ingen av dom som nån riktig "killer".

Betydligt mera karraktär fanns det i Diebolt Vallois 1973, kaffe i såväl doft och smak. Pigg och livlig med stor smakrikedom.Ljuvlig.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på NK:s champagnebar i fredags efter jobbet (ligger vid smyckesavdelningen). Ingen imponerande lång vinlista men de har Krug GC på glas (!) och Krug Rosé på flaska. Jag valde att testa ett glas Moët 2003 vilket visade sig vara ett stort misstag. Obegripligt val kanske men jag ville prova... Jag kommer ihåg att jag tyckte att Moët 1999 var helt OK, men den här var riktigt dålig. Smakar som NV Moët, eller kanske ännu sämre. Jag gick sedan bort på middag och fick snabbt rensa munnen med NV Deutz. Puh.

Igår korkade jag upp min sista halvflaska Billecart-Salmon NF 1996. Det är väldigt trevligt att ha bra halvflaskor hemma. Frågan är vad jag ska ersätta med.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Av det jag druckit så håller jag med Krug88. Ga är bättre än RD oavsett årgång.
Av samma årgång så är detta kanske sant. Den enda årgång jag druckit av båda är dock 96. Ärligt talat blev jag dock aldrig riktigt förtjust i GA 99, även om den vi drack i Borås var bättre än den jag drack själv något år innan. Jag har druckit RD-årgångar som jag gillat mer än GA 99. Men den enda rättvisa jämförelsen är väl samma årgång, och där känner jag att min erfarenhet är något för liten för att göra ett bestämt yttrande. Men, Tom Stevenson skrev också i sin vinencyklopedi att han föredrog GA framför RD.

magnum skrev:
Igår, Cristal 2002 den klart bästa av de 3, Cristal 2000 trevligast att dricka nu, Cristal 1995 ?
Här håller jag inte med dig vad gäller vilken som är trevligast att dricka nu. Även om jag inte druckit Cristal 1995 så tycker jag att Cristal 2002 sopar mattan med sin två år äldre storebror både när det gäller bästa och trevligaste att dricka nu.
 
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Av samma årgång så är detta kanske sant. Den enda årgång jag druckit av båda är dock 96. Ärligt talat blev jag dock aldrig riktigt förtjust i GA 99, även om den vi drack i Borås var bättre än den jag drack själv något år innan. Jag har druckit RD-årgångar som jag gillat mer än GA 99. Men den enda rättvisa jämförelsen är väl samma årgång, och där känner jag att min erfarenhet är något för liten för att göra ett bestämt yttrande. Men, Tom Stevenson skrev också i sin vinencyklopedi att han föredrog GA framför RD.

Och Juhlin verkar föredra RD. Men det är väl det som gör detta med vin intressant, vi tycker alla olika.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
96an eller generellt? Jag har inte druckit GA 96 men väl RD som föll mig på läppen. En av de absolut bästa Bollinger jag druckit var en RD 82. Jag fördrar oftast RD framför GA så om du menar generellt håller jag inte med dig.
Självklart är det en smaksak.
Jag har väldigt svårt för alla burkchampinjons toner som finns i RD.
Sen finns det nästan alltid lite unken källare i den, det blir aldrig riktigt fräscht...

Orginaldegorgerade flaskor i allmänhet tycker jag nästan alltid levererar en större helhet än sendegorgerade.
Inte bara i relation RD och GA.

Men det är klart, det finns säkert massor av människor som tycker tvärtom. Tur det :D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Självklart är det en smaksak.
Jag har väldigt svårt för alla burkchampinjons toner som finns i RD.
Sen finns det nästan alltid lite unken källare i den, det blir aldrig riktigt fräscht...

Orginaldegorgerade flaskor i allmänhet tycker jag nästan alltid levererar en större helhet än sendegorgerade.
Inte bara i relation RD och GA.

Men det är klart, det finns säkert massor av människor som tycker tvärtom. Tur det :D

Vill ju inte att du ska lida i onödan, så om du har några RD liggande, tveka inte att lämna över plågan till mig :)

Har inte känt unken källare i någon RD (förutom en korkad) men det är intressant hur olika känslig man är för vissa dofter.
 
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Känns Bollinger GA-96 drickfärdig nu? Man vill inte korka upp sina rara små flaskor för tidigt, ju... :)
Nja, det beror på din champagnesmakpreferens, får jag nog svara på den frågan. Själv gillar jag riktigt bra champagne mycket under hela utvecklingskurvan, så jag uppskattar den mycket som den är nu, men om man är en sådan som definitivt föredrar mogen champagne över ung dito skulle jag nog rekommendera att spara den ett antal år till (även om den redan har vissa mognadstoner), vilket jag själv kommer att göra med min sista flaska. Men om du har flera stycken skulle du kunna ta en nu och se.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Betydligt mera karraktär fanns det i Diebolt Vallois 1973, kaffe i såväl doft och smak. Pigg och livlig med stor smakrikedom.Ljuvlig.


Min favortitchampagne!!! Ingen KarlJohansvamp i doften?? *förvånad*

Är den pigg fortfarande? Ska/kan den ligga lite till eller ska den korkas upp nu??
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Min favortitchampagne!!! Ingen KarlJohansvamp i doften?? *förvånad*

Är den pigg fortfarande? Ska/kan den ligga lite till eller ska den korkas upp nu??
Drick nu! men kan nog sparas ytterligare men tror inte dom blir bättre
I denna flaska fanns det inga svamptoner! Men det förekommer ;). Stor flaskvariation.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Drick nu! men kan nog sparas ytterligare men tror inte dom blir bättre
I denna flaska fanns det inga svamptoner! Men det förekommer ;). Stor flaskvariation.

Jag var ju helt lyrisk första gången jag drack den (du var ju med!!) och jag har haft förmånen att dricka den en gång till sedan - båda gångerna som att stoppa ned näsan i KarlJohansvampkorgen! Måtte nu den jag har vara av den sorten!!! Kommer gråta annars :eek:
Frågan är bara vem jag ska dricka den med, tror jag tar den på egen hand!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jag var ju helt lyrisk första gången jag drack den (du var ju med!!) och jag har haft förmånen att dricka den en gång till sedan - båda gångerna som att stoppa ned näsan i KarlJohansvampkorgen! Måtte nu den jag har vara av den sorten!!! Kommer gråta annars :eek:
Frågan är bara vem jag ska dricka den med, tror jag tar den på egen hand!
Vet inte om jag förstår dig rätt. Men flaskorna utan svampton är vida överlägsna dom med
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Vet inte om jag förstår dig rätt. Men flaskorna utan svampton är vida överlägsna dom med

Wohoo! Jag har alltså ngt än bättre att se fram emot? Svårt att tro! (U got mess!)
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Betydligt mera karraktär fanns det i Diebolt Vallois 1973, kaffe i såväl doft och smak. Pigg och livlig med stor smakrikedom.Ljuvlig.
Då hade du tur... den jag drack smakade bara svampsoppa :(
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har varit lite gnällig över det jag druckit på senare tid. Så idag öppnade jag en Ch9 Cuvée du Vatican Réserve Sixtine 2005. Först var jag ganska besviken, tyckte inte att den leverarade särskilt mycket men efter 4 timmar började det bli riktigt bra och efter fem timmar kände jag mig riktigt glad. Detta är ett bra vin och det behövde jag efter att par lite småtrista vinupplevelser på senare tid. Nu leker livet igen.

/DW
 
SV: Idag dricker vi

Tyckte mormor förtjänade en bättre söndagsmiddag, så drog ihop:

Toast skagen, löjrom med tillbehör + Krug 88
Ädelostbakad oxfilé, rödvinssky med tillbehör + Chateav Smith Havt Lafitte 96
Efterrätt med vanilj, hallon och choklad + Conjagare

Det var gott ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hur mycket bättre tror du att den blir av att lagras i några år till? Jag har bara en i källaren.
Svårt att säga hur mycket bättre den kan bli, men den kommer säker att utvecklas positivt under 5år till iaf.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skall ha en provning i morgon kväll. Tänkte ha runt 10 champagner av nedanstående.
Vad skall bort (ev läggas till) tycker ni ?

1 Comtes de Champagne BdB -98
2 Diebolt-Vallois Fleur de Passion BdB -02
3 Henriot Millésimé Brut RD -95
4 Jacquesson Avize Grand Cru -00
5 Diebolt-Vallois BdB -99
6 Palmer & Co BdB -02
7 Palmer & Co Millésimé -02
8 André Clouet Grande Réserve
9 Palmer & Co BdB -96 (Magnum)
10 Palmer & Co Millésimé -96 (Magnum)
11 Bernard Hatté Special Club -00 (Magnum)
12 Bernard Hatté Brut Tradition
13 Bernard Hatté Brut Rosé
14 Bernard Hatté Brut Réserve
15 Diebolt-Vallois BdB -04
16 Diebolt-Vallois Préstige BdB
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Skall ha en provning i morgon kväll. Tänkte ha runt 10 champagner av nedanstående.
Vad skall bort (ev läggas till) tycker ni ?

1 Comtes de Champagne BdB -98
2 Diebolt-Vallois Fleur de Passion BdB -02
3 Henriot Millésimé Brut RD -95
4 Jacquesson Avize Grand Cru -00
5 Diebolt-Vallois BdB -99
6 Palmer & Co BdB -02
7 Palmer & Co Millésimé -02
8 André Clouet Grande Réserve
9 Palmer & Co BdB -96 (Magnum)
10 Palmer & Co Millésimé -96 (Magnum)
11 Bernard Hatté Special Club -00 (Magnum)
12 Bernard Hatté Brut Tradition
13 Bernard Hatté Brut Rosé
14 Bernard Hatté Brut Réserve
15 Diebolt-Vallois BdB -04
16 Diebolt-Vallois Préstige BdB

Verkar som du plockar en del direkt från SS. Det är några till som jag skulle titta på

Delamotte 1999
Veuve Clicquot Vintage Brut 2002
De Saint Gall 2002
Pol Roger Brut Vintage 1999

Tog bort några ovan. Bernard Hatte har jag aldrig druckit.

Hur många blir ni och vad är budget?
 
Toppen