Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Sist jag provade den så var den ju helt magisk. Den har kanske kommit lite längre i mognadsfasen om den har legat flr varmt, men med tanke på att den håller i säkert 50 år till så skulle jag tro att det fortfarande är en riktig höjdare. Försök byt den mot någoting imponerande, som ett par magnum bubbel med lite stash mellan så ska du se att du kommer undan med ett i slutändan bra pris!


Tror inte han är så sugen på att sälja tyvärr :( Då är jag hellre med och dricker ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Förargligt det där.

Muttra någonting om "an offer you can't refuse" och snegla mot hans katt med insinuerande blick så ska du se att han kommer att krypa till korset. ;)

Skämt åsido, förankra idén om en riktig supermiddag med grymmeviner. Det borde kunna bli en minnesvärd kväll!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Hah, särskilt som han muttrade nåt om att han såg att flaskan var värd runt 20 000kr. Tror inte han är sugen på att byta bort moutonen mot 2 magnum Freixenet och ett par hundra imellan ;D

Jag ska se vad jag kan skrapa ihop för viner som motsvarar den. Får titta djupt i plånboken framåt sommaren. Klart, ska jag köpa en klocka för ~30K borde jag kunna lägga lite på vin också ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

20000???
Även om det varit en magnum hade det varit dyrt...
Det är satans god, men inte riktigt värt de summorna.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
20000???
Även om det varit en magnum hade det varit dyrt...
Det är satans god, men inte riktigt värt de summorna.

Vet inte riktigt var han fick den siffran, men hittar man en tillräckligt nyrik ryss eller asiat så borde det inte vara omöjligt :p
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
20000???
Även om det varit en magnum hade det varit dyrt...
Det är satans god, men inte riktigt värt de summorna.

Ja, jag håller med helt och fullt. Det var en ruskigt överdriven värdering!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Jag ska se vad jag kan skrapa ihop för viner som motsvarar den. Får titta djupt i plånboken framåt sommaren. Klart, ska jag köpa en klocka för ~30K borde jag kunna lägga lite på vin också ;D

Spara pengarna och köp vin istället, speciellt om du ska handla dig en Breitling.

Inte för att jag ska dricka det idag men på torsdag blir det en enkel provning med Bolly SC samt GA -99. Ska bli spännande.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ja, jag håller med helt och fullt. Det var en ruskigt överdriven värdering!


Han kanske hittade den hos dina goda vänner Bourdeaux Index ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mmmm, Bordeaux Index. För dig med för mycket pengar och för liten hjärna!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det grabbkväll på Grappe, Krug och Krug88 ska träffas för att inmundiga lite godsaker:

Temat för ikväll är Cirka 2. När jag sade detta till Krug88 så frågade han: "vinklubben.se 2 eller finewines.se 2?" Jag är glad att säga att det är det sistnämnda.

Jag drar upp en Grange 1995, vad Krug88 sliter fram ur gömorna återstår att se! Om någon är hugad att plocka med sig en likande pava så sitter vi på Grappe från 19.00. ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ikväll blir det grabbkväll på Grappe, Krug och Krug88 ska träffas för att inmundiga lite godsaker:

Temat för ikväll är Cirka 2. När jag sade detta till Krug88 så frågade han: "vinklubben.se 2 eller finewines.se 2?" Jag är glad att säga att det är det sistnämnda.

Jag drar upp en Grange 1995, vad Krug88 sliter fram ur gömorna återstår att se! Om någon är hugad att plocka med sig en likande pava så sitter vi på Grappe från 19.00. ;D

Låter mycket trevligt. Själv ska man sätta sig i en bil vid 1-snåret i natt och dra till Åre. Där skall det drickas after-skiöl i stora mängder istället för finvin ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tänkte nästan hålla temat med året.
Vad tror du om en Krug 95:a? Det var ett tag sen...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag tänkte nästan hålla temat med året.
Vad tror du om en Krug 95:a? Det var ett tag sen...

Ja, det skulle vara roligt att dricka en nykter! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Kanske det, och dessutom före 2 på natten!
Det kan bli en spännande upplevelse...

Får man verkligen dricka Krug 1995 innan 2 på natten så här i påsktider? Är inte det att dissa Jesus eller ngt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Tja, vad ska man säga?

Grange 1995 och Krug 1995 var kvällens tema för de törstande tu som likt skamsna råttor tog sin tillflykt till en muggig källare på Östermalm igår den 19 mars i nådens år 2008. Grangen dekanterades klockan 16.00 och var enligt uppgift av personen som hanterade dekanteringsförfarandet "ung och krånglig". Det fick lite drygt tre timmar på karaff innan det var dags att smaka av. Det första man slås av är den elegans som alltid finns i en Grange, visst det är väldigt mycket nya världen, det har mintigheten, det har kaffetonerna och chokladen, men de har också den mest fantastiska blåbärston jag någonsin hittat i ett vin. Sötmogna och härliga bärtoner, elegant och balanserad, dock något tunn på frukten vi hade nog velat ha lite mera riv i vinet rent generellt. Men sen är ju 1995 en mellanårgång för Grange rent generellt. Därmed inte sagt att det är ett dåligt vin, tvärtom, det är ett väldigt gott vin att dricka nu. Men jag ser inte att just 1995 kommer att bli mycket bättre av att ligga så värst mycket längre.

Krug 1995 då, sist den här rackaren konsumerades var på V klockan 02.30 i somras, analysen vid det tillfället sträckte sig väl mest till "fan va gott!" fast man i all ensamhet nog mest tyckte att det var surt och jävligt och egentligen ville ha en j&c till. Nu var vi något stabilare på fötterna och under de fem första minutrarna gick vinet från; tvärslutet --> vissa frukttoner --> tvärslutet --> det luktar Krug! Det luktar Krug! --> tvärslutet. Och där stannade det. Ett fantastiskt vin naturligtvis, det kommer att bli väldigt smaskigt om en tio år, men fram tills dess kan man lika gärna låta flaskorna vara.

Det intressanta var att när vi som vi alltid gör när vi är på Grappe lät andra intresserade, som slank runt bordet som svultna hyenor, smaka på vinet så var den rådande meningen att vinet var helt "fantastikt, bara helt fantastiskt", vi höll inte med. Visst, det kommer att bli helt fantastiskt, men nu var det bara slutet. Varför är människor så otroligt rädda för att säga sin ärliga mening om ett vin? Eller är det så att de är så inprogrammerade a tro att "dyra" viner per automatik måste vara bra omedelbart?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Synd att man inte befann sig i Stockholm. Då hade en mycket stor hyena stått vid ert bord med rådjursögon.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Låter som en betydligt mycket trevligare tillställning än utdelningen av sökmotorpriset på Dovas. Bättre dricka också (Kan ju vara ett intressant provningstema med Krug vs alkoläsk, det är ju faktiskt kolsyra i båda).

Jag och en nörd till ska upp till Stockholm i mitten av maj. Känns som att vi borde försöka hitta på något skoj.
16 maj tänkte vi gå på Dahlgrens. Lördagen går vi på M:s baluns men i alla fall jag avviker när jazztomtarna drar igång.
Söndagen är helt obokad.
Måndag flyga tillbaka till kneget.
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

kopiösa mängder vit Saint-Joseph från Yves Cuilleron till nån skön indiskgryta, ni som vill kan komma ner på källaren och prova vår nya champagne som kom till huvudstaden idag...känner att jag behöver en sågning alá krug och krug88 för att klara av påsken.
 
Toppen