Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Champagne? från Sicilien eller? Vi var ju där och plockade micke ganska bra igår.

Men ni stänger väl 18.00 idag i sann Sosseanda? Hur ska yrkesarbetande män kunna prova champagne innan 18.00?

//K
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nope, riktigt bubbel från en liten familj i Ludes vars prestige är en 25 årig Solera...just det den startades alltså samma år som the big guy.

Grappe a.k.a lilla DDR stänger portarna 18 idag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Contraste skrev:
Nope, riktigt bubbel från en liten familj i Ludes vars prestige är en 25 årig Solera...just det den startades alltså samma år som the big guy.

Grappe a.k.a lilla DDR stänger portarna 18 idag.

Träffat Lothar de Maizière idag?

Låter intressant med bubblet, ser fram mot att prova det vid tillfälle. Hur var den superexklusiva prylen från sicilien?
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag gillar den, första gången jag provade den tyckte jag den var väldigt grön och hade skumma mineraltoner. Sist tyckte jag frukten kommit fram och så gillar jag att den är så sval i stilen.

Den fick 93 poäng av Parker om man bryr sig om sådant.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en flaska Pontet Canet 1995, bra vin men ingen riktig höjdare saknar frukt och har inte det riktiga djupet. Parker ger den 92P

Måste erkänna att jag inte är riktigt överens med Parker helt och hållet gällande 1995 i Pauillac....

Parker: Pichon Lalande 95P, Grand Puy Lacoste 95P, Pontet Canet 92P, Lynch Bages 90P, Clerc Milon 90P

jag tycker nog: 1) Pichon Lalande 2) Lynch Bages 3) Clerc Milon 4) Grand Puy Lacoste (tveksam om detta vin, helt slutet, 0 charm), Pontet Canet

har bara provat Lafite av topp 3, underbart vin men fortfarande för ung

Nån annan som provat...?

Ikväll får det bli nåt riktigt bra bubbel...på kylning ligger Salon 1996 och Comtes de Champagne 1996 ;D

Glad påsk på Er alla!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Barnarov i kväll alltså! Låter dock jäkligt smaskigt!

Jag har tampats med något segdraget djävulstyg så det blir lugnt och sansat idag, men i morgon så sliter vi upp en Felton Road Block 5 på magnum till påskmaten. Det blir smarrigt det! Sen kanske någon skumpa också, vi får se vad jag orkar släpa hem till föräldrarna.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det Bollinger GA 99 mot Speciale Cuvee. 99:an börjar inte särskilt bra instängd och knuten men hård på syran. Öppnade sedemera upp sig och släppte för att sedan stänga sig igen. En bra champagne inget snack, skulle gissa att den behöver iaf 5 år till på hyllan.
Kontentan är att SC går segrande ur denna striden iaf i dag.

Avslutande med poker och sölande med en massa stout. Gick hem med 1400 spänn på fickan :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår blev det Bollinger GA 99 mot Speciale Cuvee. 99:an börjar inte särskilt bra instängd och knuten men hård på syran. Öppnade sedemera upp sig och släppte för att sedan stänga sig igen. En bra champagne inget snack, skulle gissa att den behöver iaf 5 år till på hyllan.
Kontentan är att SC går segrande ur denna striden iaf i dag.

Avslutande med poker och sölande med en massa stout. Gick hem med 1400 spänn på fickan :D
Grattis! det räcker nästan till 2 st GA 99! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Grattis! det räcker nästan till 2 st GA 99! ;D

Haha, Vad är det med vintorskar och stout egentligen? Guinness är ju sjukt gott!
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Bourgneuf 2001, Pomerol. Ingen helt igenom upplyftande sak, i mitt enkla tycke. Frukt och fat som inte riktigt samsades. Finns bättre viner för 400:-, men man kanske inte skall leta i Pomerol just efter prisvärde...?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ägarna för Carlsberg, Budweiser och Guinees hade spelat golf och gick till 19e hålet.
Carlsbergs ägare säger stolt till bartendern: 1 Carlsberg, probably the best beer in the world.
Han får sin öl och sippar nöjt på den.
Budweisers ägar gör samma sak, knallar fram och säger; 1 Bud, king of all beers.
Guinnees ägare tittar lite snett på dem och går fram och beställer 1 Fanta och sätter sig sedan vi bordet med de andra.

Efter en längre tystnad kan inte de andra hålla sig längre och undrar varför han köpte en fanta? gillar du inte din egen öl eller vågar du inte mäta dig mot våra märken? undrar de.

Guinees ägar tittar på dem båda och säger sedan: Nä, ska inte ni 2 beställa öl så tänkte jag att det vore ofint om jag gjorde det.

Med andra ord, 1 guinees är alltid 1 guinees och när det finns ett val mellan guinness och lager ser jag ingen orsak att i vårat klimat välja en lager.

Idag kommer det dock inte bli något av dem utan det ser ut som Louis Roederer och Pol Rogers std brut och vad kvällens värden kan tänkas bjuda på.
Kanske inte världens smakupplevelse men med många av middagssällskapet som tror att cavor och spumante är skumpor och som då vill smaka när det visar sig vara riktigt skumpa bjuder jag hellre på OK skumpa och behåller den riktigt bra för mig själv och likasinnade som ser 1 fl krug för under 1000kr som ett kap snarare en än idiotiskt investering.

Glad Påsk till er alla.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

haha, fick exakt samma historia på mailen för några dagar sedan av farsan. riktigt bra ;D

glad påsk
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

I torsdags blev det en flaska Comtes de Champagne 96 på Bistron, lite ung men grymt skön att dricka redan nu.

Fredagen bjöd på Pol Roger BdB 99, bra men för ung för att verkligen visa något.
Även en vit Domaine de Chevalier 03 slank ner, satan vad gott med bra vit Bordeaux...

I lördags blev det en Roederer 96 till fördrink, följt av en Clouet rosé.
Clouet kan man gärna ha som husbubbel, lättdrucken och fruktig. Simpelt och gott.
Roederern hade lite mer av allt, bröd och nöttoner börjar visa sig. Fortfarande spänst och en bra syra, skön balanserad frukt.
Till kalkonen provade vi en Leoville Barton 82, härligt mogen Bordeaux med all kraft och frukt i behåll. Bör nog drickas inom de närmsta åren anser jag.
Den följdes av en Pommard från 75 som var helt ok men lite klen.
La Tour Blanche 01 serverades till den hemgjorda cheesecaken, jäklar vilket skönt vin.
Om ett par år öppnar den sig nog lite mer och tonerna av björnklister dämpar sig lite.

Söndag gick åt att fundera på allt gott man ska prova om en vecka när vi åker till Bordeaux och provar alla 07or på fat...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Hade planer att dricka Salon 96 och Comtes 96 i fredags var dock helt slutkörd så det blev inget med det....dock snart fredag igen och flaskorna ligger kvar på kylning......

Hann dock med lite annat dom andra dagarna...

Vad som avnjutits under påsken
Clouet Silver, Clouet Rose, Pierre Peters 1999, Dom Perignon 1999, Bollinger RD 1990, Belle Epoque 1999

Clouet Blanc de Blancs Magnum, Poujeaux 1995, Poujeaux 1996, Clouet 2002, Diebolt 2002, Oremus 1999 -5 putt

Bonnaire 1989, Launois 1996
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår så var det middag hemma hos J & L, menyn bestod av ostron, lite smarrig lax och en grym lammstek med gratäng. Enkelt och väldigt, väldigt gott!

Det som konsumerades var följande:
Duval - Leroy Fleur du Champagne 1995 (mgn)
Någon Riesling, kan inte tyda mina egna anteckningar riktigt här så någon annan får hoppa in och hjälpa mig! God var den!
Ch. de Fezles Sec 2002 "la Chapelle", en torr rackare. Riktigt trevlig!
Metha Thema 100% Herzelevu
Spinetta Calina 1998
Jaboulet Le Chapelle 1991
Bai Gorri de Garage 2003 (en jäkligt häftig modern Rioja, they are back!)
Clos Henri Pinot Noir NZ 2005
Henri Bourgeois Pinot Noir 2002 (Loire)
Pierre Peters Special Cuvée 1999 (mgn)
Mouton-Rothschild 1993 (med den omstridda peddoetiketten, J hävdar att hon var 15...)
Michel Moine Crillon des Vosges (ett Rabarbervin som var riktigt bra!)
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sista flaskan av BilleCart S CFN 1/2 '96 dracks i helgen, vilket var grymt bra! Herliga mandel toner som enda tecken pa alder. Hog syra och fresch frukt. Mycket god! Det ska segas att den forsta flaskan inte var nagot speciellt alls med endast medioker syra och ett uns av frukt, dock kunde jag inte sega att den var defekt, bara veldigt blek..
Sedan dracks La Dame Montrose'04 vilket forstas var pa tok for ung men med 4h dekantering sa oppnade den sig en aning och herlig Bordeaux frukt kom ut med tannin och syra som bet ordentligt. En kottbit med palsternacka puré och bakade cherry tomater med en rodvinsas och bacontarningar hjelpte att framheva frukten annu mer.

Provade idag en Pinot Noir fran Weingut Bernhard Huber,(Baden) en 2001 fran 40-ariga stockar som var grymt bra!
Nagon annan som bra erfarenhet med Tysk Pinot?

H
 
3

3 Trauben

SV: Idag dricker vi

> Hoke
Själv har jag liten erfarenhet av PN i Tyskland och den lilla jag har är begränsad till Baden, Pfalz och Ahr. I Baden kan jag rekommendera WG Michel i Achkarren (Kaiserstuhl), i Pfalz WG Knipser i Laumersheim samt i Ahr WG Adeneuer i Ahrweiler. De i min smak bästa har varit Knipser och Michel. Kanske rätt naturligt då de är belägna i de sydligare delarna av Tyskland. Tycker nog att vinerna från Baden och Pfalz är lite elegantare än de från Ahr. Håll dock i minnet att mina provningar av PN har varit rätt få, då jag huvudsakligen är ute efter Riesling.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Sista flaskan av BilleCart S CFN 1/2 '96 dracks i helgen, vilket var grymt bra!
Du menar väl ändå att det var grymt dåligt!?! Jag tycker alltid att det är mycket trist när sista flaskan av ett bra vin ryker. (Vad då märka ord...? :D )
 
Toppen