Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Du menar väl ändå att det var grymt dåligt!?! Jag tycker alltid att det är mycket trist när sista flaskan av ett bra vin ryker. (Vad då märka ord...? :D )

Var snäll mot Hoke, han arbetar med en irländsk dator!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricker jag öl (Staropramen) eftersom jag ska laga till min eminenta Janssons och vin inte passar till (trots att en god vän envisas med att dricka fino sherry till sin Jansson).
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det nog en halvflaska av det där som Hoke drack tidigare i veckan. Antagligen kommer den att njutas sittandes framför datorn, spelandes World of Warcraft... Eller nått...
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Idag dricker jag öl (Staropramen) eftersom jag ska laga till min eminenta Janssons och vin inte passar till (trots att en god vän envisas med att dricka fino sherry till sin Jansson).

Annars ar belgisk Ale e en intressant kombination mot Janson. Selta mot sotma. Testa Kwak eller nagot liknande.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Annars ar belgisk Ale e en intressant kombination mot Janson. Selta mot sotma. Testa Kwak eller nagot liknande.

Har några flaskor sånt hemma sedan min kusin var här så varför inte? Tack för tipset!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Annars ar belgisk Ale e en intressant kombination mot Janson. Selta mot sotma. Testa Kwak eller nagot liknande.

Kwak är en härlig upplevelse, särskilt om det dricks i ett riktigt högt "Kwak-glas".
Kwak har rätt hög alkoholprocent om jag inte mins fel?

Kwak-glasen, är det något man kan få tag på i Sverige eller ska jag be någon trevlig kollega ta med sig hem från Gent?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Kwak är en härlig upplevelse, särskilt om det dricks i ett riktigt högt "Kwak-glas".
Kwak har rätt hög alkoholprocent om jag inte mins fel?

Kwak-glasen, är det något man kan få tag på i Sverige eller ska jag be någon trevlig kollega ta med sig hem från Gent?

Har inte sett nåt sånt glas hemma, men de är festliga och jag skulle gärna ha ett par själv.

Hörde att historien bakom glasets timglasform började med att en krögare sålde öl till stressade förare av hästdroskor som inte kunde stiga av sina vagnar vid värdshuset och krögaren konstruerade då detta glas som han satte i en träställning som kuskarna hade med sig.

Vet inte om detta stämmer, någon kan ju forska.

Och 8% står det på flaskorna, så de har bra bett.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Vet inte om detta stämmer, någon kan ju forska.

Klassiskt moderatorbeteende!

Kanske dags för en befordran.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ack, ack detta FB! Vad det har gjort med oss. På vinklubben hatar de en för att man är lite skadad debattmässigt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ack, ack detta FB! Vad det har gjort med oss. På vinklubben hatar de en för att man är lite skadad debattmässigt.

Antar att hat blir resultatet om man slänger ur sig klassiska FB-citat som "Tar du den i tvåan", "jävla invällare" och annat smått och gott.

Kanske måste vi söka terapi för FB-skadorna?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Kulturberikare är också ett trevligt FB-ord gärna används, förslagsvis i skvallerforumet när någons identitet skall gissas.

Kan det måntro varit några vinklubbare som var inne i finsmakarforumet och gjorde sig lustiga över Frantzén & Lindberg? ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Nån som kan rekommendera nåt trevligt Rhone-vin? Ska finnas på systemet på regeringsgatan! Prisvärt göra sig icke besvär :p Om det inte är ett prisvärt vin i 400-500 kr-klassen
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Har inte sett nåt sånt glas hemma, men de är festliga och jag skulle gärna ha ett par själv.

Hörde att historien bakom glasets timglasform började med att en krögare sålde öl till stressade förare av hästdroskor som inte kunde stiga av sina vagnar vid värdshuset och krögaren konstruerade då detta glas som han satte i en träställning som kuskarna hade med sig.

Vet inte om detta stämmer, någon kan ju forska.

Och 8% står det på flaskorna, så de har bra bett.

Faktum är att jag redigt berusad förra lördagen smet in på en Holländsk bar i gbg och beställde lite kaxigt en Kwak.
Gissa om jag i dimman blev förvånad när ölen serverades i ett riktigt Kwakglas om än bara 18-20 mm högt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Nån som kan rekommendera nåt trevligt Rhone-vin? Ska finnas på systemet på regeringsgatan! Prisvärt göra sig icke besvär :p Om det inte är ett prisvärt vin i 400-500 kr-klassen

Guigals 2002 Château d' Ampuis kanske. Gick på 770 spänn och de har flaskor kvar enligt nätet.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Faktum är att jag redigt berusad förra lördagen smet in på en Holländsk bar i gbg och beställde lite kaxigt en Kwak.
Gissa om jag i dimman blev förvånad när ölen serverades i ett riktigt Kwakglas om än bara 18-20 mm högt.

Farligt sånt där :D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Nån som kan rekommendera nåt trevligt Rhone-vin? Ska finnas på systemet på regeringsgatan! Prisvärt göra sig icke besvär :p Om det inte är ett prisvärt vin i 400-500 kr-klassen

Hade jag skrivit det där så hade jag blivit hängd direkt av nån rödstrumpa på Vinklubben!
Det blir jag väl ändå för att jag kommenterade...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hade jag skrivit det där så hade jag blivit hängd direkt av nån rödstrumpa på Vinklubben!
Det blir jag väl ändå för att jag kommenterade...

För att jag inte också ska riskera att bli hängd så finns det en BiB med ordinär Côte-du-Rhône. Blev serverad dylikt hos min icke-vinintresserade mor då jag och brorsan var hemma hos henne med orden:

"Ni pojkar tycker ju om viner så jag köpte den här boxen på rekommendation från en av de anställda på bolaget."

Tyvärr kan jag inte rekommendera den men bara för att mitt hem inte ska invaderas av sura bolsjeviker så nämner jag det i a f.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Faktum är att jag redigt berusad förra lördagen smet in på en Holländsk bar i gbg och beställde lite kaxigt en Kwak.
Gissa om jag i dimman blev förvånad när ölen serverades i ett riktigt Kwakglas om än bara 18-20 mm högt.

Jag skulle nog också bli ganska förvånad om ölen kom in i ett glas som var någonstans mellan 1,8 och 2 centimeter högt. ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jag skulle nog också bli ganska förvånad om ölen kom in i ett glas som var någonstans mellan 1,8 och 2 centimeter högt. ;)

Ja det trumfar ju t.o.m. ett copitaglas :)
 
Toppen