Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Underbart magnum!! Antar ni hade grymt trevligt :D Blev det ngn blindprovning?

Annars bara för mig att sitta och notera dina kommentarer om när mitt ska drickas, praktiskt! Just därför jag är med på FW!
Och jag och J.S håller med om Selosse rosén!!

Om nu Diebolt 1973 kom och gick, tror du den börjar dippa och det brådskar att korka upp den?
Tror 1973 håller många år till men flaskvariation är stor, det skumma med den här flaskan var ju att den kom tillbaka ännu bättre. En del av dessa flaskor är fortfarande unga och fulla av liv.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Öppnade en "dricka på altanen medans jag tänder grillen flaska" som jag fått i present av en gäst någongång. Hade ingen aning om vad det var men det rann ner rätt bra faktiskt. Kanske var jag fredagstörstig, jag vet inte... Hursomhelst, enkelt, kort och lättsvalt (som i lätt att svälja alltså). Kollade upp det på www.ss.se precis och förvånades, 69 bagis kostar det visst bara... Condamine heter det i alla fall.

Nu korkade jag en Salmos 2006. Jag gillar ju det här vinet, jag tycker det har en viss charm som jag faller för. Kan inte säga precis vad det är, men nåt är det. Än är det lite för svalt, men om en halvtimme eller så kan det nog ta sig riktigt bra.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 1964.

Hmmm....jag tror jag inte betygsätter den här den var nog inte helt 100. :'(
Bärnstensfärgad. Ingen mousse, och halvbra med bubblor.
Drickbar, men knappt.
Trist, men höga insatser och vinst eller förlust gäller, och man vet inte om man ska gå in med en hög eller en låg förväntan för att lura psyket vs. verklig upplevelse.

Snabbt över till en 2004 Villa Fidelia Rosso (98753).
Den fick 92 LGP och jag citerar för det är så klockrent: "kraftfullt och elegant med stor smakrikedom, koncentration och intensitet."
De fortsätter, men jag stannar där. Sällan har någon lyckats pricka in det jag upplever men aldrig skulle lyckas få ur mig skriftligen.

Helt klart det bästa rödvin jag druckit i år. Slår knocken ur mig varenda gång, 15% styrka kan ha en del i spelet men det är ändå inte liksom det som är behållningen.
Tack för en trevlig upplevelse.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Dom Perignon 1964.

Hmmm....jag tror jag inte betygsätter den här den var nog inte helt 100. :'(
Bärnstensfärgad. Ingen mousse, och halvbra med bubblor.
Drickbar, men knappt.
Trist, men höga insatser och vinst eller förlust gäller, och man vet inte om man ska gå in med en hög eller en låg förväntan för att lura psyket vs. verklig upplevelse.
Tråkigt att höra att du inte fick kicken du hoppats på, men vid den åldern är alla flaskor bara en gamble tyvärr...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
SQN Raven Syrah, Machina 06, Pure 05

Pure korkad

Jag lider med Jos. Måste svida med en korkad Pure.
Jag gissar förövrigt på att Keen var vänlig nog att bjuda på min flaska Raven?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag lider med Jos. Måste svida med en korkad Pure.

Har öppnat en korkad Pure förrut men inte så farligt när man sitter på en större mängd flaskor. 05an däremot har jag nu bara 4 kvar av så jag blev riktigt förbannad faktiskt..
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Har öppnat en korkad Pure förrut men inte så farligt när man sitter på en större mängd flaskor. 05an däremot har jag nu bara 4 kvar av så jag blev riktigt förbannad faktiskt..

Det blev ju en trevlig fredag ändå eller?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det blev ju en trevlig fredag ändå eller?

Jo, det blev fan trevligt. Trist att man inte hann sluta upp med Anders och Co, men det blev för körigt tidsmässigt.

Nu ska jag vila en bit efter golfen, sen se hur det sista av SQN:en mår i flaskan :D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Jo, det blev fan trevligt. Trist att man inte hann sluta upp med Anders och Co, men det blev för körigt tidsmässigt.

Nu ska jag vila en bit efter golfen, sen se hur det sista av SQN:en mår i flaskan :D
4197_87520171204_680616204_2301123_5909749_n.jpg

Till pizza passar en pava SQN perfekt!



Vi täntke köra lite bubbel före käket så jag tänkte poppa en Stradivarius -96 nu och en Pure 04 åker ner i kannan som tröst för gårdagens.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2004 Chablis 1er Cru Montmains/Jean-Claude Bessin
Medelstor doft av gula/tropiska frukter lite mineralton och viss smörighet.
Medelfyllig med avrundad till frisk syra, stor fruktighet och bra koncentration med lång, mineralrik eftersmak.

Kommer att smaka kanon till färskpotatissallad med citroncest och räkor, blandad grönsallad och lättrimmad, stekt öresundstorsk.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår firade vi kompisen uppdrag på Eurovision song contest, han hade varit i Moskva och lagt all ljustråd - detta firades med en flaska standard Pol Roger. När pavan öppnats kom en förvånansvärt stark härlig doft svepandes som förstärktes än mer när den hälldes upp i glasen. Sällan känt en så tydlig doft på över 1 meters avstånd!

Polle är en av de bättre standard champagnerna på SS, tycker jag men jag kom att fundera över vilket år druvorna kan vara ifrån när pavan står i hyllorna nu - för denna Polle var bättre än de brukar vara !


Det blev även chablis och en del portvin under kvällen....
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår var temat ålder.

Kvällen inleddes med en Veuve 1988 för att visa vissa kritiska röster på forumet att den fortfarande håller måttet. Öppnade, hällde upp i glaset och bubblorna var riktigt livliga. Doftade - och möttes av en omisskännerlig doft av madeiriserat vin med viss inslag av kork... Som alternativ öppnades en ungdom: Alfred Gratiens cuvve Paradis och det är ju en bra champagne! Smaken är generös, bra frukt och faten riktigt snygga. I vanliga fall är jag riktigt svag för syra men i det här fallet var det nästan för mycket. Ej genomförd malolaktisk jäsning i all ära men jag hoppas lite tid intergrerar syran och att den i framtiden inte smakar askorbin.

Nästa för kvällen var en nyligen inköpt Château Beauséjour Bécot 1982 på halvflaska. Korken smulades sönder, var genomblöt och vinet därefter - vinäger. Som tur var fanns det en flaska nummer två av den som öppnades med ett distinkt popp. Vinet hade tydliga ålderskrämpor och jag upplevde som ålder suddat ut en hel del av ursrpungskaraktären. Hur som helst var den ok. Jag anser dock att en halva för strax under 700 kr ska vara mer än ok...

Därefter kom kvällens riktigt stora överraskning: ch Verdignan 1983. Härtappad av V&S, lagrad stundtal under tveksamma förhållanden men som vinet levererade! Generös och komplex doft med tydliga inslag av stall, ceder och mörk frukt. Ett ord kan beskriva smaken: Balans. Och skulle jag få välja ett ord till skulle det bli: Komplexitet. Sträv men samtidigt mjuk, frisk men samtidigt förförisk... Underbart!

På tur var därefter Ch Desmirail 1982 och det var också en positiv överraskning. Häftigt att en medelmåttaslott kan leverera vid 27 års ålder... Fortfarande generös frukt kvar men inte riktigt samma balans som Verdignan.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är riktigt tråkigt med defekta flaskor, och flera av vinerna var egentligen mer intressanta än bra. Uppskattar vinerna i regel något yngre.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lördagen bjöd på en riktig Shiraz-bomb i form av Mitolo Shiraz GAM -04. Lysande vin som ackompagnerade olika sorters grillat alldeles förträffligt.
Fortfarande barnarov på det vinet men ack så gott i all fall.
Avslutade med ostbricka och en Muscat Rivesaltes
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Behöver väl inte kommentera Pure 04a men Stradivarius -96 var både bra och dålig. Tillgänglig direkt med "rätta" doften av mogen Champagne med toner av bröd, rollo och persika. Tyckte att den var fantastisk först men märkte sedan av en lite sötsliskig hinna som den lämnade kvar i munnen vilket gjorde att den kändes lite billig.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är numera gift och hemkommen från en fantastisk bröllopsresa till Sydafrika. Jag ska bespara er berättelser om leopardungar och liknande och i stället gå direkt på vinet. ;)

Kapstaden med Constantia, Stellenbosch och Franschhoek runt hörnet är verkligen en plats alla som uppskattar bra mat och vin bör åka till. Så väldigt bra mat och vin till rimliga priser att man bara måste unna sig "lyx" varje dag. Avslutade exempelvis resan med en lunch på Gordon Ramsays nyöppnade Maze, där varmrätten kostade 90 kr per person och dyraste vinerna låg på 35-40 kr per glas.

Nåväl, jag provade säkert närmare 100 viner under resan, och jag har inte skrivit detaljerade anteckningar. Däremot har några etsat sig fast i minnet:

Klein Constantia Noble Late Harvest 2006 – riktigt bra söt Riesling som jag drack till efterrätten på Maze (när vi åt middag där)
Rustenberg Peter Barlow 2001 – provade på vingården och köpte med oss ett par flaskor hem, ett kraftigt och riktigt bra vin (100 % cabernet sauvignon)
Meerlust Chardonnay 2007 – delade på en flaska på en nyöppnad restaurang som heter Opal Lounge, både vinet och restaurangen rekommenderas
Russel Hamilton Pinot Noir 2007
Kanonkop Pinotage 2006

Min fru hade också krävt att jag tog med en flaska roséchampagne och det blev en Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2000. Den drack vi på en fiskrestaurang mot en korkavgift på 25 rand (22 kr). Den var en besvikelse, rätt platt och för mycket grapefrukt. Den passade i och för sig rätt bra till grillade tigerräkor men jag tycker att Billecarts NV-rosé är bättre.

Här är lite kommentarer till sådant som skrivits när jag varit offline:

Sjödin skrev:
Lite senare under valborgskvällen blev vi sugna på lite skumpa och jag hittade en pava Francois Matthieu 1996 (osäker på stavningen) som jag tror mig fått i nån låda från Spruce Up för nåt par år sedan. Enligt google ska den ha hög andel Meunier och passa till mat, men jag tyckte den var helt kass faktiskt. Tunn, platt, doftlös och typ 5 år för gammal.... Näe, ingen hit. Har ni flaskor liggandes, häll i er skiten!

Jag har druckit den två gånger och håller med. Den är inte bra alls.

SUPRA skrev:
Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.

Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.

Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.

Jag har också provat den, men jag tyckte att den var helt OK. Inte i nivå med Cuvée Speciale -99 och -00, men ändå. "Ung och fruktig, aprikos" skrev jag i mina anteckningar.

magnum skrev:
När jag var i champagne senaste serverade jag PP 2000 på magnum till några odlare i Bouzy ALLA gav PP högsta betyg. Tydlig Le Mesnil karraktär, dom flesta gissade på Salon!!!

Härligt! Jag har två magnum i källaren.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Behöver väl inte kommentera Pure 04a men Stradivarius -96 var både bra och dålig. Tillgänglig direkt med "rätta" doften av mogen Champagne med toner av bröd, rollo och persika. Tyckte att den var fantastisk först men märkte sedan av en lite sötsliskig hinna som den lämnade kvar i munnen vilket gjorde att den kändes lite billig.

Drack oxå en Stradivarius nån gång förra året och kommer ihåg att jag tyckte den var kass. En av de sämsta -96:eek:r jag druckit faktiskt. Har en liggande och hade hoppats på flaskvariation men efter din recension så är det nog bara att inse ett det är en skräpskumpa
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Instämmer med Supra, GRATTIS!

Kan bara hålla med om Sydafrika, ett helt fantastiskt land med enormt bra gastronomi.
Hoppas du inte missade grillade jättehummrar och deras grymma ostron. När jag var där senast för 3 år (eller var det 4 år...?) sen kostade ostron 7-10 kr styck på krogen!!!!!!
Sen smakar ju faktiskt även deras bubbel riktigt bra när man är på plats i Sydafrika. Jag hinkade årgångs Pongractz eller va det nu heter...
 
Toppen