Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Drack oxå en Stradivarius nån gång förra året och kommer ihåg att jag tyckte den var kass. En av de sämsta -96:eek:r jag druckit faktiskt. Har en liggande och hade hoppats på flaskvariation men efter din recension så är det nog bara att inse ett det är en skräpskumpa

Jag tänkte väl kanske inte skräpskumpa men iom att jag inte hade några som helst problem att "offra" en hel del till matlagningen så kanske du har rätt... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Nästa för kvällen var en nyligen inköpt Château Beauséjour Bécot 1982 på halvflaska. Korken smulades sönder, var genomblöt och vinet därefter - vinäger. Som tur var fanns det en flaska nummer två av den som öppnades med ett distinkt popp. Vinet hade tydliga ålderskrämpor och jag upplevde som ålder suddat ut en hel del av ursrpungskaraktären. Hur som helst var den ok. Jag anser dock att en halva för strax under 700 kr ska vara mer än ok...

Därefter kom kvällens riktigt stora överraskning: ch Verdignan 1983. Härtappad av V&S, lagrad stundtal under tveksamma förhållanden men som vinet levererade! Generös och komplex doft med tydliga inslag av stall, ceder och mörk frukt. Ett ord kan beskriva smaken: Balans. Och skulle jag få välja ett ord till skulle det bli: Komplexitet. Sträv men samtidigt mjuk, frisk men samtidigt förförisk... Underbart!

På tur var därefter Ch Desmirail 1982 och det var också en positiv överraskning. Häftigt att en medelmåttaslott kan leverera vid 27 års ålder... Fortfarande generös frukt kvar men inte riktigt samma balans som Verdignan.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är riktigt tråkigt med defekta flaskor, och flera av vinerna var egentligen mer intressanta än bra. Uppskattar vinerna i regel något yngre.
Inte direkt förvånande tyvärr. Beauséjour Bécot var riktigt under isen på 70- och 80-talet och tyvärr var deras -82:a inte ngt undantag (det blev t.o.m nedklassat 1985). Att du sedan fått tag på den i 1/2-flaska förbättrar ju inte oddsen direkt. Ett sånt vin borde förstås inte säljas och då rakt inte till det priset. Kul att du fick en bättre upplevesle med Verdignan och Desmirail.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte en bil i helgen som jag hämtade idag. Underbart med bilar, man blir fan som en tonårsgrabb på nytt!

Köpet ska naturligvis firas som det sig bör. Har lagt in en Cristal -96 i kylen. Ska bli otroligt spännande då jag aldrig testat -96an.
Länge sen jag såg fram emot att öppna en skumpa så mkt denna vackra skapelse. Återkommer med rapport.

Bruuuum bruuuuum
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Köpte en bil i helgen som jag hämtade idag. Underbart med bilar, man blir fan som en tonårsgrabb på nytt!

Köpet ska naturligvis firas som det sig bör. Har lagt in en Cristal -96 i kylen. Ska bli otroligt spännande då jag aldrig testat -96an.
Länge sen jag såg fram emot att öppna en skumpa så mkt denna vackra skapelse. Återkommer med rapport.

Bruuuum bruuuuum

Låter som en kanondag! 8)

Sippar på en GT, Millers gin, snart ut och äta.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Köpte en bil i helgen som jag hämtade idag. Underbart med bilar, man blir fan som en tonårsgrabb på nytt!

Köpet ska naturligvis firas som det sig bör. Har lagt in en Cristal -96 i kylen. Ska bli otroligt spännande då jag aldrig testat -96an.
Länge sen jag såg fram emot att öppna en skumpa så mkt denna vackra skapelse. Återkommer med rapport.

Bruuuum bruuuuum


Vad blev det för åk då?

Själv äter jag quinoa och tonfisk efter träningen. Sen ska jag dricka mjölk :(

Imorgon ska jag iofs på provning på ss och dricka en del, förmodligen, väldigt gott ;D
 
SV: Idag dricker vi

Cuvée Sir Winston Churchill 1996

Färg: Gul med tydliga toner av grönt i.
Doft: Fortfarande relativt ungt och fräscht, men jag tycker att svaga mognadstoner börjar framträda.
Smak: Kännbara syror men inte så vass som Krug och Salon kan vara. Väl balanserat. Pol Rogers husstil känns klart igen, men det märks att det ligger i övre delen av firmans kvalitetsspektrum. Enligt min bedömning befinner vinet sig i ett slags mellanstadium, den har ännu inte intagit gammal champagnes champinjonighet, men har inte heller längre smak av ung frukt. Den hade tveklöst klarat ytterligare rätt många år av lagring.

Den är väldigt mycket som jag minns min första flaska Winston Churchill 1996 som jag drack för drygt ett och ett halvt år sedan. Jag tycker inte det har hänt så mycket. Däremot tyckte jag att den som bland annat jag, CH och v_skogh drack på provning i slutet av januari var lite mognare, men sämre än jag då mindes den. Frågan är om den flaskan hade lagrats dåligt och snabbmognat. Jag minns inte vem som hade med sig den på den provningen.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har fortfarande inte rört mina Churchill, tror jag avvaktar nått år efter DA´s recension.

Cristallen uppdrucken och jag vill ha mer!!!! Tur jag har en falska till som ligger, ska dock spara din 5-10 år.
Skumpan var såklart pigg som attans med fin färg och fräscha bubblor. Doften var rejält rik, större doft än vad jag hade trott, lite fruktig doft men nästan mer aprikos än äpplekart.
Smaken var elegant/arrogant/kraftfull med en ung fräsch syra.

Helt klart ett makalöst bra vin, bättre än förväntat. Har hört från fler som inte varit helt nöjda med Cristal -96. Kanske stor flaskvariation, min var dock nästan så bra som ett så pass ungt vin kan bli!
Ser fram emot att prova igen om 5-10 år nånstans.

Bästa Cristallen jag druckit. (testat 88-90-99-00)
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Har fortfarande inte rört mina Churchill, tror jag avvaktar nått år efter DA´s recension.

Cristallen uppdrucken och jag vill ha mer!!!! Tur jag har en falska till som ligger, ska dock spara din 5-10 år.
Skumpan var såklart pigg som attans med fin färg och fräscha bubblor. Doften var rejält rik, större doft än vad jag hade trott, lite fruktig doft men nästan mer aprikos än äpplekart.
Smaken var elegant/arrogant/kraftfull med en ung fräsch syra.

Helt klart ett makalöst bra vin, bättre än förväntat. Har hört från fler som inte varit helt nöjda med Cristal -96. Kanske stor flaskvariation, min var dock nästan så bra som ett så pass ungt vin kan bli!
Ser fram emot att prova igen om 5-10 år nånstans.

Bästa Cristallen jag druckit. (testat 88-90-99-00)
Jag har inga tvivel på att Cristal -96 är riktigt bra. Jag har bara druckit -00 (några gånger) och -02 (en gång), och av de två så var det klart -02:an som sken trots sin ungdom. -00:an var bra men inte fantastisk och jag störde mig lite på att den tropiska frukten stack ut och det inte fanns så mycket struktur som höll ihop det och balanserade det. Champagne skall inte smaka färsk ananas enligt min mening. Nu är detta i och för sig att ta i lite, men du förstår nog andemeningen. Inte heller hade den någon riktigt lång eftersmak eller fantastisk utvecklingspotential. Man skall dock inte gnälla så mycket på en såpass bra champagne och de hade inte ett toppår att jobba med. Cristal -00 är väl vad man kan förvänta sig av årgången och den skall ju ändå enligt anders (och Juhlins poäng) piska Dom Pérignon av samma år, men det är väl lättare att klara ett halvbra år i mindre volymer.
Cristal -02 gillade jag klart mer än -00:an. Den var lik, men saknade -00:ans ovannämnda brister. Balansen, strukturen och längden var kännbart bättre och likaså potentialen. Jag blev såpass imponerad att jag inhandlade fyra flaskor till.
1996 är ju som 2002 ett toppår, och den har ju funnits sex år längre, så det är väl troligt att den utvecklats lite mer. Jag får se om jag får tag på Cristal -96 någon gång, vilket jag verkligen hoppas, men om inte så får jag nöja mig med att se fram emot framtida möten med mina -02:eek:r.

Kul att du gillade din Cristal -96. Efter att ha provat -02:an betvivlar jag inte att -96:an också är en mycket bra champagne.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Jag har inga tvivel på att Cristal -96 är riktigt bra. Jag har bara druckit -00 (några gånger) och -02 (en gång), och av de två så var det klart -02:an som sken trots sin ungdom. -00:an var bra men inte fantastisk och jag störde mig lite på att den tropiska frukten stack ut och det inte fanns så mycket struktur som höll ihop det och balanserade det. Champagne skall inte smaka färsk ananas enligt min mening. Nu är detta i och för sig att ta i lite, men du förstår nog andemeningen. Inte heller hade den någon riktigt lång eftersmak eller fantastisk utvecklingspotential. Man skall dock inte gnälla så mycket på en såpass bra champagne och de hade inte ett toppår att jobba med. Cristal -00 är väl vad man kan förvänta sig av årgången och den skall ju ändå enligt anders (och Juhlins poäng) piska Dom Pérignon av samma år, men det är väl lättare att klara ett halvbra år i mindre volymer.
Cristal -02 gillade jag klart mer än -00:an. Den var lik, men saknade -00:ans ovannämnda brister. Balansen, strukturen och längden var kännbart bättre och likaså potentialen. Jag blev såpass imponerad att jag inhandlade fyra flaskor till.
1996 är ju som 2002 ett toppår, och den har ju funnits sex år längre, så det är väl troligt att den utvecklats lite mer. Jag får se om jag får tag på Cristal -96 någon gång, vilket jag verkligen hoppas, men om inte så får jag nöja mig med att se fram emot framtida möten med mina -02:eek:r.

Kul att du gillade din Cristal -96. Efter att ha provat -02:an betvivlar jag inte att -96:an också är en mycket bra champagne.

Måste ta o testa -02:an vid tillfälle. Köpte dock inga i samband med släppet. Kanske värt att se om det går att beställa.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Lambo, jag kan ta med mig en om jag får titta lite på din bil ;D

Its a deal, om du vill åka med kan jag rek hörselskydd. Mina öron ringer fortfarande, känns som jag vart på tyskt technodisco i 24h!
Förbannar mig själv att jag inte stannade o köpte hörselskydd när jag skulle köra så pass långt (7h bilresa hem). Lätt att vara efterklok.
Bara att hålla tummarna att det inte är kronisk tinnitus.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Its a deal, om du vill åka med kan jag rek hörselskydd. Mina öron ringer fortfarande, känns som jag vart på tyskt technodisco i 24h!
Förbannar mig själv att jag inte stannade o köpte hörselskydd när jag skulle köra så pass långt (7h bilresa hem). Lätt att vara efterklok.
Bara att hålla tummarna att det inte är kronisk tinnitus.

Åka med var det väll aldrig tal om eller? Han skulle ju bara "titta lite" ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vad är det för bil? Det kanske har stått i någon annan tråd men jag har missat det.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vad är det för bil? Det kanske har stått i någon annan tråd men jag har missat det.

Det är en gammal Countach, ett jäkla monster ;D
Obekväm, högljudd, spårkänslig men helt underbar ha ha
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Det är en gammal Countach, ett jäkla monster ;D
Obekväm, högljudd, spårkänslig men helt underbar ha ha


Haha, dåre! Sjuk bil ju! ;D Grattis!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Åka med var det väll aldrig tal om eller? Han skulle ju bara "titta lite" ;)

Tar han med en Krug får han åka med, tar han med en CdA får han köra ;) ;D
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag säger som en kompis "jag behöver ju egentligen ingen bil, så jag kan ju köpa en opraktiskt men rolig" Han köpte en Audi TT och det är ju en bit ifrån din bil.

Jag tänker fortfarande ihåg när jag provkörde en Ferarri Scuderia i höstas. Fast det kostade mer än en Krug.

Men ikväll ska jag dricka mycket gott! Clash of the Titans på Regeringsgatan - inga förkylningssymtom ännu...
 
Toppen