Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Du är min idol. :D
Har du kvar den andra också?

;D ha ha
Jepp, dom kompletterar varandra fint ;)
Skulle dock behöva ett större garage, tur att man öppnar dörrarna uppåt!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
;D ha ha
Jepp, dom kompletterar varandra fint ;)
Skulle dock behöva ett större garage, tur att man öppnar dörrarna uppåt!

Annars har jag ett stort garage, dina båda bilar skulle med lätthet få plats där :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Det här är visserligen inte drucket idag men jag skulle
gärna vilja höra med de kunniga deltagarna på det här
forumet om det är så här en gammal lagrad flaska skall
smaka.

Min bror hittade bland sina gömmor en gammal flaska "Y" från 1985. När
han letade efter en flaska Chablis.
Jag föreslog honom att han skulle sälja den för den borde vara
värdefull vid det här laget.
Men han tyckte att vi skulle dricka upp den istället.
Så vi åt en god middag hemma hos vår gamla pappa och efter att ha
inlett kvällen med ett glas champagne till förrätten så korkade vi upp
rariteten.
Jag skall villigt erkänna att jag inte varit i närheten av någon
flaska "Y" tidigare (hade ärligt talat inte ens hört talas om att det
fanns ett vin som hette så)

En upplevelse. En otroligt komplex men samtidigt mjuk arom. En doft av
honumg men inte ett spår av sötma. Och inte heller ett spår av syra.
Det tog mig hela måltiden av försiktigt smakande innan jag kom på vad
det var jag kände igen i smaken. Fino!

Hade vinet oxiderat? Trots att doften och smaken inte påminde
om något vitt vin jag druckit tidigare så tyckte jag om det.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Det här är visserligen inte drucket idag men jag skulle
gärna vilja höra med de kunniga deltagarna på det här
forumet om det är så här en gammal lagrad flaska skall
smaka.

Min bror hittade bland sina gömmor en gammal flaska "Y" från 1985. När
han letade efter en flaska Chablis.
Jag föreslog honom att han skulle sälja den för den borde vara
värdefull vid det här laget.
Men han tyckte att vi skulle dricka upp den istället.
Så vi åt en god middag hemma hos vår gamla pappa och efter att ha
inlett kvällen med ett glas champagne till förrätten så korkade vi upp
rariteten.
Jag skall villigt erkänna att jag inte varit i närheten av någon
flaska "Y" tidigare (hade ärligt talat inte ens hört talas om att det
fanns ett vin som hette så)

En upplevelse. En otroligt komplex men samtidigt mjuk arom. En doft av
honumg men inte ett spår av sötma. Och inte heller ett spår av syra.
Det tog mig hela måltiden av försiktigt smakande innan jag kom på vad
det var jag kände igen i smaken. Fino!

Hade vinet oxiderat? Trots att doften och smaken inte påminde
om något vitt vin jag druckit tidigare så tyckte jag om det.

Du har provat en ganska unik flaska!
"Y", eller "ygrec" som det uttalas, har bara producerats ett tjugotal årgångar sedan 1959 då det introducerades av Château d'Yquem. Jag vill minnas att 2000 var senaste gången.

Har själv provat det att par gånger(fråga inte om årgångarna) och minns vinet som otroligt koncentrerat, fylligt, torrt, tydlig ek och med markerad syra. Aromerna var tydligt påminnande om det söta vinet med honung, aprikos, kryddor och ek. Mycket imponerande.

Lite märkligt att flaskan du provade saknade syra. Är du säker? Om det påminde om fino så bör det ju heller inte ha varit oxiderat. Hmm.
 

squirrel

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan inte hålla mig borta från Bordeaux -05 längre.
I kväll blir det La Croix de Beaucaillou och La Fleur som får offra sig.
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hittade just min "generaliserande" kommentar på Bristly - det gör i och för sig ingenting, men jag skulle ju i ärlighetens namn vara lite försiktig med så generella uttalanden i tryck eller utanför denna lilla skara av mestadel bekanta vinnördar detta är svaret jag gav -

Oooops, man får visst se upp med vad man säger, bloggar har ju visst en större genomslagkraft idag... Detta skulle jag väl inte direkt skriva i tryck.
De som känner mig vet väl förvisso att jag inte har något emot att vara lite dogmatisk och ironisk emellanåt :)
Men helt ärligt, det är sällan mina favoritviner, jag finner speciellt de uppskrivna årgångarna såsom 2003 och 2005 vara mindre drickvänliga och mer syltiga, det är väl också i dessa årgångar med högre sockerhalt och tidigare skörd som man får mer gröna toner och den kombinationen är inte direkt vad jag finner lockande.
Sist då jag provade ett 80-tal Chneuf från årgång 2005 efter att ha provat Bordeaux från 2004 och 2005 så kände jag verkligen en skillnad i elegans, finess och drickbarhet som jag aldrig tidigare har upplevt som så enorm. Efter dessa 80-talet Chneuf-viner så följde Gigondas som jag generellt tyckte mycket bättre om, svalare, friskare, med mer ryggrad.
Men i slutändan, smaken är som bakdelen och ju mer man provr ju mer lär man sig, och jag kan i alla fall leva utan varmårgångs chneuf, Sauvignon Blanc, det mesta från Chile och roseviner. Generaliseringar javisst men jag provar 8000 viner per år och tycker mig ha rätt att generalisera då och då...

Keep up the good work...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clouet -95 till ankleversnittar, - toppen. Abellars -04, -njaa.. Bosquet des Papes VV -05, - helt ok men jag gillar vanliga bättre.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på 1900 och började med en råbiff till det Pinot Noir Select, Weininger från Wien. Trevlig
Sen åt jag kycklingkorv, kyckling med tollot-beau bourgone rouge.
Fan jag gillar TB bra producent
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bernard Hatté Rosé (1/2-magnum)
Palmer Brut -96 (1/2-magnum)
Domaine du Pegau, Cuvée du Réservée -98
Domaine de la Janasse, Cuvée Chaupin -00
Moulin Touchais -69
Château Suduiraut -82
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Bernard Hatté Rosé (1/2-magnum)
Palmer Brut -96 (1/2-magnum)
Domaine du Pegau, Cuvée du Réservée -98
Domaine de la Janasse, Cuvée Chaupin -00
Moulin Touchais -69
Château Suduiraut -82

Gottegris! Hur var Palmer -96 tycker du? Har några på magnum, drack en för några månader sen i sällskap av smörgåstårta, tyckte om den, har några Palmer bdb -96 också, hur är den att dricka nu, nån som druckit den?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Bernard Hatté Rosé (1/2-magnum)
Palmer Brut -96 (1/2-magnum)
Domaine du Pegau, Cuvée du Réservée -98
Domaine de la Janasse, Cuvée Chaupin -00
Moulin Touchais -69
Château Suduiraut -82
Kul, hur var Janasse 00?

Själv åkte jag hem till en polare och åt svart bläckpasta med nån spicy korv i, gott men väldigt annorlunda.
Som fördrink klämde vi en Pierre Peters CS 98, gott men saknade lite komplexitet.

Till maten tog vi en förvånansvärt mogen Bollinger GA 96, söt frukt, bra syra, kokos, jävligt bra!

Precis när jag var på väg att röra på mig frågade han om vi inte skulle sänka en sista flaska.
Nja sa jag...Om det är en Krug 88 då frågade han ;D
Ja, jag ställer upp svarade jag storsint...
Satan vad gott, eken, kraften och den sjuka koncentationen och komplexiteten. Härlig söt frukt, lite torrare i slutet än den brukar vara, men magisk!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Till maten tog vi en förvånansvärt mogen Bollinger GA 96, söt frukt, bra syra, kokos, jävligt bra!

Kul!!!
Har på senare tid vänt och vridit på mina Bollinger GA 96 och funderat på om det är dax att korka upp någon av dem - och det tycks det vara!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Napacab som jag inte kommer ihåg namnet på
Clos Des papes 01
Clos Des Papes 06
Pontet Canet -94
Protos Seleccion -05
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Gottegris! Hur var Palmer -96 tycker du? Har några på magnum, drack en för några månader sen i sällskap av smörgåstårta, tyckte om den, har några Palmer bdb -96 också, hur är den att dricka nu, nån som druckit den?
För min del så känns den väldigt klar att dricka nu, lite mognadstoner men fortfarande med en hel del ungdomlig fräschör kvar. Precis där jag njuter som mest av champagne. Kan tänka mig att magnum-varianten ligger lite "efter". Skall nog fylla på med några sådana från SS.
Har inte druckit BdB:n på några år och inte alls på magnum så jag kan inte uttala mig om den nu. Då för några år sedan då jag provade båda två så har jag för mig att BdB:n var klart hårdare i syran men doften var nötigare och klart större. Ett bättre matvin än Brut tycket jag då.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Napacab som jag inte kommer ihåg namnet på
Clos Des papes 01
Clos Des Papes 06
Pontet Canet -94
Protos Seleccion -05
Juste uppställning !
Hur klarade sig PC-94 i det sällskapet ?
Nyfiken också på vad du tyckte om Clos des Papes -01 eftersom jag har några liggande.
Protos -05 måste ha varit "barnarov" eller ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Kul, hur var Janasse 00?

Själv åkte jag hem till en polare och åt svart bläckpasta med nån spicy korv i, gott men väldigt annorlunda.
Som fördrink klämde vi en Pierre Peters CS 98, gott men saknade lite komplexitet.

Till maten tog vi en förvånansvärt mogen Bollinger GA 96, söt frukt, bra syra, kokos, jävligt bra!

Precis när jag var på väg att röra på mig frågade han om vi inte skulle sänka en sista flaska.
Nja sa jag...Om det är en Krug 88 då frågade han ;D
Ja, jag ställer upp svarade jag storsint...
Satan vad gott, eken, kraften och den sjuka koncentationen och komplexiteten. Härlig söt frukt, lite torrare i slutet än den brukar vara, men magisk!

Janassen var faktiskt lite knuten och "backward" konstigt nog. Dekanterade båda Janssen och Pegaun 1,5tim ungefär.
Den började väldigt intensivt med mörk körsbärs-arom och väldigt varm Grenache-ton men utan någon syltighet.
Den var väldigt tät och lite köttig nästan. Ganska eldig och fotfarande med ungdomlig råhet i framförallt smaken.
Sen hände i stort sett ingenting med den under den timmen vi hade den i glaset.
Skulle tro att den är lite i tunneln just nu så jag får låta resten ligga till sig några år.

Pegaun däremot lekte med Janassen och visade upp de mesta som den domänen kan leverera ett bra år (-98).
Massor mer Garrigue-toner som jag gillar skarpt och mycket mer komplexa syror än i Janassen.
Det här vinet är bara precis i början av en 10-12 år lång topp men är hur bra som helst.

Du verkar ju inte ha lidit i går heller direkt ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Juste uppställning !
Hur klarade sig PC-94 i det sällskapet ?
Nyfiken också på vad du tyckte om Clos des Papes -01 eftersom jag har några liggande.
Protos -05 måste ha varit "barnarov" eller ?

Jovisst, men jag hade nog ändå bytt med dig ;)

Protos var absolut ung men helt klart tillgänglig. En hel del ny ek men ändå integrerad. Clos Des Papes 01 var bäst för kvällen men vi var överens om att den inte nått sin peak ännu. 06 såklart galet ung. PC-94 hade jag inte tvetkat ett ögonblick om någon sa att det var en 01a. Oförskämt fräsch och fortfarande ung.
 
Toppen