Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Till maten tog vi en förvånansvärt mogen Bollinger GA 96, söt frukt, bra syra, kokos, jävligt bra!

Tyckte du att den påminde om den vi drack för någon månad sedan? Den var ju också överraskande mogen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Tyckte du att den påminde om den vi drack för någon månad sedan? Den var ju också överraskande mogen.
Precis så, det är bara de från Andreas låda som beter sig så slampigt...
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Doix -05, usch vad dåligt, sur, omogna röda bär, inte alls bra, visst galet ung, men ändå...hoppas att det bara var en defekt flaska.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

I helgen; Bollinger 1999 måste säga att jag är besviken på denna saknar karraktär och är för vek för att vara en Bollinger!

Bollinger 1999 Rose denna tror jag kommer att utvecklas till nåt riktigt bra, mera kraft och en stor fyllig doft dock fortfarande lite för ung. Men klart bra redan nu!

William Deutz 1999 Rose 2a gången jag dricker 99an, lysande Champagne når inte upp till 96ans höjder, men en suverän Rose, klar att dricka nu

Leoville Las Cases 1996 aah, vilken klass, underbar Bdx, kan drickas nu med låång luftning bäst är att vänta 3 år till

Clerc Milon 2003 bra att dricka nu härlig söt frukt

Clouet 2004! en riktigt trevlig vintage, klar att dricka nu. Allt på plats!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Bollinger 1999 Rose denna tror jag kommer att utvecklas till nåt riktigt bra, mera kraft och en stor fyllig doft dock fortfarande lite för ung. Men klart bra redan nu!

Intressant! Kanske ska köpa på mig lite mer nästa gång jag är i London.
 
SV: Idag dricker vi

Tog in en flaska Krug GC på Undici i lördags och har aldrig varit så besviken på Krug :(
Flaskan var inte defekt på något sätt, men Krug har aldrig smakat så blaskigt! Jag vet att Krug GC bör ligga några år och det här var sannolikt en väldigt ny flaska, men även om den klassiska Krug smaken fanns där var den oerhört svag... (var det första jag drack den kvällen).
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Tack för svar.

Öhman skrev:
Du har provat en ganska unik flaska!
"Y", eller "ygrec" som det uttalas, har bara producerats ett tjugotal årgångar
sedan 1959 då det introducerades av Château d'Yquem.
Jag vill minnas att 2000 var senaste gången.

Fick lära mig det när vi drack vinet. Ygrec är tydligen bokstaven Y på franska.
Måste ha sovit på den fransklektionen :)

Öhman skrev:
Har själv provat det att par gånger(fråga inte om årgångarna) och minns vinet som
otroligt koncentrerat, fylligt, torrt, tydlig ek och med markerad syra. Aromerna var
tydligt påminnande om det söta vinet med honung, aprikos, kryddor och ek.
Mycket imponerande.

Lite märkligt att flaskan du provade saknade syra. Är du säker? Om det påminde om
fino så bör det ju heller inte ha varit oxiderat. Hmm.

Doften var ungefär som du beskriver det så därför var det så oväntat att smaken
inte påminde om något annat jag smakat tidigare. Ingen sötma och märkligt nog
ingen syra. Det enda jag kan beskriva smaken som är Fino och det är ju inte vad
man väntar sig av ett vitt vin.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ehh……jag kollade nyss över min kalender och det visade sig att jag bokat in några fler provningar än jag trodde. Det blir en intensiv period som följer.

27 maj Châteauneuf-du-Pape
29 maj Champagne Rose
30 maj ev. Champagne med Juhlin Champagne Club
1 juni Sortimentsprovning med Winefinder
3 juni Champagne BdB
6 juni ev. Miniferno

Tanken var egentligen att jag skulle ta det lite lugnt under juni men det känns som jag kommer misslyckas med det innan jag ens börjat.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öpnnade en Mas de Boislauzon -04 (CNDP) i går. Den överraskade verkligen positivt men behöver minst 5 år till i källaren. Doften minskade snarare under kvällen efter luftning så det känns som den är på väg in i tunneln. Annars mycket frisk Grenache-ton med mycket Garrigue och provencekryddighet och lite råa körsbärstoner. Rejält med tanniner som är lite hårda nu men som borgar för ett långt liv och bra matchning till kraftigare mat framöver.
Får se om resten uppför sig annorlunda ikväll.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Får väl ta tag i redovisningen av trippen till Fjollträsk härom veckan...

Anländer till Pontus by the sea på exakt utsatt tid direkt från München för genomgång av en rad av Jess Jacksons viner i Livets godas regi.
För att vi inte ska behöva sätta oss med vinerna i nyktert tillstånd har man snokat upp ett mousserande vin från Sonoma Valley. Riktigt bra bubbel, jag hade utan tvekan satt den i Champagne om jag provat den blint. Vi provade Roederer Estate under Vinferno I för de som minns (inte många) och den här var väl så bra. Ägaren till egendomen är, hör och häpna, Freixenet. Det var som jag sa att har man tränat i säkert 150 år så måste man förr eller senare lyckas göra ett anständigt bubbel. Kostnaden för helrör gissade Mario (E Moroni) var cirkus 220 pengar. Tillkommer antagligen diverse påslag som moms etc men helt klart ett anständigt pris.

Vi skulle nominera de fem viner som vi fann bäst för kvällen. Notera dock att vissa viner serverades "utom tävlan" annars hade min bästa-lista sett annorlunda ut.

Vinerna så under själva provningen

2006 Chardonnay Camelot Highlands (Kendall-Jackson), Santa Maria Valley
D: parfymerad, lite åt Gewürztraminer; exotisk frukt; smör
S: tät fruktighet; rund
E: eldig; inte helt i balans, syran och frukten spretar
För 249 slantar kändes den inte motiverad i dagsläget

2005 Land’s Edge Vineyards Pinot Noir (Hartford Court), Sonoma Coast
D: mycket jordig; underliggande finns en ton av mentol; viss gummi; smultron kommer senare
S: balanserad till max men i övrigt lite intetsägande
E: balanserad men rumphuggen
Här var priset 379 bagis men 200-250 känns mer rätt om man jämför med annat, t ex från Nya Zeeland.

2005 Zinfandel (Hartford), Russian River Valley
D: söt frukt med viss komplexitet
S: bra balans men saknar tryck i frukten
E: eldig och lite torr

2005 Alisos Hills Syrah (Kendall-Jackson), Santa Barbara
D: varm bastu i badhus, en ton jag ofta får när det gäller Syrah; doften stumnar; kommer tillbaka med lakrits
S: värme från alkohol med en balanserande syrlighet
E: ligger kvar länge men dock inte frukten
Här räddar syran vinet från att framstå som en alkoholbomb

2002 Merlot (Atalon Winery), Napa Valley
D: björnbärsmarmelad; paraffin; svaga drag av cabernet (enligt senare uppgift skulle en skvätt ingå)
S: fyllig och balanserad; saknar dock lite frukt
E: liten aning för syrlig
Det här satte jag som ett av kvällens fem bästa viner

2005 Hawkeye Mountain Cabernet Sauvignon (Kendall-Jackson), Alexander Valley
D: paprika! Och inget annat. (Paprika i rött vin brukar indikera omogna druvor.)
S: lite taskig frukt; syrlig, tanniner som drar åt ett annat håll
E: torr och syrlig
Utan tvekan kvällens bottennapp och för 400 spänn kan man ha betydligt roligare

2003 La Muse (Verité), Sonoma County
D: blöt sten; marsipan; paraffin; apelsin
S: bra men saknar elegansen man hittar i bra Bordeaux
E: mest syra

2003 La Joie (Verité), Sonoma County
D: samma som förra
S: syran dominerar; torra tanniner
E: tja...
Det här vinnet fann jag betydligt tråkigare än det föregående

2003 Le Désir (Verité), Sonoma County
D: svårt, det bara finns där. Det här är något jag ofta tycker är lovande, en doft så komplex att man inte kan sätta fingret på någon enskild komponent.
S: finfin frukt med balanserade syror
E: lång med bra balans
Kvällens näst bästa vin. En tjej på cirkus 25 bredvid såg vad jag skrev och sa att det var trevligt att vi faktiskt båda gillade samma sak. ”Ja, mig” kom min replik snabbt. ”Nu tar vi det lilla lugna här” sa hon varpå jag svarade att ”Vadå, jag gillar också mig. Är det förbjudet?”. Vi hade jäkligt kul under kvällen.

2004 Cardinale (Cardinale), Napa Valley
D: typiska CS-toner
S: bra frukt men något för syrlig
E: schysst
Bra vin men når inte fram till de 200 USD som begärs.

2004 Mount Veeder Cabernet Sauvignon (Lokoya), Napa Valley
D: märkliga dofter innan CS-tonerna dyker upp
S: bra attack; något ihålig; eldig; tanninrik
E: ganska kort
Att dricka det här vinet idag är inget annat än kapitalförstöring. Ska man ändå ge sig på en flaska rekommenderas rejält med luftning, gärna med en kompressor.

2005 Diamond Mountain Cabernet Sauvignon (Lokoya), Napa Valley
D: knäckebröd; knuten
S: söt frukt; bra balans
E: fin frukt; bra balans
Bästa vinet för kvällen. Jag slås alltid av hur korta beskrivningarna blir när man springer på ett riktigt bra vin. Dels bildar vinet en homogen enhet som inte gärna låter sig delas upp i beståndsdelar, dels vill man bara njuta vinet och inte analysera sönder det.

Här var det nu paus för att duka upp för middagen. För att vi inte skulle hinna nyktra till serverades Billecart-Salmon Rose och Louis Roederer 03. Inget av dessa viner matchade Sonoman vi serverades inledningsvis och jag skulle inte lägga egna surt förvärvade slantar på någon av dem.

Till middagen serverades

2005 Four Hearts Vineyard Chardonnay (Heartford Court), Russian River Valley
D: krusbär; påminner faktiskt om Sauvignon Blanc
S: rejält syrlig struktur, som en nya världen-chablis
Ett av kvällens bästa viner

2002 Cabernet Sauvignon (Atalon Winery), Napa Valley
D: söt röd frukt
S: rund; bra balans; fin syra
Ett av kvällens bästa viner

2006 Estate Cabernet Sauvignon (Far Niente), Napa Valley
D: söt, mörk frukt; ungt och outvecklat
S: eldigt och fruktigt

Jag lät bli att kolla eftersmaken på middagsvinerna eftersom jag slängde i mig maten så fort det gick, jag var ganska hungrig vid det här laget.

Som en liten bonus slängdes det in

2005 Nuit-Saint-Georges Premier Cru Les Prulièrs (David Duband), Bourgogne
Omedelbar stimulans, verkligt njutbart. Noterade att WS inte gav mer än 89 pinnar men det var väl avsaknaden av massiva mängder alkohol som fick amerikanarna att rynka på näsan.

Som en stor bonus slängdes det sedan in
2006 Sine Qua Non Raven Syrah
D: syrah! Min direkta tanke var norra Rhone (vi serverades vinet blint)
S: köttiga smaker som man närmast fick tugga sig igenom
E: lååååååång

2006 Sine Qua Non Raven Grenache
Här blev det depression. Inte för att vinet var dåligt, tvärtom. Vi hade endast en flaska av den här att dela på runt 20 personer så tilldelningen var liten. Jag doftade och smakade lite snabbt på vinet och fann det bättre än Raven Syrah (i synnerhet doften var riktigt inbjudande). Jag gick sedan iväg några minuter och när jag kom tillbaka hade det sällskap som satt vid bordet gått och glasen dukats av. :eek: :mad: :'( Jag fick tag på lite mer Raven Syrah men skadan var redan skedd.

Min konklusion efter provningen är att jag tycker att de amerikanska vinerna generellt har ett för högt pris ut till kund om man jämför med gamla världen för motsvarande kvalitet. En längre utläggning kring det det här hittar man i engländarens krönika i senaste(?) LG.

Dagen efter blev det ett mikroferno med 1CRU samt därtill hörande sällskap. Som 1CRU redan har påpekat har vi totalt olika smak. Jag har god smak, inte hon... ;D
Det bästa vinet vi provade innan utgång var 2007 Spätlese (Egon Müller), Mosel. Mums. I och med sveket från Jos och Keen sparade jag Auslesen till senare.
På kvällen var vi iväg till Pontus! och började med ett glas Blanc de Blancs Prestige (Diebolt-Vallois). Det var ett tag sedan jag fick den i glaset sedan PM (tyvärr) tagit beslutet att gå över till Taittinger istället (Larsson, fixa!!). I vanlig ordning ett trevligt sällskap i glaset och en av mina favoriter till en Happy Meal.
Till maten beställde vi en Chablis [något grand cru] (Laroche) och en 2001 [någon kvalisort] (Dr Bürklin-Wolf), Pfalz. Rieslingen var naturligtvis det bästa valet till samtliga tre rätter vi åt. Redan det faktum att en rätt var sparris ger ju vid handen att ett tyskt vin är på sin plats.

På lördagen knäckte jag 2007 Auslese (Egon Müller), Mosel och vilket vin det var. För att återigen referera tillbaka till Vinferno I så drog vi i oss 2006 Unendlich (FX Pichler), Wachau och det var ett makalöst kraftpaket. Auslesen var snäppet bättre ändå med en syra och en sötma i fantastisk harmoni. Bästa Rieslingvinet jag kan påminna mig ha druckit. Det här var också helgens bästa vin alla kategorier, inklusive Sine Qua Non och Lokoya. Fan att det kostar 1700 spänn!!!
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härlig beskrivning av din tid i 08området Anders.

Frågan om vem som har bäst smak kan diskuteras i all framtid, jag anser att en person som föredra sötsliskig saftkobbel från Moooosel och dyliga områden bör sinnesundersökas ;D När man kan dricka UNDERBARA vita Bourgogner (Meaursault, chassagne montrachet, chablie grand gru) Men jag tycker om dig ändå Anders!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

OK, vi har inte druckit så mycket av vinerna - då hade vi legat i diket mellan Châteauneuf-de-Pape och Courthezon - men det blev en del godis provat under dagen:

- Domaine de Cristia 2007
- Domaine de Cristia Vieilles Vignes 2007
- Domaine de Cristia Cuvée Renaissance 2007

Mina första 2007:eek:r. Jag kan bara säga: Wow!

- Clos du Mont-Olivet Le Petit Mont 2006 till lunchen.

- Domaine Giraud Tradition 2006
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2006
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2006
- Domaine Giraud Tradition 2007
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2007
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2007

Återigen närmast otrolig frukt i 2007:eek:rna. 2006:eek:rna är också mycket fina med mycket mineral - förmodligen Andreas L:s val. ;)

- Domaine la Barroche Terroir 2006
- Domaine la Barroche Terroir 2007
- Domaine la Barroche Resèrve 2005
- Domaine la Barroche Signature 2007
- Domaine la Barroche Cuvée Fiancée 2004
- Domaine la Barroche Cuvée Pure 2007

Det mesta har väl redan skrivits om dessa på diverse bloggar. Pure 2007 är grym.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
OK, vi har inte druckit så mycket av vinerna - då hade vi legat i diket mellan Châteauneuf-de-Pape och Courthezon - men det blev en del godis provat under dagen:

- Domaine de Cristia 2007
- Domaine de Cristia Vieilles Vignes 2007
- Domaine de Cristia Cuvée Renaissance 2007

Mina första 2007:eek:r. Jag kan bara säga: Wow!

- Clos du Mont-Olivet Le Petit Mont 2006 till lunchen.

- Domaine Giraud Tradition 2006
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2006
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2006
- Domaine Giraud Tradition 2007
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2007
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2007

Återigen närmast otrolig frukt i 2007:eek:rna. 2006:eek:rna är också mycket fina med mycket mineral - förmodligen Andreas L:s val. ;)

- Domaine la Barroche Terroir 2006
- Domaine la Barroche Terroir 2007
- Domaine la Barroche Resèrve 2005
- Domaine la Barroche Signature 2007
- Domaine la Barroche Cuvée Fiancée 2004
- Domaine la Barroche Cuvée Pure 2007

Det mesta har väl redan skrivits om dessa på diverse bloggar. Pure 2007 är grym.

Wow! Vilken av Cristias är den på ren Grenache? Hur var den?

Anders: Det verkar inte som det gick någon nöd på dig.. ojoj... sköna dagar du hade!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
OK, vi har inte druckit så mycket av vinerna - då hade vi legat i diket mellan Châteauneuf-de-Pape och Courthezon - men det blev en del godis provat under dagen:

- Domaine de Cristia 2007
- Domaine de Cristia Vieilles Vignes 2007
- Domaine de Cristia Cuvée Renaissance 2007

Mina första 2007:eek:r. Jag kan bara säga: Wow!

- Clos du Mont-Olivet Le Petit Mont 2006 till lunchen.

- Domaine Giraud Tradition 2006
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2006
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2006
- Domaine Giraud Tradition 2007
- Domaine Giraud Les Gallimardes 2007
- Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2007

Återigen närmast otrolig frukt i 2007:eek:rna. 2006:eek:rna är också mycket fina med mycket mineral - förmodligen Andreas L:s val. ;)

- Domaine la Barroche Terroir 2006
- Domaine la Barroche Terroir 2007
- Domaine la Barroche Resèrve 2005
- Domaine la Barroche Signature 2007
- Domaine la Barroche Cuvée Fiancée 2004
- Domaine la Barroche Cuvée Pure 2007

Det mesta har väl redan skrivits om dessa på diverse bloggar. Pure 2007 är grym.
Ungefär så här inbillar jag mig att det ser ut:
25879121.jpg
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Roger Sabon - Châteauneuf-du-Pape Les Olivets 2006
Den här var inget bra alls. Tunt, kort och väldigt tråkig. Luktade hallonsaft i början och mot slutet var det en hemsk urin doft över den.

Xavier Vins - Châteauneuf-du-Pape 2007
Helt ok men ganska ospännande. Blött läder, rökta charkuterier, viol och en ganska metallisk eftersmak

Vignobles Diffonty - Cuvée du Vatican Réserve Sixtine 2006
Kvällen klart bästa. Initialt väldigt otillgänglig men med luft blev denna väldigt spännande. Kryddnejlika & sötlakrits.

Château Mont-Redon - Châteauneuf-du-Pape 2005
Stack ut mest med tydliga fattoner i början som rundades av trevligt mot slutet med björnbär och lakrits.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Illa... Jag som hade mina funderingar att passera Roger Sabon i sommar men det är inget du rekommenderar mao. Han är iofs en av många på på lista över potentella besök :p

CH skrev:
Roger Sabon - Châteauneuf-du-Pape Les Olivets 2006
Den här var inget bra alls. Tunt, kort och väldigt tråkig. Luktade hallonsaft i början och mot slutet var det en hemsk urin doft över den.

Xavier Vins - Châteauneuf-du-Pape 2007
Helt ok men ganska ospännande. Blött läder, rökta charkuterier, viol och en ganska metallisk eftersmak

Vignobles Diffonty - Cuvée du Vatican Réserve Sixtine 2006
Kvällen klart bästa. Initialt väldigt otillgänglig men med luft blev denna väldigt spännande. Kryddnejlika & sötlakrits.

Château Mont-Redon - Châteauneuf-du-Pape 2005
Stack ut mest med tydliga fattoner i början som rundades av trevligt mot slutet med björnbär och lakrits.
 
Toppen