Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Illa... Jag som hade mina funderingar att passera Roger Sabon i sommar men det är inget du rekommenderar mao. Han är iofs en av många på på lista över potentella besök :p

Huruvida det är värt ett besök hos Sabon kan jag tyvärr inte uttala mig om men rekommendera någon att köpa den årgången av den typen lär jag aldrig göra. Den var verkligen inte bra.
Egentligen skulle vi ha provat Domaine La Barroche Réserve 2004 men den blev ju tyvärr ersatt av Sabon. Inget jag var speciellt glad över innan provningen och i efterhand något jag ångrade grovt att jag gick med på.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Xavier vet jag finns på bolaget men jag har faktiskt inte provat den, däremot gillar jag Mont Redon och är väldigt förtjust i Réserve Sixtine även om jag inte provat 2006 men 2005 är mycket bra!
Även om smaken kan variera känns det som det finns såpass många andra intressanta producenter att jag kan prioritera dom istället, ordet urin känns sådär lagom lockande...
Nyfiken som jag är kan jag ju passa på att fråga, har du några andra favoriter i Châteauneuf-du-Pape?
Några förutom de "vanliga" alltså, de flesta vill nog gärna ha tex Rayas o Beaucastel i vinförrådet.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag är inte speciellt insatt i Châteauneuf-du-Pape tyvärr så jag överlåter det till några av de andra rävarna istället.
Chambertin, Kayaker och Jos är väll närmast besatta av området och borde nog kunna ge några bra tips.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tips från folk som menar väl är alltid bra... Det innebär inte mer än att jag kan ha det i åtanke eller kanske testa den producenten hos nån handlare eller restaurang i byn, eller för den delen vid tillfälle här hemma.
Jag inbillar mig att jag har ett fullt schema för de få dagar jag är på plats oavsett.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hamnade på nördhaket igår innan jag drog vidare till böghaket, kände att jag ville ha lite skumpa i kroppen. Som en parentes slår det mig att bögar allmänt brukar utmålas som glamourtyper som gärna dricker skumpa. Jag har vid ett flertal tillfällen påtalat att Mög & Skändan inte är rolig och de håller med, men tyvärr får jag nog konstatera att det inte är bögarna som sitter i beslutsställning. Eller också är det en självspäkande läderbög. Skit samma, jag köper endast Krug vintage där emellanåt, 230 euro på restaurang får anses vara ett bra pris.

Hur som helst, på nördhaket beställdes omgående ett glas Henriot BdB. Det visade sig att man hade slutat med den på glas men som den VIP man är drog en servitör genast iväg för att se om det fanns någon flaska kvar i källaren. Under tiden roade jag mig med en Duval-Leroy NV, en ganska trevlig och lättsvald historia. Inget som sticker ut men heller inget man spottar ut. Löparen kommer tillbaka från källaren med rapport att flaskorna är slut. Chefsnörden ger då nya order och löparen drar iväg igen och kommer tillbaka med en Bollinger SC. Beställer även en förrätt med pilgrimsmusslor.

Jag och chefsnörden arbetar oss nedåt i Bollyflaskan och helt plötsligt smyger han fram ett glas blint. Första reflektionen är att moussen försvinner snabbt. Andra reflektionen är att det doftar inget. Tredje reflektionen är att det finns ingen frukt i smaken men däremot en riktigt ogin beska. Täckelsen faller och det är en Bellavista NV Franciacorta Cuvee Brut. För jävla dålig! För att förstå hur dålig så har vi här alltså en svensk suput som kostnadsfritt bjuds på ett glas alkohol och vägrar dricka upp. Vid närmare efterforskningar på nätet kring vinet hittar jag följande citat från Wine Advocate

This is a brilliant wine from winemaker Mattia Bezzola. The reference point for brilliantly pure, elegant, Italian sparkling wine, this offering can stand up to the finest Champagnes. This prestigious estate, created in the seventies by proprietor Vittorio Moretti, continues to fashion a bevy of dazzling sparklers.

Känns inte som Juhlin har någon allvarlig kokurrent där...
Om nu vinet är så bra skulle den enda förklaringen vara om flaskan stått öppen ett tag, jag frågade inte om det.

Hur som helst, när jag en stund senare ska checka ut och får notan så behöver jag endast betala för ett glas Duval och musslorna, Bolly var bjudskumpa. Det är bra att ha goda relationer... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Xavier vet jag finns på bolaget men jag har faktiskt inte provat den, däremot gillar jag Mont Redon och är väldigt förtjust i Réserve Sixtine även om jag inte provat 2006 men 2005 är mycket bra!
Även om smaken kan variera känns det som det finns såpass många andra intressanta producenter att jag kan prioritera dom istället, ordet urin känns sådär lagom lockande...
Nyfiken som jag är kan jag ju passa på att fråga, har du några andra favoriter i Châteauneuf-du-Pape?
Några förutom de "vanliga" alltså, de flesta vill nog gärna ha tex Rayas o Beaucastel i vinförrådet.
Själv gillar jag Paul Autard väldigt mkt. Hans Côte Ronde är ofta väldigt bra. Hade en provning för några år sedan med några av hans viner (-96, -97,-99,-00,-01) samt flera årgångar av Roger Sabons "Préstige" (-85, -86, -88,-89,-90,-92,-92,-95). Sabon kom ut klart dåligt med undantag av 85:an och 89:an som var riktigt bra men bästa vinet var Paul Autard Côte Ronde -01. Har sedan smakat bl.a Côte Ronde -03 som var väldigt bra.
Gillar du traditionella stilen av CNDP så skall du defintivt också besöka Bosquet des Papes och Domaine du Pégau.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag gillar absolut den traditionella stilen även om jag gillar många stilar, Bosquet des Papes var jag hos i maj förra året o kom hem med några 2005:eek:r (tradition), de är slut.... Pégau har jag tänkt besöka i år, tack :)
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Själv gillar jag Paul Autard väldigt mkt. Hans Côte Ronde är ofta väldigt bra. Hade en provning för några år sedan med några av hans viner (-96, -97,-99,-00,-01) samt flera årgångar av Roger Sabons "Préstige" (-85, -86, -88,-89,-90,-92,-92,-95). Sabon kom ut klart dåligt med undantag av 85:an och 89:an som var riktigt bra men bästa vinet var Paul Autard Côte Ronde -01. Har sedan smakat bl.a Côte Ronde -03 som var väldigt bra.
Gillar du traditionella stilen av CNDP så skall du defintivt också besöka Bosquet des Papes och Domaine du Pégau.
Nu så... Satt på jobbet o stressade iväg en respons men glömde allt jag vill fråga/säga :)

Autard har jag aldrig provat och han är inte en av dom jag haft i åtanke så det känns spännande, tack för tipset!
De jag först o främst tänkt mig att besöka är Mordoree, Nerthe (igen, gillar verkligen nerthe), Janasse, Pères de l'Eglise o Clos du Caillou. Dessutom har jag lovat min bror att fylla på hans förråd av Beaucastel... Nästa gång blir det han som åker o det gamla talesättet säger ju att som man sår får man skörda, fan trot...

Jag inser att mina inlägg här kanske kommer långt från det ursprungliga ämnet o borde placeras nån annanstans, å andra sidan har jag noterat andra diskussioner hmmm driva iväg en smula :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Nu så... Satt på jobbet o stressade iväg en respons men glömde allt jag vill fråga/säga :)

Autard har jag aldrig provat och han är inte en av dom jag haft i åtanke så det känns spännande, tack för tipset!
De jag först o främst tänkt mig att besöka är Mordoree, Nerthe (igen, gillar verkligen nerthe), Janasse, Pères de l'Eglise o Clos du Caillou. Dessutom har jag lovat min bror att fylla på hans förråd av Beaucastel... Nästa gång blir det han som åker o det gamla talesättet säger ju att som man sår får man skörda, fan trot...

Jag inser att mina inlägg här kanske kommer långt från det ursprungliga ämnet o borde placeras nån annanstans, å andra sidan har jag noterat andra diskussioner hmmm driva iväg en smula :)
Drack Janasse "Chaupin" -00 och Pegau Réservée -98 i helgen som var och Pegau var klassen bättre än Chaupin. Gillar dock Janasse C-d-R "Les Garrigues" som är en gränsfalls CNDP/CdR men med kvaliteter som en bra CNDP. Pères de l'Eglise har jag aldrig smakat. Hur är den ?

Smakade en Mas de Boislauzon -04 häromdagen som jag gillade också. Chante Cigalle Vieille Vignes är inte dumt det heller.
Några andra bra domäner är också Clos du Mont Olivet och Domaine de Ferrand. Nu senast när jag beställde -06 och -07 fick jag tyvärr inte tag på Domaine de Ferrand för det var tydligen utsålt redan och samma sak med Janasse -07 CNDP.

En annan bra budget-C-d-R "Les Garrigues" som jag fick tag på för några år sedan var Domaine de la Grand'Ribe. Ligger i Sainte-Cécile-les-Vignes strax norr om Orange.

Finns förmodligen en hel del att upptäcka till i CNDP och närliggande appelationer men man måste ju ha tiden också.

Ha en skön semester !
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara druckit Pères de l'Eglise vid ett par tillfällen o det var ett tag sen senast men då kommer jag ihåg att jag blev väldigt positivt överraskad, det kan ju iofs bero på förväntningarna så vi får väl se den här gången. Deras "heritage" som är gjord nästan enbart på grenache har jag inte smakat men är nyfiken... Annars håller jag mig i allmänhet till de olika tillverkarnas standardcuveer, tycker man ofta får betala lite väl mycket extra för den kvalitetsskillnad det innebär att hoppa upp till en prestigecuvee men det finns alltid undantag värda att göra.
Det är å andra sidan helt beroende på vilka budgetrestriktioner man har :)

Jag har hört bra saker om Ferrand o dessutom om Solitude så jag hoppas jag får möjlighet att smaka nån eller båda inom en snar framtid.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Körde en spontanare på väg hem idag och slog Andreas en signal för att kolla om en flaska bubbel kunde vara på sin plats...

Vi började med en Cristal 99.
Muskulös, massor av frukt och stram syra. Men dessutom lätt grapig i början och en massa gummi som inte vek sig på nästan 2 timmar!
Väldigt besviken... Den måste vara inne i en märklig tunnel eller nåt ???

Sedan blev det blint en Bollinger RD 82.
Svår... Plockade att det var ett hus, cuvée och årgång 82.
Men för att plocka Bollinger krävdes det att han tipsade om att den pinoten i flaskan inte alls betedde sig som den brukar.
Intressant, men lite volatil.
Väldigt lätt för att vara Bolly, lite obalanserad.
Annars så sköna mognadstoner, helt ok frukt och plenty of syra.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaine Leflaive Chevalier-Montrachet Grand Cru 1999
Ett löjligt bra vin, med en doft som forsade ur glaset och mötte näsan på 20 cm håll, och svårsorterade, välintegrerade, komplexa toner av allt från krutrök till sesamfrön. Mycket intensiv, lång, delvis mineraltonad smak, med intvinnade tropiska frukter.

Domaine du Chevalier GCC Graves 1992 (vitt)
Lite hårt fattat, där eken tog överhanden. Fortfarande bra matvin, och utan ålderstecken

Coteaux du Layon 1976
Melonsorbet, metall och granatäpple! Spännande, syrarikt vin...!

Allt och lite till på Hambergs, Uppsala.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det måste man ge Hambergs, bra viner till ett bra pris!

Jag minns att jag förra sommaren gick ned och klippte en skaldjursplateau och en Selosse för 1200 spänn in alles.

Lysande!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

En toppen torsdag (om man bortser från vädret)! Var ute på Rosersberg slott på Connoisseur motorday och provkörde sportvagnar och käkade gratis buffé (skaldjur). Niiiiice!
Hann med 10 bilar innan dan var slut. Lär ha träningsverk i högerbenet imorgon...

Nåväl efter alla sportbilar så kändes det ypperligt att hälsa på brorsan i stan och öppna en rosé skumpa. Blev en Gosset, som alltid levererar. Underbar! Har några på lagring, ska bli intressant att se hur dom utvecklas.
Efter rosén så blev det grillad oxfilé och en flaska La Poja. Länge sen jag drack La Poja nu, helvetes så bra den är! Tror aldrig jag blivit besviken på La Poja. Måste köpa på mig några -04:eek:r.
Tror jag har en -01 La Poja hemma, blir nog ypperlig på lör. Längtar redan!!!!!!!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sista dagen på jobbet. Det ska bli skönt att gå vidare och jag har bestämt mig för att korka upp en Cristal 88 i kväll tillsammans med min fru. Ska bli spännande!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Fick i mig en Grongnet Special club -96 hos en polare häromdan... Ett kompetent vin som jag druckit vid ett par tillfällen tidigare. Dock tyckte jag inte att den här flaskan kändes riktigt lika mogen, utan nog skulle kunna ligga till sig ett par år ytterligare. Olika lagringsförhållanden eller flaskvariation, om det tvistar de lärde. Ikväll blir det tydligen en fet ekad chardonnay påstår K88...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Fick i mig en Grongnet Special club -96 hos en polare häromdan... Ett kompetent vin som jag druckit vid ett par tillfällen tidigare. Dock tyckte jag inte att den här flaskan kändes riktigt lika mogen, utan nog skulle kunna ligga till sig ett par år ytterligare. Olika lagringsförhållanden eller flaskvariation, om det tvistar de lärde. Ikväll blir det tydligen en fet ekad chardonnay påstår K88...
Hahaha
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Kom hem inatt från en vecka i Grekland. Tog med mig lite värme hem. :D Ruggit gött med 30-35 graders värme.
I tisdags var det ett moln på himlen i nån halvtimme. ;D

Har druckit en hel del, men inget som känns värt att nämnas egentligen. Retsina, huvva!

Frun beställde ett glas vitt och fick in ett bubblande/skummande(!) vin. Såg senare att de hade BiB på typ 10-15 liter på lagret i värmen. Fifan.

Dock fanns det en rosé som var drickbar. Demi-sec var det enda varianten de kom in med oavsett om man beställde sec eller demi. ::)
Kall, söt och man blev full så det funkade.

Det bästa var nog ett grekiskt rödtjut från 1998 (!) Tog en bild men minns inte på rak arm vad det var.

En restaurang hade faktiskt Champagne på menyn. Jag undrar fortfarande vad det var, pallade inte fråga.
€9 per glas.

I övrigt hade de flesta exakt samma utbud och samma menyer (måste vara samma firma som skriver ut allt) så
det enda som skiljde restaurangerna var en del i utbud, färska eller frysa ingredienser och priserna.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Fick i mig en Grongnet Special club -96 hos en polare häromdan... Ett kompetent vin som jag druckit vid ett par tillfällen tidigare. Dock tyckte jag inte att den här flaskan kändes riktigt lika mogen, utan nog skulle kunna ligga till sig ett par år ytterligare.

Tack. Låter mina ligga i samma hopp. Tror jag har en på Magnum också.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en Regio -00 från Umani Ronchi (Montepulciano d'Abruzzo) igår. Enkelt men trevligt rött vin med spetsig krydddighet, väldigt mörk frukt åt det animaliska hållet och det hela kryddat med ganska rostade fattoner.
2003 finns på SS i 12-pack för ungefär en hundring/flaska.
 
Toppen