Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det dricks mycket Champagne på forumet - en svag punkt i min vinkompetens. Ikväll blir min "husskumpa" Pol Roger NV - nästan tjatigt men det är den enda skumpa i det prisläget som jag upplever som helt torr. Men den är verkligen knastertorr å andra sidan! Tar gärna emot tips på champagner i samma stil - även i högre prislägen. Har verkligen noll koll.

Annars så står jag beredd att öppna en Pontet Canet 2004. Ett svårt barnarov - men jag måste testa nu. Det finns en del till salu nu (i Danmark), till priser som t.o.m. understiger SB's primörpris. Verkar som folk vill kursa iväg sina källare för att handla 2008:eek:r.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Tittade in i källaren efter en veckas frånvaro. Kändes verkligen skoj, nytändning efter så kort tid! :D

Letade efter en lagrad krug GC, utan att ha en aning om vart den kunde vara så jag gav upp. :'(
Blev supersugen på Bollinger i letandet av nån anledning, men den enda jag hittade förutom Rosé var en Bollinger 2003 så den ligger på kylning.

Sen blir det nog en Fitou till grillad entrcote. Skönt med riktig mat igen. :p
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Annars så står jag beredd att öppna en Pontet Canet 2004. Ett svårt barnarov - men jag måste testa nu. Det finns en del till salu nu (i Danmark), till priser som t.o.m. understiger SB's primörpris. Verkar som folk vill kursa iväg sina källare för att handla 2008:eek:r.
Återkom gärna om hur PC04 är, fick hem en låda idag och är tveksam till om den går bra att korka upp redan.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Niesderhäuser Hermannshöhle Riseling Spätlese -02 från Nahe.
I karaffen står Chante Cigale Vieilles Vignes -03.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en hel del gott, men kommer knappt ihåg hälften...

Vieux Chateau Certan 04
Guigal d´Ampuis 01
Dagueneau Pur Sang 05
En 07:a syrah från Schweiz
Fleur du Passion 02
Nån 69:a riesling från Tyskland

Ska försöka ta reda på resten när jag får tag på något av liken som var med igår :D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det en hel del gott, men kommer knappt ihåg hälften...

Vieux Chateau Certan 04
Guigal d´Ampuis 01
Dagueneau Pur Sang 05
En 07:a syrah från Schweiz
Fleur du Passion 02
Nån 69:a riesling från Tyskland

Ska försöka ta reda på resten när jag får tag på något av liken som var med igår :D
Gå över till BiB, det är billigare. :)
För övrigt så har jag samma minnesproblem som du med Schweiziska viner.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en liten mouserande rose provning idag och det blandades friskt men framför allt så blev omdömena väldigt roande. Anteckningarna är i den ordningen som alla deltagande sa dem och provningen var helt blind.

Nr.1
Jordgudde, grappe, äpple, denna gillar jag den är så lätt drucken, lakrits
Provad: Moet & Chandon Rose

Nr.2
Fikon, whiskey, hubba bubba, henkel trocken, sträv, syrlig, rabarber, äppelmust, gula äpplen, mineraler
Provad: Legras & Haas Rose

Nr.3
Banan, dessertvin, urin, varm blöja ???, mild, lätt drucken, mandel eftersmak, syrlig
Provad: Rotari Rose -04

Nr.4
Jordgubbe, Melon, Vanilj, smörkola, bra syra, påminner om nr.2, hubba bubba, fläder, mandel
Provad: Gosset Grand Rose

Nr.5
Kräfta, bränt, ekfat, rökig, päron, trä, russin, pommes fet, oljig, petrolium, anis
Provad: Veuve Clicqout Rare Rose -85


Efter detta blev det en salig blandning av dricka som kom fram. Jag orkade inte skriva mera men noterade i vilken ordning allt kom fram i alla fall.

Yalumbia - The Y Series Riesling -08
Tokaji szamorodni någonting. En muta från en kund hos dem vi var hos. (nja, inte vad jag hade hoppats på men med tanke på hur flaskan såg ut så var det bra nog att man inte kräktes)
Moet & Chandon Imperial (jätte gott NOT!!, Jag försökte ha ett öppet sinne men det gick åt h-e)
Pelorus - Cloudy Bay (Trevligt med en bra mousserande men tyvärr inte i närheten av samma klass som champagne, Roederer estate var klart bättre)
Falcon - burk (ojojpj, här händer det grejer, polarens lillasyster får reda på vad ett aggresivt raggande betyder)
Lagavulin - Distillers edition 1990 (Nu är det hemgång eller betongkeps som gäller.)
 
SV: Idag dricker vi

Bollinger RD 96
Första 15 minuterna i glaset uppvsar en fräsch blommighet med rosor, liljekonvaljer och syrener. Hade jag fått det blint så hade den omedelbara tanken varit Selosse. Detta tillsammans med en tokhög syra. efter ytterligare en timma i glas och flaska börjar husstilen göra sig lite påmind. Grädden och smöret börjar ta över den initiala blommigheten. Men fortfarande är känslan ungt och elegant. Det här vinet har minst 8 - 30 år i flaskan att utveckla sig i, vilket är ovanligt för en RD.
Jag är positivt överraskad och ser fram emot hur vinet står sig i mitt kommande projekt om åtta år.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Denna hänryckta helg har jag suttit 2 dagar på riksstämma i Uppsala, så jag tycker mig gjort mig förtjänt av lite bubblor - Bonnaire Variance Grand Cru med blandning av 2000 och 2001

Fantastisk bubbelpelare, hög syra och lite ton av grape så här efter 10 minuter.


Det här är jag värd efter ha lidit i varm konferenslokal i 2 dagar inkl utskottsarbete för att kunna försvara nationen in i framtiden, det gick väl an, men vinet till middagen igår.... huuuuu! Nog för att vi lider brist på medel, men de måste väl ha funnits ngt bättre än den skit vi fick?? Jag borde beställt in ngt bättre för egna stålars - kan man göra så utan snea blickar?
 

Referee

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en 2003 Domaine del la Grange des Pères, Vins de Pays de L'Herault, och till den en grillad oxfilé med tillbehör.
Till efterrätt en Moscato d'Asti Cascinetta 2007 med jordgubbar i mascarponegrädde och lime-zest.

En hygglig söndagsmiddag utan alltför mycket jobb.
 
SV: Idag dricker vi

Andre Clouet 1995

Mogen och fördig att dricka nu. Ganska lite mousse men rund och fin smak. Honung och mycket smak av bröd.

Deutz BdB 2002

Har utvecklats en hel del på ett år. Färgen lite mer gyllengul, frisk och fina syror. Perfekt före maten just nu eller mat med lite feta såser. Kan ligga ett par år till. Positiv utveckling
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dracks det Evolution från Oregonhuset Sokol Blosser. När jag köpte vinet var det etiketten jag föll för, själva vinet hade jag ingen aning om. Etiketten utstrålade personlighet, hantverk, ekologiskt tänkande och så vidare... Etiketten avslöjade även att vinet bestod av nio druvor. Jag roade mig med att försöka pricka ut vilka. Min prioriteringsordning var viognier, följt av chardonnay. Facit var Muller-Thurgau, White Riesling, Semillon, Pinot Gris, Gewurztraminer, Muscat Canelli, Chardonnay, Pinot Blanc, Sylvaner. Tja, man kan inte lyckas jämt.

Vinet i sig var komplext utan att vara stort, lättdrucket utan att vara insmickrande...

...så etiketten gjorde väl skäl för sig...

http://sokolblosser.com/mercantool/mtoo ... roduct=161
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Nyfiken som jag är kan jag ju passa på att fråga, har du några andra favoriter i Châteauneuf-du-Pape?
Jag kan absolut rekommendera ett besök på Domaine de Cristia. Det var mycket trevligt och vinerna håller mycket hög klass. Mer generellt är väl mina intryck att man kan besöka nästan vilka som helst, gärna av "den nya generationen" i området. Alla vi besökte eller läst om är jordnära och trevliga entusiaster.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vildmarkshotellets vita och röda samt en capriniha (hur nu det stavas?), dessutom fått en stänkare av ngr galna delfiner!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vildmarkshotellets vita och röda samt en capriniha (hur nu det stavas?), dessutom fått en stänkare av ngr galna delfiner!
Delfiner?
(Det stavas Caipirinha förresten)
 
Toppen