Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imponerande, flugfiskare brukar ju annars vara relativt stationära figurer i vadarstövlar... ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Imponerande, flugfiskare brukar ju annars vara relativt stationära figurer i vadarstövlar... ;D

Ha ha... Bubblerskan slant nog mest på tangenterna - hade annars varit bättre att bli bjuden på en stänkare av en flugfiskare 8)

Idag ingen caipirinha, igår enkom 1 st. Som kvinna på konferens med mest män i sällskapet i baren så ledsnar man lätt (Krug har ju tidigare berättat om samtallsnivån som män för i en bar!) :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Catena 2005 till en perfekt grillad tonfisk på Custom House i Köpenhamn. Frisk, syrlig, fatig eftersmak.
Tills jag åt tillbehören, då blev vinet nästan som ett efterrättsvin i jämförelse. Syrligt transformerades till sött, allt är relativt.

Till efterrätt blev det ett glas Bollinger. Massor med bubblor, men jag gissar att flaskan varit öppnad ett tag. Inte lika perfekt som den brukar.

Bra, korrekt och snygg(!) servering som vanligt. Heja Elin! Så här skulle minimumnivån vara när man går ut.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jacques Selosse Substance. Deg 2007. Vilken underbar champagne. Mörkgul färg. Väldigt mogen. Måste vara mycket äldre årgångar i den här. Vilken underbar champange på alla sätt!!!

Charles Heidsieck Rosé 1999. Kraftigt rödaktig färg och en bismak av rödvin. Mycket jordgubbe. Bra men inte i närheten av Substance.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en liten sittning på Göteborgs Vinkällare tillsammans med Orpale och några av hans bekanta.
Tackar för inbjudan, det var väldigt trevligt och mycket gott att dricka!

Temat för kvällen var Blanc de Blanc och det provades följande:
Henriot Blanc de Souverain
Selosse Substance (deg sent 2008)
Pierre Peters -99
De Saint Gall Orpale -96
Cuvèe St Vincent -96


Henriot som vi började med hade ganska lätta och sköna rostade toner med en trevlig balans. Tyvärr tappade den lite mot slutet av kvällen och när man jämförde den mot de andra flaskorna så blev den ganska tråkig och ointressant tyckte jag.
Näst på tur stod Selosse som var något i hästvägar. Ek så det stod härligt till och när man väll kommit förbi den så var det en otroligt fruktig doft med lite banan och äppelmust. Den växte under hela kvällen och bland de andra så stod den ut kraftigt på alla plan.
Den stackaren som fick kliva upp näst efter Selosse var PP99 men så den levererade. Genom en synnerligen lyckad bytes affär med v_skogh på fyllan fick jag denna och vilken flaska det var. Lite gräddig ton i början som sedan följs upp av kola. Röda äpplen och mineraler gör sig påmint efter ett tag och mot slutet är det en stor tuttifrutti komplott med en stänk parfym på. Om man ska säga något negativt om den så var det att smaken inte riktigt följde upp lukten men den var min personliga favorit under kvällen ändå.
Här efter blev det Orpale -96 och den börjar bra med brända toner och päron splitt. Det blir lite metallisk och istället för att som de andra växa till väldigt trevliga flaskor så får denna en mindre angenäm grape ton över sig och blir av några framröstad som kvällens sämsta tyvärr.
Sist ut blev St Vincent och mina anteckningar är obefintliga eller i bästa fall oläsliga. Den var något kall och sluten när vi hällde upp den så jag ställde den åt sidan en stund och gick tillbaka till de tidigare glasen och eftersom PP99 & Selosse var helt fantastiska vid detta tillfälle så kom den i skymundan resten av kvällen tyvärr.

Avslutningsvis så måste man nog nämna att Orpale var nära att få en nominering till Dom Perignon awards när han försökte dränka den 2/3 fulla Selosse flaskan i ishinken när han skulle plocka upp just Orpale flaskan. Jag kan inte påstå att jag blev något lugnare när han efteråt säger "det kom NOG inget vatten i den"
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Gräsänkling igår, 600 gram hängmörad entrecôte, bearnaise och en 2006 Château Labadie. ;D (Vinet var i ärlighetens namn ingen stor favorit, men det rann ner jäkligt bra ändå)
Till helgen ska jag på familjetillställning. De ringde mig igår och frågade vilken BiB de skulle köpa.... :'(
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går de sista dropparna ur en Ch. La Tour Blanche -97. Vilken ljuvlig nektar ! Masssor med botrytis, lite rostade fat och tät, tät sötma.
Relativrt låg syra så det här vinet kan man dricka nu och 5-10 år framåt.
Avkastnigen var tydligen 6,3 hl/ha det året (Ungefär 1/3 av vad Medocs 1:a Crû och övriga bästa slott ligger på).

Öppnade även en Casalferro -03 från Ricasoli (Sangiovese + Merlot) och den var riktigt tät och fin med mycket rostade och mörka varma toner men klart inom gränsen för vad jag gillar. Ung förstås men inte alltför kantiga tanniner och låg syra gjorde det drickbart nu.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Pouilly Fumé Maison de Princes 2007 igår.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... ruNr=95108
Smakade mest surt, verkade obalanserat. Varken druv- eller urspungs-
typiskt. När vi testade idag efter att det luftat ett dygn hade den
värsta syran försvunnit, men fortfarande inget jag skulle vilja köpa igen.
Ett ganska ointressant vin.
Sedan öppnade vi av ren nyfikenhet en flaska Pelorus
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... ruNr=96217
Doften var förskräcklig, det påminde om kloak. Blev inte bättre
av att luftas. Smaken var något bättre men den rostade tonen
och doften gjorde att jag avstod från att fylla på glaset. Dessutom
har vinet en viss sötma och det har jag svårt för.
Vilken enkel champagne som helst är nog bättre än Pelorus.
Märkligt eftersom Cloudy Bay är en fantastisk Sauvignon Blanc
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... ruNr=97767
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Öppnade en flaska Pouilly Fumé Maison de Princes 2007 igår.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... ruNr=95108
Smakade mest surt, verkade obalanserat. Varken druv- eller urspungs-
typiskt. När vi testade idag efter att det luftat ett dygn hade den
värsta syran försvunnit, men fortfarande inget jag skulle vilja köpa igen.
Ett ganska ointressant vin.

Jag fick samma uppfattning när jag testade den. Öppnade en flaska runt kristiflygare och den var hemsk.
Jag pallade ett halv glas sedan hällde jag ut resten av flaskan.

Är det någon som sitter på på en eller flera så är min rekomendation att lämna tillbaka eller hälla ut dem för att dricka dem är ingen njutning.
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Blandad kompott av cava och rödvin, på flaska, på en studentfest. Undvek BiB. :p

Låter som det blir en halvtaskig rosé av det?
Jag hade personligen inte blandat dem. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår Tignanello 2004 ahh vad jag gillar detta vin: Perfekt på sitt eget lilla vis ;D

Ikväll, Lanson 1976 magnum, aldrig provat tidigare högt rankat av Maestro Juhlin....Perrier Jouet Belle Epoque 1985 magnum, tidigare bara provat på flaska detta borde vara ännu bättre och till lammet, Chateau Margaux 2003 inte provat tidigare, stora förväntningar här......
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår Tignanello 2004 ahh vad jag gillar detta vin: Perfekt på sitt eget lilla vis ;D

Ikväll, Lanson 1976 magnum, aldrig provat tidigare högt rankat av Maestro Juhlin....Perrier Jouet Belle Epoque 1985 magnum, tidigare bara provat på flaska detta borde vara ännu bättre och till lammet, Chateau Margaux 2003 inte provat tidigare, stora förväntningar här......
Vad i helvetet :eek:
Ingen Clouet???
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår Tignanello 2004 ahh vad jag gillar detta vin: Perfekt på sitt eget lilla vis ;D

Ikväll, Lanson 1976 magnum, aldrig provat tidigare högt rankat av Maestro Juhlin....Perrier Jouet Belle Epoque 1985 magnum, tidigare bara provat på flaska detta borde vara ännu bättre och till lammet, Chateau Margaux 2003 inte provat tidigare, stora förväntningar här......

Låter som en riktigt trevlig kväll. :)

Här blir det fisk, skaldjur och nån Albarino.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos des Papes 05

Först knuten och otillgänglig för att sen bekräfta mina misstankar om tca. Visserligen väldigt låg halt men otvivelaktigt så finns den där, - blir så trött.
 
Toppen