Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
De-Tox thé från Kusmi.
Det är vit vecka och diet som gäller.

Underbart med desperata "jag-vill-inte-behöva-gömma-mig-i-vassen"-försök 3 veckor innan semestern :D
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Underbart med desperata "jag-vill-inte-behöva-gömma-mig-i-vassen"-försök 3 veckor innan semestern :D

Inget strandliv för mig, men jag vill ha hälsa nog att sitta i skuggan och dricka vin och frossa i mat i sommar.
 

Referee

Medlem
SV: Idag dricker vi

Didier Dagueneau 2006 Silex och Emrich-Schönleber 2006 Monzinger Halenberg Riesling Auslese** blev det för att komma till sans efter helgens dygnet runt jobb.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Referee skrev:
Didier Dagueneau 2006 Silex och Emrich-Schönleber 2006 Monzinger Halenberg Riesling Auslese** blev det för att komma till sans efter helgens dygnet runt jobb.
Hur var Silex 06?
Drack 05:an för en månad sedan, sjukt bra!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Om det var med mig så var det 05, har aldrig haft några 06:eek:r.

Där ser man, jag hade fått för mig att det var -06 vi provade.
Oavsett så var den fantastisk.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min exkursion bland tyska 07:eek:r fortsätter oförtrutet.
För några veckor sedan plockade jag upp 2007 Königsbacher Idig Riesling Grosses Gewächs (A Christmann), Pfalz och under supandet noterade jag att jag tyckte att vinet uppförde sig lite obalanserat. För att inte fälla omdömet utan att försäkra mig om sanningshalten slog jag till på ytterligare en pava. Denna kändes bättre i den delikata balansakten mellan syra och frukt. Dock noterar jag att vinet fortfarande har en oerhörd koncentration i extrakten vilket får mig att tänka på en light-version av 2006 Unendlich (F. X. Pichler), Wachau. Jag tycker att koncentrationen inte riktigt harmonierar i nuläget, lite som saft man inte har tillsatt tillräckligt med vatten. Det blir säkert bättre med tiden. Nu fann jag 2007 Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Grosses Gewächs (A Christmann), Pfalz betydligt mer tillgänglig. P Bill hade satt högre betyg på Idig än på Mandelgarten men i dagsläget är jag inte beredd att hålla med. Går allt som det ska står en Mandelgarten 2006 på bordet ikväll.

Igår stod en 2007 Heidelberger Herrenberg Riesling Spätlese Anna Marie trocken (Seeger), Baden på bordet. Seeger är mest känd för sina röda viner vilka räknas till Tysklands bästa. Näsan var finfin med begynnande petroleumtoner. Smaken däremot låg efter även om den kom med tid. Inte i samma liga som Christmann men med tanke på att jag fick flaskan gratis som bonus för mina andra inköp kan man inte klaga på APK-värdet.

För den som vill läsa om Idig: http://www.deutscheweine.de/icc/Internet-EN/nav/68b/68b1c412-768a-401b-e592-6461d7937aae&_ic_uCon=66770dce-0deb-3117-288b-5952196117f5 (engelska)
För den som vill ha en omfattande databas kring Riesling: http://www.riesling.de/ (tyska, men producenter och poäng kan man läsa ändå)
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Var det inte -06 som vi provade?

Den är riktigt bra, riktig taggtrådssyra dock! behöver nog lugna ner sig i 1-2 år.

Och apropå skärmflygsmarodören så var hans Jardin de Babylone 2005 ett av de viner du glömde bort i din lista från vår förra sittning i källaren aka livmodern.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det en liten sittning med några gamla rävar på Grappe...

Guy Charlemagne mesnillesime 90
Diebolt Fleur du Passion 02
Bollinger GA 96
Leclerc Briand 70
Haut Brion 01
Haut Brion 02
Calon Segur 96
Robert Arnoux Echezeaux 04
Krohn Colheita 61

En alldeles lagom torsdagssittning :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det en liten sittning med några gamla rävar på Grappe...

Guy Charlemagne mesnillesime 90
Hur var den??

Någon som vet förresten, är det bara husets standard-brutta som INTE är en BdB? Deras hemsida är på franska....
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Någon som vet förresten, är det bara husets standard-brutta som INTE är en BdB? Deras hemsida är på franska....
Vilka druvor Champagnerna är gjorda på tycker jag bör gå att förstå även om man inte kan ett ord franska. :)
Det står ju procentsatser och druvor. Demi-sec (60/40) och rosén (100%PN) är inte BdB.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Det står ju procentsatser och druvor. Demi-sec (60/40) och rosén (100%PN) är inte BdB.
Det var just det det INTE gjorde.... Eller så slarvläste jag...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Det var just det det INTE gjorde.... Eller så slarvläste jag...
Det senare... ;)
Två exempel.
Demi-sec
Ce Champagne plus sucré que le Brut Extra est tout comme ce dernier un assemblage de 60% de Chardonnay et 40% de Pinot Noir, du vignoble de Sézanne.
Rosé
Ce Champagne provient tout droit de notre vignoble de Sézanne au sol argilo-calcaire, il est élaboré uniquement à base de Pinot Noir.
Pinot Noir är den enda druvan som nämns i texten och vad uniquement betyder är väl inte alltför svårgissat, eller?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Hur var den??

Någon som vet förresten, är det bara husets standard-brutta som INTE är en BdB? Deras hemsida är på franska....
Förvånansvärt bra faktiskt!
Har provat den vid några tillfällen tidigare, då har den varit lite oxad och övermogen.
96:eek:rna är fantastiska nu.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Det senare... ;)
Två exempel.
Demi-secRoséPinot Noir är den enda druvan som nämns i texten och vad uniquement betyder är väl inte alltför svårgissat, eller?

Jaja, okej då... Uniquement måste ha nåt att göra med barrique väl? ;)
 
Toppen