Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Hur var den??

Någon som vet förresten, är det bara husets standard-brutta som INTE är en BdB? Deras hemsida är på franska....

Drack också en 1990 igår. Min flaska var väldigt bra. Har inte druckit den på ett par år och om man läser Krug88s erfarenheter så verkar flaskvariationen ta ut sin rätt. Kul att det var två bra flaskor på en kväll.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det en liten sittning med några gamla rävar på Grappe...

Guy Charlemagne mesnillesime 90
Diebolt Fleur du Passion 02
Bollinger GA 96
Leclerc Briand 70
Haut Brion 01
Haut Brion 02
Calon Segur 96
Robert Arnoux Echezeaux 04
Krohn Colheita 61

En alldeles lagom torsdagssittning :D

Såg ju inte så tråkigt ut... Vad tyckte du om Diebolten?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Såg ju inte så tråkigt ut... Vad tyckte du om Diebolten?
Kändes inte alls som en 02:a, utan mycket äldre...
Visst är det gott, men vi gick väl inte riktigt igång på den nån av oss...
Om 5 år och framåt skulle jag tro.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Kändes inte alls som en 02:a, utan mycket äldre...
Visst är det gott, men vi gick väl inte riktigt igång på den nån av oss...
Om 5 år och framåt skulle jag tro.
Yup. Har druckit FdP -02 själv en gång, och jag håller nog med om att den var god men inte riktigt spännande...än. Tyckte nog mer om Cristal -02 i så fall.
Minns inte exakt hur gammal den kändes, men vad jag minns så upplevde jag den inte så utvecklad. Men visst, 2002:eek:r borde kännas väldigt unga nu, så jag kan nog gå med på att den var aningen mer utvecklad än vad man kunde förvänta sig.
 
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Hur var Bollinger GA-96? Är det dags att korka upp?
Jag drack Bollinger GA -96 för ett par månader sedan, så även om jag inte var med och frågan inte var ställd till mig tänkte jag ta mig friheten att försöka besvara den.
Min åsikt var att den inte längre var jätteung, men ännu långt ifrån full mognad och fortfarande med ganska mycket friskhet kvar. Den går väl bra att dricka nu ifall man är en sådan som gillar champagner relativt unga, men är man en sådan som vill ha riktigt mycket mognad så får man nog glömma bort att man har dem i några år till.
Själv tyckte jag det var mycket gott och bra i nuläget, fast å andra sidan har jag ingen svårighet att uppskatta ännu mycket yngre champagner av klass för deras rena potential.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

En Le Busche från Umani ronchi. riktigt bra för den peng det kostar (140?). Till det åts en enorm bit stekt hälleflundra med hollandaise på brynt smör, små primörrödbetor och svensk färskplugg vänd i smör, salt och fänkålsdill. Gôtt mos, som vi säger i Gbg.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
En Le Busche från Umani ronchi. riktigt bra för den peng det kostar (140?). Till det åts en enorm bit stekt hälleflundra med hollandaise på brynt smör, små primörrödbetor och svensk färskplugg vänd i smör, salt och fänkålsdill. Gôtt mos, som vi säger i Gbg.

Le Busche! Jisses, finns den? Måste vara nästan tio år sedan jag provade den senast. Gissar att den inte är så tokekad som den var då?
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Oh yes, den finns...dock enbart i tillfälligt släpp ngn gång/år. Fat finns, men inte så överdrivet IMO.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Hur var Bollinger GA-96? Är det dags att korka upp?
Den här var lite annorlunda...
Fullt mogen! Härlig fruktsötma och bra syra.
Flaskorna från just den här lådan har varit såhär, alla andra GA 96 jag provat har säkert 5 år kvar till sin topp,
men går alldeles utmärkt att korka upp nu.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Massor med revbensspjäll på rökig långsam grill och till det en Musella Amarone -97.
Rundade sen av med lite Nederburg Noble Late Harvest -05.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Henriot Rosé -96, - riktigt bra, och La Barroche Fiancee 05, -sådär.
Idag Xavier 07, trist.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för svaren om GA-96...

Ikväll blev det en rejäl genomkörare på direktörens svensexa:

Champagne Olivier Pére et Fils Grande Réserve (mg)

2005 Rutz Cellars Maison Grand Cru Russian River Valley Chardonnay
2004 Albert Ponnelle Puligny-Montrachet Les Folatières 1er cru

1976 Chateau Leoville-las-Cases (mg)
1985 Leroy Gevrey-Chambertin 1er cru
1995 Joseph Drouhin Romanée-Saint-Vivant Grand Cru

1990 Chateau Suduiraut
1997 Chateau Guiraud

1983 Smith woodhouse Vintage Port

Leoville-las Cases sparkade rumpa med hela fältet!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Appropå Xavier CdP så läste jag i LG nu att Himmlen Därtill har Xavier för 800 kr på vinlistan. Snacka om blåsning att betala 800 spänn för skiten...
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Appropå Xavier CdP så läste jag i LG nu att Himmlen Därtill har Xavier för 800 kr på vinlistan. Snacka om blåsning att betala 800 spänn för skiten...

Såg det också, och bestämde mig för att ett besök på den restaurangen var onödigt dyrt. De hade samma påslag för Bad Boy - den kostar ca 200 i beställningssortimentet, jag har betalat 500-600 på restaurang och Himmlen Därtill vill ha 800... Vanligtvis tredubblar väl restauranger priset på vin, och är lite försiktigare när man kommer upp lite i pris.

Provade Xavier nyligen och blev inte heller imponerad. Det finns många fler Rhonare i somma division som är intressantare, uppskattade dock de animaliska tonerna som kom fram efter lite luftning.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Såg det också, och bestämde mig för att ett besök på den restaurangen var onödigt dyrt. De hade samma påslag för Bad Boy - den kostar ca 200 i beställningssortimentet, jag har betalat 500-600 på restaurang och Himmlen Därtill vill ha 800... Vanligtvis tredubblar väl restauranger priset på vin, och är lite försiktigare när man kommer upp lite i pris.

Provade Xavier nyligen och blev inte heller imponerad. Det finns många fler Rhonare i somma division som är intressantare, uppskattade dock de animaliska tonerna som kom fram efter lite luftning.

Precis, har även tagit in Bad Boy en gång och gav inte mer än runt femhundringen. Visst, jag tog väl i lite när jag sa att Xavier är skit men tredje ggn jag prövar vinet och det är verkligen inget som imponerar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Allaboda skrev:
Restaurangpriser på vin är upprörande. Varför ska de ha sådana sjuka påslag?
Resultatet blir man käkar bra mat, och dricker ett sådär vin, när man inte vill betala 1000 kr i påslag för ett 400kronors vin..
http://www.new.facebook.com/home.php#/g ... 1232078374

Haha.. Ta bort länken till Munkskänkarna! En av de väldigt "prisvärda" restaurangerna enligt Munskänkarna, Brasserie Godot, säljer Xavier för 1055:- :eek: Årets bottennapp?
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dracks det Mas La Plana 2002. Efter att ha provat en 70-tals Gran Coronas Black Label (nuvarande Mas La Plana) fastnade jag för vinets komplexitet och lagringspotential. Dock har inga av de nyare årgångarna gett mig någon aha-upplevelse. Tvärtom, 02:an bjöd på syrlighet som brukar vara ett säkert kort på att vinet nått sin topp och är på väg utför. Visst fanns det klassisk cab-frukt, ceder, fyllighet och kraft men när maten var uppäten kändes vinet lite för uppblåst och obalanserat.
 
Toppen