Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Allaboda skrev:
Restaurangpriser på vin är upprörande. Varför ska de ha sådana sjuka påslag?
Resultatet blir man käkar bra mat, och dricker ett sådär vin, när man inte vill betala 1000 kr i påslag för ett 400kronors vin..
http://www.new.facebook.com/home.php#/g ... 1232078374

Priset måste ändå tas av Operakällaren: 2500 för en flaska Jerome Prevost. 2000 kr i påslag från ex Vinlistan.com. Inte riktigt ok.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grabbhelg i en stuga och det dracks en hel del, bland annat en del skumpa:

Första kvällen blev det en André Clouet Grande Réserve som hade legat i värdens källare i fem år. Det hade gjort den gott, måste jag säga - den var riktigt bra! Sedan blev det en Moët 2000 på nattkvisten, men den kan jag inte riktigt uttala mig om... ;)

Andra kvällen körde vi en lite mer koncentrerad provning:

Paul Bara Comtesse Marie de France 98
Jacques Selosse Initiale (deg okt 2007)
Bolllinger GA 99

Jag drack två flaskor Initiale från samma låda i augusti, och då var den spritig och smakade en massa äpple. Nu var spritigheten som bortblåst och äpplena inte lika påtagliga. Riktigt bra. Bollinger GA 99 var balanserad och god men den var också väldigt sluten, så jag tänker vänta i flera år innan jag korkar upp någon av mina 1999:eek:r.

Bäst av alla tre var Paul Bara, en elegant champagne som känns mogen och perfekt att dricka nu. Bra matchampagne!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Hur tyckte du Kevin var? Jag är enormt förtjust i Kevin A 2003

Riktigt bra! Jag kommer absolut köpa fler, den får gärna bli husvin. Den var menad som "grillvin" och även om vädret inte tillät någon grillning utomhus
blev det entrecote på spisen, förstörd av en riktigt läbbig färdigköpt marinad. Blä!
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
...
Bäst av alla tre var Paul Bara, en elegant champagne som känns mogen och perfekt att dricka nu. Bra matchampagne!

Kul att höra. Har en flaska liggande som jag inte visste när jag skulle knäcka. Får svänga ihop nåt trevligt käk på midsommardagen och sänka den då.
 
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Kul att höra. Har en flaska liggande som jag inte visste när jag skulle knäcka. Får svänga ihop nåt trevligt käk på midsommardagen och sänka den då.
Lätt en av de mest PRISVÄRDA (i love to use det ordet) skumpor som går att köpa via SS. Trots att den är 200 SEK dyrare än vad jag pyntar i den där riktigt bra shoppen i Barcelona.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Lätt en av de mest PRISVÄRDA (i love to use det ordet) skumpor som går att köpa via SS. Trots att den är 200 SEK dyrare än vad jag pyntar i den där riktigt bra shoppen i Barcelona.

Kollade precis upp den. 649 spänn!!!???
Jisses! Betalade bara strax över 20€ i Reims för ett par år sedan.
 
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Kollade precis upp den. 649 spänn!!!???
Jisses! Betalade bara strax över 20€ i Reims för ett par år sedan.
Det måste ha varit innan Juhlin släppte infon från millenieprovningen. Så lite mer än ett par år sedan...
För fyra år sedan betalade jag 36€ för 96:eek:rna.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Det måste ha varit innan Juhlin släppte infon från millenieprovningen. Så lite mer än ett par år sedan...
För fyra år sedan betalade jag 36€ för 96:eek:rna.

Det var 3 år sedan.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Jisses! Betalade bara strax över 20€ i Reims för ett par år sedan.

För Comtesse Marie de France? Väldigt billigt i så fall! (Vanliga årgångsvinet från Paul Bara är fortfarande billigt.)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade upp en Terroir 07 precis. Fjäskig Grenache! ;D Rejäl söttma som jag ändå inte ogillar kombinerat med en skön bitterhet. Riktigt jäkla gott och det blir svårt att inte "råka" pilla i sig allihopa i sommar redan.. Får se hur den klarar sig dag 2 och 3 :p
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Korkade upp en Terroir 07 precis. Fjäskig Grenache! ;D Rejäl söttma som jag ändå inte ogillar kombinerat med en skön bitterhet. Riktigt jäkla gott och det blir svårt att inte "råka" pilla i sig allihopa i sommar redan.. Får se hur den klarar sig dag 2 och 3 :p
Räcker den så länge? ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Räcker den så länge? ;D

Haha... Jo, de ggr det går så brukar jag testa över minst ett par/tre dagar... Och det ska jobbas i morgon också så några större mängder med den alkoholhalten går inte ikväll.. Fan, tycker nog att den lämnar lite väl klibbig söttma i munnen förresten.. Något du känner igen? Klibbig ska ju givetvis tas med en nypa salt då jag pratar om gradskillnader på något jag gillar :p
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Fan, tycker nog att den lämnar lite väl klibbig söttma i munnen förresten.. Något du känner igen? Klibbig ska ju givetvis tas med en nypa salt då jag pratar om gradskillnader på något jag gillar :p
Nope, men vi provade ju inte så mycket av den på plats och sedan så bleknade det mesta när vi fick prova Pure 2007... :D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Nope, men vi provade ju inte så mycket av den på plats och sedan så bleknade det mesta när vi fick prova Pure 2007... :D

Hemgjord, skönt flottig hamburgare med x-lagrad cheddar och Terroir, - satans gött! Dags att du korkar upp :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Egentligen borde jag korka upp. Fick med en bild på löpet och inne i tidningen på en större nyhetstidning, men näe, jag ska ut och klippa gräs tydligen.
 
Toppen