Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Idag blev det 2004 Launois Grand Cru http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7329&Butik=0&SokStrangar=.
Tänkte att en -04 kunde vara intressant att prova.
I näsan slogs jag av en nästan påträngande mineralitet parad med stor, frisk citruston.
Smaken extremt frisk, ung och stram med en väl inbäddad/dold fruktighet av mogen citrus. I eftersmaken kom en så påtaglig, kritig och dammig mineralton att jag häpnade. WOW! Så underbart härlig och karaktärsfull.
Detta blir ett återkommande vin här hemma i sommar!

Är det denna ni menar?
 
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Är det denna ni menar?

Ja, vi har antingen inte samma smak eller så varierar flaskorna. Mineralen kom fram men den flaska jag drack saknade helt frukt. Brukar uppskatta Launois och höll 2002 högt men den här föll mig inte i smaken.
 
SV: Idag dricker vi

Började med en skumpa blint. Var helt inne på ung BdB förmodligen 02 inte äldre men definitivt champagne. Mycket på grund av svalheten, den fina moussen och mineralerna.
Efter ett par glas till så var jag än mer övertygad. BdB, champagne, 02, förmodligen Cramant eller Avize. Tydliga ostronminerlaer, grape, gröna äpplen. Tydlig Chardonnaykaraktär.
Sedan kommer flaskan upp... Schramsberg BdB 2005. Härligt att ha så fel. Dom börjar kunna sin sak i US
Nästa flaska blev ytterligare en av de där magiska österrikarna från 07. Weingut Knoll, Ried Loibenberg Loibner Riesling Smaragd. Koncentration, underbara mineraler, lång lång eftersmak. Grym etikett förövrigt.
Sedan lite oppigårds summer ale. Precis som det står på etiketten, ett gott öl från dalarna.
Sedan var jag tvungen att poppa en Paul Bara Special Club 2000. Gott. Röda vinbär, röda äpplen, lite liljekonvalj, viss mognad. Perfekt att dricka nu tror jag. 2000 verkar vara en relativt snabbmognande årgång.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Provade Gatinois Brut Millesime 2002 Grand Cru Blanc de Noirs i fredags som aperitif
under tiden vi grillade en ungtupp.
Färgen var guldgul (rödguld om ni förstår vad jag menar) och doften
kändes redan när jag hällde upp champagnen. Inte brödaktig som man
väntar sig men mycket frukt. Både doftade och smakade aprikos. Mycket
frukt och mycket pregnant syra, blir förmodligen bättre av rejäl lagring.
Men den var god.

Vi har den senaste tiden provat en del Blanc de Noirs efter att fallit
rejält för Michel Arnould Cuvée "Memorie de Vignes" 2002 Blanc de Noirs Grand Cru Brut
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

De andra vi har provat är:
Champagne Lamiable Cuvée Les Meslaines 2004 och
Champagne Roger Coulon Brut Millésime 2002 Blanc de Noirs
där vi tyckte bättre om Roger Coulon än Lamiable. Kanske 2004 inte är en
lika bra årgång?

Fantastiskt kul att jämföra BdN med BdB.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Spicy bananchips och en underbar Vi de Gel Riesling-Muscat, kollar samtidigt sagan om ringen för kanske 50:e gången och verkligen njuter av ac, jag kan inte förstå människor som bor i Sydeuropa utan, söndagslyx på hög nivå. ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Spicy bananchips och en underbar Vi de Gel Riesling-Muscat, kollar samtidigt sagan om ringen för kanske 50:e gången och verkligen njuter av ac, jag kan inte förstå människor som bor i Sydeuropa utan, söndagslyx på hög nivå. ;)

Bourgogne Kimmeridgien - The Klezmatics - bordsfläkt ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Bourgogne Kimmeridgien - The Klezmatics - bordsfläkt ;D

Fläkt funkar det med, man tar vad man har. ;) Och har man ett bra vin som sällskap så. :)

Hemma efter en liten krogrunda med en massa Guinness inblandat, önskar att man kunde hitta Guinness Extra Cold på fat här, men jag ger inte upp, måste finnas någonstans...saknar Wirströms i sthlm just nu.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Tre stycken glas gratis Champange (Lanson) i söndags på Polo Ralph Lauren, tillsammans med jordgubbar och grädde.
De sponsrar Wimbledon och det var väl ett sätt att fira.

Det var bar bara ett problem, den var inte kall. :-[
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ett glas Penfolds Grange 1981 på Selfridges. Kostade 650 kr ;D

Portvinskänsla, lite spritig lukt. Plommon, lent och fylligt, lång eftersmak.

Någon som vet mer om vinet?
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

En halva Ch Suduiraut 2000 till små crostinis med stekt gåslever + rabarberchutney. Passade alldeles förträffligt, vinet är överlag bättre till denna typ av rätter än desserter IMO.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Rosé, Château Miraval Pink Floyd. Gott! Synd att det inte var lite varmare...och att Pink Floyd kunde lira igen. :'(
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pimm´s, självklart med Ginger Ale, gurka, apelsin, persika, nektarin och färsk mynta - rena rama C-vitamin kicken
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Ett glas Penfolds Grange 1981 på Selfridges. Kostade 650 kr ;D

Portvinskänsla, lite spritig lukt. Plommon, lent och fylligt, lång eftersmak.

Någon som vet mer om vinet?
Nostalgiskt värre att läsa om det vinet.

När SS-specialbutikerna öppnade en gång i tiden så fanns om jag inte minns fel Penfolds Grange Hermitage -77 och -81 och senare även -84.
Då köade man inte för röda Shiraz-viner utan för Aussie- och Kaliforniska Chardonnay !
Jag köpte i alla fall några stycken av varje och drack under främst 90-talet eftersom dom mognade så långsamt.
Jag drack den sista -81:an ngn gång i slutet av 90-talet om jag inte minns fel och den var alltid stor, opak och med lite luftning väldigt portsvinslik som du säger. Det som alltid slog mig med Grange var attman inte hade speciellt mkt typiska Shiraz-toner utan mer av svarta vinbär än de typiska peppar och björnbärs-aromerna man finner i andra Shirazer. Vinet var ialla fall alltid oerhört tätt och nästan tuggbart och som ungt väldigt styggt mot gommen om man inte hade kraftig mat som matchade. På den tiden (mitten 80-talet) så var man inte så bortskämd med täta fruktbomber à la Grange så det var kul upplevesler att prova.

Den bästa av dom 3 årgångar jag ägde var dock -77:an men -81 var inte långt efter. Har inte köpt några Grange efter 84:an eftersom priserna drog iväg uppåt i takt med kultstatusen och jag började köpa andra Shiraz-viner i stället.

På den tiden hette det Grange Hermitage men senare togs Hermitage bort efter en del protester från Frankrike.

Grattis till att ha smakat ett stycke Australiensisk vinhistoria !
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Usseglio 07 igen för att kolla om jag hade rätt när jag trodde det var humör, munkänsla etc. som var optimalt förra ggn när den var så sjukt bra. Och jag hade rätt, - även om den är klart mycket bättre än 05 och 06.

Även nyfiken på hur Pagodes des Cos -98, som ligger och väntar, ska uppföra sig
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra vecka blev det en middag hemma hos en polare...
Vi började med en lite ankleverterrinne och en Bollinger GA 88.
Bollyn var skönt mogen och fruktig, skulle jag hitta något alls att klaga på var det en aning för låg syra för att vi skulle gå igång ordentligt på den.

Sen blev det några färska humrar au naturel med en flaska Selosse 96.
Fan, det är gott med Selosse! ;D
Den var lite för sluten och ekad i början, men efter 30 min började komplexiteten och elegansen komma igång och då visade sig storheten...

Drack en flaska Pierre Peters CS 98 igår som var helt OK men igan att skriva om.
Efter det blev det en Guado al Tasso 98, bra supertuscan och dags att dricka.

Ikväll var vi förbi Grill och åt en förvånansvärt bra Ribeye och knäckte en Virgine de Valandraud 06.
Lite svår på näsan i början, men efter en halvtimme i karaffen kom det grymt sköna Cabernet franc toner fram.
Gott drickvin - absolut!
Innan vi gick ut klämde vi en Fleur du Passion 02 på balkongen, bra men vänta ca 5 år.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos de l'Oratoire -05 i går. Stängde igen efter 2 glas eftersom den var rätt knuten och tar resten ikväll till några ankbröst tror jag.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ändrade mig lite vad gällde vinet till ankbrösten. Det blev Sociando-Mallet -00 i stället eftersom jag föredrar Bordeaux till ankbröst. Den var redan förföriskt mjuk med massor av ceder och mörka bär.

Clos de l'Oratoire des Papes -05 från igår avslutades senare till lite ost i stället. Den var betydligt öppnare ikväll med en hel del garrigue, mörka körsbär och lite lakrits men fortfarande lite spritig i doften.

Första gången jag smakar den här CNDP:en men med tanke på prisnivån (runt 15€ i Belgien) så köper jag nog det igen. 5-6 år till i källaren kommer att göra det här vinet gott.

Sneglar lite på en Rieussec-05 nu för att tillfredsställa botrytis-begäret.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter två Pommery NV på utecompagniet får jag nog omvärdera bedömningen bra standardskumpa, - tycker den var lite sliskig.
 
Toppen