Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hehe.. nja.. mest pga en muppig servitris. Vi satt och drack en bärs när vi skulle bli bortkörda eftersom vårt bord var "reserverat". Något slags trots eller vad det nu var ledde till att vi började beställa mer och fick helt plötsligt ett bättre bord...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Usseglio 07 igen för att kolla om jag hade rätt när jag trodde det var humör, munkänsla etc. som var optimalt förra ggn när den var så sjukt bra. Och jag hade rätt, - även om den är klart mycket bättre än 05 och 06.

Även nyfiken på hur Pagodes des Cos -98, som ligger och väntar, ska uppföra sig
Jos,

Du verkar ju tagit dig igenom en del CNDP -07:eek:r. Vad är ditt samlade intryck hittills ? Är årgången så bra som det sägs ? Jfrt med -01 och -05 t.ex ?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Jos,

Du verkar ju tagit dig igenom en del CNDP -07:eek:r. Vad är ditt samlade intryck hittills ? Är årgången så bra som det sägs ? Jfrt med -01 och -05 t.ex ?
Jag har ju faktiskt bara prövat ett fåtal så jag vet inte men de få jag druckit har som gemensam nämnare visat upp en imponerande drickvänlighet och en fin balans, - oavsett stil. Pure 07 till exempel är bara så jävla gött så man skiter i att analysera, - vilket för mig ofta är ett väldigt bra tecken. Usseglio likadant även om det ligger i lä mot föregående.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Korkade precis upp en Deutz Brut Classic på kvartsmagnum.

Har druckit den en del tidigare hos en vän, och tycker det är en god standardskumpa.

Äpplig.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag har ju faktiskt bara prövat ett fåtal så jag vet inte men de få jag druckit har som gemensam nämnare visat upp en imponerande drickvänlighet och en fin balans, - oavsett stil. Pure 07 till exempel är bara så jävla gött så man skiter i att analysera, - vilket för mig ofta är ett väldigt bra tecken. Usseglio likadant även om det ligger i lä mot föregående.
Låter betryggande !
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Chablis 1er Cru Vaillons, en från Bernard Defaix och en från Jean-Paul & Benoit Droin. 07-or så det är unga rackare men men...
Till det: mängder av skaldjur :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Testade Guy Charlemagne (Mesnil-sur-Oger) 2000 igår. Ojoj! Vilken positiv överraskning, mycket gott och med en del mognadstoner.
RJs kommentar om producenten var mycket positiv och bådar gott inför framtiden. Tydligen är 2002 ännu bättre (och 1999).
Canapéer med creme fraiche, löjrom och räkor. Sanslöst gott!

RJ "Som nyupphälld väldigt blyg och skygg. Dekantering eller lång luftning krävs även för att förlösa den knutna bytypiska smaken. Spännande intensitet och attack."
81/88 (2006)


Sen drack vi McManis Pinot Noir 2007 till hängmörad entrecote och vitlökssås, passade alldeles utmärkt.

Fortsatte med en salig blandning av Jack Daniels, Johnny Walker Blue Label och mer skumpa (minns inte).
Avslutning på morgonen med ett dopp i mälaren. :p
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Testade Guy Charlemagne (Mesnil-sur-Oger) 2000 igår. Ojoj! Vilken positiv överraskning, mycket gott och med en del mognadstoner.
RJs kommentar om producenten var mycket positiv och bådar gott inför framtiden. Tydligen är 2002 ännu bättre (och 1999).
Det bådar gott för mina 4 flaskor Mesnillésime 2002.
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Testade Guy Charlemagne (Mesnil-sur-Oger) 2000 igår. Ojoj! Vilken positiv överraskning, mycket gott och med en del mognadstoner.
RJs kommentar om producenten var mycket positiv och bådar gott inför framtiden. Tydligen är 2002 ännu bättre (och 1999).
Canapéer med creme fraiche, löjrom och räkor. Sanslöst gott!

RJ "Som nyupphälld väldigt blyg och skygg. Dekantering eller lång luftning krävs även för att förlösa den knutna bytypiska smaken. Spännande intensitet och attack."
81/88 (2006)

Kul. Drack den senast för ett år sedan tillsammans med

1996 Jacquesson Blanc de Blancs Avize
1995 Bruno Paillard Blanc de Blancs
2002 Deutz Blanc de Blancs

Av dessa fyra så var Jacquesson den som föll mig mest i smaken men med tanke på årgång så levererade Guy Charlemagne riktigt bra. Låter som ett år extra gett den lite mer råg i ryggen. Då vi drack den kändes det som den skulle må bra av att ligga 2-3 år till i källaren. Vad tror du?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Den har säkert mer att vinna på lagring.

Enligt RJ 81/88 (testat 2006).

Får ta tillbaka att jag inte gillar BdB, inte mig emot.

Har inte kollat, men finns Guy Charlemagne på beställningssortimentet i någon utsträckning?
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Den har säkert mer att vinna på lagring.

Enligt RJ 81/88 (testat 2006).

Får ta tillbaka att jag inte gillar BdB, inte mig emot.

Har inte kollat, men finns Guy Charlemagne på beställningssortimentet i någon utsträckning?
Just nu finns 2002 inne. Årgången byttes till 2002 någon gång i våras. Då hade leverantören inte fått in så många men det kan ju ha ändrats. Det är Mouette www.mouette.se som har agenturen så dra ett mail till dem. Ulf brukar svara ganska snabbt.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det (bland annat) en 2005 Pesquera och en 2002 Vega Sicilia Valbuena till en sinnesjukt mör solomillo med anklever.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Välkyld Pink Floyd Rosé, Neil Ellsi 2005 perfa grillvin, Zacapa 23 år och XO m.m.
Grillade pilgrimsmusslor och tonfisk m.m.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Capitel de'Roari -06 som jag fick av mina kollegor.

1a intrycket var *#¤/")*^**¤)"/"/*¤)=%)("& eftersom jag lyckades välta första glaset över mig själv och mina tidigare kahki färgade shorts.
Andra glaset klara sig bättre och fram smyger mörk choklad, läder och en lurig sötsliskighet. Smakmässigt är det väldigt mycket bob blandsaft och alkoholhalten är väldigt påträngande (15%)
Får se hur det blir med lite luft för just nu är det inte lockande att ta ett glas till. Blir lite Hof och tändning av grillen istället.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grongnet Special Club 98 - bra med tanke på priset men jag vill nog ha snäppet torrare ändå
Alice? Nån priorat som är sådär.
En Saint Joseph 06 som var trist
Pure 07 som är helt fantastisk...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det champagne, äntligen! Är alltid ett nöje att sitta och surfa runt i ens eget register och fundera på vad som ska korkas upp. Tog hjälp av en gammal trevlig tråd här http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=0

Så det blir en Diebolt Vallois 2000. Kanske inte världens bästa Dieboltare men den ska ju drickas någon gång och det finns fler kvar. Annars sugen på Mise Cave 83 och 73:an, men det får bli en annan gång.

Om det är fler här som har tillgång till Diebolt så är jag intresserad av en vertikal, finns det månne intresse från fler?
 
Toppen