Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger rosé, levererar alltid! Den som jag drack idag har jag lagrat i 3 år, har absolut vunnit på lagring. Har 10 på lagring och ska testa en varje sommar, längar redan till 2010!

Nu blir det Carlos Torano signature edition och Cuba libre. Finns inte mkt som slår den kombinationen!!!!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vet inte om jag skall skriva i "gris-tråden" eller här men ikväll blev det i alla fall väldigt bra urbenad kotlett på grillen och till det Kanonkop Paul Sauer -00.
Den levererar väldigt bra Bordeaux-lik doft (i alla fall i början) men sedan blir det mer "nya världen" av det hela. Inget ont i det tycker jag om en av RSA:s bästa "Bordeuaxer"

Som uppvärmining tog vi en vit Bierzo Mengoba -07. Väldigt Semillion-lik och utan fatton. Doften ganska tillbakalutad men smaken var desto bättre och framför allt efter lite luftning.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Vet inte om jag skall skriva i "gris-tråden" eller här men ikväll blev det i alla fall väldigt bra urbenad kotlett på grillen och till det Kanonkop Paul Sauer -00.
Den levererar väldigt bra Bordeaux-lik doft (i alla fall i början) men sedan blir det mer "nya världen" av det hela. Inget ont i det tycker jag om en av RSA:s bästa "Bordeuaxer"

Som uppvärmining tog vi en vit Bierzo Mengoba -07. Väldigt Semillion-lik och utan fatton. Doften ganska tillbakalutad men smaken var desto bättre och framför allt efter lite luftning.

Ska ge mig ut efter en vit Bierzo! Inte druckit det tidigare vad jag vet.

Igår en Bollinger SC på lokal, åt marinerade räkor med kronärtskocka, sen en shanghai rib-eye, avslutade med ett glas port som jag fick en sipp av, tjejen åt en ostig efterrätt med mascarpone och getost och blev helt kär i porten och geten tillsammans...jag hämnades med att röka in henne med två pinnar och till det old fashioned på Blantons.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

William Deutz Rose 1999, ljuvlig rose som behövde nån timme för att öppna upp sig

Dom Perignon 1999, alltid bra denna flaska hade en större utveckling en vanligt

Haut Brion 1999, elegant med härligt mogen frukt
 
SV: Idag dricker vi

Vad gör man, jo korkar upp en Coteaux du Layon från Chateau de la Rouliere 05 på helflaska mitt i natten. Ok till vildsvinsterrine med rårörda lingon. Skönt med småknäppa kombos ibland. Riktigt bra Layon, från en producent som kan vara lite upp och ner. Deras Savennieres är förövrigt alltid ett säkert köp.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack lite blandade vita på Torres vinbar/restaurang igår, jag vet inte, Torres levererar, ger bra kvalité men aldrig några överraskningar, kanske är det känslan av att dom känns så kommersiella som bidrar.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Vad gör man, jo korkar upp en Coteaux du Layon från Chateau de la Rouliere 05 på helflaska mitt i natten. Ok till vildsvinsterrine med rårörda lingon. Skönt med småknäppa kombos ibland. Riktigt bra Layon, från en producent som kan vara lite upp och ner. Deras Savennieres är förövrigt alltid ett säkert köp.

Sköna nattmackor du gör.:)
 
SV: Idag dricker vi

Sancerre Les Belles Vignes 2008. Packade korgen och såg solnedgången vid mälaren. Perfekt vin till sommarplock. En hel del mineral, lite nässlor och bra frukt.
Tack Per Stade för tipset
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grillade entrecote med klyftpotatis och salsa och provade en Seghesio Sonoma Zinfandel till det. Kan inte påstå att jag tycker vinet var så mycket att skryta över för sig själv. Tror detta berodde på att alkoholen slog igenom rätt kraftigt, till maten var det dock riktigt bra. Börjar inse att detta inte är min typ av vin.

Håller på att prova mig igenom SBs sortiment av billigare champagner och i går hade turen kommit till Charles Ellners Champagne de Pompadour (209 kr). När den var riktigt kall var den helt OK med fruktig smak av äpplen och grape men när den blev lite varmare tyckte jag den blev klumpig och inte alls lika kul.

Drack även en flaska 1994 Meulenhof Erdener Treppchen Riesling Auslese till en asiatinspirerad grillad lax. Riktigt gott! Otroligt att den såldes för 129 kr.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Håller på att prova mig igenom SBs sortiment av billigare champagner och i går hade turen kommit till Charles Ellners Champagne de Pompadour (209 kr). När den var riktigt kall var den helt OK med fruktig smak av äpplen och grape men när den blev lite varmare tyckte jag den blev klumpig och inte alls lika kul.

Spännande! Vid vilket pris har du satt nivån för att kvala in som "billigare champagne"?
Fortsätt gärna att berätta om dem vartefter du testar dem.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ibland kan man bli tårögd - jag köpte två flaskor Clos de la Roche 1994 från en för mej helt okänd producent, Lecheneaut. De kostade ungefär 200 DKK på en dansk auktion. Inte en käft var intresserad av dem, så jag slog till. Jag tror fasiken att detta är det bästa vin jag har druckit i år. Vibrerande Grand Cru - bara doften kan jag ge min högra hand för. Absolut topp!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår en av mina absoluta favoriter, Henriot Enchanteleurs 1988, på magnum! drack en vanlig flaska för en vecka sen och båda var lite underliga saknar lite syra så dom kändes lite ryggradslösa, smaken i övrigt var som vanligt ljuvlig. Hoppas nästa flaska är tillbaka på topp ;D

Idag, Fleur de Passion 1999, ung, stram med enorm smakrikedom och otrolig längd. Detta är en magisk champagne! men den behöver lång lagring ;D

Ponsot Clos de la Roche 1989 VV fantastisk doft och smak kanske något kort, men ett läckert vin. Bourgogne är great!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag Clouet 1911 - ljuvlig, förvånansvärt bra, tät doft, lång eftersmak. Jag gillar när jag blir varm i munnen av drycken (vet inte vad som genererar den känslan, ngn som vet?), det är säkert tecken på att det är en bra champagne!

Så nu är frågan - kan den ligga längre?? Bör den ligga längre?? Den kan apselut lagras länge till, men den levererade förvånansvärt mycket redan nu (jmf med när jag drack den i höstas). Kommer bli svårt att låta dem ligga, så bra var den :)

Vad säger "magnum", anar du dricker den oftare än vi andra?!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår en av mina absoluta favoriter, Henriot Enchanteleurs 1988, på magnum!

Idag, Fleur de Passion 1999, ung, stram med enorm smakrikedom och otrolig längd. Detta är en magisk champagne! men den behöver lång lagring ;D

Toppen med kommentaren om FP99, har en notering om att de "bör" konsumeras 2010-2020, jag vrider upp den med iaf 2 år i o m din reflektion. Glad jag har ngr stycken av den. Minns den som kärv och svår när jag testade den på plats.

Att nämna du inmundigat Enchanteleur 88, är det för att retas med mig??? Det är nog den champagne som jag håller högst, den är erotisk skulle jag vilja påstå!!!
Tur jag har Clouet 1911 att trösta mig med ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Den här tråden tycker jag är utmärkt av två anledningar. Dels för att få inspiration för kommande köp - speciellt givande när man upptäckt att vissa på forumet har smak som överensstämmer med sin egen. Dels när någon druckit något man själv har i källaren - då är det mycket intressant att få reda på om man ska låta flaskorna ligga eller om det är dags för konsumtion. Ren namedropping scrollar jag snabbt förbi.
Idag är det första dagen som är mulen på mycket länge och då lämpar det sig för en sammanställning från minnet vad som konsumerats än så länge på semestern.


Champagne
Två flaskor Grongnet Special Club 1998 har druckits. Den första var riktigt bra, årgångstypisk och på sin topp enligt min smak. I den andra flaskan hade de mogna röda äpplena fått en oxiderad ton och det kändes som flaskan faktiskt hade peakat.

Sommaren stora överraskningen på champagnesidan stod Fresnet-Juillet Special Club 1996 för. Om jag inte missminner mig fick vinet inte stående ovationer när det kom, åtminstone var det i alla fall blandade recensioner. Hur som helst möttes jag av en stor doft, mycket fat, mineralton och generös frukt. Moussen var så krämig som man kan önska och syran var hög, och samtidigt bra integrerad. Champagnen hade lämnat sin ungdom utan att för den skull trätt in i någon mognadsfas. Jag har en flaska kvar och den kan nog med fördel ligga till champagnens 20-årsdag. Enligt rykten har importören kvar flaskor och man kan privatimportera för samma peng då den släpptes som tillfällig nyhet – strax under 500 kr. Ibland får man känslan av att man dricker en perfekt flaska och när jag drack Fresnet-Juillet var ett sådant tillfälle…

En annan trevlig champagne var André Clouet Millésime 2002. Clouets viner är ju verkligen förföriska i sin ungdom. Drack nyligen dito 1995 och den var när den kom första gånget på Systembolaget ett riktigt fynd. Nu, kanske fem år senare, har den blivit något mer oxiderad och förlorat sin forna glans. Därför var det kul att drick 2002 som fortfarande är fräsch och insmickrande. Inget att ligga för länge på med andra ord, enligt min mening.

Annars har husets champagne varit Leclerc Briant Party Box Cuvée de Réserve Brut, som säljs på sexpack. Tidigare kostade lådan 1494 kr, nu 1194. Om man jämför med andra champagner i samma prisklass – cirka 200 kr – sopar den banan med resten…

Rött
På rödvinsfronten har Clos de L’echo 2004 från Couly-Dutheil varit husets vin. Jag gillar carbernet franc, gärna från Loiredalen. Jag uppskattar kärvheten, strävheten och tjurigheten som vinet har i sin ungdom och jag prisar verkligen mognadstonerna som kommer efter lagring eller rejäl luftning. Ibland känns cabernet franc som en tjurig gammal gubbe som väser och fräser åt sin omgivning men när man lärt känna honom är han riktigt trevlig. L’echo är allt ovan utan att bli riktigt stor i slutändan. När vinet kom, kanske 2006, låg det strax under 150 kr. Eftersom vanliga dödliga inte uppskattar ett chinonvin prisänktes vinet senare till 99 kr. För några månader sedan sålde importören ut sitt lager lådvis för ett pris som motsvarade 48 kr flaskan… Man kan prismässigt dra liknelser till både Gredos och Claude Val men smakmässigt är Chinonvinet gott.

Sommarens överraskning var Monte Real Gran Reserva 1998 från Bodegas Riojanas. Visst händer det att jag faller för Riojor men oftast är det inte så. Därför tycker jag det var extra roligt att den här stack ut så positivt. Generös, mycket fat, frukten var inte extremt uttorkad och självklart sedvanlig dill och kräftspad… Gott! Samtidigt serverades Ch Lascombes, en Margaux från 1995. Denne var betydligt stramare och samtidigt lite snipig. Trots sin ålder hade den inga ålderskrämpor utan kan nog ligga lite till även om jag kan tänka mig att det förkommer flaskvariationer när det gäller mognad och jag haft turen på min sida. Gott, men inget som gjorde att jag ramlade av stolen.

Sommarens bekräftelse får Latour 1993 stå för. Stort vin, svagt år. Att beskriva ett vin som detta med ord är svårt men det jag tänker på när det gäller detta vin är kompakt frukt, härlig balans och att det skulle kunna ligga betydligt längre då mognadstonerna endast anas. Det var en stor vinupplevelse, om än inte magisk. Om 1993 är så pass bra undrar jag stilla hur en Latour från 1982 är eller hur en från 2005 presterar i framtiden… En annat stor etikett från ett svagt år som jag drack i somras var La Turque 2002 från Guigal. Philip Guigal har sagt att vinet ska drickas innan sin tioårsdag, likaså Parker så det var bara och lyda. Vinet i sig var riktigt kompakt, fyllig och hade en mycket bra balans med saknade de typiska syrahassociationerna som man vill ha från en bra rhonare… Jag är van att det brukar komma änglar och spela vacker musik för mig när jag provat någon av la-la-vinerna från Guigal men denna kom det inte ens någon liten munspelsfilur. Gott? Javisst - för de som slapp betala 1350 kr för vinet.

En Saint-Emilion Grand Cru, 3 de Valandraud 2004, dracks och bjöd på generöst med fat och mörk frukt. Visst fanns det både tanniner och syra men jag fick för mig att det här vinet inte är någon långliggare och jag föll inte för det heller. Inte heller föll jag för Virginie de Valandraud 2004, som var uppbyggt på ungefär samma sett. Det kanske är så illa att jag inte uppskattar Thunevins vinmakning. Hemsk tanke!

Vitt
Pinsamt nog har jag druckit ytterst lite stilla vitt. Stürtz har passerat, en halvtorr tysk med hög syra som tack var sin låga alkoholhalt är bra en varm sommardag. Även en Casal Garcia har passerat… Första gången jag drack det vinet var på producentens veranda som aperitif innan en lunch. Det var stekhett och vinet passade helt perfekt till ändamålet, likaså 2009 en het sommardag i Sverige.

Jag har provat två eiswein denna sommar. Inniskillin Vidal Oak Aged 2005 var en riktigt positiv överraskning! Plocka en kundvagn full med tropiska frukter, blanda i en stor mängd honung, pressa ur saften och koncentrera allt till 2 dl… Tjock, trögflytande och simmig, ytterst koncentrerad frukt, söt som bara den och en knivskarp syra som bar upp det hela - underbar!
Betydligt lättare och elegantare var Art Vinum 2002 från Ungsteiner Honigsäckel. Denna innehöll ungefär samma komponenter som ovanstående men mindre av allt… Gott hur som helst, utan att behöva något ting till.

Sommarens vulgo gällande söta vita viner blev Royal Tokaji Aszú Betsek 6 Puttonyos 1999. Mycket-av-allt-vin; rejält fylligt, hög sötma och tydlig syra som gav balans och aromerna som skvallrade om mognad och komplexitet! Underbar! Sommarens eleganta blev Ch Filhot 1999, en sautern med mycket botrytiskaraktär och begynnande mognad. God redan tio år ung men mina återstående flaskor kommer få ligga betydligt längre.

Förmodligen har jag förträngt en hel del, andra har jag glömt - alkoholen brukar ju ha en sådan effekt. Nåväl, ha en fortsatt trevlig sommar!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Två glas Louis Roederer Rosé 2004 på restaurang i Frankrike i kväll. Inte dum alls och har stor lagringspotential.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glömde ett vin i mitt ovanstående inlägg; Castillo de Anna. Blev bjuden på detta vin i läcker marinblå förpackning. Praktisk som bara den, fyra flaskor ryms i en klädsam kartong av återvinningsbar papp. Vinet är en ickehärlig sörja av kokt frukt, med mängder av svavel.

Läste nyligen boken Kollektivt Självmord av Arto Paasilinna. Vet inte varför jag kom att tänka på den nu.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Glömde ett vin i mitt ovanstående inlägg; Castillo de Anna. Blev bjuden på detta vin i läcker marinblå förpackning. Praktisk som bara den, fyra flaskor ryms i en klädsam kartong av återvinningsbar papp. Vinet är en ickehärlig sörja av kokt frukt, med mängder av svavel.

Läste nyligen boken Kollektivt Självmord av Arto Paasilinna. Vet inte varför jag kom att tänka på den nu.

Gläder mig att du minns denna förlustande upplevelse, undrar hur skadad du blev av vinet? Dags att byta vänner??
 
Toppen