Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Gläder mig att du minns denna förlustande upplevelse, undrar hur skadad du blev av vinet? Dags att byta vänner??

Det finns vissa tillfällen i männsikans liv som hon nöjer sig med ett glas vin.

Denna dag har det tillfället kommit till mig.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Annars har husets champagne varit Leclerc Briant Party Box Cuvée de Réserve Brut,
som säljs på sexpack. Tidigare kostade lådan 1494 kr, nu 1194. Om man jämför med andra
champagner i samma prisklass – cirka 200 kr – sopar den banan med resten…

Skulle du rekommendera den som välkomstdrink till ett bröllop? Vi provade Palmer & Co Millésime Brut 1996
igår men tyckte att den var lite för vass i syran. Citrus med lite beska som grapefrukt och en aning honungston
(ekfat?) men för övrigt förvånansvärt liten doft och smak. Mest syra. Idag smakade den
bättre men det kanske var för att jag drack ett glas till maten istället för som aperitif.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Skulle du rekommendera den som välkomstdrink till ett bröllop? Vi provade Palmer & Co Millésime Brut 1996
igår men tyckte att den var lite för vass i syran. Citrus med lite beska som grapefrukt och en aning honungston
(ekfat?) men för övrigt förvånansvärt liten doft och smak. Mest syra. Idag smakade den
bättre men det kanske var för att jag drack ett glas till maten istället för som aperitif.

Jag tror den skulle fungera utmärkt som välkomstdrink. Syran är inte knivskarp och dessutom har den både mognad och brödighet som gör den till en bra och intressant champagne.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Idag Clouet 1911 - ljuvlig, förvånansvärt bra, tät doft, lång eftersmak. Jag gillar när jag blir varm i munnen av drycken (vet inte vad som genererar den känslan, ngn som vet?), det är säkert tecken på att det är en bra champagne!

Så nu är frågan - kan den ligga längre?? Bör den ligga längre?? Den kan apselut lagras länge till, men den levererade förvånansvärt mycket redan nu (jmf med när jag drack den i höstas). Kommer bli svårt att låta dem ligga, så bra var den :)
1911,med mix av åren 97/96/95 är deg. över en rad av år så flaskorna har olika utveckling.dom som är deg. nyligen tycker jag är perfekta att dricka nu, äldre versioner tror jag kan sparas, men helt säker är svårt att vara! Drack en flaska på plats i Champagne förra veckan som var fantastiskt bra, den skulle jag inte valt att lagra ytterligare
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
1911,med mix av åren 97/96/95 är deg. över en rad av år så flaskorna har olika utveckling.dom som är deg. nyligen tycker jag är perfekta att dricka nu, äldre versioner tror jag kan sparas, men helt säker är svårt att vara! Drack en flaska på plats i Champagne förra veckan som var fantastiskt bra, den skulle jag inte valt att lagra ytterligare

Den jag drack igår (och ska dricka resten av ikväll) är köpt på plats oktober 2004. Om den kan bli bättre så är det beundransvärt eftersom det kändes som om den var uppe på toppen och vandra, men kommer iofs bli där ett tag.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Champagne
Två flaskor Grongnet Special Club 1998 har druckits. Den första var riktigt bra, årgångstypisk och på sin topp enligt min smak. I den andra flaskan hade de mogna röda äpplena fått en oxiderad ton och det kändes som flaskan faktiskt hade peakat.

Sommaren stora överraskningen på champagnesidan stod Fresnet-Juillet Special Club 1996 för. Om jag inte missminner mig fick vinet inte stående ovationer när det kom, åtminstone var det i alla fall blandade recensioner. Hur som helst möttes jag av en stor doft, mycket fat, mineralton och generös frukt. Moussen var så krämig som man kan önska och syran var hög, och samtidigt bra integrerad. Champagnen hade lämnat sin ungdom utan att för den skull trätt in i någon mognadsfas. Jag har en flaska kvar och den kan nog med fördel ligga till champagnens 20-årsdag. Enligt rykten har importören kvar flaskor och man kan privatimportera för samma peng då den släpptes som tillfällig nyhet – strax under 500 kr. Ibland får man känslan av att man dricker en perfekt flaska och när jag drack Fresnet-Juillet var ett sådant tillfälle…

Ytterligare ett vittnesmål på den stora flaskvariationen hos Grongnet SC, som tidigare diskuterats vill jag minnas.
Fresnet minns jag som ett bra vin, kanske läge att köpa på sig några pavor när lönen trillar ner...
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Champagne André Lenique. En producent vi snubblade in hos i Mardeuil, han var tjock o glad o pratade inte ett ord engelska vilket gjorde att vår konversation hamnade på en 6-årings nivå eftersom det är där mina kunskaper i franska befinner sig.
Etiketten på flaskan ser f.ö. ut att vara ritad av en 6-åring. Den är i guld o nån obestämbar rosa/lila färg, högst upp är det ett par snedställda glas som skålar med varandra o mängder av bubblor som strömmar upp från glasen.

Jag var väl inte helt nykter när jag smakade på hans bubbel men då tyckte jag det smakade finfint, det ska bli intressant att se hur det smakar nu :)
 
SV: Idag dricker vi

Saumur Les Plantagenéts 2008. Syrligt, mycket äpplen och citrus. Blev lite bättre efter hand. För att vara ett bjudvin på hotellrummet här i Paris så faktiskt helt ok. Men nu ska jag ut på middag istället.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

2002 Palmer Millésime Brut igår, förvånande bra, men vad som var ännu mer förvånande var att min flickvän, som hittills har varit helnykterist, drack ett helt glas och tyckte om det!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
2002 Palmer Millésime Brut igår, förvånande bra, men vad som var ännu mer förvånande var att min flickvän, som hittills har varit helnykterist, drack ett helt glas och tyckte om det!

Visst väl att det här skulle hända! Kvinnan har ju dessutom en bra näsa för doft. Nu kommer hon hänga med på provningarna framöver :)
Framför mina gratulationer till henne!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
2002 Palmer Millésime Brut igår, förvånande bra, men vad som var ännu mer förvånande var att min flickvän, som hittills har varit helnykterist, drack ett helt glas och tyckte om det!
Det kommer att bli dyrt framöver! ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2002 Louis Sipp Tokay Pinot Gris Grand Cru Kirchberg de Ribeauville. Stor, utvecklad doft av tropiska frukter och ett lätt aromatiskt inslag. Smaken var torr men mycket fyllig, lite eldig och med nästan en liten fet, oljig känsla. Mycket, koncentrerad tropisk frukt och en avrundad syra med lång eftersmak.
Fungerade utmärkt till sötman, syran och den dillaromatiska tonen i dillköttet jag serverade till.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det först en vit Ch. Smith Haut Lafitte -96. Den var halmgul i färgen och doftade väldigt mycket Vin Jaune i början. Smaken dock ngt mindre sherry-lik men väldigt kantigt vinsyrlig och utan intressant frukt. Korkade igen den och får se vad den kan bjuda på ikväll.
Som reserv fick det i stället bli en Sydafrikan : Heart of Africa Chardonnay -04 från Danie de Wet.
Oekat vin men mogen frukt och mycket citrusfrukt-aromer. Lite märklig mix av ungdomlig frukt och en touche av sherry även här men inte störande till mat.

Har druckit flera av Danie de Wets Chardonnayer (Limestone Hill kan rekommenderas) och dom är riktigt bra i klassen runt 10€ (mina inköpta i Belgien).
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Spännande! Vid vilket pris har du satt nivån för att kvala in som "billigare champagne"?
Fortsätt gärna att berätta om dem vartefter du testar dem.

Har satt nivån till ca 400 kr. Här följer en lista på de jag testat hittills med den jag tyckt varit godast först och sedan i fallande ordning:

1. Pol Roger Extra Cuvée´de Reserve (har druckit den flest gånger så jag kan ju vara lite påverkad av detta)
2. Bollinger SC
3. Maiily Grand Cru Blanc de Noir
4. Loius Roederer Brut Premier
5. André Clouet Grand Reserve
6. Moet & Chandon Grand Vintage 2003
7. Pierre Peters Cuvée de Réserve
8. De Saint Gall Premier Cru Brut Milliesime 2002
9. Delamotte Brut
10. Jeanmaire Brut
11. Champagne de Pompadour
12. Jaquart Blanc de blanc Millesime 1999
13. Moet & Chandon Brut Imperial


Är det nån som har tips på vilka champagner under 400 kr man bara måste prova? Inser att jag druckit väldigt lite bdb, kom gärna med bra tips.

/Robert
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Är det nån som har tips på vilka champagner under 400 kr man bara måste prova? Inser att jag druckit väldigt lite bdb, kom gärna med bra tips.

/Robert
Clouet Silver, Pierre Peters Extra Brut, Bonnaire Bl de bl, Bonnaire 2004, R&L Legras Presidence 2002, Diebolt Vallois Bl de bl (alla från beställningsortimentet)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Är det nån som har tips på vilka champagner under 400 kr man bara måste prova? Inser att jag druckit väldigt lite bdb, kom gärna med bra tips.

Här är en ur ordinarie sortimentet:

R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
1. Pol Roger Extra Cuvée´de Reserve (har druckit den flest gånger så jag kan ju vara lite påverkad av detta)
2. Bollinger SC
3. Maiily Grand Cru Blanc de Noir
4. Loius Roederer Brut Premier
5. André Clouet Grand Reserve
6. Moet & Chandon Grand Vintage 2003
7. Pierre Peters Cuvée de Réserve
8. De Saint Gall Premier Cru Brut Milliesime 2002
9. Delamotte Brut
10. Jeanmaire Brut
11. Champagne de Pompadour
12. Jaquart Blanc de blanc Millesime 1999
13. Moet & Chandon Brut Imperial

Igår blev det en flaska Bruno Paillard Première Cuvée. Helt OK dock inget som kommer att bli min nya favorit. Fanns liksom inget som var speciellt utmärkande med champagnen utan en bra standardskumpa som går in på 9 plats på min lista. Finns nog bättre val för 339 kr. Dock intressent att dom sätter ut degorgeringsdatum, i detta fall december 2007. Har inte sett det på någon annan flaska jag druckit.
 
Toppen