Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ettårig förlovningsdag idag och för några veckor sedan bad jag min fru att välja valfri champagne ur källaren för att fira. Hon valde Salon -88 och idag är det dags att korka upp den.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ettårig förlovningsdag idag och för några veckor sedan bad jag min fru att välja valfri champagne ur källaren för att fira. Hon valde Salon -88 och idag är det dags att korka upp den.

Och hur kändes det när hon valde just den flaskan?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Och hur kändes det när hon valde just den flaskan?

Jag tänkte att "oj, om vi ska dricka Salon 88 på förlovningsdagen, vad ska vi då korka upp när vi ska fira vår bröllopsdag?..." ::)

Nejdå, jag ville att hon skulle välja något speciellt. Det är bra för då kan jag fortsätta att "skylla" på att alla mina champagneköp är till oss. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag tänkte att "oj, om vi ska dricka Salon 88 på förlovningsdagen, vad ska vi då korka upp när vi ska fira vår bröllopsdag?..." ::)

Nejdå, jag ville att hon skulle välja något speciellt. Det är bra för då kan jag fortsätta att "skylla" på att alla mina champagneköp är till oss. ;)
Bra fru du verkar ha ;D upplagt för en riktigt stor champagne upplevelse ikväll. Grattis!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tullade lite på sändningen tidigare i veckan:
Côtes-du-Rhône "Les Garrigues" -06 från Domaine de la Janasse och Lirac "Clos de Sixte" -05 från Domaine Grand Veneur.
Les Garrigues var väldigt tät och mörk, nästan opak. Frukten drar mycket åt mörka bigarråer och hela vinet har en markant provence-kryddighet. Eldigt i smaken men inte spritigt och massor med mjuka tanniner som inte river men som jag misstänker kommer att integreras bättre med tiden.

Clos de Sixte däremot var väldigt markerad av parfymerad Grenache-frukt och lite fat. Väsentligt ljusare i färgen än Les Garrigues och mer alkohol-ton i doften. Frukten mer åt det torkade hållet. Smaken väldigt eldig (15%) och inte så tanninrik och klart bättre andra dagen då allt satt bättre på plats. Dekantering +2 timmar rekommenderas i dagsläget.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Tillbaka till fastlandet efter en vecka på Nåttarö. Skönt med rinnande vatten inomhus igen.

Ikväll blir det DP 1996 och räkor med het aioli.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ett par buteljer Kimmeridgien till 3 kg havskräftor, 2 kassar musslor och ett gäng krabbklor. Smarriga ostar på det samt kaffe å pralin. En bra kväll ikväll med 3 goa vänner.
Blev även ngr Penfoldera av ngt slag, Chardonnay, vill jag minnas.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
2002 Palmer Millésime Brut igår, förvånande bra, men vad som var ännu mer förvånande var att min flickvän, som hittills har varit helnykterist, drack ett helt glas och tyckte om det!

Ikväll ska jag äntligen ge mig på Palmer 2002 och se om jag håller med er, känns den bra så kanske jag köper på mig ett par.

Skulle vara intressant med en provning av ett antal 2002 medans de finns kvar till hyfsade priser.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Amazone de Palmer NV Champagne; ganska mycket åt det jästiga, brödiga, gula plommon-hålllet. Dracks medan jag sprang fram och tillbaka mellan grill och kök och gavs aldrig någon större uppmärksamhet. I övrigt Trimbach CFE 2002 och Wachau Riesling Smaragd 1997; båda bra viner.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var hos grannen på poolparty, bjöds på Pannier. Helt klart i Krug klass, hm eller inte...!

Blev desto mer intressant hemma på terassen: Salon -96! Förväntningarn var klart höga!
Ljus färg, rätt stora bubblor, ser allmänt ung ut. Doften tydlig äppleklart. Syran hög som förväntat, smaken såkart ung frukt med viss nötig ton. Tydligt att detta är en chardonnayskumpa.
Helt klart ett barnarov men absolut värd att testa redan nu om man har ett par flaskor. Kan bli magisk om många många år men är redan nu en intressant skapelse.
Prisvärd nej, drickvärd JAAAAAA!
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Ikväll ska jag äntligen ge mig på Palmer 2002 och se om jag håller med er, känns den bra så kanske jag köper på mig ett par.

Skulle vara intressant med en provning av ett antal 2002 medans de finns kvar till hyfsade priser.

Hur var den? Har för mig att bara Millésime finns kvar som 2002:a och BdBn har bytt till 2004 men kan ha fel.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Hur var den? Har för mig att bara Millésime finns kvar som 2002:a och BdBn har bytt till 2004 men kan ha fel.

Dessvärre dracks den ur breda vinglas, vilket var bättre val än de provrörsformade champagneglasen som erbjöds.
Visst var det Millèsime 2002, den hade liten bröddoft, i övrigt vag och svår att dofta in (kan berott på glasen samt att vi drack den utomhus). Vet inte riktigt vad jag ska säga - det lutar åt att det blir en test till och då med Julle-glasen.
Det vore ju mumma att få handla lagringspotent champagne till det priset!

Hällde nyss upp en Côtes du Rhône från 2008 som var tvärsur, den befinner sig nu i avloppssystemet (inte i mitt alltså, utan i det kommunala systemet)! *ryser*
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Hällde nyss upp en Côtes du Rhône från 2008 som var tvärsur, den befinner sig nu i avloppssystemet (inte i mitt alltså, utan i det kommunala systemet)! *ryser*
2008? Den kan inte ha varit många sekunder på flaska...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Hällde nyss upp en Côtes du Rhône från 2008 som var tvärsur, den befinner sig nu i avloppssystemet (inte i mitt alltså, utan i det kommunala systemet)! *ryser*

Var det den här?
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Hade tänkt prova eftersom den har fått bra omdöme på nätet

Vi drack bl.a. en Sancerre 2008 igår som vi tyckte var mycket välbalanserad och bra:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Mycket bra pris också.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Amazone de Palmer NV Champagne; ganska mycket åt det jästiga, brödiga, gula plommon-hålllet. Dracks medan jag sprang fram och tillbaka mellan grill och kök och gavs aldrig någon större uppmärksamhet. I övrigt Trimbach CFE 2002 och Wachau Riesling Smaragd 1997; båda bra viner.

Producent?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Moët & Chandon Rosé Vintage 1999.

Måste säga att den var riktigt smarrig! Försvinnande god, lite smak av jordgubb.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags var det gymmets årliga sommarfest på nattklubben Nektar Beach. Gratis dricka - det är farligt, det. Konstaterade snabbt att gratisvinerna knappast dög till att användas enligt devisen 'packad med stil'. Noggrann som jag är i mina förberedelser inför partaj hade jag dock kollat upp stället och istället för att supa gratis Prosecco - som är italienska för 'fullständigt odrickbart' - fick jag fatt på en Louis Roederer NV för hyggliga 65 euro, ett helt ok restaurangpris. Då hade jag hunnit skyffla i mig tre glas vitt av den solida druvan Trebbiano (va fan, det var ju gratis). Roederer gick utmärkt till både Sallad Nicoise och grillad entrecote, vem hade trott det?

Efter detta var det dags att luska runt i baren, eller rättare sagt en specifik bar av flera. Jag hade av en händelse kommenterat det vita vinet där med något i stil med att det här var ju inte en Grand Cru från Bourgogne precis. Killen i baren visar sig då normalt arbeta i källaren på Königshof (typ storebror-krogen till nördhaket) och han hänger snabbt med på noterna. Jag fick ruskigt bra service där resten av kvällen. Mina Cubra Libre kom i nästan samma ögonblick som jag öppnade munnen för att beställa. Dessa passade lysande till min Carlscorona Toro 2007. Detta var ta mig fan den bästa garren jag rökt på år och dag! Fyllig, lättrökt, bra brinntid, finfina smaker.

Framåt halvfyra-snåret blev det så dags att ramla hemåt. Jag måste tydligen ha gjort ett hyggligt intryck under kvällen för i dörren står den lille bögen som jobbar som maitre d'hotel och jag får inte bara en utan två bamsekramar. Jag tror jag måste jobba lite på min image... :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det är sommar och sol, värme och glädje. ;D

Sir Winston Churchill 1998 till gåslever med lite portvinsmarinering.
En av de bästa jag druckit har jag skrivit tidgare, och ja nivån är mycket hög men mitt minne placerade den något högre än ikväll.
Det är dock långt ifrån nåt man måste skämmas för att ställa fram - långt ifrån!
Var tvungen att snabbkyla den och kanske blev det en chock för innehållet, efter en stund blev det bättre.

Sedan Ch Mont-Redon 2005 på halvflaska till 700+ g. T-bone. Nej, jag orkade inte äta upp allt.
Visste ni att ena delen är oxfilé och andra halvan entrecôte?
Och i USA är T-bone utan oxfilén.
Verkligen stor skillnad på köttet beroende på vilken sida av benet man åt av.
Från Churchill till C9dP och aldrig har smaken av lakrits slagit så starkt.
Vid nästa zip var det nästan borta.
Ett mycket bra vin som jag verkligen gillar.
Funderar på att sluta experimentera med dyra viner och istället köpa detta till allt. ::)

Fick rekommendationen att ta Gigondas Montirius Ter Âines 2005 på Regeringsgatan. Naturligtvis köpte jag ::) men jag pallade inte experimentera.
De sa att den smakade mycket frukt och --- nej tack... Vill ha strävhet, krydda och tyngd.
 
Toppen