Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Bollinger SC, löjrom, crustader, cr. fr. röd lök.

Sol och värme. Mmmm...

Jag är ju rätt enkel så ovan nämnda klassiker är min soklara favorit. Ett problem bara; hur gör ni med löken? Jag har grymma problem med detta då jag tycker det skär sig rejält tillsammans med en grym skumpa men samtidigt är löjromen inte komplett utan lök och creme fraiche....?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag är ju rätt enkel så ovan nämnda klassiker är min soklara favorit. Ett problem bara; hur gör ni med löken? Jag har grymma problem med detta då jag tycker det skär sig rejält tillsammans med en grym skumpa men samtidigt är löjromen inte komplett utan lök och creme fraiche....?

Ibland har jag valt salladslök istället för gul eller röd lök som är det vanligaste. Salladslökens vita del är inte lika skarp i smaken tycker jag.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag är ju rätt enkel så ovan nämnda klassiker är min soklara favorit. Ett problem bara; hur gör ni med löken? Jag har grymma problem med detta då jag tycker det skär sig rejält tillsammans med en grym skumpa men samtidigt är löjromen inte komplett utan lök och creme fraiche....?

Jag lägger löken i ett kallt vattenbad i ca 10 minuter, då blir den inte lika stark.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Ibland har jag valt salladslök istället för gul eller röd lök som är det vanligaste. Salladslökens vita del är inte lika skarp i smaken tycker jag.

1CRU skrev:
Jag lägger löken i ett kallt vattenbad i ca 10 minuter, då blir den inte lika stark.

Tack, ska pröva!

Delade en halvpava Chateau Grillon precis som var ok men inte mer.
Dessförinnan Krug GC som tydligen hade legat i minst två år. Ruskigt bra men passade inte så bra med Pata Negran av någon anledning.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag är ju rätt enkel så ovan nämnda klassiker är min soklara favorit. Ett problem bara; hur gör ni med löken? Jag har grymma problem med detta då jag tycker det skär sig rejält tillsammans med en grym skumpa men samtidigt är löjromen inte komplett utan lök och creme fraiche....?
Det är ett nordiskt problem. Vår lök här uppe får inte samma mognad som exempelvis kring meddelhavet och har således en lägre sötma, vilket framhäver de bittra och "lökiga" tonerna mycket mer. Prova silverlök, den är mildare och mer i stil som medelhavslöken.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Jag lägger löken i ett kallt vattenbad i ca 10 minuter, då blir den inte lika stark.

Superbra tips! Vi tänkte prova lite champagne ikväll tillsammans med goda
vänner. Och det bästa jag (och våra vänner) vet är Kalix-löjrom. Förra veckan
avnjöt vi löjrommen hemma hos dem på tunnbrödschips från Mörsjö deli
http://www.morsjo.se/default.aspx?PageID=1
tillsammans med Gosset Grand Rosé brut.

Det var nog det godaste sättet att äta löjrom på, som jag har provat!
 

Dexter

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har öppnat en Guiseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore 1999
Och första doft och smak testet lovar mycket..
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Satt ute på altanen i det fina vädret igår kväll med goda vänner.
Inledde med en flaska Michel Arnould Mémoire de Vignes 2002
http://www.drickbart.se/se/art/arnould-memoire-de-vignes-2002.php
Blanc de Noir. Rödguld färg, doft och smak av honung utan att vara sött.
Kraftfullt och fylligt vin, ändå med en mjuk syra och fullt drickbart redan nu.
Till förrätt Kalix-löjrom på tunnbrödschips. Rödlöken urvattnad (tack för
tipset 1CRU!).
Fortsatte med Leclerc Briant Divine 2002 (50% chardonnay och 50% pinot noir).
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7581
Guldgul färg. Ton av citrus som på slutet drog åt grapefrukt.
Varmrätten var foliebakad marulk och hälleflundra. Sås på creme fraiche,
riven lime, dagsfärska räkor och havskräftstjärtar. Sallad med i huvudsak
ekologiska grönsaker, mest beroende på smaken.
Tyvärr var flaskorna för små så vi fortsatte med Bollinger Special Cuvée Brut
(pinot noir 60%, chardonnay 25%, pinot meunier 15%)
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7418
De sista slattarna räckte till ostbrickan som bl.a. innehöll ekologisk getost (blåmögel)
och mycket vällagrad Gruyere. Sältan i ostarna gick bra ihop med syran i vinet.
Gästerna hade med sig ett hemlagat surdegsbröd, som hade jäst i tre dagar och
var bakat helt utan jäst.
Vi fortsatte av bara farten med Sancerre Clos du Roy 2007 till osten.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=82356
En verkligt trevlig kväll med trevliga gäster och god mat. Vinerna matchade varandra
förvånansvärt bra vilket var extra roligt.
Champagnerna vinner säkert på lagring men vem har tid att vänta?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en hel drös med kul vin, vi var 8 personer nere på Grappe och sen joinade personalen när de slutade.
Väldigt mycket strönoteringar, det var för mycket för att engagera sig rejält...

Henriot Enchanteleurs 88 - massor av kaffe och mandarin, elegant, fräsch. Förvånansvärt ung...
Henriot Enchanteleurs 96 - Perfekt balans, strålande frukt, bra syra, massor av söt citrus

Vilmart Cellier d´or deg 06 - gummi, tvål, elegant, skön frukt, vita blommor
Vilmart Cellier d´or(95/96) deg 98 - österländska kryddor, jasmin, rosenvatten, fläder, rätt låg syra, lite obalanserad i eftersmaken
Vilmart Cellier d´or(96/97) deg 99 - Cola, choklad, citrus, hög syra, bra frukt

Guigal La Turque 01 - Fan vad gott! Peppar, blåbär, rått kött, lakrits, mynta, otroligt saftig
Ducru Beaucaillou 95 - Enormt kraftig och stram, saknade lite på frukten, viol, tobak. Någon sa att den påminde om att komma in på farfars arbetsrum med skinnfotöljer och pipdoft...

Taittinger 90 - fantastisk mousse, aprikoser, höll klockrent i ca 15 min, sen tappade den lite frukt
La Grande Dame 88 - ren, klar, päron och melon. Efter 10 min packad med mjölkchoklad och lite mynta

Jaques Prieur Echezeaux 00 - Härlig pinot, elegant, flirtig, silke, jasmin, påminnde om en vacker liten japanska som är lydig mot sin man. Underbar!
Comtes de Champagne 96 - Rökig, frisk, granit, lite sluten, vit persika, vita blommor
Billecart Salmon Grande Cuvee 96 - Rökig, massor av pinot på näsan, brödig, söt fruktig. Helt outstanding!

Comte George de Vouge Bonnes Mares 02 - Stram, porrig, mynta lakrits, bra syra. Lite för ung...
SQN Midnight Oil 01 - Helvete vilken käftsmäll! Muskulös, kraft, söt frukt, lite galen, ett rock n roll vin

Domaine de Trevaillon 99 - Nja...
Trapet Gevrey Chambertin 99 - Brända popcorn, stram, tuff, gummi

Pol Roger rosé 93 - Smaskens! apelsinig, lätt frukt. Gott helt enkelt!
Jacques Beaufort 00 - flinta, passionsfrukt, doftar sauvignon blanc, söt, obalanserad
Leclapart Artiste 04 - extremt ren och klar, lite gummi, alldeles för ung!

Drohin Montrachet 84 - Honung, söt näsa. Borde druckits för 10 år sedan.
Jaques Prieur Chevalier Montrachet 04 - rökig, ny ek, kraft, fett, smör, örter, skiffer
Selosse Initial deg 98 - moget, bra mousse, fet, grym mousse, lätt oxidation
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

När man ser det ovan så måste man ju bara fråga: varför?

Sen kan man ju inte heller undvika att bli sjukt imponerade av oss... ujujujuj

Jag vill bara för protokollet tillägga att jag grejade att komma upp till min tvättid klockan 07.30 (även om jag när jag stod därnere insåg att jag även bokat tvättiden som började klockan 11).
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det en hel drös med kul vin, vi var 8 personer nere på Grappe och sen joinade personalen när de slutade.
Väldigt mycket strönoteringar, det var för mycket för att engagera sig rejält...

Henriot Enchanteleurs 88 - massor av kaffe och mandarin, elegant, fräsch. Förvånansvärt ung...
Henriot Enchanteleurs 96 - Perfekt balans, strålande frukt, bra syra, massor av söt citrus

Vilmart Cellier d´or deg 06 - gummi, tvål, elegant, skön frukt, vita blommor
Vilmart Cellier d´or(95/96) deg 98 - österländska kryddor, jasmin, rosenvatten, fläder, rätt låg syra, lite obalanserad i eftersmaken
Vilmart Cellier d´or(96/97) deg 99 - Cola, choklad, citrus, hög syra, bra frukt

Guigal La Turque 01 - Fan vad gott! Peppar, blåbär, rått kött, lakrits, mynta, otroligt saftig
Ducru Beaucaillou 95 - Enormt kraftig och stram, saknade lite på frukten, viol, tobak. Någon sa att den påminde om att komma in på farfars arbetsrum med skinnfotöljer och pipdoft...

Taittinger 90 - fantastisk mousse, aprikoser, höll klockrent i ca 15 min, sen tappade den lite frukt
La Grande Dame 88 - ren, klar, päron och melon. Efter 10 min packad med mjölkchoklad och lite mynta

Jaques Prieur Echezeaux 00 - Härlig pinot, elegant, flirtig, silke, jasmin, påminnde om en vacker liten japanska som är lydig mot sin man. Underbar!
Comtes de Champagne 96 - Rökig, frisk, granit, lite sluten, vit persika, vita blommor
Billecart Salmon Grande Cuvee 96 - Rökig, massor av pinot på näsan, brödig, söt fruktig. Helt outstanding!

Comte George de Vouge Bonnes Mares 02 - Stram, porrig, mynta lakrits, bra syra. Lite för ung...
SQN Midnight Oil 01 - Helvete vilken käftsmäll! Muskulös, kraft, söt frukt, lite galen, ett rock n roll vin

Domaine de Trevaillon 99 - Nja...
Trapet Gevrey Chambertin 99 - Brända popcorn, stram, tuff, gummi

Pol Roger rosé 93 - Smaskens! apelsinig, lätt frukt. Gott helt enkelt!
Jacques Beaufort 00 - flinta, passionsfrukt, doftar sauvignon blanc, söt, obalanserad
Leclapart Artiste 04 - extremt ren och klar, lite gummi, alldeles för ung!

Drohin Montrachet 84 - Honung, söt näsa. Borde druckits för 10 år sedan.
Jaques Prieur Chevalier Montrachet 04 - rökig, ny ek, kraft, fett, smör, örter, skiffer
Selosse Initial deg 98 - moget, bra mousse, fet, grym mousse, lätt oxidation

Skön lista, bra vinfernosnitt också med nära 3 per gubbe ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Skön lista, bra vinfernosnitt också med nära 3 per gubbe ;)
Faktum är att vi drack inte upp riktigt allt.
4 skumpor, 2 röda och en vit fanns det lite kvar av när vi raglade hemåt...
Snittet blev alltså bara runt 2-2,5 per skalle!
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jaques Prieur Echezeaux 00 - Härlig pinot, elegant, flirtig, silke, jasmin, påminnde om en vacker liten japanska som är lydig mot sin man. Underbar!

Var kan man köpa den? ;D

Måste erkänna att jag blir avundsjuk på dig/er som har såpass mycket vin av äldre årgång...
 

Dexter

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Spätlese 2006 (nr 98700) till kräftor..
Mycket trevlig.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en 2003 Pommard 1er cru les Pezerolles från Montille till en kantarellrisotto, en köttbit och kantarellsås
Sjukt gott
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Sippar på ett glas Felton Road pinot 07.
Fantastiskt trevligt husvin för runt en tvåhundring eller så!
Satan i helvetet!

Gick just in på bolagets hemsida för att kolla upp Felton, där tar de 450kr för samma flaska jag betalar 200kr för på Farr Vintners.
Det är fan helt jävla sjukt!
 
SV: Idag dricker vi

I kväll blev det Grand Dame 90 och Selosse Substance deggad 06 som förlovningsskumpor
Bägge levererade i världsklass..
Var lite osäker på GD 90 då den varit väldigt ojämn de senaste gångerna jag dragit uppden men denna var i sitt esse.
Typiskt nog sista buteljen jag hade hemma.
 
Toppen