Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
I kväll blev det Grand Dame 90 och Selosse Substance deggad 06 som förlovningsskumpor
Bägge levererade i världsklass..
Var lite osäker på GD 90 då den varit väldigt ojämn de senaste gångerna jag dragit uppden men denna var i sitt esse.
Typiskt nog sista buteljen jag hade hemma.

Kukars! Har ni förlovat er? Grattis till dig och P!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Faktum är att vi drack inte upp riktigt allt.
4 skumpor, 2 röda och en vit fanns det lite kvar av när vi raglade hemåt...
Snittet blev alltså bara runt 2-2,5 per skalle!
Än värre att lämna. ;) Kan utan omsvep erkänna att jag blev sjukt avis på den listan..
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Än värre att lämna. ;) Kan utan omsvep erkänna att jag blev sjukt avis på den listan..
Då är vi två !!!!!!

Själv så drack vi lite olika champagner
André Clouet Grande Réserve och Silver Brut. Tror att det är samma druvor men Silver Brut utan dosage är en SÅ positiv upplevelse. Druvorna kommer fram på ett helt annat sätt och i jämförelse så blir nästan Grande Réserve lite kvalmig. Silver Brut är som en bra Bourgogne med en otrolig friskhet, druvsötma och fin brödighet. Första gången jag druckit dessa direkt efter varandra. Riktigt fullträff.

Vi fick också i oss en Delamotte 1999 som tyvärr var lite av en besvikelse, saknade djup och de vanliga mineraltonerna var svåra att finna. Av de 4-5 Delamotte 1999 jag druckit var denna den svagaste. För att döva besvikelsen så provade vi en Launois 2004, ett vin som tidigare inte imponerat. Denna flaska andades verkligen Mesnil: frukt, mineraler, rent och friskt. En hel del gröna äpplen och en syrlighet som spred sig i munnen med hjälp av de väldigt fina bubblorna. Ska jag köpa fler eller inte?
 
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
I kväll blev det Grand Dame 90 och Selosse Substance deggad 06 som förlovningsskumpor
Bägge levererade i världsklass..
Var lite osäker på GD 90 då den varit väldigt ojämn de senaste gångerna jag dragit uppden men denna var i sitt esse.
Typiskt nog sista buteljen jag hade hemma.

Grattis till förlovningen
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Helgen var lugn... Jag är inne i en sk. "vit månad" för att låta min lever återhämta sig lite efter semestern.
Dock slank det ner en Château Mont-Redon, en Campo Alto och en Bonterra Cab... Helt okej viner alla tre men inga sensationer direkt. CdP:n var dock i lite egen liga.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det har varit svårt att inte tulla på "CNDP-pallen" som kom i somras även om det mesta är barnarov att dricka just nu.
Förra veckan bjöd bl.a på CNDP Domaine Giraud "Tradition" -06 och CNDP Domaine de La Janasse "Chaupin" -06.

Av de tre senaste årgångarna -05, -06 och -07 så verkar -06 har klara möjligheter att bli en årgång som man inte behöver vänta +10 år för att hitta storheten i. Till skillnad från dom ibland hårda och lite torra taninerna i en del -05:eek:r så verkar -06 ha ett klart rundare stuk och mer av frisk och syrligare mörk frukt.

"Chaupin" var fullkomligt strålande. Personligen tycker jag det här är Janasse bästa vin även om "Vieille Vignes" brukar få några poäng till av dom flesta recensenter. Färgen är härligt avgrundsmörk och frukten är massiv med garrigues och blåbär som dominerar just nu. En klädsam fatton kan anas också.
Smak och eftersmak verkar inte vilja släppa riktigt efter att man svalt det här.

Domaine Giraud "Tradition" var mer klassisk CNDP med ljusare färg och utan fatdoft. Drack den under 2 dagar och omdelbart efter att jag öppnat den var den varmt fruktig och med mycket provencalska kryddor och plommon. Dagen efter verkade den först helt sluten och tillknäppt för att sedan efter 1 timma i glaset börja dofta som värsta orientaliska kryddboden (framför allt spiskummin, anis och kanel). Smaken var klart ung och lite kantig med rejäla tranniner som vid det här laget kräver mat. Giraud är inte alls så lång som "Chaupin" i eftersmak men det är kanske inte rättvist att jämföra mot "Chaupin" här. Får göra det med Girauds "Grenache de Pierre" eller "Gallimardes" i stället som förmodligen matchar "Chaupin" i tyngd lite bättre.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Domaine Giraud "Tradition" var mer klassisk CNDP med ljusare färg och utan fatdoft. Drack den under 2 dagar och omdelbart efter att jag öppnat den var den varmt fruktig och med mycket provencalska kryddor och plommon. Dagen efter verkade den först helt sluten och tillknäppt för att sedan efter 1 timma i glaset börja dofta som värsta orientaliska kryddboden (framför allt spiskummin, anis och kanel). Smaken var klart ung och lite kantig med rejäla tranniner som vid det här laget kräver mat. Giraud är inte alls så lång som "Chaupin" i eftersmak men det är kanske inte rättvist att jämföra mot "Chaupin" här. Får göra det med Girauds "Grenache de Pierre" eller "Gallimardes" i stället som förmodligen matchar "Chaupin" i tyngd lite bättre.
Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2006 är grymt bra.
Överlag så tycker jag att Domaine Girauds viner är mer terroirdrivna än de andra CNDP:erna jag smakat och 2006:eek:rna var helt klart mer "mineraliska" än 2007:eek:rna när vi testade. Marie Giraud verkar föredra att ha det på det viset och jag kan ju inte gärna påstå att det är fel. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Domaine Giraud Les Grenaches de Pierre 2006 är grymt bra.
Överlag så tycker jag att Domaine Girauds viner är mer terroirdrivna än de andra CNDP:erna jag smakat och 2006:eek:rna var helt klart mer "mineraliska" än 2007:eek:rna när vi testade. Marie Giraud verkar föredra att ha det på det viset och jag kan ju inte gärna påstå att det är fel. :)
Flera provare säger ju att Girauds Les Grenaches de Pierre skall vara det som mest liknar Rayas pga mark och klonurval.
Har inte druckit ngn Rayas på väldigt väldigt länge och Giraud först nu men är dom två andra cuvéerna bättre än Tradition så kan jag förstå jämföreslen.
Smakade du Gallimardes också när du var där ?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en flaska Jaquesson Signature 89 hemma hos en polare.
Jäkligt kul att prova, och rätt gott att bara sitta och sörpla på en terass sådär...
Men jag tror att den hade gjort lite bättre ifrån sig för en 5 år sedan ungefär.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Mt Ch Redon C9dP

Åt en grillad flintastek. Har inte ätit en sån på många år och det kommer dröja lika länge - minst - innan jag gör det igen.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Åt en grillad flintastek. Har inte ätit en sån på många år och det kommer dröja lika länge - minst - innan jag gör det igen.

Visst skämtar du?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag önskar jag gjorde det.

Vi diskuterade hur trötta vi var på nötkött, något vi nu ångrar.

Men ibland måste man uppleva det hemska för att åter uppskatta det goda.

Mår lite illa nu faktiskt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag önskar jag gjorde det.

Vi diskuterade hur trötta vi var på nötkött, något vi nu ångrar.

Men ibland måste man uppleva det hemska för att åter uppskatta det goda.

Mår lite illa nu faktiskt.

Enda vettiga är att du tar en veckas detox ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag önskar jag gjorde det.

Vi diskuterade hur trötta vi var på nötkött, något vi nu ångrar.

Men ibland måste man uppleva det hemska för att åter uppskatta det goda.

Mår lite illa nu faktiskt.

Ne ne.. mig lurar du inte så lätt. Klart du driver med mig :D
 
Toppen