Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blir det en Selosse Initial deg 98 och en Leoville Poyferre 04 i all enkelhet.
Haha, ja du kan behöva en kväll i all enkelhet efter veckans alla godsaker ;)

Igår, Bollinger 1999, grym Pinot doft(nån tyckte det doftade Bouzy)det var också det bästa med denna Champagne tycker den är lite för tunn i slutet. Klart bra Champagne men inte vad man förväntar sig av Bollinger. Nån som provat på magnum?
Beaucastel 2001 stor parfymerad doft av röda frukter och bär, läcker! snarare elegant än kraftfull, kommer nog att bli mera komplex i sina smaker om några år. Fantastiskt bra
Pierre Peters CS 2000 fortfarande ung, mandarin, rök, och mineral.Riktigt bra, njutbar

Ikväll, Pierre Peters CS 2000 på magnum och en Monbousquet 1994 också på magnum, i all enkelhet ;D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(
Mycket trevligt! ;D
Har bara druckit Enchanteleurs -88 och Grand Dame -90 på listan, men tycker Grand Dame -90 är lite unik med sin lussebulle/saffran smak :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Mycket trevligt! ;D
Har bara druckit Enchantaleur -88 och Grand Dame -90 på listan, men tycker Grand Dame -90 är lite unik med sin lussebulle/saffran smak :)
Det var otroligt mycket mint och choklad i Grand Damen.
Rätt mycket flaskvariation på dem tycker jag.
 
SV: Idag dricker vi

Aha... coolt... grävde fram mina anteckningar som säger:
Veuve Clicquot Grand Dame 1990 - Lussebullar, citronpaj, choklad, vanilj, nougat, mandel, honung, ganska lång eftersmak.

Jag har 2 till hemma... ska bli intressant att se hur dom gör sig :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det var otroligt mycket mint och choklad i Grand Damen.
Rätt mycket flaskvariation på dem tycker jag.

helt klart en av de bättre 90 vi druckit på länge... om resten av mitt lager är som den flaskan är jag sjukt nöjd ;D ;D ;D har ju trots allt 24 och 8 magnum. ;D ;D ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Avslutade min Produttori del Barbaresco Barbaresco Pora 2004 idag. Klart bättre balans än tidigare i veckan så ett antal år på rygg rekommenderas varmt.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade några vänner hemma på middag i kväll. Min älskling stod för matlagning och jag fick välja vinerna.
Då ett utav paren är helt torsk på italienska viner och ännu inte har lärt sig storheten av de bourgognska vinerna bestämde vi oss för
att köra hela middagen i det Bourgognska stuket. Det blev en underbar Bourgogneafton med följande viner och mat.

Domaine Ruinart Blanc de Blancs dracks till kanapéer med gåslever och skagenröra.
En mycket god skumpa som i framtiden kommer att bli min huschampagne.
Jag är riktigt imponerad hur lättdrucken och len den var.
Kände en del ananas i doften. Är det vanligt?

Förätten bestod av sjötunga med hummer och vitvinssås med forellrom.
Till det drack vi en Le Montrachet 1985 av Joseph Drouhin.
Magiskt vin!! Underbar när den fick lite luft, den kändes väldigt ung trots att den var 24 år.

Varmrätten blev en Confit de Canard med en sallad och en balsamicevinäger,(åh vad älsklingen kan laga god mat), Till den drack vi den historiska Henri Jayer (må han vila i frid) Vosne Romanee 1988. Trots att det bara var en kommunbetecknad Vosne Romanee så fann man storheten i producenten. Härligt feminin och rund i smaken, röd bourgonge när den är som bäst. Det är tur att det finns 1 flaska kvar i vinkällaren, jag längtar redan efter när vi ska dricka den nästa gång.

Ostbrickan bestod av Papillon, Brilliant savarin och en Comté. Till osten blev det två flaskor
Latricieres chambertin 1997 av Campus Pére et Fils. Härlig stunst och kaxigare än Vosne Romaneen, perfekt till osten.

Dessert var hemmagjord vaniljglass med svenska hallon och grädde, En flaska Chateau Rieussec Sautenes 1986 fick avsluta desserten, oj oj oj vad goood den var.
Jag måste bli bättre på att inhandla bra sauterner och lägga i vinkällaren, där ska de sedan ligga i minst 20 år.

Nu är jag både mätt, lycklig och några flaskor vin fattigare.
Men vad fasiken gör det, man lever ju bara en gång och någon gång ska man ju hälla i sig lite bättre viner :)
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll körde några av oss en spontanare på Grappe, från forumet var vi (förutom mig) Mesnil, Elvis, Shorepower och Andreas.
En riktigt härlig kille som är importör joinade oss...

Vi tog inga anteckningar utan njöt bara och noterade flaskorna:

Bollinger RD 96
Delamotte 85 magnum
Fuling - Cremant de Bourgogne, Caves de Bailly 92(vi plockade icke Champagne, men rätt ok ändå...)
Diebolt Vallois Fleur de Passion 96
Henriot - Rose Noir, NV från 70-talet(inte rosé, utan ren pinot och vit)
Pol Roger Sir Winston Churchill 85
Henriot Enchantaleur 88
Bollinger NV (70-talet)
Ayala Perle d´Jarla(?)Nature 02
Roederer Cristal 79
Veuve Clicquot La Grand Dame 90
Salon 95
Perrier Jouet NV(70-tal magnum)

De som var mest värda att nämna bland många var: Henriot Rose Noir, Winston 85, Cristal 79, La Grand Dame 90, Salon 95 och PJ NV 70-tal.
Alla de var magiska, andra var grymma men inte på den nivån... :'(
Lät som en minst sagt rätt grym champagnekväll.

Jag blir nyfiken över Cristal 79. Hur är en bra årgång av denna champagne vid 30 år ålder? Visst har du redan sagt att den var bland de mest nämnvärda, men hade den kunnat ligga ännu längre eller var den på sin fulla topp?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Haha, ja du kan behöva en kväll i all enkelhet efter veckans alla godsaker ;)

Igår, Bollinger 1999, grym Pinot doft(nån tyckte det doftade Bouzy)det var också det bästa med denna Champagne tycker den är lite för tunn i slutet. Klart bra Champagne men inte vad man förväntar sig av Bollinger. Nån som provat på magnum?

Jag testade den på magnum för ca ½år sedan och den är överlägset bättre på magnum än vanlig flaska (någon jag och v_skogh bekräftade ikväll)

Vi skulle förövrigt ta det ganska lugnt och testade en Bollinger GA -99 mot en Henriot Enchanteleurs -88 ikväll tillsammans med en skagentoast toppad med lite löjrom och Henriot gifte sig fullständigt med vår lilla förrätt medans Bollingern var sluten som en mormon men likt en kväll på krogen så gav Bollyn med sig efter några timmar och blev underbart tillgänglig. Skulle dock inte rekomendera någon att öppna den på några år eftersom den var lite bråkig och ska man köpa så är det enbart magnum som gäller!!!!

Pinsamt nyktra tyckte vi att det borde öppnas mera flaskor så v_skogh plockade fram en Selosse Brut deggad troligtvis runt 97 och jag kontrade med en Krug -88 och vad ska man säga därefter? Båda var sagolika men efter ett målfoto tyckte vi att Selossen var kvällens vinnare eftersom Krugen gav oss det stora fingret och tydligt visade att "jag är snygg nu men det blir så mycket bättre om 10år när jag verkligen vet hur man suger k**"

Om mitt omdöme är någon form av lågvatten märke så borde ni se mina anteckningar för de borde ge mig livstid om FI hade makten.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag testade den på magnum för ca ½år sedan och den är överlägset bättre på magnum än vanlig flaska (någon jag och v_skogh bekräftade ikväll)

Vi skulle förövrigt ta det ganska lugnt och testade en Bollinger GA -99 mot en Henriot Enchanteleurs -88 ikväll tillsammans med en skagentoast toppad med lite löjrom och Henriot gifte sig fullständigt med vår lilla förrätt medans Bollingern var sluten som en mormon men likt en kväll på krogen så gav Bollyn med sig efter några timmar och blev underbart tillgänglig. Skulle dock inte rekomendera någon att öppna den på några år eftersom den var lite bråkig och ska man köpa så är det enbart magnum som gäller!!!!

Pinsamt nyktra tyckte vi att det borde öppnas mera flaskor så v_skogh plockade fram en Selosse Brut deggad troligtvis runt 97 och jag kontrade med en Krug -88 och vad ska man säga därefter? Båda var sagolika men efter ett målfoto tyckte vi att Selossen var kvällens vinnare eftersom Krugen gav oss det stora fingret och tydligt visade att "jag är snygg nu men det blir så mycket bättre om 10år när jag verkligen vet hur man suger k**"

Om mitt omdöme är någon form av lågvatten märke så borde ni se mina anteckningar för de borde ge mig livstid om FI hade makten.

Men nu har inte Fi makten så vi vill se dina anteckningar :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Tyckte den var helt ok nu, men är säker på att den blir bättre av att vänta några år till :)

Självklart går det att vänta men jag tyckte den var strålande nu. Hade jag mot förmodan haft några liggande så hade jag korkat upp dem istället för att vänta för den är så bra just nu enligt min mening (bara provat den på magnum). 96orna låter jag däremot ligga för de är inte alls lika roliga som 95orna.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag hoppas att IFE vinner allsvenskan, ungerfär lika mycket hoppas jag att alla Selosse jag kommer öppna i framtiden kommer ge mig samma njutning som ikväll.
Det är fan sjukt, vilket jävla vin. Ställt mot det största jag någonsin druckit (Kurg -88) håller det, och går ut med huvudet rejält högt.
Men nu babblar jag skit, det bästa jag druckit är något annat men Selosse är ändå sjukt gott. På näsan finns det inget som kan mäta sig.... Åhh, nu ska jag gå och lägga mig.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Och jag hoppas du ramlar i trappan imorgon!

Du vet inte vad fotboll är. När du tar med dig rullatorn på onsdag (som du brukar, ditt cp) ska jag bryta de ben du fortfarande har kvar, dvs skenbenet.
Pannbenet rök förra våren.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade nog en lite lugnare kväll än CH och v_skogh verkar ha haft men några minnesvärda flaskor blev det i alla fall.
Var riktigt sugen på vin efter 5-6 dagars förkylning och snuva med taskigt doftsinne.

Drack bl.a Gianni Voerzios Barolo La Serra 2003, en CNDP från Bosquet des Papes och en Tokaji 6 puttonyus 1992 från Disznókö.
Det bästa var nog Bosquet des Papes "A la gloire de mon Grand-Père" 2005.

DSC07855.JPG

Detta är deras 100% Grenache-cuvée (eller nära 100%) gjord på 60-80 åriga stockar och lagrat 18 mån på stora gamla ekfat (foudres).
Den är inte fullt lika tät som "Chante le Merle Vieilles Vignes" som jag provat några årgångar av nu och kanske inte heller lika omdelbar i doften just nu.
Dekanterade som vanligt 1,5tim och provade under tiden. Doften var väldigt sluten först men öppande sig när vi skulle börja äta. Först var det nästan bara körsbär och lite hallon men senare så kom alla dom varma toner med bl.a russin som är så sköna i -05:eek:rna. Doften blir aldrig eldig eller spritig på något sätt men smaken däremot är riktigt kraftfull både vad gäller tanniner (det finns det massor av i det här vinet), kropp och alkohol. För att det här vinret skulle få ännu bättre balans i smaken så skull jag kanske vilja ha lite mer fruksyror. Vinet är fortfarande i sin linda och jag tror att det behöver minst 5 år till för att blomma ut ordentligt.

54025.jpg

Barolon var mest bara riktigt grinig med massor av torra tanniner och sönderekad dessutom. Tror aldrig att eken kommer att integreras bra i det här vinet tyvärr. Lägger nog den hör Barolo-producenten åt sidan till förmån för en del andra jag gillar bättre. Vet att 2003 inte är speciellt typiskt i Peidmonte men jag har druckit andra Nebbiolo-viner från 2003 som varit bra och typiska om än lite varma.

46889.jpg

Tokajern hade en skön bärnstensfärg och en intensiv doft av aprikos, muskovadosocker och lite ek. Syran i smaken var fortfarande mycket intensiv så färg och doft luras ordentligt vad gäller mognad. Smaken är mycket mycket lång men upplevs inte extremt sött (förmodligen p.g.a syran) men det är säkert en hel del restsocker i den här. Det är den gamla stilen på den här Tokajern så både doft och smak har en del sherrytoner i sig men inte speciellt störande tycker jag ändå.
 
Toppen