Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Äntligen är vinkällaren klar i nya kåken, nåväl helt klar blir den väl aldrig men i skick att lagra godsaker i iaf...

För att fira så kör jag en liten 88:a provning med brorsan o kusinerna. Krug, Dompa och Salon ska vi prova halvblint. Ser verkligen fram emot Salon, har tidigare bara druckit Salon från -90 talet.
Spännande kväll! Känns som vem som helt av dessa giganter kan ta hem pokalen. Får känslan att jag kommer att vara som ett barn i en godisaffär...

Som uppvärmning dricker jag Selosse och organiserar källaren.

Ska bli kul att höra, tre skumpor av den kalibern från 1998. Salon 88 var otroligt bra för ca 1 år sedan. Har bara en kvar i källaren så ser fram mot din rapport.
 
SV: Idag dricker vi

Bruno Paillard 1999. Degad Jan 2008. Mycket röda bär, rostat bröd och nötter, lite gummitoner. Smaken med fruktsötma, honung. Inte helt balanserad. Som många 99or bra att dricka nu.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot rose noir(70-tal) var precis lika bra som jag minns den..magisk...

Då vi blev bjudna på grillad tonfisk så lämnade jag Leovillen i brorsans källare till en annan dag.
Istället plockade han fram en Selosse rosé degad för runt 4 år sedan som var klockren till maten!

Framför brasan efteråt delade vi på en fantastisk, men fortfarande hyfsat ung, Bollinger GA 96.,
Gott sa grisen som Krug hade sagt...
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

André Clouet G.R som välkomstdricka. Sedan en Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile Vendange Tardive 2001 till förrätten. Avslutade med ett par Pegau C.R. 2005 till middagen. En dessertdrink bestående av hallonsorbet, krossad is, gin, ananaslikör, färska hallon och mango. Sedan blev det alldeles för mycket calvados till eftersnacket framför öppna spisen. Trevlig kväll med goda vänner :)
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Henriot rose noir(70-tal) var precis lika bra som jag minns den..magisk...

Då vi blev bjudna på grillad tonfisk så lämnade jag Leovillen i brorsans källare till en annan dag.
Istället plockade han fram en Selosse rosé degad för runt 4 år sedan som var klockren till maten!

Framför brasan efteråt delade vi på en fantastisk, men fortfarande hyfsat ung, Bollinger GA 96.,
Gott sa grisen som Krug hade sagt...
Goittigottgott. om Henrioten var lika bra som då jag fick tillfälle att dricka den så blir man lite avundsjuk.

Hur var GA96 i förhållande till RD96? Vi får kanske köra dem neck to neck någon gång. Jag har ju som du vet iallafall en GA och ett gäng RD.


J.S. skrev:
André Clouet G.R som välkomstdricka. Sedan en Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile Vendange Tardive 2001 till förrätten. Avslutade med ett par Pegau C.R. 2005 till middagen. En dessertdrink bestående av hallonsorbet, krossad is, gin, ananaslikör, färska hallon och mango. Sedan blev det alldeles för mycket calvados till eftersnacket framför öppna spisen. Trevlig kväll med goda vänner :)

Prova Silver Brut nästa gång om du inte har gjort det förut, drack G.R som jag tycker är en riktigt bra standarskumpa och en Silver Brut direkt efter varandra. STOR skillnad speciellt med tanke på den ganska låga prisskillnanden.

Hur var receptet på dessertdrinken? Låter lite sommaraktigt men god :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hur var GA96 i förhållande till RD96? Vi får kanske köra dem neck to neck någon gång. Jag har ju som du vet iallafall en GA och ett gäng RD.
Såsom jag vänligt brukar informera dig:

RD suger hästballe! :D
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hur var receptet på dessertdrinken? Låter lite sommaraktigt men god :)

Jovisst är det en riktig sommardessert/drink, men den funkar väldigt bra även på hösten, men det beror ju förstås lite på vad man har serverat innan. Här är själva receptet iaf

Receptet är beräknat för två drinkar.

3 cl Sourz Pineapple
3 cl Gin
3 kulor hallonsorbet
5-6 krossade isbitar

Lägg alltsammans i en köksmixer/blender. Kör ihop till en isig massa. Häll upp i en lite större kupa på fot. Garnera med exotiska frukter och färska hallon.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

J.S. skrev:
André Clouet G.R som välkomstdricka. Sedan en Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile Vendange Tardive 2001 till förrätten. Avslutade med ett par Pegau C.R. 2005 till middagen. En dessertdrink bestående av hallonsorbet, krossad is, gin, ananaslikör, färska hallon och mango. Sedan blev det alldeles för mycket calvados till eftersnacket framför öppna spisen. Trevlig kväll med goda vänner :)
Lite nyfiken på både Trimbachen och Pegau C.R. Vad matchade ni Trimbachen till för mat förresten ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kylan och höstmörkret smyger ju sig på och det var länge sedan jag drack ngn Amarone så igår blev det en Villa Monteleone Amarone -03 (finns numera i årgång 2004 på SS, nr 89125/484:).
villamonteleone_amarone.jpg

Härligt kraftpaket som påminner lite om ung Tawny Port i doften (efter ett tag i alla fall) och kraftig Barossa Shiraz i smaken. Ju mer kvällen gick desto mer tog chokladen och russintonerna över. Mkt bra vin till lagrad hårdost typ Comté och Appenzeller som vi hade igår.

Rundade sedan av med en halva Sauternes, Clos l'Abeilley -03. Inget speceillt stort men trevlig värme och kraft men inget att vänta mer på.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll bjöd på:

1996 Henriot Millsime, den andra och sista av mina flaskor, kändes mycket yngre än den förra. Grym syra. Hade jag vetat hur ung den skulle kännas hade den fått ligga några år till, men den var iaf god och växte under kvällen.

2007 Gini, La Frosca Soave Classico. Ny bekantskap. Luktade smörigt, som en ekad chardonnay, bra bett i smaken. Gott!

2004 Fontalloro. Sangiovese från Toscana. Läser på Cellartracker att den skulle vara mycket Sangiovesetypisk, men vi tyckte snarare motsatsen - inte mycket av körsbär som det brukar vara.

1995 Taylor's Quinta de vargellas på kvartsmagnum, mycket god som vanligt!
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Igår kväll bjöd på:

1996 Henriot Millsime, den andra och sista av mina flaskor, kändes mycket yngre än den förra. Grym syra. Hade jag vetat hur ung den skulle kännas hade den fått ligga några år till, men den var iaf god och växte under kvällen.

2007 Gini, La Frosca Soave Classico. Ny bekantskap. Luktade smörigt, som en ekad chardonnay, bra bett i smaken. Gott!

2004 Fontalloro. Sangiovese från Toscana. Läser på Cellartracker att den skulle vara mycket Sangiovesetypisk, men vi tyckte snarare motsatsen - inte mycket av körsbär som det brukar vara.

1995 Taylor's Quinta de vargellas på kvartsmagnum, mycket god som vanligt!
Ja, det var mycket gott!
Fontalloron var inte alls så sangioveselik, men mycket drickvänlig.:)
Helt klart det större vinet framför Gini. Men Gini var klockren både till bruschettan och pastan.
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lite nyfiken på både Trimbachen och Pegau C.R. Vad matchade ni Trimbachen till för mat förresten ?

Ja...det undrar jag med ??? Fick med fel vin i farten. Inte helt nykter i går ;D Det var en Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile och inget annat!
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Äntligen är vinkällaren klar i nya kåken, nåväl helt klar blir den väl aldrig men i skick att lagra godsaker i iaf...

För att fira så kör jag en liten 88:a provning med brorsan o kusinerna. Krug, Dompa och Salon ska vi prova halvblint. Ser verkligen fram emot Salon, har tidigare bara druckit Salon från -90 talet.
Spännande kväll! Känns som vem som helt av dessa giganter kan ta hem pokalen. Får känslan att jag kommer att vara som ett barn i en godisaffär...

Som uppvärmning dricker jag Selosse och organiserar källaren.

Grattis till vinkällaren! Kommer säkert att ge dig många trevliga stunder :)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hur var den? Den flaska som Mesnil korkade upp på Grappe för någon månad sedan var ju helt fantastisk.
Den här var svagare men ändå väldigt bra. Lite mörkare, lite mindre av "stunsen" som den vi drack hade och mycket tydligare en 70-talare. Förstår att den som vi drack för en månad sedan var den klart bästa av de tre. Dock, även denna var enbra flaska och riktigt bra champagne
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick med mig Pol Roger Brut vintage 1999, Blanc de blanc 1999 samt Winston 1998 igår efter franska vindagen.
De två sista behöver många år till i källaren, Brut Vintagen har en fin drickmognad men kommer att hålla ett antal år till.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Invigningen av vinkällaren blev en succé. Enda negativa är att den är för liten för ett helt sällskap, men är man bara 2 så kan man sitta o filosofera...

Provningen blev oxå en succé. Vi var 4 st som delade ut poäng.
Ställningen blev:
1. Krug -88
2. Dompa -88
3. Salon -88

Men efter 2h så gjorde Salon en dramatisk comeback och slutställningen blev:
1 Salon
2 Krug
3 Dompa

Återkommer med mina anteckningar. En sak är dock säker, det var en magisk kväll. Fan ryser fortfarande när jag tänker tillbaka på kvällen
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Salon 88
Djup guldfärg, mkt små bubblor
Doft Sherry, honung, nöt

Var rejält tillsluten i början och den stod sig inte alls i konkurrensen med Dompan och Krugen som båda var i fin form.
Kändes som att den var i en tunnel och borde ha legat nått år till. Doften var dock fin och förhoppningar fanns om att den skulle må bra av lite luft.
Jag var dock klart orolig, detta e ju en av mina absolut dyraste flaskor o då vill man ha mer!!!!
Efter 2 h så gjode den dock en enastående comeback, har ingen aning om va det kan bero på men det blev klart mer tillgänglig och öppnade upp sig. Fattar ingenting????
Vilket vin! Vilken komplixitet! Vilken elegans! Vinet hade gått från en groda till en prins eller va fan en KUNG! Äppelpaj, nötter, grädde allt i en enorm eftersmak.

Kvällens vinnare och med stor sannoliket det bästa vin jag druckit. Redo att avnjutas nu men kan säkert ligga 15 år till. Men vem orkar vänta när det e så bra nu!!! Trist att jag inte har fler flaskor bara.
 
Toppen