Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilken kväll det låter som Lambo! När Krug-88 inte vinner en skumpaprovning så fattar man att det är bra sällskap, bara att gratulera. Ser fram emot övriga anteckningar!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug 88

Guldgul färg med bra bubblor, otroligt vackert vin
Kände direkt att det var en Krug, vinet var fantastiskt redan från början och sopade mattan med de övriga. Och visst utvecklades det med lite luftning med inte alls lika kraftigt som Salon gjorde.
Har druckit Krug 88 nu vid 3 tillfällen och har alltid blivit lika imponerad av detta vin. Måste vara ett av de bästa som gjorts.
Smaker och dofter som jag fann var röda äpplen, nötter, vanilj, persika, lite rökig. Bra balans och fin syra.
Sanslöst att ett så vackert och bra vin inte vann provningen...

Tacksam att jag har en flaska kvar men samtidigt förbannad över att jag BARA har en flaska kvar...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

André Clouet 1911 är helt underbar nu! Har tyckt den varit lite mesig förut och ibland haft en syra jag inte upplevt så balanserad. Nu har den lugnat sig, mognat och är balanserad. Ska bli intressant att se vad som händer under året (kanske 2 år), förutsättningarna är ju onekligen goda.

Drack den till asiatisk strimmlad bif med sådan där mörk sås (minns just nu inte vad den heter) som är sojabaserad men med båda sötma och lite syrlighet och styrka. Blev förvånad över hur väl det fungerade tillsammans.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Lustigt, jag har lite svårt för Willi Schaefers viner just p g a syran som jag tycker påminner om c-vitaminbrus. Så olika man upplever det. Men nu har jag ju inte provat glada katten...:)

För mig var Willi Schaefers viner som att hitta hem till riesling igen. Syran är riktigt hög och än så länge mycket påtaglig då själva frukten till stor del fortfarande består av päronsplit... Med tiden kommer hans 07:eek:r bli fullständigt harmoniska.

Hos den glada katten var inte syran integrerad för fem öre, utan jag upplevde den som tillsatt och kemisk.

Och som vanligt: smaken är olika och vi associerar alla till olika saker...
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
André Clouet 1911 är helt underbar nu! Har tyckt den varit lite mesig förut och ibland haft en syra jag inte upplevt så balanserad. Nu har den lugnat sig, mognat och är balanserad. Ska bli intressant att se vad som händer under året (kanske 2 år), förutsättningarna är ju onekligen goda.

Drack den till asiatisk strimmlad bif med sådan där mörk sås (minns just nu inte vad den heter) som är sojabaserad men med båda sötma och lite syrlighet och styrka. Blev förvånad över hur väl det fungerade tillsammans.

teriyakisås?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det inget speciellt att berätta om, men på lördag...
Då drar vi hem till vår gode vän advokaten för en trevlig liten middag.

Han berättade att han ska dra fram 4 röda Bourgogner av årgång 90 och servera dem blint.
Då jag har hyfsad bra koll på hans källare gissade jag dem rätt snabbt, kan tyvärr inte dela med mig än då 2 av de andra middagsgästerna också huserar på det här forumet. Har bara provat en av dem tidigare och den var helt outstanding, det visar sig vara den klart sämsta flaskan i den flighten...

Själv kommer jag ödmjukt att bidra med en Yquem 88 och en magnum Pol Roger Winston Churchill 85.
Vad de andra 3 gästerna plockar med återstår att se. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blir det inget speciellt att berätta om, men på lördag...
Då drar vi hem till vår gode vän advokaten för en trevlig liten middag.

Han berättade att han ska dra fram 4 röda Bourgogner av årgång 90 och servera dem blint.
Då jag har hyfsad bra koll på hans källare gissade jag dem rätt snabbt, kan tyvärr inte dela med mig än då 2 av de andra middagsgästerna också huserar på det här forumet. Har bara provat en av dem tidigare och den var helt outstanding, det visar sig vara den klart sämsta flaskan i den flighten...

Själv kommer jag ödmjukt att bidra med en Yquem 88 och en magnum Pol Roger Winston Churchill 85.
Vad de andra 3 gästerna plockar med återstår att se. ;)

Krug fick för sig att det var en Comtes -85 magnum du skulle ta med dig och han gnäller som en liten flicka för att han inte fick plocka med sig något rött.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Krug fick för sig att det var en Comtes -85 magnum du skulle ta med dig och han gnäller som en liten flicka för att han inte fick plocka med sig något rött.
Krug ÄR en gnällig liten flicka, med flätor...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Krug fick för sig att det var en Comtes -85 magnum du skulle ta med dig och han gnäller som en liten flicka för att han inte fick plocka med sig något rött.

Jag gav han ett tips i all välmening :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Aningens sena så kommer här fredagens anteckningar du jag hade besök av v_skogh, orpale och lite andra nissar.


10eqx60.jpg


Selosse Initial (deg okt 2008)

Tydlig ek, jäst, mineraler, väldigt sluten i början men sedan rökig, nötig och ruccola


6dzdde.jpg


Selosse V.O. (deg okt 2007)

Stor mognad på näsan men en väldigt stark syra ändå. Svamp, kakao, kaffesump, russin, torkad frukt, burk ananas


zy7bd1.jpg


Selosse Substance (deg Juli 2008)

Godis, apelsin, grym balans. Den var för god för att analyseras sönder så jag skrev inget mera.


21afer8.jpg


Selosse Brut (deg Juni 1998)

Kaffe, gröna äpplen, syra stark, fikon, skaldjur.


71o8xw.jpg


Selosse Rose (deg Feb 2009)

Detta är sanslöst gott. Jag bara njöt och skrev tyvärr inget på denna heller.


27zk8xg.jpg


Leclapart l´Artiste -04

Grädde, grapefrukt, kort eftersmak med bra syra, tropisk frukt.


3524zzk.jpg


Leclapart l´Apôtre -03

Röda bär, vaniljstång, krut, skumbanan, jordgubbsaft, grappa


110hhes.jpg


Leclapart l´Alchemiste -04

Hubba bubba, jordgubbe, körsbär, gammal is, väldigt kemisk.


2z4h4ki.jpg


Comtes de Champagne -97

Krut och rostat bröd, väldigt bra syra och den överlägset piggaste av de jag hade.


2zs1zrk.jpg


Laurent-Perrier -88

Här var berusningsnivån ganska hög så jag kan tyvärr inte hitta mina anteckningar men jag minns att den var väldigt trevlig med persika och aprikos i sig och en förvånadsvärt pigg syra.



Sammanfattningsvis en väldigt trevlig kväll som bjöd på mycket gott. Ingen av oss hade tidigare provat Leclapart och med tanke på hur hyllad han blivit av Juhlin så var det ganska höga förväntingar man hade. Hans rose var tyvärr en besvikelse och smakade väldigt konstgjort. v_skogh jämförde det med att plocka ut allt naturligt ur fun light så är det Leclapart rose man har kvar. En ganska hård dom men den delades av alla och det märktes när nästan 2/3 fanns kvar vid kvällen slut. Hans övriga alster var desto trevligare men väldigt väldigt unga.
Selosse är som alltid ett nöje att få dricka och här var det ingen som blev besviken. Superlativ haglade och Selosse Rose är något man bara måste ha hemma!!!
Comtes & Laurent-Perrier dök upp som bonusflaskor och analyserades inte så mycket men klarade sig ganska bra i sällskapet ändå.

Skulle man vilja ha bilderna i något högre upplösning så är det bara att högerklicka och öppna adressen i ett nytt fönster.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har väl egentligen inget att tillägga CH.
Just Selosse Brut, VO och Substance är sjuka viner. Så stor doft som även bärs upp av fantastisk smak.

Vad dricker vi nästa gång?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Vad dricker vi nästa gång?

Ingen aning vad det blir nästa gång men vi har ju inte provat Vilmart så det kunde ju vara något kanske?
Helt säkert är att vi kör hos dig alternativt Hjert om han är klar med sin källare.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan inte annat än hålla medom Selosse rosé!

Men jag blev nu grymt sugen på att knäcka en Selosse Substance. Mina är deggade sept 2003 respektive febr 2005 - hur tänka ut vilken som det är läge att öppna nu?
 
Toppen