Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öpnnade en Condado de Haza -01 i förrgår och avslutade resten i går.
0726CandadoTinto.jpg

Först var den ganska knuten och jordig med toner av tobak som ofta Tempranillo har som ung. Faten känns gansk väl med tydliga rostade kaffetoner.
Smaken var kanske väl tanninrik för att man skulle vilja ha mycket av det här vinet utan mat men med rätt matchning så är den hel ok. Bra balans mellan syror tanniner utan att vara superpackat på ngt sätt.
Dag 2 visar vinet upp en mycket mer mörkfruktig och elegant doft och tobakstonerna har lämnat vinet.
En grej som är kul med dom lite tätare Tempranillovinerna är att dom kan ta väldigt mycket fatlagring utan att därför bli sönderekade. På ngt sätt integreras eken (oavsett om den är fransk eller amerikansk som den är här) bättre i Tempranillo än med många andra druvor.

Jag har en väldigt tveeggad inställning till Tempranillo. Jag gillar verkligen bra Ribera, Rioja m.fl men det är inte ett vin som jag skulle dricka 8 ggr av 10 eller ens 4. Jag tror det beror på att Tempranillo är sig så ganska lik från gång till gång oavsett producent och att man därför snabbt tröttnar om man dricker det för ofta. När dom är unga så dominerrar jordigheten och tobakstonerna väldigt mycket vilka kan kännas lite väl enkelspråkigt.

Summa sumarum så är trots allt Alejandro Fernadez viner ofta riktigt bra och många gånger riktmärke för hur ett bra Tempranillo-vin skall vara. Condado de haza är inget undantag även om dom här vinerna befinner sig i ett lite lägre prissegment (runt 150kr ).
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorse så klev värden på lördag ut och berättade vad han bjuder på för vertikal till middagen.

1990 DRC La Tache
1990 DRC Romanee St Vivant
1990 Comte George de Vouge Musigny
1990 Mommesin Clos de Tart

Helt sjukt...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorse så klev värden på lördag ut och berättade vad han bjuder på för vertikal till middagen.

1990 DRC La Tache
1990 DRC Romanee St Vivant
1990 Comte George de Vouge Musigny
1990 Mommesin Clos de Tart
Åååååhhh!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorse så klev värden på lördag ut och berättade vad han bjuder på för vertikal till middagen.

1990 DRC La Tache
1990 DRC Romanee St Vivant
1990 Comte George de Vouge Musigny
1990 Mommesin Clos de Tart

Helt sjukt...
Bjuder? Hyfsat generöst att bjuda på vin för runt 50 000 måste jag säga :eek:
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Bjuder? Hyfsat generöst att bjuda på vin för runt 50 000 måste jag säga :eek:
Hyfsat bara?
Han förklarade att han köpte dem för 15 år sedan för väldigt humana priser och vill dela dem med några som får samma kick som honom själv.
Kan bara känna mig salig och lyckligt lottad som får vara med... :'(
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hyfsat bara?
Jo men jag tycker han gott kunde slänga in en -90 Romanee Conti också.

Seriöst, fy fan va najs. Vad ska man säga, - vårda vänskapen..!? :D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jo men jag tycker han gott kunde slänga in en -90 Romanee Conti också.

Seriöst, fy fan va najs. Vad ska man säga, - vårda vänskapen..!? :D
Han är väldigt generös, men inte korkad.
Hade han ägt en Romanee Conti 90 skulle han ha såld den istället.
Tveksamt om man kan få den kicken som skulle krävas av en flaska för 80 000kr ???
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Han är väldigt generös, men inte korkad.
Hade han ägt en Romanee Conti 90 skulle han ha såld den istället.
Tveksamt om man kan få den kicken som skulle krävas av en flaska för 80 000kr ???

Att jag skämtade var inget som slog dig...? :D

Edit: förtydligande
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Han är väldigt generös, men inte korkad.
Hade han ägt en Romanee Conti 90 skulle han ha såld den istället.
Tveksamt om man kan få den kicken som skulle krävas av en flaska för 80 000kr ???
Wow, blir ju helt fantastiskt! Vilken kväll.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Kukars skymning, som Krug skulle säga! Det var ingen dålig samling viner ni kommer sätta i er :)

Ska bli väldigt spännande att läsa anteckningarna dagen efter, och förhoppningsvis några episka fyllepostningar från Krug :D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jo men jag tycker han gott kunde slänga in en -90 Romanee Conti också.

I Fines genomgång av de 1000 bästa vinerna någonsin placeras La Tache 90 på plats 13 medan Rommanee Conti 90 hamnar på plats 30. Värt att beakta i sammanhanget... Och hör/ser vi ordet korkdefekt på måndag... nej, jag vågar inte ens tänka tanken. Å andra sidan ska vi komma ihåg att de har placerat Ace of Spades som etta på skumpalistan. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Kukars skymning, som Krug skulle säga! Det var ingen dålig samling viner ni kommer sätta i er :)

Ska bli väldigt spännande att läsa anteckningarna dagen efter, och förhoppningsvis några episka fyllepostningar från Krug :D

Inte skulle väl jag fylleposta?

Jag tror inte att det finns internet dit vi ska...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
I Fines genomgång av de 1000 bästa vinerna någonsin placeras La Tache 90 på plats 13 medan Rommanee Conti 90 hamnar på plats 30. Värt att beakta i sammanhanget... Och hör/ser vi ordet korkdefekt på måndag... nej, jag vågar inte ens tänka tanken. Å andra sidan ska vi komma ihåg att de har placerat Ace of Spades som etta på skumpalistan. ;D

Ok jag ger upp, - dumt av mig att tro att ironin ska framgå....

Klart jag skämtar! Helt sjukt generöst att bjuda på viner som är värda uppåt den summan jag tidigare skrev. Av ovan skriven anledning med korkeffekt etc. hade jag själv inte vågat öppna La Tachen heller... Ligger säkert runt 25-30 000 om du ska köpa den i dag.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Inte skulle väl jag fylleposta?

Jag tror inte att det finns internet dit vi ska...

Nej, givetvis inte. Dumma mig som tror nåt annat :(

...men väl hemma. Eller planerar du bortamatch efter ett sent Kellysbesök? ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ok jag ger upp, - dumt av mig att tro att ironin ska framgå....

Klart jag skämtar! Helt sjukt generöst att bjuda på viner som är värda uppåt den summan jag tidigare skrev. Av ovan skriven anledning med korkeffekt etc. hade jag själv inte vågat öppna La Tachen heller... Ligger säkert runt 25-30 000 om du ska köpa den i dag.

Det var det jag menade. Onödigt att köpa en Rommanee när man kan köpa tre La Tache för samma peng. Sedan håller jag med dig i övrigt, det vore trevligt att ha någon i bekantskapskretsen som bjuder friskt på pannor av den kalibern. ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorse så klev värden på lördag ut och berättade vad han bjuder på för vertikal till middagen.

1990 DRC La Tache
1990 DRC Romanee St Vivant
1990 Comte George de Vouge Musigny
1990 Mommesin Clos de Tart

Helt sjukt...
Najs lineup för att uttrycka sig milt. Det andra du listade verkar ju inte trist det heller.
Det finns inte plats över kanske. ? ;) Tycker absolut det fattas en Chambertin -90 från Rousseau -90 i den där sviten.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Najs lineup för att uttrycka sig milt. Det andra du listade verkar ju inte trist det heller.
Det finns inte plats över kanske. ? ;) Tycker absolut det fattas en Chambertin -90 från Rousseau -90 i den där sviten.
Sorry, vi har varit samma 5 personer på de här middagarna de senaste 6 åren.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Nej, givetvis inte. Dumma mig som tror nåt annat :(

...men väl hemma. Eller planerar du bortamatch efter ett sent Kellysbesök? ;D

Trodde aldrig att jag skulle säga detta; men jag har börjat tröttna på Kellys. Det har börjat hänga så dräggiga människor där...
 
Toppen