Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Trodde aldrig att jag skulle säga detta; men jag har börjat tröttna på Kellys. Det har börjat hänga så dräggiga människor där...

Herregud! Hur pass måste det ha förfallit då? :eek: Med tanke på hur dräggigt det vanliga klientelet är...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Familjemiddag ikväll med mamma som fyller år men inga vinfrälsta direkt... Jag står för vinet. Blir rådjurssadel, svamprisotto och portvinssås och jag tänker mig att en bra publikfriare skulle kunna vara Masi Costasera Amarone 1998 på magnum? Funderar även på att köra Palmer & Co 1996 på magnum till förrätten med löjrom om det nu inte är så att den bör ligga längre?
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Familjemiddag ikväll med mamma som fyller år men inga vinfrälsta direkt... Jag står för vinet. Blir rådjurssadel, svamprisotto och portvinssås och jag tänker mig att en bra publikfriare skulle kunna vara Masi Costasera Amarone 1998 på magnum? Funderar även på att köra Palmer & Co 1996 på magnum till förrätten med löjrom om det nu inte är så att den bör ligga längre?
Palmer kan du köra nu, inga problem. Tror inte den kommer växa väldigt mycket de närmaste åren. Den går väl för övrigt att köpa fortfarande
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Håller med shorepower. Palmer 1996 är perfekt att dricka nu.

För egen del blir det Femme -95 på magnum i kväll!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sabrerade en Palmer 96 magnum trots att lilla mamma tyckte det verkade onödigt.. ;) Sabreringen alltså, skumpan gillade hon!. Klart mindre utvecklad än vad jag trodde med tanke på pris/klass men klar kvalitet alltså... Pigga syror, - håller lätt ett tag till. Amaronen var inget för mig. En hel del syra kvar(!) men knappt några tanniner och helt enkelt ganska oangenäm doft, väldigt dålig balans. Helt klart på ruinens brant.. Jag korkade precis en Cuvee du Vatican Sixtine Reserve -05 istället men alla förutom jag föredrar amaronen. Sixtinen har riktigt bra potential men galet ung... Resterande får ligga.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jag korkade precis en Cuvee du Vatican Sixtine Reserve -05 istället men alla förutom jag föredrar amaronen.

Och problemet är vad? Var glad att du har hela flaskan för dig själv istället.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Och problemet är vad? Var glad att du har hela flaskan för dig själv istället.

Nope, inga problem. Precis som vanligt, man får ha godiset för sig själv ;D
Edit: Tanninmonster!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu ringde precis en till kille och berättade sitt bidrag till ikväll:

Dom Perignon rosé 96 mot Cristal rosé 96

Det kan bli sjukt kul!
Det är faktist bara "Krug" jag inte har koll på nu, vad kan han ha grävt fram tro ???
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Nu ringde precis en till kille och berättade sitt bidrag till ikväll:

Dom Perignon rosé 96 mot Cristal rosé 96

Det kan bli sjukt kul!
Det är faktist bara "Krug" jag inte har koll på nu, vad kan han ha grävt fram tro ???

Patetiskt nog ingenting som matchar någonting.

Men en god aptit.

Jag har typ pissvinerna som vi dricker efter att vi delat på en flaska cognac.
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Patetiskt nog ingenting som matchar någonting.

Men en god aptit.

Jag har typ pissvinerna som vi dricker efter att vi delat på en flaska cognac.

Det var en på vinklubben som ville sälja sin Zonnebloem Pinotage 1984. Tror nog Krug88 skulle bli väldigt glad om du plockade med den
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Nu ringde precis en till kille och berättade sitt bidrag till ikväll:

Dom Perignon rosé 96 mot Cristal rosé 96

Det kan bli sjukt kul!
Det är faktist bara "Krug" jag inte har koll på nu, vad kan han ha grävt fram tro ???

Claude Val vitt och Claude Val rött ???
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går dracks det en Castello di Brolio 2004 från Ricasoli till en syndigt röd oxfilé och en riktigt bra rödvinssås. Då det var en halvflaska hade det skett förändringar. Åtminstonde kanterna hade gått från lilaaktiga åt tegelhållet. Härligt druvtypisk, många mörka körsbär, ganska tufft rostade fat, ceder, choklad och kaffe. Bitarna hade börjat falla på sin plats och tanninerna som brukar vara riktigt påtagliga var i balans och gjorde sig mycket bra till det röda köttet. Det var gott i sin begynnande mognad, men helflaskorna får vänta ytterligare ett par år innan ens tanken faller på...
 
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
I går dracks det en Castello di Brolio 2004 från Ricasoli

Det var gott i sin begynnande mognad, men helflaskorna får vänta ytterligare ett par år innan ens tanken faller på...

Så en magnum ska ligga många år till då. En av de få rödvin jag har.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

En liten genomgång av gårdagskvällens viner:
Selosse 99
Bollinger VVF 86
Winston Churchill 85 (magnum)
Cristal 96 Rosé
Dompa 96 Rosé
SQN Sublime Isolation 2003
La Tâche 1990
Clos de Tarte 1990
Musigny 1990
DRC Romanée-st-Vivant 1990
Ch. d'Yquem 1988
Sen slödrack vi ett par Comtes 1996 framför brasan innan vi gick och lade oss.

Vi kommer att analysera sönder detta vidare samt skriva in mat och annat kul. Men kvällens största överraskning var att Clos de Tarte förnedrade de övriga vinerna, och att Romanée St Vivant var så underbart god. La Tâche var extremt bra också, men fortfarande väldigt ung. Champagnerna var omöjliga att ranka, bara att Selosse inte var med i slutdiskussionen säger det mesta, men fan vad Cristal Rosé 1996 var gor (eller Roederer Chrystal som värden skulle säga), och VVF, och Winston.... Helt sjuk kväll.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
En liten genomgång av gårdagskvällens viner:
Selosse 99
Bollinger VVF 86
Winston Churchill 85 (magnum)
Cristal 96 Rosé
Dompa 96 Rosé
SQN Sublime Isolation 2003
La Tâche 1990
Clos de Tarte 1990
Musigny 1990 (Mommessin)
DRC Romanée-st-Vivant 1990
Ch. d'Yquem 1988
Sen slödrack vi ett par Comtes 1996 framför brasan innan vi gick och lade oss.

Vi kommer att analysera sönder detta vidare samt skriva in mat och annat kul. Men kvällens största överraskning var att Clos de Tarte förnedrade de övriga vinerna, och att Romanée St Vivant var så underbart god. La Tâche var extremt bra också, men fortfarande väldigt ung. Champagnerna var omöjliga att ranka, bara att Selosse inte var med i slutdiskussionen säger det mesta, men fan vad Cristal Rosé 1996 var gor (eller Roederer Chrystal som värden skulle säga), och VVF, och Winston.... Helt sjuk kväll.
Det var Clos de Tart som var från Mommesin, Musignyn var från Comte George de Vouge.
 
Toppen