Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll blir champagne på magnum:
Legras & Haas B.d.B. 2004
Pol Roger 1998
J. Selosse 1998
Bollinger GA 1992
Vilmart & Co Coeur de Cuvée 1992
Pierre Peters Cuvée Speciale 1988
Dom Ruinart 1988
Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1982
Louis Roederer Rosé Vinothèque 1982
Philipponnat Clos des Goisses 1976
Gosset 1976
Bollinger 1976

Det blir visst mat till också. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Satt just i telefon med en polare och pratade Bordeaux i en halvtimme.
Galet jobbigt att inte dricka något under tiden såklart...
Så jag korkade upp en Leoville Poyferre 04 för att ha något att fokusera på.
Gott, orkar inte riktigt analysera, men gott helt enkelt!

På tal om 04... Köpte du på dig några Pontet Canet? Hur är de i så fall? Jag såg att de fanns att köpa för dryga trehundringen någonstans vilket kanske kan vara ett nästa köp för mig.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
På tal om 04... Köpte du på dig några Pontet Canet? Hur är de i så fall? Jag såg att de fanns att köpa för dryga trehundringen någonstans vilket kanske kan vara ett nästa köp för mig.
Har faktist inte testat någon än, men hittar du dem för drygt 300 är det bara att slå till på en låda.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Har faktist inte testat någon än, men hittar du dem för drygt 300 är det bara att slå till på en låda.

Hmm.. såg nu att det var utan fransk skatt så det blir ytterligare knappt 20%. Men runt 360-380 är ju helt ok pris antar jag.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Av någon anledning fick jag med mig en flaska rhonevin för typ 120 spänn eller något. Måste tänkt att det är kul att pröva 07 eller nåt.. Helt ok flaska vin men shit va tråkigt det är med "ok vin"... Panik när jag insåg att jag inte har något annat hemma och inte hinner åka till vinfacket och hämta.. En Pure 07 vore najs.. Eller en Mon Aieul.. Eller en bra Brunello... :'(
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

FX Pichler Riesling Smaragd Dürnsteiner Kellerberg -07. Syran har lugnat ner sig avsevärt sedan den släpptes och det finns mängder av exotiskfrukt & honung. Känns lite trist att det var min sista flaska.
Legras & Haas Bdb -02. Den är så trevlig på näsan med massor av gräddkola och riktigt syrliga gröna äpplen. Smaken följer inte riktigt med men fyller på med lite mineraler utöver nämnda äpplen och gräddkola. En väldigt trevlig skumpa som det aldrig är fel att ha några hemma av. Riktigt synd att den tog slut så snabbt i senaste släppet.

Nu är det dock J&C som gäller eftersom jag sitter och finslipar mitt tal inför morgondagens bröllop.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Legras & Haas B.d.B. 2004
Pol Roger 1998
J. Selosse 1998
Bollinger GA 1992
Vilmart & Co Coeur de Cuvée 1992
Pierre Peters Cuvée Speciale 1988
Dom Ruinart 1988
Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1982
Louis Roederer Rosé Vinothèque 1982
Philipponnat Clos des Goisses 1976
Gosset 1976
Bollinger 1976

Krug88 skrev:
Ska bli spännande att höra hur 76:eek:rna är nu...

1976:eek:rna var den klart bästa flighten. Intressant att se färgskillnaden där Gosset var klart mörkast medan Bollinger var ljus och fin.

Gosset: doft chokladpudding, lite bitter, massor av syra, bra men dog snabbt i glaset och efter tio minuter var den stendöd.
Clos des Goisses: spritig och lite platt doft från början, sedan öppnade den upp sig. Massor av syra, knäck, kola, mandariner, riktigt bra!
Bollinger: En underbar champagne, kvällens vinnare för mig. Det enda jag skrev var "perfekt balans", sedan ville jag bara njuta.

Överlag var det en härlig kväll. Utöver 1976:eek:rna stack Selosse 1998 ut. Det höll jag som kvällens tvåa. I omröstningen kom Bollinger 76 etta, följd av Dom Ruinart 88 och Selosse 98 på delad andraplats.

CH skrev:
Nu är det dock J&C som gäller eftersom jag sitter och finslipar mitt tal inför morgondagens bröllop.

Lycka till!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
1976:eek:rna var den klart bästa flighten. Intressant att se färgskillnaden där Gosset var klart mörkast medan Bollinger var ljus och fin.

Gosset: doft chokladpudding, lite bitter, massor av syra, bra men dog snabbt i glaset och efter tio minuter var den stendöd.
Clos des Goisses: spritig och lite platt doft från början, sedan öppnade den upp sig. Massor av syra, knäck, kola, mandariner, riktigt bra!
Bollinger: En underbar champagne, kvällens vinnare för mig. Det enda jag skrev var "perfekt balans", sedan ville jag bara njuta.

Överlag var det en härlig kväll. Utöver 1976:eek:rna stack Selosse 1998 ut. Det höll jag som kvällens tvåa. I omröstningen kom Bollinger 76 etta, följd av Dom Ruinart 88 och Selosse 98 på delad andraplats.


Håller med dig. 76orna var mest intressanta och tyvärr 82orna de tråkigaste (baserat på årgång). Hade också 76 Bollinger som nummer ett men för mig kom Vilmart in som tvåa och Selosse som trea. Selosse var dock ett barnarov och växte i glaset. Ge den 10 år till.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Absolut! Den enda bristen är att man vill ha mer av varje. :)
Håller helt med, riktigt bra. Som Elvis skrev, lite mer av varje ;D
Framförallt med viner som Selosse som växte mycket i glaset vill man sitta ett längre tag, eller som en av deltagarna sa:

"det här är ett vin man ska dricka själv" dvs man ska ha hela flaskan själv
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gruaud Larose 1983 - helt underbar doft men lite sviktande i mittsmaken. Funkade lysande till maten i alla fall, men bör drickas snarast om ni har några på lager Någon som har koll varför flaskan är märkt "Cordier"??
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Gruaud Larose 1983 - helt underbar doft men lite sviktande i mittsmaken. Funkade lysande till maten i alla fall, men bör drickas snarast om ni har några på lager Någon som har koll varför flaskan är märkt "Cordier"??
Cordier var ägare till G L på den tiden. Fortsatt trevlig kväll!
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Cordier var ägare till G L på den tiden. Fortsatt trevlig kväll!

Detsamma! Cordierepoken lär vara Gruaud Larose storhetstid - och visst räknas inte GL som en av de största längre. 1983:an får 89 poäng i kväll, lite väl ålderssyrlig för en "outstanding" ranking. Likväl en fin upplevelse, och doften är liksom allt jag behöver i en gammal stall-Bordeaux.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Legras & Haas 2002. 2a flaskan. Bröd, lite smak av svartpeppar, citrus , fin syra Bra skumpa för pengarna.

Drack samma vin ikväll, riktigt bra. Bröd är överväldigande men jag hittar en hel del nötter och gräddighet. Skön fetma i hela drickat. Bra.
Avslutade med en riktigt bra Chablis.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Pierre Peters C S 2000, fantastiskt bra, bättre grepp och struktur än 98 & 99, fortfarande lite ung men klart drickbar

Leoville Las Cases 1995, underlig flaska, behövde 5 timmar för att öppna upp sig och även då dominans av rotfrukter, jordkällare och ek, saknade frukt? förhoppningsvis en dålig flaska.

Idag, Diebolt Vallois mis en Cave 83, viss avsaknad av bubblor, men fräsch frisk fruktsmak. OK, druckit klart bättre flaskor

Cos Estournel 1994, mogen Bdx från mellan årgång, bra på alla sätt men inget speciellt. Skall drickas nu

Henriot 1996, Wow en riktig superflaska, passionsfrukt, aprikos, gula plommon, inslag av lakrits och grape i efterrsmaken. Bra struktur och frisk syra. Med längre luftning choklad och mandarin. En riktig höjdar flaska. Här förekommer stor flaskvariation, men idag var vi lyckosamma ;D
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Då blev man ju nyfiken på årgången på Las Cases... Får jag gissa 1997? Den har jag gett upp hoppet om efter tre provade flaskor.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Då blev man ju nyfiken på årgången på Las Cases... Får jag gissa 1997? Den har jag gett upp hoppet om efter tre provade flaskor.
nej, det var en 95a, normalt mkt bra men denna var under par!
 
Toppen