Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, 1995:an borde vara perfekt (aldrig provat dock). Efter en koll i inventingslistan ligger det Las Cases 1983, 1996 och 2002 i min källare. Någon som provat någon av dessa nyligen?
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Ja, 1995:an borde vara perfekt (aldrig provat dock). Efter en koll i inventingslistan ligger det Las Cases 1983, 1996 och 2002 i min källare. Någon som provar någon av dessa nyligen?

Glömde min ganska medfarna 1975:a.
 
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Detsamma! Cordierepoken lär vara Gruaud Larose storhetstid - och visst räknas inte GL som en av de största längre. 1983:an får 89 poäng i kväll, lite väl ålderssyrlig för en "outstanding" ranking. Likväl en fin upplevelse, och doften är liksom allt jag behöver i en gammal stall-Bordeaux.
Intressant.
GL är tillsammans med Ducru det BX slott jag provat flest årgångar av om vi borstser från de fem stora.. 83 är överraskande nog en av de minst bra GL jag provat. För mig gjordeG L grymma viner mellan 90 - 2000. Har inte börjat öppna mina 04 och framåt ännu men fatproven från senaste besöket för några år sedan var riktigt bra. Det finns folk här som är bättre på det där än jag som säkert kan ge en bättre upptarering på slottet.
Cordier har väl aldrig varit ett namn som borgar för exceptionell kvalitet i vad jag provat, då har det utöver GL varit mest deras St Emilion gerjer som i regel varit under förväntan.
Själv blev det en Clerc Milon 2000 häromdagen. Den minst imponerande klassifierade BX 2000 hittils, å andra sidan har Clerc Milon aldrig varit en favorit, för klen frukt och för mycket fat på det.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Intressant.
GL är tillsammans med Ducru det BX slott jag provat flest årgångar av om vi borstser från de fem stora.. 83 är överraskande nog en av de minst bra GL jag provat. För mig gjordeG L grymma viner mellan 90 - 2000. Har inte börjat öppna mina 04 och framåt ännu men fatproven från senaste besöket för några år sedan var riktigt bra. Det finns folk här som är bättre på det där än jag som säkert kan ge en bättre upptarering på slottet.
Cordier har väl aldrig varit ett namn som borgar för exceptionell kvalitet i vad jag provat, då har det utöver GL varit mest deras St Emilion gerjer som i regel varit under förväntan.
Själv blev det en Clerc Milon 2000 häromdagen. Den minst imponerande klassifierade BX 2000 hittils, å andra sidan har Clerc Milon aldrig varit en favorit, för klen frukt och för mycket fat på det.

Jag har nästan ingen erfarenhet av GL efter 1990 (minns iofs nu en ganska utmärkt 1999:a), så det är mest Parkers observationer jag går på. F.a. 1982 och 86 är viner som snubblar på perfekt rating, f.a. i Hedonist Gazettedelen. Det är inga GL efter 1990 som är i närheten av de poängen. Men den gubben har haft fel förrut.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Winston Churchill 98 igår. Betydligt mognare och mer öppen än för ett år sedan. Riktigt bra nu. Jag blir mer och mer förtjust i årgång 98 i Champagne.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Ja, 1995:an borde vara perfekt (aldrig provat dock). Efter en koll i inventingslistan ligger det Las Cases 1983, 1996 och 2002 i min källare. Någon som provat någon av dessa nyligen?
83an gillar jag trevligt vin som är på topp nu, 96an provade jag för ett tag sen var lite besviken på den (jmfr med Parkers omdöme) fortfarande snål och outvecklad, 02an aldrig provat, 75an var det länge sen jag provade har en kvar! Av övriga årgångar som jag druckit är 85an är helt fantastisk och 90an magisk ;D

Gällande Parkers poäng för Gruaud så blev han väl avstäng från slottet för några år sen, dom gillade väl inte hans låga poäng, men jag kan inte påminna mig att någon gett Gruaud höga poäng för deras senare årgångar ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Beaucastel -04 igår, helt ok.

Var i facket och konstaterade att det låg en Moet NV från typ 70- eller 80-talet där som inte är min... CH, är det din?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

En flaska Krug NV på Rose runt 2 på morgonen när vi alla var galet tankade.
För övrigt stötte någon till mig, så mitt glas drog rakt i backen...

Väl spenderade 3 000kr :p
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
En flaska Krug NV på Rose runt 2 på morgonen när vi alla var galet tankade.
För övrigt stötte någon till mig, så mitt glas drog rakt i backen...

Väl spenderade 3 000kr :p

Det var inte så att någon stötte PÅ dig och att du av pur förvåning tappade glaset... ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det var inte så att någon stötte PÅ dig och att du av pur förvåning tappade glaset... ;D
Hahaha, mycket möjligt!
Minns inte sådär vansinnigt mycket efter klockan 3...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Efter en vecka på mässa och en massa öl av olika slag så blev det André Clouet 2002 ikväll.

Inte mitt favoritmärke, men jag måste säga att den var bitvis utmärkt.

Vattnigheten som jag av någon anledning bruyar känna fann jag inte spåret av, istället mer mognadstoner.

PS Är det någon som kan förklara varför jag känner "vattninghet", alltså det smakar som att någon spätt ut med vatten? ???
Inte alkoholmässigt (som tur är), utan smaken blir väldigt fadd.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Le Boudin Blanc i London idag på en sen lunch. En riktigt bra fransk bistro som varmt rekommenderas.

Det blev Gosset Grand Réserve till förrätten och sedan Château Gruaud-Larose 2003 till huvudrätten. Gosset är en gammal favorit och det här var en riktigt bra flaska. Gruaud-Larose var en ny bekantskap som var riktigt trevlig.

Efter lunchen gick vi förbi Fortnum & Mason och tittade på champagneutbudet. Krug 1995 på magnum för 320 pund (290 pund om man köper ett case!). :eek: Veuve Cliquot Rare 1988 för 70 pund. Bollinger GA 2000 för 60 pund. Selosse Substance, Rosé, VO och Initial. De har ett väldigt trevligt utbud även om de flesta är ganska dyra. Ska flyga ner till Spanien med bara handbagage imorgon så jag kunde tyvärr inte köpa något. :(
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Beaucastel -04 igår, helt ok.

Var i facket och konstaterade att det låg en Moet NV från typ 70- eller 80-talet där som inte är min... CH, är det din?

Stämmer bra. Får plocka med den nästa gång jag är uppe dvs om du inte druckit upp den innan dess.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Var på Le Boudin Blanc i London idag på en sen lunch. En riktigt bra fransk bistro som varmt rekommenderas.

Det blev Gosset Grand Réserve till förrätten och sedan Château Gruaud-Larose 2003 till huvudrätten. Gosset är en gammal favorit och det här var en riktigt bra flaska. Gruaud-Larose var en ny bekantskap som var riktigt trevlig.

Efter lunchen gick vi förbi Fortnum & Mason och tittade på champagneutbudet. Krug 1995 på magnum för 320 pund (290 pund om man köper ett case!). :eek: Veuve Cliquot Rare 1988 för 70 pund. Bollinger GA 2000 för 60 pund. Selosse Substance, Rosé, VO och Initial. De har ett väldigt trevligt utbud även om de flesta är ganska dyra. Ska flyga ner till Spanien med bara handbagage imorgon så jag kunde tyvärr inte köpa något. :(

Där ser man, jag var i London i helgen också. Käkade bl.a. på Automat, Roka, drack drinkar på Nobu och massa sprit på Whiskey Mist. Något halvdöd idag :'(
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Stämmer bra. Får plocka med den nästa gång jag är uppe dvs om du inte druckit upp den innan dess.

Nejdå, den ligger säkert. Kanske att jag tar ut en liten hyresavgift i form av en provsmakning senare ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Nejdå, den ligger säkert. Kanske att jag tar ut en liten hyresavgift i form av en provsmakning senare ;)

Jag har för mig att hittelön är fastslagen till att vara 15%. Kan dock ha fel men det ger dig i alla fall ett utgångsläge för förhandlingarna. ;)
 
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1998, kvartsmagnum

Doftar av bröd, röda äpplen och mineraler. Några sötare frukter kan skönjas, smörblomma?. Smaken äpplen, bröd, citrus och krita. Tidiga mognadstonder men kan lätt ligga 3-4 år till.

Edit: Dock är kvartsmagnum en lite för liten flaska. Lite som att bara äta förrätt ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1998, kvartsmagnum

Doftar av bröd, röda äpplen och mineraler. Några sötare frukter kan skönjas. . Smaken äpplen, bröd, citrus och krita. Tidiga mognadstonder men kan lätt ligga 3-4 år till.

Ha, ha, du var snabb du.

Drack nyligen Les Chesnaies 2007. Det var det första vinet från Lirac som jag provade och jag upplevde vinet för stylat, jag hade önskat en mer bonnig stil. Druvblandningen är klassisk södra Rhone men de lyckas inte riktigt fullt ut även om vinet matchade en tournedo bra.

Gladare blev jag när jag drack en Barbaresco från Voghera. Vinet bjöd på en stor härlig doft, vissa mognadstoner och en anmimalisk ton som gav vinet en personlighet. Smaken var fyllig, mycket friskt och mycket stävt - allt i en riktigt bra balans. Trevligt vin med mognadstoner för runt 200 kr! Jag var inte lika nöjd Barbarescon från Pavese. Ungt och stramt, inte i balans. Möjligtvis faller bitarna på plats med lagring men jag är inte övertygad. Roligare var det med den gamla trontjänaren Fontanafreddas Barolo! Vinet bjöd på en bra balans och komplexitet, det trodde jag inte om den "tråkiga" flaskan som stått på Systembolagets hyllor sedan urminnes tider...

Även andra Piemonte viner har passerat: Langhe från Pio Cesare stämde överens med förväntningarna medan Sito Moresco 2007 var svårare. Mycket-av-allt-vin, stramt som bara den och kompakt fruktigt men jag föll inte för det. Det vore intressant att prova en mogen någon dag, så man får ett tips om vad vinet tar vägen.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
I kväll blir champagne på magnum:
Legras & Haas B.d.B. 2004
Pol Roger 1998
J. Selosse 1998
Bollinger GA 1992
Vilmart & Co Coeur de Cuvée 1992
Pierre Peters Cuvée Speciale 1988
Dom Ruinart 1988
Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1982
Louis Roederer Rosé Vinothèque 1982
Philipponnat Clos des Goisses 1976
Gosset 1976
Bollinger 1976

Det blir visst mat till också. ;)

Provningsanteckningar, tagna och skrivna av Elvis


2004 Legras & Haas bdb
Lite hög dosage, klar skillnad mellan första och andra flaskan. Första var en dålig flaska.

1998 Pol Roger
Fräsch pigg doft, lite vattnig smak, klart sämre än Pol Roger bdb 1998.

1998 Selosse
Lätt sluten doft av julgodis, smak av citrusfrukter, nötter, choklad, helt fantastisk. Doften öppnade upp sig så småningom och blev framför allt kraftfullare. En härlig champagne.

1992 Bollinger GA
Väldigt mogen doft. Smak av marsipan, mandariner, rökig, aning platt eftersmak. Känns som om den är på väg ner.

1992 Vilmart Coeur de Cuvée
Lite sluten, bourgognig doft. Massor av syra, svamp, smör, typisk Vilmart. Riktigt bra!

1988 Pierre Peters Cuvée Speciale
Doft av smörkola, trevlig, massor av syra, ung, lite dålig frukt, mot slutet kom nötter fram i smaken.

1988 Dom Ruinart
Lätt oxiderad doft, platt, ung smak med inslag av grapefrukt! Öppnade upp sig rejält efter en halv timme. Bränt socker.

1982 Heidsieck & Monopole Diamant Bleu
Doft av kaffe, mycket syra, sedan kaffe i eftersmaken också. Passade umärkt till maten (marulk) men lite för enkelspårig.

1982 Louis Roederer Rosé Vinoteque
Doft av kaffe, massor av syra, hallon, röda bär, skön rosé med perfekt mognadsgrad.

1976 Clos des Goisses
Spritig, lite platt doft. Smak av knäck, mandariner, citrus, levde väldigt länge i glaset. Bra!

1976 Gosset
Chokladpudding på doften, lite bitter, mkt syra, bra men dog snabbt i glaset.

1976 Bollinger
Kvällens vinnare! Underbar champagne, perfekt balans av smaker.
 
Toppen