Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har bara druckit en ur sista lådan, den var riktigt bra. Får hoppas på de andra. Lämnade du tillbaka de defekta? Tillsammans gör det ju nästan en Krug GC som kan trösta dit

lämnat den korkade, ska returnera denna fruktlösa på måndag.
vore kul att poppa nåt snart!!
A
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
sista Henriot 96 ur en låda köpt vid jul.

3 riktigt bra
1 korkad
1 med mager frukt.
1 fullständigt kollapsad frukt, endast jobbig syra kvar. Citronvatten.

Tråkigt att den sista var kollapsad, detta gör att man inte är sugen på att handla igen.
Det låter som om du kan ha drabbats av en batch dåliga korkar som i sin tur använts till tre av dina flaskor.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Det låter som om du kan ha drabbats av en batch dåliga korkar som i sin tur använts till tre av dina flaskor.

jag kanske... men skulle 1 kunna bli korkad och 2 fruktbefriade om det var dålig kork?
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Så djävla gott
Magill är essensen av aussie shiraz. Grange, Hiill of grace i all ära men Magill är alltid snyggare och mer elegant.
Nästan så det skulle kunna vara miitt husvin om inte Frankrike fanns.

Kan bara hålla med, ren underhållning i gommen.

//Magnus
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tog med svärföräldrarna till Grappe igår och bjöd på André Clouet Cuvée 1911 (95/96/97) mot Jacques Selosse Initial (deg oktober 2007). Både svärföräldrarna och min fru hade Cuvée 1911 som vinnare medan jag själv tyckte att Initial var bäst.

Sedan trodde jag att vi skulle till Divino för middag men i stället var det en överraskningsfest för mig som min fru styrt upp på Stefan Eriksson Matstudio på Rådmansgatan. Mesnil här på forumet hade konsulterats för dryckesvalet och det blev Delamotte 1996 på magnum som fördrink. Dessutom låg två Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum på kylning till förrätten! Jag måste gjort något rätt för att förtjäna en sådan här fest. Menyn såg ut så här:

Gulbetor från Gotland & dillbakad hummer. Morotscréme, hummersky med brynt smör och citron. Nybakade surdegsbaguetter.
1992 Vilmart Coeur de Cuvée

*

Timjanstekt duva från Skåne. Potatispuré på BF-15, karljohansvamp och steksky.
2004 Barmés Beucher Pinot Noir Vielle Vignes (Alsace)

*

Apelsinsorbet, kryddig citrussallad och vaniljcréme
2006 Helmut Lang Beerenausleese, Neusiedlersee


Maten och vinmatchningarna var riktigt bra. Kan varmt rekommendera stället! Sedan fortsatte festen hemma hos oss med Gosset Grande Réserve på jero och Vilmart Grand Cellier (NV med tio års flasklagring). En fest helt i min smak!

Kvällens nya champagnebekantskaper var Delamotte 1996 och Vilmart Grand Cellier. Delamotte var fantastisk på näsan och en champagne jag önskar att jag hade i källaren men smaken var inte riktigt på samma nivå. Grand Cellier blev jag väldigt imponerad av. Vilmart står verkligen för kvalitet rakt igenom hela sitt sortiment!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi skulle ha ngt gott till hustruns egenhändigt fiskade insjööring från i höstas och då fick det bli en Chassagne-Montrachet "Les Caillerets" -00 från Bernard Morey.
Förra flaskan var helt oxiderad men den här var helt perfekt. Stor mogen doft med massor av rökighet, hasselnötter och citrus. Både smak och doft växte hela kvällen och en skvätt som var kvar i glaset när jag gick till sängs var fortfarande strålande.
Fisken var också god förstås... (2150g vägde den sa hustrun)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Tog med svärföräldrarna till Grappe igår och bjöd på André Clouet Cuvée 1911 (95/96/97) mot Jacques Selosse Initial (deg oktober 2007). Både svärföräldrarna och min fru hade Cuvée 1911 som vinnare medan jag själv tyckte att Initial var bäst.

Sedan trodde jag att vi skulle till Divino för middag men i stället var det en överraskningsfest för mig som min fru styrt upp på Stefan Eriksson Matstudio på Rådmansgatan. Mesnil här på forumet hade konsulterats för dryckesvalet och det blev Delamotte 1996 på magnum som fördrink. Dessutom låg två Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum på kylning till förrätten! Jag måste gjort något rätt för att förtjäna en sådan här fest. Menyn såg ut så här:

Gulbetor från Gotland & dillbakad hummer. Morotscréme, hummersky med brynt smör och citron. Nybakade surdegsbaguetter.
1992 Vilmart Coeur de Cuvée

*

Timjanstekt duva från Skåne. Potatispuré på BF-15, karljohansvamp och steksky.
2004 Barmés Beucher Pinot Noir Vielle Vignes (Alsace)

*

Apelsinsorbet, kryddig citrussallad och vaniljcréme
2006 Helmut Lang Beerenausleese, Neusiedlersee


Maten och vinmatchningarna var riktigt bra. Kan varmt rekommendera stället! Sedan fortsatte festen hemma hos oss med Gosset Grande Réserve på jero och Vilmart Grand Cellier (NV med tio års flasklagring). En fest helt i min smak!

Kvällens nya champagnebekantskaper var Delamotte 1996 och Vilmart Grand Cellier. Delamotte var fantastisk på näsan och en champagne jag önskar att jag hade i källaren men smaken var inte riktigt på samma nivå. Grand Cellier blev jag väldigt imponerad av. Vilmart står verkligen för kvalitet rakt igenom hela sitt sortiment!
Låter som en kanonkväll, kul!!! Och jeron överlevde inte till 50-firandet noterar jag... ;-)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Tog med svärföräldrarna till Grappe igår och bjöd på André Clouet Cuvée 1911 (95/96/97) mot Jacques Selosse Initial (deg oktober 2007). Både svärföräldrarna och min fru hade Cuvée 1911 som vinnare medan jag själv tyckte att Initial var bäst.

Sedan trodde jag att vi skulle till Divino för middag men i stället var det en överraskningsfest för mig som min fru styrt upp på Stefan Eriksson Matstudio på Rådmansgatan. Mesnil här på forumet hade konsulterats för dryckesvalet och det blev Delamotte 1996 på magnum som fördrink. Dessutom låg två Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum på kylning till förrätten! Jag måste gjort något rätt för att förtjäna en sådan här fest. Menyn såg ut så här:

Gulbetor från Gotland & dillbakad hummer. Morotscréme, hummersky med brynt smör och citron. Nybakade surdegsbaguetter.
1992 Vilmart Coeur de Cuvée

*

Timjanstekt duva från Skåne. Potatispuré på BF-15, karljohansvamp och steksky.
2004 Barmés Beucher Pinot Noir Vielle Vignes (Alsace)

*

Apelsinsorbet, kryddig citrussallad och vaniljcréme
2006 Helmut Lang Beerenausleese, Neusiedlersee


Maten och vinmatchningarna var riktigt bra. Kan varmt rekommendera stället! Sedan fortsatte festen hemma hos oss med Gosset Grande Réserve på jero och Vilmart Grand Cellier (NV med tio års flasklagring). En fest helt i min smak!



Kvällens nya champagnebekantskaper var Delamotte 1996 och Vilmart Grand Cellier. Delamotte var fantastisk på näsan och en champagne jag önskar att jag hade i källaren men smaken var inte riktigt på samma nivå. Grand Cellier blev jag väldigt imponerad av. Vilmart står verkligen för kvalitet rakt igenom hela sitt sortiment!

Vilmart är bra. Grattis till en kanonfödelsedag eller hade jag fel där?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var förbi Grappe en sväng ikväll och fick prova lite trevligt.
Det mest minnesvärda var:

Krug 88 (ingen grym flaska tyvärr...)
Krug 90
Dom Perignon 78 (fantastisk)
Bonnaire SC 85 (nydegad)
Diebolt Fleur du Passion 99

Det är ju trots allt tisdag...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det är ju trots allt tisdag...

Just det, värsta dagen i veckan. Många tror - helt felaktigt - att måndagen skulle vara värst men så är icke fallet. På måndagen befinner sig kroppern i ett fullständigt chocktillstånd och det är först på tisdagen som man fattar att det är jävligt långt kvar till helgen. Dessutom händer ALDRIG något skoj på tisdagar.
 
Toppen