Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Just det, värsta dagen i veckan. Många tror - helt felaktigt - att måndagen skulle vara värst men så är icke fallet. På måndagen befinner sig kroppern i ett fullständigt chocktillstånd och det är först på tisdagen som man fattar att det är jävligt långt kvar till helgen. Dessutom händer ALDRIG något skoj på tisdagar.
Jag går en rätt seriös vinkurs på tisdag- och torsdagkvällar så du kan stryka "aldrig"...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Jag går en rätt seriös vinkurs på tisdag- och torsdagkvällar så du kan stryka "aldrig"...

Ok, jag får kanske lägga till "på jobbet" vad gäller mitt uttalande... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Grattis till en kanonfödelsedag eller hade jag fel där?

Det var en kanonkväll och festen var en överraskningsfest inför min 40-årsdag, men Bubblaren har samtidigt helt rätt när hon skriver:

Bubblaren skrev:
Gossen är fortfarande unga 39 år! Men snart så!

"30-någonting" går bra att säga också. ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går var jag på hygglig italienare, först en carpaccio på nöt och därefter Fegato alla Veneziana (alltså lever) med smör- och salviasås. Lyckades hitta en 2001 Guiseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore på listan som matchade maten väldigt trevligt. 15% alkohol var väldigt välmaskerade i bygget. Alla komponeneterna i smaken var rikliga och mycket väl balanaserade.
Bolaget tar 629 för 2000 så man får säga att restaurangens pris om 85 euro var ytterst solidariskt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att ha skottat mig fram till grillen igår så åkte det på två riktigt tjocka skivor Herford-Entrecôte.
Till det en Henschke Keyneton Estate Euphonium -03 (70% Shiraz, resten C.S, Merlot och C.F).
Väldigt kompetent vin med kraftiga tanniner (2003 var väldigt torrt i Barossa), stor kropp och härlig frukt från dom ingående druvorna även om Shiraz dominerar efter ett tag i glaset. Det enda som störde mig (skall väl tilläggas att jag överhuvudtaget inte gillar för framträdande karaktär från amerikansk ek) var en tydlig bourbon-ton från fatbehandlingen och den växte tyvärr till sig mer och mer under kvällen.
Får ta och prova 05:an som finns på SS men har den samma fatstil som 03:an så tar jag hellre och köper t.ex Peter Lehmans Stonewell Shiraz.
HenschkeKeynetonEuph.04_____resize_s_0_400.jpg


Efteråt blev det Bonnezeaux F de Fesles -97 som inte var ngn höjdare tyckte jag. Saknar botrytis-karaktär och tyngd men har trevlig syra, mycket arrak och den där typiska Chenin-karaktären av våt ylle. Kan nog ligga en si så där 15-20 år till utan att falla ihop. Drack -96 av samma vin för ngt år sedan och den hade en helt annan koncentration och bjöd på drickbarhet redan nu.
md_10957_ae4290b34c1178e978c03c705a8d168e.jpg


Tidgare i veckan smakade jag en trevlig Bordeaux (Château Pontac-Lynch -05, Margaux). Första gången jag provar vin därifrån. Inget stort vin men väldigt trevlig rättfram frukt, bra balans och härlig längd redan nu.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

De Venoge Brut Blanc de Noirs
Legras & Haas Prestige
Domaine du Petit Barbaras Tradition 2007
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
De Venoge Brut Blanc de Noirs
Legras & Haas Prestige
Domaine du Petit Barbaras Tradition 2007

*harkel* är inte den sistnämnda för billig för att omnämna här CH?? ;D
Själv beställde jag dussinet av den i går.
 
SV: Idag dricker vi

Cedric Bouchard , Inflorescence Val Vilaine BdN 2006, rÖppnar flaskan och känner blomdoften sprida sig på rummet, öda bär, mineraler förljer, fin syra och läcker mousse smak av anis, bra balans trots det unga vinet. Ger ordentligt mersmak.

Pol Roger Winston Churchill 1996. Sluten i doften, någon oren doft, Besvikelsen stiger. Vinet är platt och saknar djup, upplever det som något oxiderat. Hovmästarinnan tvekar och låter en av de andra servitörern prova. Sommerliern provar till slut och dömer ut vinet direkt. Inga diskussoner och en ny flaska tas in, då 1996 är slut tar jag en 1995 till reducerat pris istället. Här slår doften till direkt, mineraler, honung, choklad, Smaken bjuder på en fin smörighet med lite kola. Rostade toner. Gillar det här vinet.
(reflekterar också över VARFÖR Pol Roger bytte etikett, den gamla är mycket snyggare)
 
SV: Idag dricker vi

Duval Leroy ,Fleur de Champagne 1996. Gråpäron , citrus, lite gröna äpplen. Robust smak, dålig mousse men bra syra. Lite ostrukturerad och inte helt balanserad. OK vin men inget mer
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en del i helgen.

Var först bjuden på Terrine i fredags, allt betalt. Två hyggliga bourgogner slank först ner och därefter beställde jag in en 2005 Aile d'Argent. Skolboksexempel på hur exotisk frukt ska bete sig i näsan, i synnerhet distinkta toner av passionsfrukt och ananas. Smaken följde upp väl med närmast sötaktig frukt. Godis. Då maträtten var lite fet i sig och också innehöll en del sötma matchade det bra.
Där var även en halvflaska Castillo di Amo involverad, ett habilt vin men inget man skriver hem över.
Vi avslutade kvällen på Monkey Bar, dvs min lägenhet, med först en flaska Perrier-Jouet NV. Fattas lite frukt och kropp var min reflektion. Finns inte på Bolaget och det känns inte heller som att jag saknar den.
Därefter en halvpanna Louise Roederer. Första glaset upplevde jag som rena sockerlaget, möjligen beroende på inverkan av föregående dricka. Det känns ändock inte helt lugnande vad gäller kvaliteten på Roederer som vi hade uppe tidigare till fundering...

Lördag eftermiddag intog jag en sen lunch på mitt favoritsteakhouse som ligger i anslutning till en livsmedelsavdelning a la NK här i M. Det trevliga är att man (eller i alla fall jag) kan botanisera i hela butiken och plocka med sig (mig) till bords. Alltså först en runda till vinavdelningen där ganska snart en 2004 Leoville Las Cases pockar på min uppmärksamhet. Vidare till stekbaren där köttbitarna ligger uppradade och man själv väljer hur stor bit av köttstycket man vill ha. En skiva entrecote av manlig storlek pekas ut som offer och därefter sätter jag mig till rätta och väntar på att vinet ska dekanteras och serveras.
Bra frukt och struktur i en elegant komposition. Helt klart bättre än den 2004 Montrose jag provade för några veckor sedan på samma ställe och faktiskt den klart bästa 04:an hittills. Jag har WS med mig på båten då de pekat ut Las Cases som bäst i test i Medoc ihop med Latour.
Vinet betingade i butiken 95 euro och det får väl tyvärr anses vara standardpris för Las Cases i dagsläget. Det trevliga blir när man tar in vinaren i restaurangen och får ett påslag om 8 euro i korkavgift. När söp man en Las Cases för 103 euro på restaurang senast?
Kaffe på maten och jag lufsar bort till gottedisken och hittar två petit fourer med hallon.
Helt klart ett skönt ställe att parkera arslet en lördag eftermiddag.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Försökte dricka Cava idag, men det sprack, inte gott nu heller. Fattar inte riktigt varför jag försöker. Däremot var mina Delamotte rosé som legat på systemet sen 2005 riktigt bra, eller i alla fall den första flaskan jag provade, ska försöka ge mina andra flaskor ytterligare lite mer mognad, men jag tror att det kommer spricka, lite för gott redan nu.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Försökte dricka Cava idag, men det sprack, inte gott nu heller. Fattar inte riktigt varför jag försöker. Däremot var mina Delamotte rosé som legat på systemet sen 2005 riktigt bra, eller i alla fall den första flaskan jag provade, ska försöka ge mina andra flaskor ytterligare lite mer mognad, men jag tror att det kommer spricka, lite för gott redan nu.

Vad var det för cava?
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi

Veckan har börjat bra... kvällen bjöd på ett helt arkiv an blandade rieslingviner från dönnhoff, följt av en snygg samling röda där höjdpunkten var tre vackra storheter. Pegau Laurence 01, Justine 97 och da Capo 07. Sassicaia 98 bleknade i glaset bredvid...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack lite Piedmontesiskt rött igår:

2007 Trevigne Barbera d'Alba (Domenico Clerico) (SS: 95596, 199:)
2007 Valmaggiore Nebbiolo d'Alba (Marengo) SS: 96044, 219:)
2005 Monprà Rosso (Conterno Fantino) (SS: 98696, 290:)
2004 Barbaresco Vanotu (Giorgio Pelissero) (SS:95658, 499:)
2005 Barolo Rocche (Renato Ratti) (SS:95277, 593:)
2005 Barbaresco Valeirano (La Spinetta) (SS:96891, 632:)


Barolo Rocche från Ratti var väl bra liksom Valeirano från La Spinetta men generellt var jag lite besviken på alla tre Barolo/Barabaresco-vinerna.
Monprà Rosso var också bra och kanske det enda som stog upp bra för sin prislapp (Nebbiolo/Barbera/Cabernet Sauvignon i det vinet)
Valmaggiore Nebbiolo d’Alba från Morengo var riktigt pinsamt dålig. Ungefär lika usel som en Bourgogne från Geisweiler på 80-talet.
Barberan var som en ok ung Côte-du-Rhône men inte så mycket mer. Växte en del i glaset och blir kanske bättre med 2-3 år till i ryggläge.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Valmaggiore Nebbiolo d’Alba från Morengo var riktigt pinsamt dålig. Ungefär lika usel som en Bourgogne från Geisweiler på 80-talet.

Oj vilken diss och jag som brukar älska hans viner! Drack en Dolcetto (2008) härom dagen som var supergod, men har inte provat Nebbiolon. Var 2007 generellt dåligt i Piemonte?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Oj vilken diss och jag som brukar älska hans viner! Drack en Dolcetto (2008) härom dagen som var supergod, men har inte provat Nebbiolon. Var 2007 generellt dåligt i Piemonte?
Vad jag har hört och läst så skall 2007 vara bra i Piedmonte (Clericos Barbera -07 var definitivt inte dålig utan helt ok) och Marengo verkade ha goda omdömen från flera håll även om det mesta jag hittade gällde deras Barolo. Så här efteråt ångrar jag att jag inte tog ngn av de två Barolo som också fanns. Om du säger att deras övriga viner är bra så får jag ta och ge dom en chans och prova igen.
Vi var 9 st som provade och samtliga dissade Morengos Nebbiolo ganska rejält. Provningen kördes halvblint.

En sak som slog mig senare var att tanninerna i 05-orna var av det där väldigt torra och sandiga slaget. Har upplevt ungefär samma sak hos många 05-or i CNDP faktiskt. Vet inte om Barolo/Barbaresco hade samma snustorra sommar som i södra Rhône men det är kanske inte helt osannolikt.

Vi åt lite lammstek efteråt med ungsbakade rotfrukter och då satt dom vinerna riktigt bra ihop med maten.
 
Toppen