Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
På tal om dräng så kände jag att det var dags att plocka fram den här ur gömmorna.

Ska tillbaka till bygden imorgon igen. Lär nog inte bli speciellt mycket lugnare med tanke på att vi ska fira tjocke-Davids förstfödda.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går kände jag suget efter sushi och en vinare. Då Vinosapien skickade mig på inköpsunda förra veckan passade jag själv på att slå till på lite plockgodis och det fick bli en av dessa.
Öppnar en 1999 Zeltinger Sonnenuhr Riesling Auslese ** (Markus Molitor), Mosel. I näsan finner jag först... ingenting. Smaken är nära nog lika anonym. Jag dubbeldekanterar flaskan till karaff och tillbaka i flaskan igen och stoppar in den i kylen medan jag hämtar sushi.
När jag kommer tillbaka kollar jag vinet och nu har det öppnat upp sig mer. Diskreta petroleumtoner i näsan och smak av något gamla Golden Delicious, dock bra struktur på vinet. Tyvärr dör doft och fruktsmak relativt snart och kvar finns endast strukturen. Flaskan var en besvikelse.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom just på att jag glömt en liten trevlig sittning jag och en suparpolare hade i slutet av oktober.

Som en liten aptitretare börjar vi med (förra) årets bästa kombination alla kategorier: Svampemulsion och 1995 Jacques Selosse.

2yoztsi.jpg


Detta här mina damer och herrar är vad som menas när man talar om multipel orgasm. Och detta utan att behöva arbeta för det.

Under kvällen konsumerades bland annat

rh69w9.jpg


Vi ser alltså

1995 Jacques Selosse
1997 Corton-Charlemagne (Bonneau du Martray)
1983 Ch Haut-Brion
2002 Les Greffieux (Chapotier) (dock endast varsitt glas av denna)
1988 Ch Climens

Som upptakt till middagen medan vi väntade på vårt bord fick vi även i oss en Happy Meal med 1988 Henriot i baren.

Vi hade dessutom spenderat hela eftermiddagen på vinmässa. Fy fan vad trött jag var dagen efter. :D

Dagen hade dock börjat med ett grandiost elände. Jag hade beställt en Egon Müller Auslese till Bolaget men eftersom just denna lördag var en helgdag så kunde jag inte hämta ut pannan. Jag hade inte haft en tanke på detta annars hade jag kunnat skicka bud med någon att hämta ut eländet. Ja ja, Climens visade sig kunna lägga plåster på såret.

Haut-Brion skulle jag kvalitetsmässigt vilja placera mellan Cheval-Blanc och Margaux. Den började ganska sluten men tinade snart upp och bjöd friskt på sig själv. Jag är dock osäker på hur länge den var dekanterad innan vi fick den i glaset eftersom dekanteringen bör ha skett medan vi fortfarande stod i baren.
 

Arvid

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricker jag bisarra mängder te. Att försöka sluta dricka kaffe har hitintills bara gett mig saftig huvudvärk.

Igår dracks det 1992, 1995, 1996, 2004, 2005 och 2006 Harlan Estate. 1996:an var favoriten. 1992:an var klart rolig att smaka, riktigt utvecklad, men om det är den stilen som Harlan siktar på med ålder så rekommenderar jag att dricka vinerna unga, för det finns andra viner från samma årgång som smakar minst lika bra för en tiondel av priset. Huvudvärken tog dock ut sitt (även om jag shottade 3 espressos innan provningen) och jag drack bara upp just de två glasen.

Gott, men inte SÅ gott.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lät som en trevlig kväll, Anders. Hur var Selosse 1995? Var det barnarov att dricka den?

Igår drack jag Dom Ruinart 1998 och den visade sig vara en relativt outvecklad 1998:a som garanterat vinner på lagring. Härlig doft, typisk blanc de blancs, citrus, min fru kände smörkola och exotiska frukter. Lite sluten i munnen, massor av syra. Med luft dök det upp hasselnötter och mandel. Eftersmaken var lite kort. Min fru gillade Dom Ruinart skarpt så det blir till att köpa några fler. :) Jag håller nog Winston Churchill som en bättre 1998:a, men Dom Ruinart var absolut bra.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hur var Selosse 1995? Var det barnarov att dricka den?

Välsvarvad som en 20-åring. Sedan är det ju alltid en fråga om man vill vänta på ytterligare mognad. Ja, mer komplexitet och rondör kan uppnås men risken finns att det går åt andra hållet.
Just kombinationen i det här fallet var högoktanig.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en Newmans Own Chard från St Helena, Napa som jag fått till en risoni med chevre och en bit fläskfilé!
Smaka bra
 
SV: Idag dricker vi

Var på Eriks vinbar igår. Vi började med en Billecart Salmon Nicolas Francois 1996. Tyvärr saknade den all frukt och var platt. Doften var ganska svag. Kan inte säga att vinet var defekt, korkat eller oxiderat men det var ingen bra flaska. Iallafall togs vinet ut, helt utan diskussion. Otroligt bra service som ligger milshögt över vad man får på många andra ställen.

Som andra vin följde en Phillipe Gonet Special Club 1990. Kan inte påminna mig att jag druckit något från denna producent men den här flaskan gav mersmak. Pigg flaska med ett gyllengult innehåll, mogen på näsan, honung. lite nötter, sötma som slår igenom. Smörig smak med fin mousse som känns på tungan. Lite honung också i smaken (melon tycker flickvännen). Vinet tappar lite efter ett tag men blir aldrig dåligt.

Som avslutning tar vi in en Louis Roederer Rosé 2002. Mineraldoften är väldigt tydlig (jag går verkligen igång på doften av flinta i en champagne), röda bär och lite äpplen. Fin syra som balanserar upp av en ganska framträdande frukt. En av de bättre rosérna på senare tid. Rekommenderas

Flickvännen tar också in ett glas Tarlant Discobitch. Doft av honung, torkadade frukter och vanilj. Frisk smak och bra syra. En del bröd. citrus och mogna äpplen i smaken. Bra balans. Känns som det legat ganska länge med jäst. Positiv upplevelse.

Som avslutning, har ni inte varit där så kan jag verkligen rekommendera Eriks vinbar, inte bara för servicen vilken ligger på topp utan också utbudet och stämningen
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tidigare i veckan:
2007 Châteauneuf-du-Pape "Tradition", Domaine Giraud. Mkt ung stram och inte så fruktyppig som många andra 07-or. Massor med lakrits och kirsch. Lång och tät eftersmak men riktigt unga tanniner som kräver mat.
2007 Lirac "Clos de Sixte", Domaine Grand Veneur. Otroligt mörk och med frisk och tät mörka bär-frukt. Ingen alkoholvärme eller russin/sylt-tom som i 05:an utan väldigt "sval". Lång och tät smak med liten bitterhet. Kommer att bli mycket bra med 3-5 år till på rygg.
2004 Lirac "Clos de Sixte", Domaine Grand Veneur. Ljus och mogen. Klassisk södra Rhône-karaktär med garrigue och mix av björnbär, lakrits och kirsch. Mjuk smak med mogna tanniner och syror. Drick nu.

I kväll blir det Stonewell Shiraz -04.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Tidigare i veckan:
2007 Châteauneuf-du-Pape "Tradition", Domaine Giraud. Mkt ung stram och inte så fruktyppig som många andra 07-or. Massor med lakrits och kirsch. Lång och tät eftersmak men riktigt unga tanniner som kräver mat.
När vi drack den i somras så använde min kompis ordet elegant. Stram, tät, rejält med garrigue och bra struktur och balans. Inte lika publikfriande i stilen som många andra 2007:eek:r.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår var en polare och jag på Esperanto.
Bra mat, men inte mycket mer än så...

Kul viner däremot, och mycket bra priser!

Vi petade i oss en Selosse substance(deg 06), Domaine Leflaive Chevalier Montrachet 06 och Masseto 04.
Avslutade med en mycket onödig Comtes 98 på Collage...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
När vi drack den i somras så använde min kompis ordet elegant. Stram, tät, rejält med garrigue och bra struktur och balans. Inte lika publikfriande i stilen som många andra 2007:eek:r.
Smakade precis det som var kvar sen i går och jag skulle kanske inte använda ordet "elegant" annat än om doften men smaken och tanninerna är allt annat än elegant här. Finns inte tillstymmelse till publikfrieri här så där håller jag med dig 100%.
 
SV: Idag dricker vi

Comtes De Champagne 1996. Var förbi källaren och där låg den och påkallade uppmärksamhet Tyvärr var den som ett antal 1996or jag provat i år. Saknar frukt, mest syra, platt o tråkig. Det är nu fjärde 1996 i år som som är oattraktiv att dricka just nu. Winston Churchill, Henriot, Billecart-Salmon NF och nu Comtes.

Är 1996 inne i en tunnel, visar det sig nu att syran kommer ta död på den här årgången eller har jag bara sprungit på dåliga flaskor? Vad är er syn?

Nu blev det istället en Jacquesson 732. Fortfarande friskt men nu med lite mognadstoner. Tycker Jacquesson är skickliga och 732 var en av de bättre standardskumpor de gjort.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det Bollinger 1999, 1999 Rose och 1990, som var den klart bästa av de tre, 90an har nog haft sin storhetstid men vissa flaskor håller fortfarande bra klass, som denna! Den vanliga 99an tycker jag saknar lite av allt! Rosen (4 flaskan), här sitter inte alla bitarna på plats, för diskret, avsaknad av struktur och kraft.

Igår, Pierre Peters Cuvee Speciale 1998,1999,2000. 98an den klart svagaste av de tre, nog första gången jag känt lite svamptoner i en så ung PP. 99an roligast att dricka nu härliga mognadstoner, vit choklad, mandarin. 2000 den som är bäst men fortfarande lite ung.

Clouet 1998, kvällens vin, helt moget, med tydlig mineral i smaken. Härlig syra. Måste vara en av dom absolut bästa flaskorna någonsin av Clouet

Diebolt Prestige 95/96, perfekt balans och harmoni. Exotisk.

Idag, Henriot 1995 magnum, ahh så läcker, bara att njuta. (både 95 & 96 från Henriot är fantastiska)

Anders, Fleur de Passion 2000 provades för några veckor sen, underbar, mitt i all frukt fanns en svag ton av smörkola. Fleur och även Cristal 2000 är underbara att dricka nu

Shorepower, Champagne 1996, du har sprungit på dåliga flaskor!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår dracks det La Poja 2001. Den primära doften gjorde mig orolig; syrliga lingontoner dominerade. Hade La Poja 2001 gått och blivit trött? Efter en tid i glaset letade sig andra aromer fram; mängder av choklad, en del kaffe, några rostade toner, fullproppat med svarta körsbär och annan frukt och självklart den kemiska (björnklister?) tonen som verkade vara allmänt vedertaget för Allegrinis viner vid mognad. Vinet passade bra till maten (helstekt oxfilé, potatismos, bearnaissås) men för 500 kr vill jag ha mer än ett ok matvin...

Till förrätten blev det Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1998 på halvflaska. Riktigt bra, men med 96an i färsk minne förväntade jag mig mer.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Shorepower, Champagne 1996, du har sprungit på dåliga flaskor!
Hoppas det, har lite för mycket i källaren av 96or. Har inte varit så imponerad av en del 96or. Salon och Krug var bra men en del andra har inte haft balansen.

Så här skriver Michael Edwards i The Finest Wines of Champagne

"Initially , 1996 was hailed as one of the great vintages of the 20th century, on pair with 1928. But that judgement is being modified by more thougthful observers, Although there are some truly great Champagnes of assertive characters and vigour - Krug, Jacquesson Avize, Bollinger Grand Année, Beaumont des Crayères and Billecart-Salmon stand out- there are others in which the bouquet is aging rapidly while the palate is still fiercly acidic. Will such Champagnes achieve a proper balance? It will be interesting to charter their progress over the next few years."
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1996. Var förbi källaren och där låg den och påkallade uppmärksamhet Tyvärr var den som ett antal 1996or jag provat i år. Saknar frukt, mest syra, platt o tråkig. Det är nu fjärde 1996 i år som som är oattraktiv att dricka just nu. Winston Churchill, Henriot, Billecart-Salmon NF och nu Comtes.

Är 1996 inne i en tunnel, visar det sig nu att syran kommer ta död på den här årgången eller har jag bara sprungit på dåliga flaskor? Vad är er syn?

Intressant 96-iaktagelse. Jag har aldrig upplevt att champagne går in i tunnel. Kul att du ifrågasätter, ibland upplever jag att årgångar ibland blir lite som kejsarens nya kläder...

Jag provade Comtes 1996 i somras och blev riktigt imponerad. Saknade inte frukt, fanns mognadstoner, även om man gått kunde väntat ytterligare på den.
 
SV: Idag dricker vi

Paul Dethune l'Ancienne. Degad November 2009 så baserad på 2002 årgång. doft av honung, torkad frukt, lite vax. Fin mousse, läste någonstans att detta var en efter-middagenchampagne, perfekt beskrivning. Kraft med lite ektoner. Ska låta dem ligga ett par år till. Sist jag drack denna var nere i Champagne, en sådan annorlunda upplevelse i Sverige med minusgrader utomhus. Rekommenderas
 
Toppen