Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en 2007 Teufelskeller Riesling (Burgerspital), Franken i går till sushin. Kändes ganska gles i frukten med tanke på årgången.
 
SV: Idag dricker vi

Igår spontandrack vi lite champagne nere på Grappe. Ett större gäng odlarchampagner som varierade mellan väldigt bra till "bajs" som en av oss så vältaligt uttryckte det (jag håller inte helt med honom där dock).

På slutet så blev det lite skåpletning och vi drack en Deutz William Deutz 1990, mogen, fin på näsan, en hel del kaffe. inte lika bra i smaken, lite söt men som helhet en riktigt bra 1990. Sedan en Bricout 1982, fantastiskt doft, pigg med fina brända toner (rostat bröd?), lite vax. Lång eftersmak, Kvällens topp för min del.

Att sedan se Andreas hälla över alla slattarna till ett några flaskor och mumla något om att han ska ha vinet i risotton var helt enkelt kvällen höjdpunkt (inte helt säker men jag tror också han tog slattar från borden brevid) ::)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Castell del Remei -07 och Mas La Plana -03, ok viner, bra matviner, Mas La Plana gjorde mig som vanligt en aning besviken, det var sista flaskan som jag hade liggandes och det blir förmodligen inga nya.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

La Grande Dame 89.
choklad, honung, massor av syra. Frukt och vanilj. Bara helt otroligt god. Inget vin att analysera, bara njuta.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Palmer brut -02 och en Bollinger SC som legat i nästan 3 år.
Palmern var bättre än jag väntat mig men jag hade ganska låga förväntningar av den också. Bollingern däremot hade blivit kanon. Trodde inte att 3 år kunde gör sån stor skillnad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Chapoutier Barbe Rac 1998, 2 timmar i karaff, svår att dricka till en början, kraftfull, tydligt spår av alkohol, efter ytterligare 2 timmar, mer i balans men fortfarande ett muskelpaket
Inget för den som gillar harmoni och elegans

Clouet Grande Reserve, gjord på ekfat. Bra, NV Champagne (pga tips från Per Stade dracks denna ur Riedel Sommelier Bourgogne)

Ikväll blir det Clouet 1975/76, sen min favorit Enchanteleurs 1996 och tillsist en Plantiers de Haut Brion 2005.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Clouet Grande Reserve, gjord på ekfat. Bra, NV Champagne (pga tips från Per Stade dracks denna ur Riedel Sommelier Bourgogne)
En champagne gjord på ekfat? Jag trodde det var druvor som var huvudingridiensen ;)... (sorry för den straffsparken, kunde inte låta bli :) )
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Veckan som gick spenderades i Portugal och med det givetvis några trevliga röda Lusitanska bekantskaper.

Quinta da Amoreira da Torre Reserva 2005 från Alentejo. Tät men lite för fatig stil men med bra längd och vitalitet i smaken. Förmodligen bättre med 2-3 år till i ryggläge. Fungerade utmärkt till rustik Portugisisk mat. Gjord på Aragonez, Trincadeira och Alicante Bouschet.
Quinta de la Rosa 2007 från Douro. Ett väldigt lyckat Douro vin och det verkar som om många har gjort bra ifrån sig i Douro under 2007. Vinerna har en skön blandning av både sval ljus frukt och mörk kraft. Fatbehandlingen är mer varsam än hos Alentejo-vinet och slår inte igenom. Efter en timma blommar dofterna ut mer och den initiala svarta vinbärsaromen får konkurrens av plommon, kirsch och lite orientaliska kryddor. Ungt men väldigt gott att dricka nu i alla fall. Som en smäck till spädgrisen som låg på tallriken.
Churchill’s Estate Reserva 2007 från Douro. Väldigt bra även denna men kanske lite mer kraft än Quinta de la Rosa. Skulle inte ha ngt emot en låda av detta i källaren och se hur det utvecklas.

Sen var det förstås en del Port och Alvarinho men inget som var direkt minnesvärt.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

A Jacquart Blanc de Blancs Grand Cru Brut 2002 - enkel och bra från le Mesnil. Ursprungstypisk även om jag skulle vilja ha lite större personlighet från en så pass liten producent. Får man någon bättre champagne för 285?

Savigny-lès-Beaune Premier Cru La Dominode 2007 Om jag fick det här vinet i en blindprovning skulle jag aldrig gissat på Bourgogne! Spännande, gott och gick verkligen in i många olika faser under kvällen.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bonnaire Prestige -99 perfekt att dricka nu
Hubert Lignier Clos de la roche -04 allt jag förväntar mig av bra bourgogne
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Palmer brut -02 och en Bollinger SC som legat i nästan 3 år.
Bollingern däremot hade blivit kanon. Trodde inte att 3 år kunde gör sån stor skillnad.

Härligt att höra CH, mina 20 SC på lagring kan bli jackpott!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Alla hjärtans middag med fästmön.

Till förrätt blir det räkor med tillbehör, har inte käkat räkor sen i somras. Ska bli sjukt gott!
Dricka: La Grande Dame -96, har precis korka upp. Spännande!!!!

Huvudrätt blir det Helstekt renytterfilé med viltkryddad kantarell-chevrekräm, rödvinsås och rostade rotsaker (sötpotatis, rödbeta, morot och palsternacka)
Dricka: La Poja -01, osäker hur bra den gifter sig med renen men men La Poja e ju grym så det blir nog toppen

Desserten blir en saffran-vitchokladmousse med apelsingrädde
Dricka: Halv pava Billecart -96, magisk förra gången jag drack. Har stora föräntningar.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I helgen drack jag en Selosse Brut, degorgerad 1997. Priset låg kring 970 kr (brukar anteckna det bak på flaskan, så man (eller framförallt andra som nallar) har ett hum om vad det handlar om)

Kan inte minnas att jag druckit någon tidigare men mamma mia vilken höjdare!
Riktigt fin, amber/gyllenbrun färg.

I en blindtest hade jag utan tveka gissat på en Krug GC.

Sen blev det en Palmer 2004, kändes fräsch och inte så brödig.

Drack en halva Tschida, BA Seewinkel också. Gott sällskapsdricka, som förde tankarna till Dr. Loosen.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nyss hemkommen från BB ville vi fira med lite skumpa och det blev Pol Roger Brut Réserve på kvartsmagnum. Min fru går på smärtstillande och nöjde sig med en klunk. Själv var jag för trött för att orka dricka upp resten... ??? Har en bit kvar till min normala form. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nyss hemkommen från BB ville vi fira med lite skumpa och det blev Pol Roger Brut Réserve på kvartsmagnum. Min fru går på smärtstillande och nöjde sig med en klunk. Själv var jag för trött för att orka dricka upp resten... ??? Har en bit kvar till min normala form. :)
Grattis!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vart är detta forum på väg??? En "föder" barn och tål inget utan vill bara sova, en annan ser på OS och kanbaradricka halvpavor, en tredje går på pulver och fjärde for till Söderhavet samt en har vit månad!!!
 
Toppen