Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vart är detta forum på väg??? En "föder" barn och tål inget utan vill bara sova, en annan ser på OS och kanbaradricka halvpavor, en tredje går på pulver och fjärde for till Söderhavet samt en har vit månad!!!

Men jag dricker på! ;D
Dock har det varit mer husvin senaste veckan som Chateau Le Doyenné -05(riktigt bra budgetbordeaux) och Cuvee du Vatican CdRV -07(har druckit sämre chateauneufer!).
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vart är detta forum på väg??? En "föder" barn och tål inget utan vill bara sova, en annan ser på OS och kanbaradricka halvpavor, en tredje går på pulver och fjärde for till Söderhavet samt en har vit månad!!!

Jag kommer tillbaka!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vart är detta forum på väg??? En "föder" barn och tål inget utan vill bara sova, en annan ser på OS och kanbaradricka halvpavor, en tredje går på pulver och fjärde for till Söderhavet samt en har vit månad!!!

Lägg dessutom till att jag har haft "tvångssemester" på hemmaplan i en vecka så faller ytterligare en ifrån. Höll i en vinprovning som inte var särskilt skoj, "bäst" var Baron de Ley och resten lämnar vi därhän. :'(
På lördag har jag dock planer för Yquemen jag införskaffat...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Lägg dessutom till att jag har haft "tvångssemester" på hemmaplan i en vecka så faller ytterligare en ifrån. Höll i en vinprovning som inte var särskilt skoj, "bäst" var Baron de Ley och resten lämnar vi därhän. :'(
På lördag har jag dock planer för Yquemen jag införskaffat...

Haha... Vad var det för provning? Något i stil med; "Under hundra!", "Fallgroparna i utbudet!" eller "Viner du ska undvika!" ;)
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vart är detta forum på väg??? En "föder" barn och tål inget utan vill bara sova, en annan ser på OS och kanbaradricka halvpavor, en tredje går på pulver och fjärde for till Söderhavet samt en har vit månad!!!

Ett gäng resor till "vinmetropoler" som Alcobendas, Bukarest, Somers, Abu Dhabi mm har satt ett ganska effektivt stopp för några avancerade vinprovningar på sista tiden. Men som Elvis skriver, jag kommer tillbaka!
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Men jag dricker på! ;D
Dock har det varit mer husvin senaste veckan som Chateau Le Doyenné -05(riktigt bra budgetbordeaux) och Cuvee du Vatican CdRV -07(har druckit sämre chateauneufer!).

Kul att höra att Le Doyenné är ok. Jag har en splittad test-låda som borde landa denna vecka.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Kul att höra att Le Doyenné är ok. Jag har en splittad test-låda som borde landa denna vecka.

Den är som sagt bra. Lufta ordentligt. Det enda som är lite störigt är rejäl fällning, - precis sån fällning som bildas när vinet legat allt för nära fryspunkten en längre tid.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Haha... Vad var det för provning? Något i stil med; "Under hundra!", "Fallgroparna i utbudet!" eller "Viner du ska undvika!" ;)

Nästan, viner runt hundringen som finns tillgängliga utan att man behöver beställa... Baronen var i alla fall hyggligt drickbar...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det verkar onekligen som att det finns ett uppdämt drickabehov i gänget. Det lär väl ticka in en del rapporter framöver...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det verkar onekligen som att det finns ett uppdämt drickabehov i gänget. Det lär väl ticka in en del rapporter framöver...

Ja, jag går och väntar på lördagen om 10 dagar. Då blir det champagne och rödtjut. Undra om det finns risk för dålig tålighet så här efter en vit månad?
Istället för att dricka bär jag hem låda efter låda av sydfranskt från 2007, inventerar vinkällaren, filar på excellarken där vinerna som bärs hem reggas, läser vintidningar, har vin i såsen......
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tänkte öppna min dompa 1980 Oenothèque på fredag då jag fyllde 30 förra veckan och mor och far kommer från berlin för att festa loss med mig på lördag. Lite anklever och nått annat gått till den kanske!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Condado de Haza -03. Den var pigg första dagen och efter lite luftning började tobakstonerna att droppa av och en fin men lite lättare än vanlig svaratvinbärston kom fram. Tanninerna är dock lite för kantiga och grova. Dagen efter var den helt klar på väg utför. Inget att spara längre med andra ord men ett helt ok matvin i nuläget.
Lirac "Clos de Sixte" -06. Störtbra Lirac som är i en vädligt drickvänlig fas nu. Den råa unga frukten har lagt sig och kirsch och hallon dominerar doftspektrat för tillfället. På slutet kan man ana lite kryddighet och torkad frukt men inte alls så mycket som i 05:an som är väldigt "märkt" av torkan. Ganska mjuka tanniner men bra fräschör på fruktsyrorna och ganska många år kvar till topp. Känns väldigt mycket som en "snällare" och lite mindre version av 07:an. Inga lakritstoner dock som det finns gott om i 07:an.
 
SV: Idag dricker vi

Drack en Condado de Haza 1994 för någon vecka sedan. Helt fantastisk. Hur den var dagen därpå vet jag inte, då den tog slut samma kväll den öppnades.
Kan inte hitta någon Candado de Haza på SB. Någon som vet var den finns att få tag på eller vem som importerar den.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på skumpa provning igår och värden hade smusslat in en Graham Beck Blanc de Blancs Brut 2006 utan att meddela oss andra.
Det överjävligaste är att vi alla missade att detta inte var en skumpa, själv trodde jag att det var en billig standard typ Palmer...

Men måste medge att Graham Beck 06 faktiskt är rätt bra, klart bästa mousserande jag druckit.
 
SV: Idag dricker vi

Jag, Mesnil, Andreas och Andreas danske vän Thomas beslöt att köra en spontanare på Grappe, Kvällen börjar inte så bra men efter byte av rum pga ett sällskap med damer som badat i någon sliskig parfym (skottpengar på idioter borde införas) så dricker vi lite lite odlarchampagner och sedan provar vi blint

Vilmart Grand Cellier Rubis Rosé 2004
Lite artificiell doft som blir bättre med kvällen Banan, jordgubbar. Perfekt en sommardag med en ny bekantskap som inte är champagnenörd eller så lägger man ner flaskan i källaren i 6-7 år och ser vad som händer

Diebolt-Vallois 1985
Tunnel eller inte tunnel det är frågan. Som med många 85or, kanske öppnad lite för tidigt. Fin syra, gudomlig lukt som växer med kvällen men lite kort eftersmak och tendens till bittherhet. Under täcket finns dock smör och en väldigt fin mousse. Högt tryck i flaskan.

Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996
Kvällens vin, WOW, vilket vin. syran känns långt bak i gommen men ändå sån balans. Perfekt nu och perfekt om 10 år. Har allt som en champagne ska ha, Kanske till och med lite för perfekt. Filtrering, ståltank, här finns inga orenheter. För oss som gillar lite porrig champagne kanske lite smuts saknas men det kan jag väl leva med.

Henriot Enchanteleurs 1989
Rostade toner, Verkligen hög syra. Inköpt nyligen på SS så nydegad. Perfekt lagrad hos producenten En 89 med syra och friskhet kombinerat med de tydliga 89-tonerna. Delar upp oss i två läger, ett (med undertecknad) som älskar vinet och ett som har svårt med de rostade toner. Ett stort vin för ett stort pris, men ack så gott.

Veuve Clicquot 1964
Ingen mousse, men fin doft, var over the top men alla kvaliteter av en riktigt bra champagne fanns där med knäck, kola och smör i smaken. Med bara lite mousse hade detta varit en riktigt bra flaska
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andre Jacquart Blanc de Blancs Grand Cru Brut 2002 - deg November 09

Först gråpäron,rätt spretig, sedan mer samstämd med ton av smulpaj, härlig mineralitet genomgående.
Syran inte fasligt hög men väldigt hård, blir intressant att se hur den blir med mer post-deg lagring.
 
Toppen