Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Henriot 96, Första flaskan, bra doft, nästan ingen smak. Vatten med citronsyra. Andra flaskan, ok doft, lite mineraler kan skönjas, smaken: citronvatten men nu med ättikslik bismak.

Paul Dethune l'Ancienne blev istället kvällens vin. Precis lika bra som förra gången. Honung, torkad frukt, en ton av ek, Mycket bra men kommer nog bli än bättre. Planen var att låta dem ligga lite då jag tror att det idag lite kompakta vinet kommer att lyfta om 3-4 år men jag ville ha en flaska som gick att dricka. Orkade inte öppna en Henriot 96 till och bli besviken. Känns som de sista flaskorna som kom ut på SS av Henriot 96 var en riktigt dålig sändning.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Henriot 96, Första flaskan, bra doft, nästan ingen smak. Vatten med citronsyra. Andra flaskan, ok doft, lite mineraler kan skönjas, smaken: citronvatten men nu med ättikslik bismak.

Paul Dethune l'Ancienne blev istället kvällens vin. Precis lika bra som förra gången. Honung, torkad frukt, en ton av ek, Mycket bra men kommer nog bli än bättre. Planen var att låta dem ligga lite då jag tror att det idag lite kompakta vinet kommer att lyfta om 3-4 år men jag ville ha en flaska som gick att dricka. Orkade inte öppna en Henriot 96 till och bli besviken. Känns som de sista flaskorna som kom ut på SS av Henriot 96 var en riktigt dålig sändning.

Det var tråkigt att höra om Henriot. Drack nittiosexan i november 2008 och då var den riktigt god. Hade tänkt prova den igen, men får nog tänka om.
 
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Det var tråkigt att höra om Henriot. Drack nittiosexan i november 2008 och då var den riktigt god. Hade tänkt prova den igen, men får nog tänka om.
Har också druckit en hel del fantastiska Henriot 1996. Om du köpt den tidigare så är den nog bra, om du köpt den nyligen, drick den, visar sig den vara dålig kan du ju iallafall få pengarna tillbaka.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har också druckit en hel del fantastiska Henriot 1996. Om du köpt den tidigare så är den nog bra, om du köpt den nyligen, drick den, visar sig den vara dålig kan du ju iallafall få pengarna tillbaka.

Tror du att de som släpptes senast är dåliga? Köpte en magnum då!

Öppnade Dompa 1980 Oenothèque stört bra, blev förvånad över hur ung den var!
Hade levt många år till!
Ljus gylllene färg.
Doft av gula äpplen, champinjon och citrus.
Stor smak av gula äpplen, aningen krämig, hög syra och tydlig rökig mineralitet.
 
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Tror du att de som släpptes senast är dåliga? Köpte en magnum då!

Öppnade Dompa 1980 Oenothèque stört bra, blev förvånad över hur ung den var!
Hade levt många år till!
Ljus gylllene färg.
Doft av gula äpplen, champinjon och citrus.
Stor smak av gula äpplen, aningen krämig, hög syra och tydlig rökig mineralitet.

Det är inte bara jag som haft synpunkter på ojämnheten i det senaste släppet. Missade att det släpptes magnum men de har ju normalt sätt en annan utveckling så jag skulle inte vara så orolig. Tidigare Henriot 96 har varit fantastiska.

Kul att DP var bra. Gillar Oenothèque riktigt mycket. En av de bättre DP jag druckit var en 1990a. 1980 har jag tyvärr aldrig provat.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Efter att ha skottat snö hela helgen öppnade vi en flaska Pommery Wintertime
Tyckte att vi var värda det. Doft och smak av röda äpplen (vinteräpplen) Frisk syra.

shorepower skrev:
Henriot 96, Första flaskan, bra doft, nästan ingen smak. Vatten med citronsyra.
Andra flaskan, ok doft, lite mineraler kan skönjas, smaken: citronvatten men nu med ättikslik bismak.

Tråkigt att höra eftersom jag köpte ett par lådor. De vi provade i jul och nyår var mycket bra.

shorepower skrev:
Paul Dethune l'Ancienne blev istället kvällens vin. Precis lika bra som förra gången.
Honung, torkad frukt, en ton av ek, Mycket bra men kommer nog bli än bättre.

Roligt att höra. Har köpt en låda, som jag dock inte har provat ännu. Ingen brådska med
den saken om jag förstår dig rätt.
 
SV: Idag dricker vi

Var förbi Eriks Vinbar och drack en Franck Bonville Millésime 2002. Gröna äpplen, mineraler i doften. Lite antydan till honung. Vinet har lite mognadstendenser men är fortfarande ungt och friskt. Lättdrucket men kanske lite kort eftersmak. Trevlig leverantör.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi prövade en hel del gott under kvällen men splittade en Latour -99 till maten som spöade övriga rejält. God nu men kan garanterat ligga 15 - 20 år till.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Var förbi Eriks Vinbar och drack en Franck Bonville Millésime 2002. Gröna äpplen, mineraler i doften. Lite antydan till honung. Vinet har lite mognadstendenser men är fortfarande ungt och friskt. Lättdrucket men kanske lite kort eftersmak. Trevlig leverantör.

Du menar hon mörkhåriga..? ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Sådant tittar jag aldrig på ::)

Ska vi tolka det som att du aldrig lyfter blicken tillräckligt högt för att se ansiktet och därmed hårfärgen eftersom du är fullt upptagen med att beskåda diverse andra kvinnliga attribut...? ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Sådant tittar jag aldrig på ::) Men Franck Bonville var riktigt bra. Kanske lite hög dosage bara (kändes det som iallafall)
'

Håller med dig. Har haft ett par lådor 2002 BdB som jag tror att jag betalade typ 240 spänn styck för och det var verkligen ett bra köp. Har bara någon enstaka flaska kvar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Vi prövade en hel del gott under kvällen men splittade en Latour -99 till maten som spöade övriga rejält. God nu men kan garanterat ligga 15 - 20 år till.

Såg att det finns flaskor kvar på SS och de kostar bara 4 475 spänn per flaska, - skynda fynda! :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Håller med dig. Har haft ett par lådor 2002 BdB som jag tror att jag betalade
typ 240 spänn styck för och det var verkligen ett bra köp. Har bara någon enstaka flaska kvar.

Köpte också ett par lådor häromåret (reafynd ni vet :) )
Har väl provat tre flaskor men gillade dem inte. Vet inte
vad det var men inte riktigt i min smak. Eftersom det
var ett år sedan som jag provade senast så är det kanske
dags igen snart.
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Såg att det finns flaskor kvar på SS och de kostar bara 4 475 spänn per flaska, - skynda fynda! :D

Systembolaget och bordeauxpriser.... Man kan köpa 98:an på Vaanta airport för 210 euro, den alldeles utmärkta 2001:an betingar 250 eller nåt sånt. Förmodligen några av de sista 1er cruer som en fattig och hårt arbetande sommelier har köpt...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Systembolaget och bordeauxpriser.... Man kan köpa 98:an på Vaanta airport för 210 euro, den alldeles utmärkta 2001:an betingar 250 eller nåt sånt. Förmodligen några av de sista 1er cruer som en fattig och hårt arbetande sommelier har köpt...
nu tycker jag iofs att 99an är klart bättre än 98an men det är oavsett för mycket pengar kontra vad de levererar.

Men visst, när ska SS ta sig i kragen och hänga med i prissättningen...?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
nu tycker jag iofs att 99an är klart bättre än 98an men det är oavsett för mycket pengar kontra vad de levererar.

Men visst, när ska SS ta sig i kragen och hänga med i prissättningen...?

Tänker fortfarande på den 03:a vi drack på SS-provningen. Fyfan vad bra den var! Synd bara att priset på den är för liiiite saftigt för daglig konsumtion :'(
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tänker fortfarande på den 03:a vi drack på SS-provningen. Fyfan vad bra den var! Synd bara att priset på den är för liiiite saftigt för daglig konsumtion :'(
Yepp, den va helt galet bra. Bäst.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Drack en de Venoge, Louis XV 1995 Brut igår.

Har varit och suktat på den länge, och igår var det så dags.

Flaskan och förpackningen är ju oerhört aptitlig och ser exklusiv ut. Färgen såg härligt bärnstensgul ut.

Korken satt i ordentligt, men var väldigt ihoptryckt som på en (betydligt) älde lagrad butelj.

Det var ordentligt med bubblor och sprudel i den, men tyvärr var smaken väldigt platt och inte alls i paritet med utseendet.

Jag anade lite Cristal-antydan i smaken (de lagrade jag druckit), men de har ju tyvärr inte varit några extrema högpoängare i mina fall.

Vattning, platt...blev aningen bättre i takt med att temperaturen steg, eller så vänjer man sig.

de-venoge-louis-xv.jpg


Enligt denna beskrivning rekommenderas lagring i 1-10 år.
http://www.enjoywine.se/Sortiment/Produkt.aspx?id=172
 
Toppen