Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är det bara jag, eller påminner flaskan om en av farmors gamla parfym flacon[er] (ingen aningen om hur man böjer flacon ???).
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det är nog mer meningen att man ska kunna använda den urdruckna flaskan som karaff, då det följer med en genomskinlig, prålig plugg.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hemmamiddag med hembakad ankleverterrine som var sjukt bra och Clouet -95 samt en Lanson NV som legat i minst 6 år som var helt ok. Fantastisk renfilé med jordärtskockspuré och rödvins/madeirasås med Pure -06 som blivit riktigt bra nu även om det är klart att den behöver några år till. Även en Sauternes som var bra och en Amarone som jag inte kommer ihåg namnet på men som var halvkass.
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hemmamiddag med hembakad ankleverterrine som var sjukt bra och Clouet -95 samt en Lanson NV som legat i minst 6 år som var helt ok. Fantastisk renfilé med jordärtskockspuré och rödvins/madeirasås med Pure -06 som blivit riktigt bra nu även om det är klart att den behöver några år till. Även en Sauternes som var bra och en Amarone som jag inte kommer ihåg namnet på men som var halvkass.

Gör du sås på Pure 2006? Jag måste uppgradera mitt matlagningsvin.
:)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Svärmor och frun fyllde båda år idag, så det har blivit en del champagne.

Diebolt-Vallois Rosé (NV)
En mycket uppskattad present från shorepower till min fru. Fin röd färg, massor av röda bär, inte minst lingon, på näsan. Mycket chardonnay i smaken trots Pinotdominans. En trevlig rosé åt det "insmickrande" hållet.

Saint Gall blanc de blancs (NV)
Den här bjöd svärfar på till lunchen på Ulla Winbladh. Den enda Saint Gall jag druckit tidigare var Orpale 1996 (som är väldigt bra!), så jag var lite nyfiken på deras NV. En rätt medioker champagne - den dricker jag inte igen.

Vilmart Grand Cellier
En flisa har gått ur flaskmynningen, kanske i samband med att korken sattes i, så den hade tappat lite kolsyra. Därför var det tyvärr en svag flaska.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sugot Feneuil mg 1995 till toast med anklevermousse och grönt syrligt äpple, samt toastsnitt med tryffelsmör och rökt torkad oxfilé. Sugot balanserad, låg syra som "landat" men inget som direkt stack ut.
Petit du Barbaras 2007 och Vatican 2007 till vitlök- och örtmarinerad lammstek med bönsallad, trattkantarellsås (på hemlagad lammfond m m) och quinoa. Barbaras var örtig, balanserad och helt enkelt perfekt till lammet (och mitt favvovin i sin prisklass). Vatican gillade gästerna väldigt mycket, själv tyckte jag den var lite karraktärslös (läs: mesig) för min smak, men välbalanserad och harmonisk.
Sugot igen, nu till ostar - Langres och ett par till som jag inte minns namnet på.
Nivole 2008 till rabarber- och jordgubbskompott med vaniljstång och citronsorbé därtill.

Efter en vit månad blev jag helt klart mer påverkad, och det snabbare, än när jag är "vältränad", fick t o m "fyllehicka" (hur snygg e man då??). Så nu får det banne mig vara slut med nykterheten :eek:
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Efter att ha läst detta inlägg var jag tvungen att prova igen i fredags kväll:

shorepower skrev:
Var förbi Eriks Vinbar och drack en Franck Bonville Millésime 2002. Gröna äpplen, mineraler i doften.
Lite antydan till honung. Vinet har lite mognadstendenser men är fortfarande ungt och friskt.
Lättdrucket men kanske lite kort eftersmak. Trevlig leverantör.

Doften var mycket frisk och aptitlig. Smaken enades vi om var mer päron än äpplen.
Mycket lite brödighet och så något som jag har svårt att sätta ord på. Kanske nougat.
Tycker bättre och bättre om den här champagnen för varje gång jag provar.
Kan vara flaskvariation eller att min smak har förändrats eller vilket jag hoppas: att
vinet utvecklas positivt av lagringen.
När det stått ett tag i glaset blev syran mer framträdande.

Igår blev det premiärkväll för min del: Comtes de Champagne 1999.
Mycket ljust gult till färgen, musselskal i doften och en underbar smak, även den med
lite mineral. Fantastiskt välbalanserad syra.
Den här champagnen fick inte stå länge i glaset :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

David Leclapart L'Apôtre 2001.

häller upp första glaset direkt från nyöppnad flaska. En enorm och perfekt mousse bådar gott...
Vinet är totalt odrickbart, syran och de omogna, bäska citronerna gör att det känns förstört. Som blomvatten någon hällt citronsyra i.
Näsan är ekad, nästan mogen och massor av källare, men kall, blommig och fräsch samtidigt. Vad fan är detta??
Jag låter glaset stå 10 minuter innan jag provar igen.
5 minuter in i väntan på nästa sipp växer det fram en asiatisk kryddighet, szechuanpeppar, mint och en kyla som sitter kvar som ett spätt i munnen.
Bäskan har flyttat längre bak i munnen, i gommen sitter nu en smak som man vill ha mer av.
7 minuter - måste se vad som hänt... vinet är totalt förändrat i glaset. Syran och bäskan har lagt sig till förmån för mera frukt. Fortfarande allt för tufft men det har varit en sjuk glasutveckling. 15 minuter senare har det varit en ännu större utveckling som gör att man undrar om det verkligen är samma vin man dricker. Jag har aldrig varit med om en sådan sanslös glasutveckling. Dricker hela denna flaska för mig själv under 5-6 timmar och får vara med om 10 olika stadier. Sparade ett glas till idag, söndag... fortsätter samma galna utveckling 12 timmar senare. Nu ett helt magiskt gott vin med otrolig kraft och finess.

Aposteln från David Leclapart. Antagligen det häftigaste vinet jag kommer dricka i år.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår dracks det en hel del trevlig mono cru champagne:

Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses Premier Cru
Leclerc Briant La Ravinne Brut
Leclerc Briant Les Crayères Premier Cru
Tarlant Cuvée Louis Brut
Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson Avize Grand Cru 2000
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Diebolt-Vallois Rosé (NV)
En mycket uppskattad present från shorepower till min fru. Fin röd färg, massor av röda bär, inte minst lingon, på näsan. Mycket chardonnay i smaken trots Pinotdominans. En trevlig rosé åt det "insmickrande" hållet.

Samma syn som jag hade på rosén hos Diebolt i höstas. En riktigt sommarskumpa. Hoppas den föll frun i smaken om hon nu fick dricka nåt ;)

Per Stade skrev:
Igår blev det premiärkväll för min del: Comtes de Champagne 1999.
Mycket ljust gult till färgen, musselskal i doften och en underbar smak, även den med
lite mineral. Fantastiskt välbalanserad syra.
Den här champagnen fick inte stå länge i glaset :)
Kul att Comtes börjar öppna sig, dags att beställa en låda nu känns det som. Snart är det sommar


Själv efter att ha börjat helgen på akuten där de fick sy ihop min hand och blivit väckt på lördag morgon av det hemtrevlig ljudet av droppande vatten, så åkte vi till Eriks vinbar och drack en Jacquesson Les Corne-Bautray Dizy 1995. Här får jag anledning att ändra mig om Jacquessons lite för tillrättalagda viner, ofiltrerat, ekat med fina chardonnaytoner. Mogen doft men fin syra som balanserar fint till mognasssötman. Ingen dosage i det här vinet men nu med lite ålder fungerar det verkligen bra. Riktigt bra start på kvällen.

Vi åker vidare till Edsbacka Krog med ett par vänner.. Maten var ok men besöket är ett antiklimax. Edsbackas ambition att sluta med flaggan i topp uttrycks nog bättre med en önskan att maximera intäkterna innan de stänger. Personalen känns håglös, serveringen är lite ”nonchalant” maten är korrekt men inget mer, motsvarar inte två stjärnor längre. Helt klart en ledningsfråga där ledningen inte var synlig och personalen kanske jobbar sista dagen for att sedan vara utan jobb.

Fick en initial diskussion med sommeliern när vi skulle beställa första flaskan champagne. En CdM 1996 kostade lite över 19.000 kronor. Påpekade att jag tyckte det var lite saftigt men fick upplysning att de köpte in den för runt 8.000 kronor. Wow, endast 11.000 för öppning , några glas och vinst. Känns helt ok ::) Vi beslöt dock att inte ta vinpaketet utan börjar med en Gosset Célebris 1995 , mogen, intialt lite svag på näsan men tydliga toner av Aÿ pinot. Med Jacquesson i färskt minne så var det den som var den starkare av de två 1995 under kvällen. Gosset nådde inte riktigt upp till den nivån.

Som ett sidospår kan man notera ett exempel på servicen under kvällen. Frågade servitrisen om hon trodde att champagne var en lämplig dryck till de första antalet rätter, svaret var ”det beror på hur mycket ni dricker”. Tog ett tag innan jag förstod att hon menade att eftersom jag ifrågasatt priset på CdM så förväntade de sig att vi bara skulle dricka en flaska. Bad att få ptata med sommeliern vilket inte skedde innan jag lyckade få tag i henne då hon passerade vårt bord 30-40 minuter senare. Efter lite konsultation beställde vi in en Billecart-Salmon BdB 1996. Den är inte lika stark som Grande Cuvéen men det är ett riktigt bra vin. Mycket mineraler, distinkt syra, kristallklart som de flesta viner från det här huset. De är otroligt skickliga, konstant en av de bättre BdB.

Avslutar med rött vin från paketet, någon tempranillo från norra Spanien och en söt grenache noir från Frankrike. Bra men inget spektakulärt. Ångrade inte att vi inte tog vinpaketet hela vägen.

För att sammanfatta besöket på Edsbacka Krog den 27 februari, hit går jag aldrig igen
 
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Igår dracks det en hel del trevlig mono cru champagne:


Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Jacquesson Avize Grand Cru 2000

Hej! Hur var dessa två? Den senare ligger på lut hemma och den förra har jag velat prova ett tag nu. Och (om du har provat den) hur var Leclercarna i jämförelse med t.ex. 2002 Divine i kvalitet? Tack på förhand! :)
Pelle
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Hej! Hur var dessa två? Den senare ligger på lut hemma och den förra har jag velat prova ett tag nu. Och (om du har provat den) hur var Leclercarna i jämförelse med t.ex. 2002 Divine i kvalitet? Tack på förhand! :)
Pelle

Har ej provat Divine 2002 så kan sätta dom i relation till dem. Hursomhelst:

Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses Premier Cru
Den mest "klassiska" i stilen.
Leclerc Briant La Ravinne Brut
Mycket annorlunda, doften påminde starkt om mogen brie de meaux med torkad frukt (tänk Christmas cake)
Leclerc Briant Les Crayères Premier Cru
Skaldjur, rök, stenig mineralitet,
Tarlant Cuvée Louis Brut
Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Kalkig minerlaitet men doften domineras as smörade popcorn
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson Avize Grand Cru 2000
Redo nu, Citrus dominerad, bra mineralitet (en spontanöppnad flaska på slutet av kvällen, började bli lite slirigt nu så får prova om igen snart för att få en bättre bild)
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001
 
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Har ej provat Divine 2002 så kan sätta dom i relation till dem. Hursomhelst:

Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses Premier Cru
Den mest "klassiska" i stilen.
Leclerc Briant La Ravinne Brut
Mycket annorlunda, doften påminde starkt om mogen brie de meaux med torkad frukt (tänk Christmas cake)
Leclerc Briant Les Crayères Premier Cru
Skaldjur, rök, stenig mineralitet,
Tarlant Cuvée Louis Brut
Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Kalkig minerlaitet men doften domineras as smörade popcorn
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson Avize Grand Cru 2000
Redo nu, Citrus dominerad, bra mineralitet (en spontanöppnad flaska på slutet av kvällen, började bli lite slirigt nu så får prova om igen snart för att få en bättre bild)
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001

Tack för det! Det blir nog en Terre de Vertus nångång i framtiden, är svag för malolaktiskt smör ibland...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Fick en initial diskussion med sommeliern när vi skulle beställa första flaskan champagne. En CdM 1996 kostade lite över 19.000 kronor. Påpekade att jag tyckte det var lite saftigt men fick upplysning att de köpte in den för runt 8.000 kronor. Wow, endast 11.000 för öppning , några glas och vinst. Känns helt ok ::)

11 000 i pålägg på en flaska vin? Kanske det sjukaste jag hört på en "normal" finkrog. Sommeliern måste vara mentalt handikappad...
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Har ej provat Divine 2002 så kan sätta dom i relation till dem. Hursomhelst:

Har ej provat Divine 2002 så kan inte sätta dom i relation till den. Hursomhelst:

Ska det ju så klart vara. Ursäkta slarvet.

Kan också vara värt att nämna att L-B Terre de Vertus var 2005:an (står inte på etiketten men är del av laser gravyren på flaskan med deg datum)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
11 000 i pålägg på en flaska vin? Kanske det sjukaste jag hört på en "normal" finkrog. Sommeliern måste vara mentalt handikappad...

De måtte bita sig själva i foten och inte få pavan såld - men kanske var just det meningen inför den bartömning personalen har vid stängningen av krogen ::)
 
Toppen