Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Har ej provat Divine 2002 så kan inte sätta dom i relation till den. Hursomhelst:

Ska det ju så klart vara. Ursäkta slarvet.

Kan också vara värt att nämna att L-B Terre de Vertus var 2005:an (står inte på etiketten men är del av laser gravyren på flaskan med deg datum)

Ahh, seg som jag är har jag missat att den är en årgångschampagne. :-[ Spännande med 2005 dock! Kan vara trevligt i väntan på Arnoulds Mémoire de Vignes när den kommer i ny årgång (när det nu blir).
 
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Ahh, seg som jag är har jag missat att den är en årgångschampagne. :-[ Spännande med 2005 dock! Kan vara trevligt i väntan på Arnoulds Mémoire de Vignes när den kommer i ny årgång (när det nu blir).
Mémoire de Vignes är väl släppt i 2005 årgång? Väntar du på 2006?
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Jacquesson Brut 1997 i helgen och det var en rätt trevlig upplevelse. Påminde lite om Pol Roger Brut Reserve i smaken om än lite komplexare och mer rostat bröd. Känns som om den skulle kunna lagras nått år till men bra skumpa för 500 kr. Drack Jacquesson Avize Grand Cru 2000 för några veckor sedan och tycker att den var en roligare champagne.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev i all enkelhet cava igår, Gramona, till tonfisktartar och bacalao med risotto.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I lördags blev det många goda viner sista dagen på Edsbacka Krog.

Till att börja med en Jacqueson 732 (tror jag).

Samtliga viner var mycket bra, ett av de bättre vinpaketen jag testat.
Speciellt det första samt rödvinet 2004 Selección.

Är det någon som vet om något av dessa viner finns på Bolaget?

Varför de förstörde hela vinpaketet med smurfdricka som avslutning övergår dock mitt förstånd. Blä!

Sen undrar jag varför det snålas så in i helvete när det hälls upp?
Hade de hällt upp 5-10 mm till varje gång hade det känts ok, nu känns det verkligen sniket.
Man känner sig knappt onykter när man går hem.
I Danmark häller man upp ordentligt!

edsbacka2010.jpg
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det lite gott:

Lördag

Pauillac 2001, Pichon Longueville Comtesse de Lalandes tredjevin, fick agera matlagningsvin. Jag har inte provat det sedan det såldes på Systembolaget men vinet var sig lik, inget stort vin men en förbannat bra bx under 200 kr.

Till en rensadel serverades det mogen Hermitage: Chapoutier Ermitage Le Pavillon 1994, riktigt bra, mogen och komplex men jag hade velat ha mer av syraharomerna.

Till två olika Stilton dracks det Grahams 1970. Gott! Trots sin ålder gick vinet in i olika cykler under kvällen. Snyggt! Klart upp på topp fem av provade port.

Söndag

Till blinier med sikrom serverades reavinet Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2001. Klassisk mesnilkaraktär och klockrent till maten men tyvärr försvann bubblorna oroväckande fort. Flaskvariation eller var det följden av den kassa ågången?

Hemmagjord pizza skulle få sällskap av Castello di Fonterutoli 2004 och Prunotto Barolo Bussia 1996. Då tyvärr den senare var kork ändrades det till Voerzio
Barolo La Serra 2001. Båda två var riktigt bra, la Serra bäst till maten och Fontarutoli bättre på egen hand.

Till resterna av ostar dracks det Château Rieussec. Sauternen serverades i två glas, dels Riedels rieslingglas (Vinum) och dels Riedels Sauternglas (Sommelier) och vilken skillnad det var! I Sauternglaset lyftes botrytistonerna fram väldigt tydligt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Till blinier med sikrom serverades reavinet Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2001. Klassisk mesnilkaraktär och klockrent till maten men tyvärr försvann bubblorna oroväckande fort. Flaskvariation eller var det följden av den kassa ågången?

Märkligt. Jag skulle tippa på flaskvariation.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra Lördagen
André Clouet 1911
André Clouet Silver Brut Nature
Bollinger Special Cuvée Brut
de Venoge Extra Brut 1983
Pierre Peters Cuvée de Réserve
Pol Roger Blanc de Chardonnay 1998
Taittinger Les Folies de La Marquetterie

Andre Clouet har på senare tid varit en besvikelse. Detta var den tredje 1911 (alla deggade under 2009) på rad som presterat långt under vad den borde. Silver var även den klart sämre än jag är van vid. Bollinger & Pierre Peters visade tacksamt nog att de är bland de bättre NV SS har att erbjuda men de blev faktiskt uppläxade av Taittinger som enligt min mening kan vara SS bästa NV just nu under 400kr.
Pol Roger och de Venoge var väldigt trevliga och perfekta att dricka nu. Inget jag skulle låta ligga kvar i källaren för länge även om de säkert skulle klara av det.

Nu i Lördags
Legras & Haas Blanc de Blanc
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Trodde du provade vinet på Edsbacka?

Ja, det var kanon och det var vi alla överens om.

Menade att prova en hel flaska för att förtydliga! :D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Förra Lördagen
André Clouet 1911
André Clouet Silver Brut Nature
Bollinger Special Cuvée Brut
de Venoge Extra Brut 1983
Pierre Peters Cuvée de Réserve
Pol Roger Blanc de Chardonnay 1998
Taittinger Les Folies de La Marquetterie

Andre Clouet har på senare tid varit en besvikelse. Detta var den tredje 1911 (alla deggade under 2009) på rad som presterat långt under vad den borde. Silver var även den klart sämre än jag är van vid. Bollinger & Pierre Peters visade tacksamt nog att de är bland de bättre NV SS har att erbjuda men de blev faktiskt uppläxade av Taittinger som enligt min mening kan vara SS bästa NV just nu under 400kr.
Pol Roger och de Venoge var väldigt trevliga och perfekta att dricka nu. Inget jag skulle låta ligga kvar i källaren för länge även om de säkert skulle klara av det.

Nu i Lördags
Legras & Haas Blanc de Blanc


Surt, jag som funderar på att öppna en 1911 nästa vecka. Är de tunnlade eller bara slut?


Drack lite gott igår också, var på sortimentsprovning på för Vinopia.
Drack:

WH Smith Sonoma Coast Pinot Noir 2007
WH Smith Marimar Estate Pinot Noir 2007

Silver Oak Alexander Valley 2005
Silver Oak Napa Valley 2004

Radio Coteau La Neblina 2007
Radio Coteau Timbervine Russian River Valley 2007

Spring Mountain Estate Cabernet Sauvignon 2005
Spring Mountain Elivette 2004

Maybach Materium 2006

Allt var i stort gott, men det som stack ut lite extra var Maybach, WH Smith Marimar Estate, Silver Oaken från Napa samt Spring Mountain Elivette.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Silver Oak Alexander Valley 2005
Silver Oak Napa Valley 2004

Har druckit ett antal Silver Oak Alexander Valley -95 vilka var sagolika, har sedan hört att de tappat oerhört efter det, R.P har bland annat blivit besviken ett antal gånger.

CH skrev:
Taittinger Les Folies de La Marquetterie

Andre Clouet har på senare tid varit en besvikelse. Detta var den tredje 1911 (alla deggade under 2009) på rad som presterat långt under vad den borde. Silver var även den klart sämre än jag är van vid. Bollinger & Pierre Peters visade tacksamt nog att de är bland de bättre NV SS har att erbjuda men de blev faktiskt uppläxade av Taittinger som enligt min mening kan vara SS bästa NV just nu under 400kr.

Medhåller, Les Folies de La Marquetterie är ett klipp, och alltid kul med mono-cru.

EDIT: Nu slutsåld till rea pris...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Möte med potentiell kund igår och det blev en del trevliga viner, bl.a.
Château Lynch-Bages 1998
Châteaux Leoville-Barton 2002

Leoville-Barton var lite för ung men båda var trevliga.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Möte med potentiell kund igår och det blev en del trevliga viner, bl.a.
Château Lynch-Bages 1998
Châteaux Leoville-Barton 2002

Leoville-Barton var lite för ung men båda var trevliga.

Var det du som bjöd? Jag kan tänka mig att bli potentiell kund i sådant fall.
 
Toppen