Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

"R" de Ruinart till diverse skaldjur.
Rätt klen mousse som dessutom försvann snabbt, doft av äpplen o persika.
Smak av diverse frukt, rostat o en hel del syra. Kort eftersmak.
Helt OK men det finns andra NV i den prisklassen som jag föredrar, min flickvän tyckte dock mycket om den. Å andra sidan ammar hon så det var jag som fick dricka det mesta...
Nu sitter jag med en brunello o har det bra :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Var det du som bjöd? Jag kan tänka mig att bli potentiell kund i sådant fall.

Du får skaffa en stor pokersajt som letar nytt pokernätverk först! Sedan kan jag bjuda på Cristal 2002 mot Cristal Rosé 2002, om du vill. Jag vill! ;D
 
SV: Idag dricker vi

Började kvällen på Eriks vinbar med en Philipponnat Clos des Goisses 1997, sluten i början, var lite kall men med lite värme uppenbaras mineraler, lite kåda (som det luktar i en skog i medelhavet, kommer inte på trädet). valnötter, i början citrus som sedan kompleteras med honung och röda bär. Initala mognadstendenser. En av de bättre 97orna jag druckit. Mycket mer tillgänglig än exempelvis Salon (vilket kanske inte är så förvånande). 70% pinot vilket tydligt syns i färgen som är fint gyllengul. Bra balans med god men inte dominerade syra (vilket den gör i Clos des Goisses 96) , perfekt mousse. Växer i glaset hela tiden vi dricker vinet.

Väl hemma, så blev det en Veuve Clicquot 1996, perfekt att avsluta med. Har inte druckit den här på ett tag men nu börjar den bli mogen, syran är fortsatt framträdande men det finns frukt som balanserar vilket tyvärr inte är fallet för en del andra 96or. Röda äpplen, kola och honung. Med bra lagring kan det här vinet fortsättas att utvecklas många år framåt. Veuve Clicquot gör riktigt bra årgångsviner.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

En liten provning tillsammans med Orpale och några till igår. Tanken var att alla plockade med sig en flaska runt 400:- som vi sedan maskerade och sedan provades allt blint utan att veta vilken som var ens egna flaska. När allt är upphällt får vi reda på att det finns med 2 icke champagner, 1 billig och 1 betydligt dyrare.

Glas 1.
Första intryck när jag luktade på den var att detta är inte en champagne. Väldigt tunn, besk och metallisk. Ett stor BLÄ!!!! finns bland mina anteckningar.
Efter att provat igenom alla glas så var jag helt säker på att detta var det billiga mousserande
Facit: Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut
Ingen blev väll förvånade när vi plockade fram flaskan eftersom alla var rörande överens om att detta inte kunde vara en champagne. Att det skulle vara så uppenbart och att den skulle vara så dålig hade vi inte väntat oss däremot.

Glas 2.
Gräddig, smörkola, lite parfymerad. mango, persika, gröna äpplen och en grym syra. Efter en stund gummi och fikon.
Här var jag helt säker på att det var en champagne och jag var en stund inne på att det var min flaska men ändrade mig i sista stund eftersom det var så mycket syra i den.
Facit: Tarlant Cuvée Louis Brut
Där ser man. Kunde inte dra mig till minnes att det var så mycket syra i den sist men med en blandning gjord på 96/97 så är det väll inte förvånande heller.

Glas 3.
Citrus, vattning. sluten, sötsliskig. Kortfattat var denna riktigt dålig.
Jag markerade denna som det dyrare mousserande efter en något haltande utläggning med mig själv.
Facit: Gosset Brut Excellence
Skojar du med mig? Det har varit riktigt dåligt och att en Gosset gömde sig där bakom hade jag aldrig trott. Alla utom en person satt och skämdes eftersom vi alla gissat fel.

Glas 4.
Rostad med en lugn syra. Väldigt trevlig med kaffe och gummi toner. Rostade nötter blev väldigt tydliga desto mer luft den fick.
Påminde en hel del om Raventos i Blancs prestige cava vilket gjorde att jag trodde att detta var det dyrare mousserande men ändrade mig eftersom glas 3 var så dåligt att jag inte trodde det kunde vara en champagne.
Facit: Ca' del Bosco Cuvée Annamaria Clementi -01
Kvällens överraskning. Blev framröstad som nr2 när alla fick rangordna flaskorna.

Glas 5.
Vldigt gräddig och flirtig. Smörkola och blommer. Lite ost efter en stund. Grym balans med en perfekt syra.
Denna var riktigt bra och jag gissade till slut att denna var min (vilket var fel tyvärr). Denna och glas 2 var de som vi alla var helt säkra på var champagne.
Facit: Perrier-Jouët Grand Brut -98
Kvällens vinnare utan tvekan. Har någon några liggande hemma är det bara att gratulera!


Från början skulle vi varit 10 personer men vi tappade hälften strax innan så det blev bara 5 flaskor som provades. Lite besvikna över detta så plockades det fram lite spontanflaskor och vi körde en omgång till.


Glas 6.
Charmig och gräddig med kolatoner. Mandarin och grape.
Trevlig men ganska tunn både lukt och smakmässigt. Helt ok men inte mycket mera.
Facit: Jacquesson Brut -97
Eftersom jag kände till 2 av 3 flakor som dukades upp till runda 2 så gissade jag att detta var just Jacquesson men jag hade hoppats på mer från den. Lite av en besvikelse tyvärr.

Glas 7.
Päron, persika, mörkt bröd, lagom syra, röda äpplen och vanilj.
Riktigt bra och valdes som denna rundas vinnare av de flesta.
Facit: Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru -00
Detta var en trevlig överraskning. Vi provade deras -96 tillsammans för nästan ett år sedan och den var inte i närheten av så bra som denna.

Glas 8.
Bränt socker, krut, popcorn och clementiner.
Väldigt bra och den som stod ut mest i andra sittningen.
Facit: Louis Roederer Blanc de Blancs -03
Så det går att göra så här bra champagne från 2003? Inget som läggs i källaren direkt utan bör drickas omgående.


Innan vi plockade bort folien från flaskorna rangordnade vi dem och slutresultat blev från första omgången blev:
Perrier-Jouët Grand Brut -98
Ca' del Bosco Cuvée Annamaria Clementi -01
Tarlant Cuvée Louis Brut
Gosset Brut Excellence
Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut

Andra omgången var det lite rörigare och jag är inte helt säker men tror att det blev följande ordning:
Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru -00
Louis Roederer Blanc de Blancs -03
Jacquesson Brut -97
 

Orpale

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det summerade du bra CH. Jag blev sjukt besviken på Gosse Brut Excellence. Köp ALDRIG mer står det i mina anteckningar :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Laurent Perrier Brut 1996 - en svag 96a. Sur, äpplig, spretig smak. Känns spontant som att den inte kommer bli bättre med tiden heller. Inget jag skulle vilja ha i källaren, men jag blev ju bjuden så. :)
Testades blint under frågeställningen om det var äkta Champagne eller ej. På den frågan kunde jag iaf svara ja.

A. Clouét 2002 - "Blommig", aningen viol och äpple i eftersmaken. Helt ok standard skumpa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Prestige, 95/96 måste vara det bästa köpet av standard skumpor

Diebolt Vallois 1976, perfekt flaska (flaskvariation förekommer!), kaffe exotiska frukter. Njutbar

La Mission Haut Brion 1978, cigarr, tjära, mogna röda bär i doften, i smaken mogna körsbär, mörk lång smak, WOW, mycket bra. Härligt med mogen Bdx ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diebolt-Vallois BdB (Deg:08). Vilken skillnad mot för ett år sedan då jag drack den senast. Nu hade den lite lätt mognad och fin doft av vinteräpplen, krita och lite grädde. Smakmässigt hade syrorna klingat av en hel del också. Får se till att alltid ha standardskumpa som detta hemma med minst ett års lagring efter degorgering.

Châteauneuf-du-Pape, Cuvée Chaupin -00 från Domaine de La Janasse. Nästan opak i färgen och inga tecken på mognad. Först kom en nästan bedövande björnbärsdoft. Efter dekantering och lite högre temperatur så tog plommon och fikon över under en stund. Mot slutet var det mer och mer garrigue och lakrits som kompletterade plommonen. Smakmässigt helt ok att dricka nu men jag tror att det kommer att vinna mycket i komplexitet på några år till i ryggläge. Dock känns tanninerna i mognaste laget jfrt med dom andra kompenenterna och kanske har den lite för lite fruktsyra så varför inte dricka nu ändå. Behöver dock inte bekymra mig eftersom det här var sista flaskan. :'(

Sen lite Château Romer du Hayot -95 som inte var speciellt bra så en söt Jurancon (Grain d'Automne -99 från Cave de Gan) åkte fram i stället och den levererade riktigt bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Domaine Giraud Tradition 2007. Vi hade med den på en provning igår och den har helt klart vunnit en hel del på att få ett dygn efter öppnandet. Mer garrigue och kryddighet andra dagen samtidgt som smakerna är mer integrerade. Några år på rygg för de kvarvarande flaskorna blir nog kalas.

Den är nog i en liten tunnel. Idag påminner den mer om hur den var i somras än vad den gjorde igår.
Undrar just om Marie Giraud läser något här? Hon fick URL:en i maj när hon frågade om det fanns något svenskt forum om vin...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Igår kväll avnjöt vi en Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2008
till en mycket god ugnslagad torskfile i vitt vin på grönsaksbädd med pepparrotssås.
Vinet hade en frisk och välbalanserad syra och smak av grapefrukt
(något som jag gillar).
Gav mig ett osökt tillfälle att fundera lite på Sauvignon Blanc.
Det sägs ju ibland att det druvtypiska för SB är doft av "kattpiss på krusbär".
Och jag har provat SB som verkligen stank kattpiss. Fläder säger de som
är lite fina i kanten. Inget jag gillar i alla fall.
Cloudy Bay har inget av detta utan är nog den bästa Nya Zeeländska
SB som jag har smakat.
Vi jämförde med en Kim Crawford Sauvignon Blanc 2008, som
också kommer från Nya Zeeland men tyvärr inte har samma klass.
Lite klumpigare och mera smak åt blodapelsin till d.v.s. lite mer obalanserad syra.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Domaine Giraud Tradition 2007. Vi hade med den på en provning igår och den har helt klart vunnit en hel del på att få ett dygn efter öppnandet. Mer garrigue och kryddighet andra dagen samtidgt som smakerna är mer integrerade. Några år på rygg för de kvarvarande flaskorna blir nog kalas.

Den är nog i en liten tunnel. Idag påminner den mer om hur den var i somras än vad den gjorde igår.
Undrar just om Marie Giraud läser något här? Hon fick URL:en i maj när hon frågade om det fanns något svenskt forum om vin...
Hon gjorde precis en Google-översättning till franska:
Domaine Giraud Tradition 2007. Nous avons eu avec lui sur un test hier et il a manifestement beaucoup gagné sur l'obtention et un jours après ouverture. Plus de garrigues et épicé, le deuxième jour de saveurs concurents ne sont plus intégrés. Il ya quelques années pour les bouteilles restantes seront probablement partie.

C'est sans doute dans un petit tunnel. Aujourd'hui, s'apparente plus à la façon dont il a été cet été qu'elle ne l'a fait hier.
Je me demande si Marie Giraud lire quelque chose ici? Elle a reçu l'URL dans Mai quand elle a demandé s'il y avait un forum suédois sur le vin ...


.och nu är allt glasklart för Marie. ;)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Har druckit ett antal Silver Oak Alexander Valley -95 vilka var sagolika, har sedan hört att de tappat oerhört efter det, R.P har bland annat blivit besviken ett antal gånger.


Medhåller, Les Folies de La Marquetterie är ett klipp, och alltid kul med mono-cru.

EDIT: Nu slutsåld till rea pris...

Jag minns 95an, jäklar vad bra den var, men när jag drack senare årgångar när jag var i LV så blev jag tyvärr väldigt besviken. Både den från Napa och Alexander var långt ifrån 95an som du bjöd på...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Hon gjorde precis en Google-översättning till franska:

.och nu är allt glasklart för Marie. ;)
Den översättningen var väl inte helt 100-procentig... :)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Nu mår jag fanimej rätt dåligt av det faktum att jag inte har några kvar...

Dom hade varit ruggigt bra nu, men det var dom när vi drack dom också å andra sidan.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det bland annat en 2007 Chassagne-Montrachet (Drouhin). Något tyngre smak än vad jag tycker man normalt får i glaset när det gäller vit Bougogne. Vinosapien ansåg att vinet var "kritigare" än normalt. Helt ok kommunalare.

I söndags var det ett vin av en helt annan klass. Tyvärr i fel riktining. Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Dames de Vergy (Domaine Guyon) är inget annat än en ren skam för Bourgogne och för 129 spänn förväntar jag mig att det i alla fall ska smaka vin. Det snällaste jag förmår skriva om det här är att det doftar absolut ingenting och smaken är som hallonsaft där för mycket vatten har tillsats. Dödskallemärkning. Om man dessutom jämför med Fetzer Barrel Select Pinot Noir så inser man hur rånad man blir på fransosen. Fetzer har inte bara vinsmak utan även klara drag av druvkaraktär och detta för 20 spänn extra på disken.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
I fredags blev det bland annat en 2007 Chassagne-Montrachet (Drouhin). Något tyngre smak än vad jag tycker man normalt får i glaset när det gäller vit Bougogne. Vinosapien ansåg att vinet var "kritigare" än normalt. Helt ok kommunalare.

Bra. Jag gav just det vinet till svärmor i födelsedagspresent för någon vecka sedan. Svärmorsdröm? Javisst! ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Är den som säljs nu på SB 95/96 och hur vet man det?
Nej, det är inte 95/96. Vet inte vilken blandning som säljs nu vanligtvis är det 3 årgångar (03,04,05?). Men om jag förstått allt korrekt är planen framöver
att tappa ur fatet lika mkt som man fyller på från en ny årgång och med tiden få en mix av en oändlig massa årgångar (a la Selosse Substance)

Primewinebar har iaf tidigare haft både "vanlig" och 95/96, om du vill prova skillnaden!
 
Toppen