Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Bra. Jag gav just det vinet till svärmor i födelsedagspresent för någon vecka sedan. Svärmorsdröm? Javisst! ;)

Kan dock lägga till att vi hade flaskvariation. (Minst) en panna var betydligt tröttare än den jag och sapien provade ur.
 
SV: Idag dricker vi

Ett snabbbesök på Eriks vinbar igår blev lite längre än planerat.

Southing Pinot Noir, Sea Smoke 2007. Bra rött vin. Struktur, ganska hög alkoholhalt men frukten kommer igenom. Ingen fruktbomb dock ,som en del viner från nya världen tyvärr är.

Boizel Joyau de France 1995 Initialt blommor och mandlar på doften. Efter lite tid i glaset, päron och vanilj. Bra syror, tyckte den kändes lite yngre än en del 95or av den här klassen jag druckit tidigare men det visar väl också på ett välgjort vin med bra druvor.Matig champagne. Lång eftersmak.

Jacquesson Avize Grand Cru 2000. Citrus mineraler blommor och plommon i doften.. Stramt och elegant. Väldigt tydligt mousse, hög syra men initiala mognadstendenser. Inte lika bra som 1996 och 97an men ett bra vin.

Duval Leroy BdB 1999. Säkert min femte flaska av det här vinet. Bra balans, insmickrande vin som är väldigt lättdrucket. Lite gräddig mousse som är attraktivt. Ett vin att bjuda de flesta på. Inget stort men en bra champagne. Mineraler och citrus dominerar.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Nej, det är inte 95/96. Vet inte vilken blandning som säljs nu vanligtvis är det 3 årgångar (03,04,05?). Men om jag förstått allt korrekt är planen framöver
att tappa ur fatet lika mkt som man fyller på från en ny årgång och med tiden få en mix av en oändlig massa årgångar (a la Selosse Substance)

Primewinebar har iaf tidigare haft både "vanlig" och 95/96, om du vill prova skillnaden!

Kul, måste jag prova! Har aldrig ens provat någon Diebolt...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I onsdags en 2004 Ch Beauregard, Pomerol till en risotto med pestogratinerade kotletter på ett litet trevligt hak runt hörnet. Då jag kom på ideen med detta med kort varsel så hann jag inte temperera flaskan, som kom direkt ur vinskåpet, ordentligt. Gick bra ändå. Skön näsa men inte direkt klara merlotdofter. Smaken kom i takt med temperaturen.
I måndags blev det 2007 Kiedrich Turmberg Riesling (Robert Weil), Rheingau till en laddning sushi. Doften ganska anonym och inte direkt någon fruktkaraktär i smaken, dock en riktigt bra stuktur på vinet som gjorde att det var klart njutbart.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Oj :eek: det låter som om din champagne är på glid!

Ja, den gleeeed ner utan problem.

99620 Château Destieux 2002 - Till kamben. Det bästa röda jag druckit i år. Tänk om det här kunde vara någon sorts miniumnivå, vad glad jag hade varit då.

Anna Bergendahl - hoppas hon vinner. :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses
Fin doft som lovade gott. Smak av gröna bär, krusbär, omogna päron och gröna äpplen, skog (mossa?). Fin syra men lite för kartig för min smak. Kort eftersmak. Blev bättre och bättre med luft och kan kanske vinna på lagring. Hur som helst kul med en champagne i annorlunda stil, även om jag inte kommer att köpa på mig några fler.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Drack lite i fredags.
Bollinger Grand Année 99
Taittinger Rosé
Clouet 1911 (95/96/97) - Lite rädd för denna pga de negativa kommentarerna här senaste tiden. Men den levererade bra. Grym syra!
Lillian Syrah 06 - Var mycket bättre än förra flaskan jag drack. Riktigt god nu!
La Tour Haut-Brion 04 - Denna hade verkligen lugnat ner sig sen jag hade med den på första vininfernot. Riktigt god och klassisk bdx. Missnöjd att jag inte köpte flera till det priset.
Oberrotweiler Eiswein Baden 93 - Grymt dessertvin som jag inte har en susning om vad det är. Anders kanske vet?
10y3v3o.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ch. Beychevelle -86 igår.
Helt mogen med skön doft men lite för mycket grön paprika för min smak.
Smaken var lite tunn och ganska snipiga och vediga tanniner men summa summarum så var det ok tack vare fin längd.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses
Fin doft som lovade gott. Smak av gröna bär, krusbär, omogna päron och gröna äpplen, skog (mossa?). Fin syra men lite för kartig för min smak. Kort eftersmak. Blev bättre och bättre med luft och kan kanske vinna på lagring. Hur som helst kul med en champagne i annorlunda stil, även om jag inte kommer att köpa på mig några fler.

Kluvna åsikter senast den provades, en del uppskattade den friska rena profilen medans andra tyckte den var för stram. Jag tänker iallafall lägga undan ett par för att se vad som händer.

P.S. Någon som vet hur man får reda på deg datum på Leclerc-Briants skumpor (om man kan)? Hittar varken stämpel eller lasergravyr...
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Den var riktigt bra också. Tycker om GA, minns inte så mycket mer av den tyvärr.

;D

Sent öppnad flaska eller? De är de bästa!! Undrar hur många Salon, Krug, Bollinger etc etc som slaktats på nattimmarna av forumets medlemmar. Alltid med provningsnoteringarna , "minns inte så mycket mer av den tyvärr"
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
;D

Sent öppnad flaska eller? De är de bästa!! Undrar hur många Salon, Krug, Bollinger etc etc som slaktats på nattimmarna av forumets medlemmar. Alltid med provningsnoteringarna , "minns inte så mycket mer av den tyvärr"

Snarare tvärtom faktiskt! Den var öppnad när jag kom så jag fick bara ett glas. Var väldigt törstig då jag med raska steg gått till polarens lägenhet, så det glaset rann ner jävligt fort ;D

Men jag håller med, omdömet brukar tryta sådär framåt småtimmarna ;D
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
;D

Sent öppnad flaska eller? De är de bästa!! Undrar hur många Salon, Krug, Bollinger etc etc som slaktats på nattimmarna av forumets medlemmar. Alltid med provningsnoteringarna , "minns inte så mycket mer av den tyvärr"

Haha. ;D
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Comtes Audoin de Dampierre 2002 som var helt ok dock inget stort vin. Har aldrig känt så tydlig doft av brioche i något vin tidigare. Ganska komplex smak dock något kort eftersmak.

Hautes Cotes de Nuits 2006 från Domiane Gros Frére et Soeur, trevlig och lättsam och riktigt bra matvin, passade perfekt till jordärtskocksoppan med tryffel. Kan detta vara den bästa röda Bourgognen under 200 kr på SB? Nån som har tips på nån annan billig bra Bourgogne (under 350 kr)?
 
Toppen