Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
;D

Sent öppnad flaska eller? De är de bästa!! Undrar hur många Salon, Krug, Bollinger etc etc som slaktats på nattimmarna av forumets medlemmar. Alltid med provningsnoteringarna , "minns inte så mycket mer av den tyvärr"

Kommer ihåg Vinferno I (tveksamt om någon annan gör det :D ) där sista pannorna ut var Krug 90, Egly-Ouriet 98 och Paillard 90, detta efter att det glada gänget om sex pers sänkt 13 andra pannor. Krug kom i detta läge på att han hade en Sine Qua Non liggandes men "Micke me slipsen" vägrade Krug tillträde till flaskan. Då var vi inte så glada över det tilltaget men så här i efterhand var det nog ett riktigt beslut. :D Det blev sprit på Noppes istället, resten är historia...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Kommer ihåg Vinferno I (tveksamt om någon annan gör det :D ) där sista pannorna ut var Krug 90, Egly-Ouriet 98 och Paillard 90, detta efter att det glada gänget om sex pers sänkt 13 andra pannor. Krug kom i detta läge på att han hade en Sine Qua Non liggandes men "Micke me slipsen" vägrade Krug tillträde till flaskan. Då var vi inte så glada över det tilltaget men så här i efterhand var det nog ett riktigt beslut. :D Det blev sprit på Noppes istället, resten är historia...

Japp, jag kommer ihåg det där (hyfsat iallafall), fick dock inte i mig nåt av Eglyn. Vi hade väl ett slutligt flasksnitt på runt 3 pavor skallen den kvällen. Följt av Noppes, bärs och burgare på Bull & Bear Inn, drink på Anglais och för min del ytterligare drinkar på Solidaritet. Höll på att åka dit på att öppna Krug 96 framåt halv-sexsnåret också, men lyckades med lite möda avstyra det!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Japp, jag kommer ihåg det där (hyfsat iallafall), fick dock inte i mig nåt av Eglyn. Vi hade väl ett slutligt flasksnitt på runt 3 pavor skallen den kvällen. Följt av Noppes, bärs och burgare på Bull & Bear Inn, drink på Anglais och för min del ytterligare drinkar på Solidaritet. Höll på att åka dit på att öppna Krug 96 framåt halv-sexsnåret också, men lyckades med lite möda avstyra det!

Jo, jag brukar använda detta här nere. Jag anklagar tyskarna stenhårt för att vara omanliga töntar, betydligt hårdare än vad jag ger mig på stockholmarna, typ ich bin kein Deutscher, ich bin ein Mann.
För att understryka hur mycket hårdare vi är i Norden säger jag sedan att jag var på vinprovning och vi skickade i oss 18 pavor (lite hur man vill räkna) på sex man. Vet du vad vi kallar det? Inte? Vi kallar det förfest, vi gick ut och festade efteråt. Därpå smetar jag dit något i stil med att fråga om testosteron är en förbjuden substans i München, jag vill helst veta ifall jag riskerar att bli plockad av polisen.
Vet inte varför men kvinnorna här brukar vara ganska roade av den här typen av humor... :D
 
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Jo, jag brukar använda detta här nere. Jag anklagar tyskarna stenhårt för att vara omanliga töntar, betydligt hårdare än vad jag ger mig på stockholmarna, typ ich bin kein Deutscher, ich bin ein Mann.
För att understryka hur mycket hårdare vi är i Norden säger jag sedan att jag var på vinprovning och vi skickade i oss 18 pavor (lite hur man vill räkna) på sex man. Vet du vad vi kallar det? Inte? Vi kallar det förfest, vi gick ut och festade efteråt. Därpå smetar jag dit något i stil med att fråga om testosteron är en förbjuden substans i München, jag vill helst veta ifall jag riskerar att bli plockad av polisen.
Vet inte varför men kvinnorna här brukar vara ganska roade av den här typen av humor... :D
Finnarna kör den stilen, trampar sönder korken på 75an och trycker i sig. Å andra sidan brukar de ju gå in i finsk koma ganska snabbt. Efter att ha jobbat mycket i Norden måste jag säga att de som är värst är norrmännen. De kan skicka i sig en en hel del och fortsätter festa. Islänningarna ligger inte långt efter.

Sedan undrar jag, humor i Tyskland, är det inte en motsägelse i sig själv?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders: så när du ska berätta för din tyska kollegor om hur hårda vi är i Norden så tar du ett exempel där en massa stockholmare varit inblandade? Det kan väll inte vara den hårdaste historian du har på lager eller?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Sedan undrar jag, humor i Tyskland, är det inte en motsägelse i sig själv?
Du vet väl skillnaden mellan himmel och helvetet ?
Himmeln: Tysk organisation, brittisk humor och fransk mat.
Helvetet: Tysk humor, brittisk mat och fransk organisation.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Anders: så när du ska berätta för din tyska kollegor om hur hårda vi är i Norden så tar du ett exempel där en massa stockholmare varit inblandade? Det kan väll inte vara den hårdaste historian du har på lager eller?

Tyskarna lider av rejäla mindervärdeskomplex så man får vara lite försiktig med dem. Behöver jag trycka till dem så brukar jag ta den om natten efter Maidenkonserten i Götet för snart två år sedan. Under loppet av en timme har två ambulanser och en polispiket tillkallats till nattklubben jag sitter utanför. Jag brukar säga att det är en normal kväll. :D

shorepower skrev:
Sedan undrar jag, humor i Tyskland, är det inte en motsägelse i sig själv?

Jag skulle vilja uttrycka det framför allt som så att de har svårt för att komma på något själva men oftast funkar det så länge jag drar i trådarna. Dock fungerar ironi inte så bra och sarkasm inte alls, detta förstår de inte och då hjälper inte ens förklaringar.
 
SV: Idag dricker vi

Fick för mig att öppna ett rödvin 2001 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande som låg och skräpade. Riktigt bra faktiskt. Kändes som det skulle kunna ha legat ett tag till. Bra struktur, ganska mjuka tanniner, lång eftersmak, mycket frukt. På näsan bland annat körsbär, svarta vinbär och lite antydan till kaffe.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Fick för mig att öppna ett rödvin 2001 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande som låg och skräpade. Riktigt bra faktiskt. Kändes som det skulle kunna ha legat ett tag till. Bra struktur, ganska mjuka tanniner, lång eftersmak, mycket frukt. På näsan bland annat körsbär, svarta vinbär och lite antydan till kaffe.
Ett vanligt måndagsrödtjut alltså?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Fleur de Passion 2004 och 1999
Launois 1999 Special Club
Selosse Rose (inköpt för ca 6 år sen)
Beychevelle 2000

Alla presterade efter bästa förmåga, bäst var, som förväntat, Fleur 1999 och Selosse Rose ;D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Diebolt Fleur de Passion 2004 och 1999
Launois 1999 Special Club
Selosse Rose (inköpt för ca 6 år sen)
Beychevelle 2000

Alla presterade efter bästa förmåga, bäst var, som förväntat, Fleur 1999 och Selosse Rose ;D
Kul lista, hur var Fleur 99, mogen, begynnade mognad, ska lagras?
 
SV: Idag dricker vi

Comtes de Champagne 2000 från magnum.
Något mera expressiv än 99:an, initialt snygga rostade toner, den typiska compteskaraktären sitter där redan efter några minuter i glaset. Överraskande balanserad, med en perfekt syra i avlsutningen.
Smaskens idag, smaskens i morgon och förmodligen om ytterligare 10 år. Bästa skumpan från 2000 so far...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Comtes de Champagne 2000 från magnum.
Något mera expressiv än 99:an, initialt snygga rostade toner, den typiska compteskaraktären sitter där redan efter några minuter i glaset. Överraskande balanserad, med en perfekt syra i avlsutningen.
Smaskens idag, smaskens i morgon och förmodligen om ytterligare 10 år. Bästa skumpan från 2000 so far...

Låter härligt! Cristal 2000 är min favorit från årgången än så länge.

Kan man få tag i Comtes 2000 på magnum i Sverige på något sätt?...
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Låter härligt! Cristal 2000 är min favorit från årgången än så länge.

Kan man få tag i Comtes 2000 på magnum i Sverige på något sätt?...
Inte ännu på ett tag, först skall -99 in på bolaget om några månader. Med lite tur kanske vi kan få 2000 till Nyår annars tror jag det inte släpps några förrän under nästa år.
Det var första gången utanför Taittingers hus som 2000 öppnades, vilket var lite extra kul.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag provade lite pinot noirer nyligen. Ibland tycker jag man kan hitta spännande från Nya Zeeland, Oregon eller någon av de billigare från Bourgogne - men tyvärr inte på den här provningen.

Duette
Neiss Spätburgunder
Rochfond
Sokol
Couvent du Jacobins

...gled oroväckande ointressanta förbi. Druvtypsika, javisst, men inte roligare än så. Sokol var väl den bättre i sammanhanget, gav lite motsånd i allfall med sitt rostade fat. Jacobins brukar jag uppskatta, men inte på en här blindprovningen.

Nåväl, det fortsatte med

Hautes-Cotes-de-Nuites 2008
Rodet Volnay 2006
Pommard från Albert Bichot 2007

...nu blev det lite roligare. Rodet bjöd på en härlig balans och var väl den mest intressanta i sammanhanget.

Som tur var blev det lite mer spännande...

Beaune les Privole 1996
Jadot Vosne-Romanee 2006
Nicolas Potel Grand cru Charmes-Chambertin

En mogen bourgogne från 1996 för 230 kr? Jag förväntar mig något lingonsyrligt men det här vinet bjöd på annat! Otroligt komplex, fantastisk balans, underbar stallig... Härlig! Jadots Vosne-ROmanee föll jag inte riktigt för men Potels grand cru blev fantastisk av lite luft. Mängder av röda bär, rostade fat, stall... Gott.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var förbi Grappe för att lägga in min nya Salon 1996 i facket och hamnade mitt i en av Tryffelsvinet arrangerad bourgogneprovning. Jag är inte den som är den så jag provade:

Bourgogne Blanc 2007 (Comtes Georges de Vogüe)
Marsannay 2007 (J-L Trapet)
Nuits St Georges 1er Cru Vaucrains 2007 (Robert Chevillon)

Den vita var sanslöst bra och jag beställde en flaska (vilket var max). Vaucrains var väldigt trevlig så det blev sex sådana också.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Vi har precis slutit ett avtal med en leverantör här på firman, så idag (typ alldeles nyss) kom han in och bjuckade på skumpa.
Raoul Collet Carte Noire var det visst... Jag har aldrig testat den innan och blev genast nyfiken då jag såklart anade en viss "blå-druvs-dominans" vilket jag normalt brukar gilla.
Men näe... Visst, dricksglasen från IKEA bidrog väl inte direkt till upplevelsen men den lyckades ändå inte övertyga mig på något sätt. En platt och lite fadd smak med en konstig "besk" underton som jag inte riktigt kan beskriva.

Men f******n vad sugen jag blev på mer, så nu blir det till att raskt jobba undan, styra hemåt och knäcka nåt bra istället!
Trevlig helg!
 
Toppen