Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Resturang nummer 8 på Stefan Erikssons Matstudio, riktigt , riktigt bra, en hel middag primärt byggd på rotfrukter serverad med Champagne. Noteringar i morgon

2005 Cedric Bouchard Blanc de Blancs La Boloree
2004 David Leclapart L'Amateur
2002 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Jacques Selosse Initiale deg oktober 06
2006 Jérôme Prévost La Closerie Les Bégunies
1998 Bernard Hatté Special Club
1992 Vilmart Couer de Cuvée på magnum
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Körde en mindre sittning tillsammans med Chambertin och några andra medlemmar från Göteborgs Vinkällare idag.

La Grande Dame -89
Andre Jacquart Experience Brut
Fremark Abbey Bousche -01
Elio Altare Larigi -04
Cantina Terlan Pinot Blanc -96
Armand Rousseau Clos St Jacques -97 (kvällen vinnare för min del)
Colonial Estate Emigre -04
Château Guiraud -98
Didier Dagenau Silex -06
Robert Craig Mt Veeder -04
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Resturang nummer 8 på Stefan Erikssons Matstudio, riktigt , riktigt bra, en hel middag primärt byggd på rotfrukter serverad med Champagne. Noteringar i morgon

2005 Cedric Bouchard Blanc de Blancs La Boloree
2004 David Leclapart L'Amateur
2002 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Jacques Selosse Initiale deg oktober 06
2006 Jérôme Prévost La Closerie Les Bégunies
1998 Bernard Hatté Special Club
1992 Vilmart Couer de Cuvée på magnum


Ut med språket nu!
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Ut med språket nu!


Håll till godo :D. Det var för fint väder igår så det blir lite försenat.

Stefan Erikssons Matstudio var en väldigt positiv erfarenhet, maten var genomgående mycket bra, utnyttjande av råvaror, kombinationen med champagnen och otroligt trevlig samt personlig service. Rekommenderas starkt. Stort tack till Elvis för tipset. Noteringarna är ur minnet men bästa vinerna på kvällen var Diebolt och Vilmart. Bästa maträtterna var kål&musselbuljong med tillbehör samt morot & fläskbuljong med tillbehör.


Toppmurklor, chips på rotfrukter på en mandelröra
2005 Cedric Bouchard Blanc de Blancs La Boloree
Samma fantastiska doft som senast men vinet känns som det hänger ihop bättre. Doften är dock det som lyfter det här vinet. Fruktiga aromer , lite pepprighet och en viss mineralitet som saknades i den förra flaskan. Är inte så estatisk som en del kring det här vinet men det är inte på något sätt ett dåligt vin. Tycker dock att hans BdB på chardonnay är betydligt bättre


Kål&musselbuljong
Bakad & mixad fänkål, vitkål och blomkål

2004 David Leclapart L'Amateur
Som ofta, en inital banandoft som övergår till en citrusdominans. Har inte druckit 04 L'Amateur förut men håller den nog snäppet över den 05 jag drack tidigare.. Tillgänglig nu, ren och frisk. Fungerade bäst av de två vinerna till maten.
2002 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Vad kan man säga, det här vinet är så bra. Doften är typisk cramant, mineraler, citrus, vinet är stramt, börjar öppna sig lite men kan ligga många år till, krämig mousse. Varje gång jag dricker Fleur de Passion är det som att bli nykär igen. 2002 är kanske deras bästa årgång.


Lök & kycklingbuljong
Färskost, surdegsbröd och lagrad ost

Jacques Selosse Initiale deg oktober 06
Med Initale gäller, lagra ett par år och den här flaskan är inget undantag. Färgen har börjat bli lite mörkare, blommor , friska äpplen och citrus i doften men också lite nötter och honung. Lite vek mousse men inget som stör. Lång eftersmak. Kan lagras ytterligare men om jag hade några i källaren vet jag inte om jag skulle ha tålamod


Morot & fläskbuljong
Brynt smör, persilja, vinäger, brödkrutonger

2006 Jérôme Prévost La Closerie Les Bégunies
Gula äpplen, blommor, något citrus. Väldigt friskt med bra syra. Prévost är skicklig på att få ett sådant här bra vin av endast pinot meunier. Gifter sig med maten på ett föredomligt sätt.

1998 Bernard Hatté Special Club
Kvällens svagaste vin. Ganska mogen doft men kort eftersmak. Saknade komplexitet. Flickvännen avslutar inte glaset. Lite senare på kvällen har doften vuxit och det finns lite choklad, nötter och mogna äpplen men smaken är fortsatt kort och lite fadd.

Betor & havskräftsbuljong
Gula, röda och polkabetor, dill och purjolök

1992 Vilmart Couer de Cuvée på magnum
Tillsammans med Diebolt min favorit för kvällen. Nu gillar jag ju både mogna champagner och Vilmart så kombinationen är aldrig fel. Kola, kaffe och brunt socker dominerar doften. Bra syra som lovar att vinet kan leva länge till. Smakar av äppelpaj med lite kaffe. Som en efterrätt nästan.


Beta, pumpa och morot
Rödbeta och chokladkaramell
Pumpa, vaniljglass och pumpakärnsolja
Morotssorbet och havtorn


Tog inget dessertvin

Avslutade med ett riktigt bra bryggkaffe.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Min fru sitter och läser en god bok och smuttar på
ett glas Long Cow Sauvignon Blanc 2007, Auntsfield.
En av de bättre Sauvignon Blanc som jag har smakat.
Doftar lite åt aprikoshållet och kanske lite nässlor
(inte så speciellt SB-typisk med andra ord). Smaken
är frisk med välbalanserad syra.
Själv är jag lite trött på SB så jag provar en lite enklare
Chablis från Joseph Drouhin (liten doft och smaken
påminner om BdB utan bubblor) och läser shorepowers
inlägg om kvällen på Stefan Erikssons matstudion.
Låter som jag missat något.
Tyvärr kommer jag också att missa kvällen med 13 årgångar
Louis Roederer som Jan Netterberg & Co arrangerar.
Någon som ska gå?
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bosquet de Papes Cuvée Tradition -07 i min jakt på goda CdP:er. Har haft svårt att hitta något som övertygat mig, har i och försig bara druckit unga CdP men det har överlag varit allt för mycket alkohol för min smak. Hade inte allt för höga förväntningar men denna överaskade trots sina 15,5%. Väl maskerad alkohol och trevlig frukt. Mycket god, finns hopp för mina CdP utflykter ändå.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Château Pichon-Lalande (Comtesse) -85 igår. Det är ju ofta oundvikligt med flaskvariation när vinerna är såpass här gamla och några tidigare Pichon-Lalande -85 (och även -86) som jag druckit har varit lite underliga men det här var helt klart en av dom bättre. Färgen hade ännu knappt bara börjat röra sig mot tegel. Doften började med mycket ceder, tobak och lite underlig mynta eller eucalyptus (som dock försvann ganska snabbt i karaffen). I början i glaset var den en lite ålderstigen madame och frugan började prata om att öppna ngt annat men jag insisterade på att vi skulle avvakta och invänta mer luftning. Efter en kvart till så bredde en ljuvlig korint-doft från Merlot-delen ut sig och den bara växte mer och mer under den timma vi drack vinet. Smakmässigt så fanns det fortfarande gott om nästan ungdomliga syror men tanninerna var skönt avrundade. Ingen tungviktare men elegeant i ordets rätta bemärkelse.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Håll till godo :D. Det var för fint väder igår så det blir lite försenat.


Tack! :D

Intressant att höra om Bouchard, samt kul att höra att FdP 02 börjar bli mer tillgänglig. Börjar bli sugen på att testa en flaska, men har bara 3 så ska nog hålla mig ett litet tag till iallafall.
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tack! :D

Intressant att höra om Bouchard, samt kul att höra att FdP 02 börjar bli mer tillgänglig. Börjar bli sugen på att testa en flaska, men har bara 3 så ska nog hålla mig ett litet tag till iallafall.

Jag gillar verkligen Bouchard men det finns nog en anledning att Pinot Blanc inte är en av de stora druvorna i Champagne. Helt klart ett bra vin, tillgänglig nu men tror inte att det är ett vin för framtiden. Men, kul att prova och har man aldrig druckit en Bouchard så försök att få tag i en.

Vad gäller Diebolt, jag skulle nog ligga ett tag till på dem. Finns ju på Primewinebar om man gillar det stället och är sugen på en flaska :)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag gillar verkligen Bouchard men det finns nog en anledning att Pinot Blanc inte är en av de stora druvorna i Champagne. Helt klart ett bra vin, tillgänglig nu men tror inte att det är ett vin för framtiden. Men, kul att prova och har man aldrig druckit en Bouchard så försök att få tag i en.

Vad gäller Diebolt, jag skulle nog ligga ett tag till på dem. Finns ju på Primewinebar om man gillar det stället och är sugen på en flaska :)

Jo, har ju 2 flaskor av den du drack. Var väl mest kul att testa nåt på 100% pinot blanc, kanske borde gått på hans vanliga bdb istället :p
Läste först om dom på nån dansk snubbes blogg. Han Thomas som Andreas kände, och ni körde nån sittning med för en månad sen. Ska bli kul att testa iallafall.
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Jo, har ju 2 flaskor av den du drack. Var väl mest kul att testa nåt på 100% pinot blanc, kanske borde gått på hans vanliga bdb istället :p
Läste först om dom på nån dansk snubbes blogg. Han Thomas som Andreas kände, och ni körde nån sittning med för en månad sen. Ska bli kul att testa iallafall.
Andreas och Thomas älskar den (Thomas skrev om vår sittning på sin blogg) Mesnil och jag var lite mer reserverade. Som vanligt, det finns inget rätt eller fel här, smaken är ju rätt individuell. Men som sagt, inget dåligt vin, den lite peppriga tonen gör ju att det passar lite bättre till andra matsorter.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Andreas och Thomas älskar den (Thomas skrev om vår sittning på sin blogg) Mesnil och jag var lite mer reserverade. Som vanligt, det finns inget rätt eller fel här, smaken är ju rätt individuell. Men som sagt, inget dåligt vin, den lite peppriga tonen gör ju att det passar lite bättre till andra matsorter.

Yes, läste den också. Får se vad jag tycker om den :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kul att det blev en så lyckad kväll, shorepower! Jag var också väldigt imponerad av maten och vinmatchningarna när jag var där i januari. Jag måste erkänna att jag blir sugen på att korka upp min första Fleur du Passion 2002 (har sex i källaren) efter din beskrivning även om jag vet att borde vänta i fem år till... Själv var jag upptagen med en flytt i helgen - annars hade jag definitivt varit med.

Det roligaste med flytten var att få flytta in i nya vinkylen och på lördagskvällen hade vi några släktingar på besök. Vi bjöd på Roederer bdb 2003 - ett väldigt trevlig vin (tack för tipset, CH!). Den bästa 2003:a jag druckit, klart bättre än till exempel vanliga Roederer Brut 2003 som jag inte är särskilt imponerad av. Det här, däremot, var en typisk blanc de blancs, rätt utvecklad men med tanke på glasutvecklingen och syran kan det säkert finnas några års utveckling kvar. Synd att de är slut på SS... :(

Sedan blev det en Vilmart Cellier Brut (flasklagrad i tio år). Misstänkt kork som försvann efter en stund. Ändå en lite trött flaska - andra trötta i rad av Cellier. Måste nog hålla mig till Coeur du Cuvée. ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Det här är ju egentligen inte så mycket att skriva om men....
I lördags öppnade jag en flaska Michel Arnould Mémoire de Vignes 2002.
Svag doft av korkskada.
I går kväll tänkte jag försöka igen.
Hade hittat en flaska Jacquart Brut Mosaïque Millésimé Blanc de Blancs 1999,
som har legat och drällt i köket några år.
Svag doft av korkskada.
Fan Fan Fan
 
SV: Idag dricker vi

Surt, vet precis hur det känns. Efter andra flaskan är man rätt grinig. Jag öppnade två dåliga Henrioter för inte så länge sedan men den tredje funkade, en Paul Dethune.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger rosé - såg att någon sågade den på forumet men jag tyckte den var riktigt trevlig. Kanske för den var lite stram och inte bara bärig. De röda bären tittade fram efter en stund i glaset men tydligast var den generösa brödigheten. Eller är det fat?

Bollinger - det var länge sedan jag drack vanliga Bollinger och varför kan man ju fråga sig. Riktigt bra standardchampagne!

Vogheras Barberesco - Fastnade för den här på en provning, köpte en flaska och fick upplevelsen bekräftad. Köpte ytterligare tre; första defekt, andra defekt och tredje ok, men långt ifrån de två första flaskorna i kvalitet.

Flaskvariation i all ära, men den borde bara vara tillåten när det blir till det bättre.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Drack en Pommery Brut på flyget igår. Efter en vecka med spanskt vin har väl aldrig en skumpa smakat så bra!

Hittade en bra fransk restaurang ("hak") nere på Gran Canaria, och åt en gudomlig gåslever som gifte sig med en Sautern.
Utmärkt C9dP till köttet. Har dock inga anteckningar om vad det var jag drack exakt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Palmer & Co. Brut på halva. Hade en Cristal 2002 i tankarna, men när resten av familjen är sjuka så fick det bli nåt annat.

Tycker på nåt sätt att halvaorna smakar bättre än Magnum.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Substance deg okt 07. Magisk god. Massor av orientaliska kryddor och mogen citrus. Grape. Perfekt till en mild tikka masala.
 

Niklas J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Verdelho! Först två 1973'or - Cossart Gordon (buteljerad 2000) och Leacock's (buteljerad 1994). Sedan en 1912:a (buteljerad 2002!) på samma druva hos Pereira d'Oliveira. Strålande viner alla även om den sistnämnda sticker ut med sin, trots åldern, druvtypiska stil. Stort, stort och jag känner mig lyckligt lottad ha druckit 1912:an två gånger nu de senaste veckorna.

Ingen mening försöka bibehålla nivån på kvällen så fram åkte en Tinta Roriz rosé från Dão, som trots massor av charm, kommer vara glömd om en vecka....
 
Toppen