Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevliga flaskor men ganska unga rakt igenom.
Hur står sig de lite bättre 96orna och när är det dags att öppna sina Cristal -02?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Trevliga flaskor men ganska unga rakt igenom.
Hur står sig de lite bättre 96orna och när är det dags att öppna sina Cristal -02?
Båda 96orna står sig bra. Philipponnat är ju lite speciell men klart lagringsbar. Verkligen bra nu och säkert bra om 10 år. Henrioten ganska hanteringsbar med tanke på årgången, inget citronvatten där inte, bra syra men tar inte överhanden. Verkligen ett trevligt vin. Som en 96-skeptiker så visar de här att bättre 96or har framtiden för sig. Enklare 96or tror jag mindre på.

Cristal hade legat rätt varmt och börjat öppnat sig. Mina får dock ligga kvar i källaren. Mer glad i den än jag var för 6 månader sedan men än så länge så har den inte öppnat upp sig tillräckligt. Så tålamod anmodas.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Enklare 96or tror jag mindre på.

Tror att du har helt rätt.

Efter att ha läst några tidigare poster om 96:eek:rna så öppnade jag en
Boizel -96 i fredags. Hade redan passerat kulmen, ganska svag mousse,
doft av sherry och smak av lite övermogna röda äpplen.

Tröstade mig med att smaka på en Guy Charlemange Grand Cru Mesnillésime 2002,
som var helt annorlunda. Mycket fräsch och med rejält bett i syran.
Resten fick lufta till lördagen då den fortfarande var fräsch. Min fru serverade
den som aperitif till goda vänner, som vi hade bjudit över. En riktig aptitretare.
Samtidigt var jag ner till bryggan och hämtade 3 kg nykokta havskräftor, som vi
åt, fortfarande varma, till förrätt. Kräftorna sköljdes ner med bl. a. Femme de
Champagne Brut 1995. Den har också en del mognadstoner nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Perrier Jouet Belle Epoque 1999
Louis Roederer Cristal 2002
Franck Bonville BdB 2004
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Philipponnat Clos des Goisses 1996
Selosse Substance Degad 07

Bästa vinet Selosse följt av Philipponnat och Henriot. Kvällens besvikelse var Belle Epoque och det svagaste Franck Bonville (kanske inte så förvånande i den laguppställningen)

Trevligt line-up även om Franck Bonville kanske inte platsar i en superprestigeprovning. ??? Lustigt att ettan och tvåan var samma två champagner (men andra årgångar) som du och jag drack på Eriks vinbar senast.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Trevligt line-up även om Franck Bonville kanske inte platsar i en superprestigeprovning. ??? Lustigt att ettan och tvåan var samma två champagner (men andra årgångar) som du och jag drack på Eriks vinbar senast.
Bonnville vara bara med för att visa skillnaden, plockade den, Henriot och Selosse men inte de andra. Philipponnat 96 var helt annorlunda än 97, mer ålder, sherrytoner och mer av allt. Den och Selosse låg lite för sig själv medan Henriot var klassisk. Bellen som sagt var en stor besvikelse. Cristal var mer mineralig än sist men är inte klar på långa vägar.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Bonnville vara bara med för att visa skillnaden, plockade den, Henriot och Selosse men inte de andra. Philipponnat 96 var helt annorlunda än 97, mer ålder, sherrytoner och mer av allt. Den och Selosse låg lite för sig själv medan Henriot var klassisk. Bellen som sagt var en stor besvikelse. Cristal var mer mineralig än sist men är inte klar på långa vägar.
Trist med Bellen som ju är en av mina favoriter. Den 96:a jag, Elvis och CH drack tyckte jag levererade bra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Trist med Bellen som ju är en av mina favoriter. Den 96:a jag, Elvis och CH drack tyckte jag levererade bra.

Absolut, och jag har också druckit en bra 1999:a. Det kan ha varit en dålig flaska som SS plockade fram men att den inte kan mäta sig med Cristal 02, Clos des Goisses 96 och Selosse Substance är inte så förvånande.

Av de yngre årgångar av Belle Epoque jag provat (1996, 1998 och 1999) tycker jag att 1998:an varit klart bäst så här långt. Min magnum-1996:a ska få ligga till sig ett tag, liksom mina 1999:eek:r.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Absolut, och jag har också druckit en bra 1999:a. Det kan ha varit en dålig flaska som SS plockade fram men att den inte kan mäta sig med Cristal 02, Clos des Goisses 96 och Selosse Substance är inte så förvånande.
Vi får hoppas det, ärligt så tror jag inte den kan mäta sig med Henrioten heller. Svagaste ärgången av alla provade så det får man väl väga in. Bara för att sätta nivån så var det mellan Bellen och Bonnville jag tvekade lite, dock hade Bonnville lite artificiella toner och bismak som avslöjade den.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Bara för att sätta nivån så var det mellan Bellen och Bonnville jag tvekade lite, dock hade Bonnville lite artificiella toner och bismak som avslöjade den.

Var det halvblint?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grappe-kväll igår:

Gosset Grand Millesime Brut 1996
Jacques Selosse Brut (deg 1998)
Vouette & Sorbée Blanc d'Argile (deg 2007)
Vértice Millésime 2006
Fauchon Champagne NV (från tidigt 80-tal?)
Cuvée William Deutz Vinothèque 1988

Tre av ovanstånde kanske kräver en liten förklaring:
Vouette & Sorbée är en liten biodynamisk odlare som har fyra hektar i Buxières. Han gör en ren Chardonnay och en ren Pinot Noir och är lärjunge till Selosse. Det här var hans bdb och det var en väldigt trevlig bekantskap.

Vértice är ett mousserande vin från Portugal som utvecklats i samarbete med Schramsberg med följande druvblandning: Malvazia Fina, Touriga Franca, Gouveio, Rabigato, Viosinho och Códega. En massa mineraler och stendamm på näsan. Väldigt torr. Klart godkänt för att vara mousserande.

Fauchon Champagne är en "buyers own brand" av okänt ursprung.

Shorepower får gärna fylla på med lite anteckningar.
 
SV: Idag dricker vi

På väg till USA så lite ur minne här på flygplatsen

Vi hade lite debatt kring de olika vinerna, Min ordning var: Deutz, Selosse, Gosset, Vouette + Fauchon. Vad gäller portugisen så hade jag nog rätt svårt för den.

Stor bredd, fantastiskt med en Deutz 88a som var så pigg, de flesta gissade på sent 90-tal. Gosset var verkligen bra med en fin syra som balanserades upp av en bra frukt, kul med en bra 96a. Selosse öppnade enormt med sköna toner på näsan, kola, frukt, vissa tycket den dog lite snabbt i glaset men här var vi lite oense. Vouette var inte helt enkel att plocka men biodynamiska banantoner, lite bråkig men ett bra vin, mästarens idéer märktes i vinet. Fauchon, över toppen men ett sådant vin som bara är kul att dricka, choklad, lite sherry i smaken.

Sedan stänger Grappe allt för tidigt ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det lät spännande med portugisen. Jag tycker att vanliga amrikanska Schramsberg lyckas titt som tätt (om inte annat är den kul att ha med på blinprovningar).

Nyligen provades det viner till lite choklad:

Castaño Dulce Monastrell
St Stephan's Crown Tokaji Aszú 3 Puttonyos
Barão de Vilar 10 Year Old Tawny

Monastrellen är en gammal favorit som passar utmärkt till kompakta chokladtårtor, gärna med björnbär, hallon eller andra syrliga bär som på ett snyggt sett tar hand om strävheten i drycken. Tokajen delade deltagarna i två läger, jag tillhörde de som upplevde den som för frisk till chokladen. Tawnyn var en ny bekantskap, bra på egen hand och riktigt bra till chokladen.

Efter allt det söta var det en fröjd att dricka Col d'Orcias Brunello di Montalcino på halvflaska. Halvflaskan finns fortfarande från 2002 så den är ganska mogen, inte minst för halvflaskan och den svaga årgången. Även 04an provade jag nyligen blint, överraskade positivt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vouette & Sorbée är en liten biodynamisk odlare som har fyra hektar i Buxières. Han gör en ren Chardonnay och en ren Pinot Noir och är lärjunge till Selosse. Det här var hans bdb och det var en väldigt trevlig bekantskap.
Lät spännande med Voutte & Sorbée. Har läst lite på nätet på sistone om dom och blivit lite nyfiken.
Vet du hur den här flaskan har letat sig hit till Sverige ? Finns det kanske ngn som tar in Vouette & Sorbée ?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lät spännande med Voutte & Sorbée. Har läst lite på nätet på sistone om dom och blivit lite nyfiken.
Vet du hur den här flaskan har letat sig hit till Sverige ? Finns det kanske ngn som tar in Vouette & Sorbée ?

Det här flaskan var köpt i London - jag känner inte till någon svensk importör. Jag kommer själv att hålla ögonen öppna efter Vouette & Sorbée nästa gång jag är i London eller Frankrike - jag tror att den kan bli riktigt bra med lite lagring.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på sparrismiddag med passande viner därtill. Självfallet nyskördad vit tysk sparris som anlänt staden på morgonen. Jag åt den med smält smör till och alla vinerna anses passa till just sparris.

Ruderas Wines, Stellenbosch, Sydafrika - Chenin Blanc 2006 art nr 2237, 109:-
Weingut Goldenits, Burgenland, Österrike - Sauvignon Blanc 2009, finns ej på bolaget pris ca 110:-
Weingut Klein, Weinviertel, Österrike - Grüner Veltliner Rusterberg 2008, privat import 162:-
Willi Schaefer, Mosel Tyskland - Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2008 art nr 95355 169:-

Jag tyckte att utan tvekan var Grüner Veltlinern bäst till sparrisen.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Som jag tidigare skrev ikväll i en annan tråd så provade vi en Daniel Crochet Sancerre ikväll.
En klar besvikelse. Eftersom jag inte är speciellt bra på att stapla adjektiv efter varandra så
är det väl enklast att skriva: blek. Liten doft, mera krusbär än kattpiss som tur var och rätt klen
syra. Inget till skaldjur med andra ord. När jag tyckte att det kunde bli matlagningsvin så
protesterade min fru och menade att väl kyld så går den säkert att bjuda (mindre nogräknade)
gäster på.
Därefter öppnade jag den sista flaskan Boizel Grand Vintage 1996 Brut som jag hade kvar.
Vad som jag undrar över är att flaskan har samma kägelform som de flaskor som Joyau de France
har och inte en vanlig rak flaska. Hade 96:eek:rna sådana flaskor?
Efter Shorepowers inlägg häromveckan om billiga 96:eek:r så provade vi en förra veckan. Och
som jag skrev så var den inget vidare. Tänkte att den kanske var lite defekt så därför kunde
det vara idé att ta den sista flaskan medan jag fortfarande hade den förra i färskt minne.
Den här var likadan, som den förra flaskan. Trött mousse, som snabbt dog, doft och smak
av övermogna röda äpplen och liten beska. Bra syra i och för sig men det var väl det mest
positiva.
Det enda som återstår nu är väl att gå ut och frysa och se om det finns någon majbrasa som
inte har brunnit ner och om det finns en enda nykter människa på stan
 
Toppen