Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Som jag tidigare skrev ikväll i en annan tråd så provade vi en Daniel Crochet Sancerre ikväll.
En klar besvikelse. Eftersom jag inte är speciellt bra på att stapla adjektiv efter varandra så
är det väl enklast att skriva: blek. Liten doft, mera krusbär än kattpiss som tur var och rätt klen
syra. Inget till skaldjur med andra ord. När jag tyckte att det kunde bli matlagningsvin så
protesterade min fru och menade att väl kyld så går den säkert att bjuda (mindre nogräknade)
gäster på.
Därefter öppnade jag den sista flaskan Boizel Grand Vintage 1996 Brut som jag hade kvar.
Vad som jag undrar över är att flaskan har samma kägelform som de flaskor som Joyau de France
har och inte en vanlig rak flaska. Hade 96:eek:rna sådana flaskor?
Efter Shorepowers inlägg häromveckan om billiga 96:eek:r så provade vi en förra veckan. Och
som jag skrev så var den inget vidare. Tänkte att den kanske var lite defekt så därför kunde
det vara idé att ta den sista flaskan medan jag fortfarande hade den förra i färskt minne.
Den här var likadan, som den förra flaskan. Trött mousse, som snabbt dog, doft och smak
av övermogna röda äpplen och liten beska. Bra syra i och för sig men det var väl det mest
positiva.
Det enda som återstår nu är väl att gå ut och frysa och se om det finns någon majbrasa som
inte har brunnit ner och om det finns en enda nykter människa på stan

:D ;D :eek: ???

Hahahahaha, den här beskrivningen gjorde min dag (natt/morgon).
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bernard Hatté Special Club -02. Lite mer mognad nu än i November förra året och fortfarande en av mina favoriter när det skall vara lite bredare och vinösare champagne.

Château Monbousquet -00. Fullkomligt lysande St.Emilion som smekte gommen med mjuka mogna tanniner och en stil på vinet i stort som gör att man tänker att det här var ju en bra Napa-blend. Efter 2 timmar så sitter dock Bordeaux-karaktären där och man blir bara lycklig av både doft och smak.
Kommer det här vinet i er väg så tveka inte. Köp !
53935.jpg
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det var ju trots allt 1 maj igår och det bör ju firas...

Savoyskål kokta i grädde, lite salt, peppar och champagnevinäger, kalixlöjrom på toppen.
Henriot Millesime 1995

Riktigt utvecklad (lätt oxidation, mängder av gula, mogna äpplen) champagne som gifte sig bra med maträtten. Drick nu.

Hälleflundra på en grönsaksaksbädd, marinerad i olivolja och champagnevinäger
Bruno Paillard Assamblage 1996

Tydliga mognadstoner men inte lika utvecklad som det första vinet. Syran, som var väldigt påtaglig som ung, hade integrerats väl och mötte vinägermarinaden väl. Kan drickas nu.

Oxfilé, rödvinsås, potatis
Ch Haut-Brion 2004
Ch D'Angludet 2002

Attans vilket vin Haut-Brion var! Vilken kraft, pondus, vad mycket ceder, vilka mängder av mörk frukt, vad mycket blyerts, vilka härliga stalliga toner och så vidare, och så vidare... Spännande att det gick in i olika faser under kvällen. Ett tag var det bara ren frukt (svarta vinbär, björnbär etc) och jag började tro att det började falla för att sedan återigen visa upp sin stalliga sida. Lagra men inte bortkastat att dricka nu.
Angludet räckte långt trots sällskapet. Uppvisade lite mer mognad och inte riktigt samma komplexitet och kraft men skämdes inte för sig. Kan med fördel lagras längre.
Såsvinet, Ch Siaurac 2004, dög utmärkt i såsen men kunde inte matcha sällskapet…

Crème brûlée
Disnókö Tokaji Aszü 6 put 2002
Castello Ducale

Klockren kombination gällande Tokaijen, tyvärr var den andra för fruktig och inte tillräckligt söt för att matcha riktigt.

Kaffe
Blandade chokladpraliner

Ibland är det ju även gott med aloholfritt

Grappa Spinetta
Grappa Ornelaia

Här drog Ornelaia det längsta stråt, förmodligen för den generösare fatlagringen.

Vouvry
Ostbricka

Jag måste erkänna att här tappade jag bort namnet på producenten men gott var det…

…och det kan man väl sammanfatta hela kvällen med. Gott. Förbannat gott.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Launois Special Club -99 börjar bli mogen men fortfarande pigg och fräsch. Önskar jag hade fler....
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Firade bröllopsdagen med Vilmart Grand Cellier Rubis 2000 - vilken härlig roséchampagne!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Cola och vatten, men det var bra drag på Caféet när Gumball 3000 drog in.

Mycket DP på Magnum, Tattinger och Bollinger. Och så Grey Goose.

Fordonet vi valde var i alla fall lättparkerat. Lägg till bakhjulsdrift och svansmotor!

gumball1.jpg


Lite silvertejp löser det mesta. Man vill ju inte att delar ska falla av bilen pga fartvinden.

gumball2.jpg


gumball7.jpg


gumball12.jpg
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Gosset Grand Rosé - perefekt som vanligt. En av de bättre roséerna, hallon.

Imorrn blir det Krug GC på Magnum, lagrad. Ännu en trälåda att öppna. :-*
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Var på Divines sortimentsprovning igår och drack lite. Glömde pappret där vinerna listades, men det som stack ut (positivt) var: Brewer Cliftons Pinot som dock behöver några år på rygg, men potentialen fanns där. Båda SQN givetvis! Pictures Grenache och Labels Syrah. Samma kraft och djup som vanligt, dock inte helt optimalt att dricka popped and poured. Pinot var generös och rätt trevlig också. Ojais White Hawk Syrah var bra också, men behövde också några år på rygg eller ett par timmar i karaff. Men i mening kan den ändå inte mäta sig med Lillian från samma vingård.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter en sjuk vecka med en avslutning som innehöll både viktigt möte här i Stockholm samt en "sväng" till STCC nere i skåne på samma dag så korkas en Cote Rotie Joel Champet, La Viallière -98. Puhh....
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Drack ett par glas Tarlant non dosage på råkultur för att fira deras kvällsöppnande samt sprittillstånd. Sen en Asahi till sushimiddagen där! Nu hemma och ladda inför mastning av segelbåt kl 10 imorgon :-\
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Diebolt-Vallois Rosé. Ung och oförlöst med ganska tydlig strävhet.
Wow, nu blev jag avundsfrisk, Jag har aldrig testat deras rosé, trots jag varit där många gånger. Berätta mer om den!
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Det lär väl bli Clos du Mesnil 1985 om en stund.


mitt absoluta favoritvin!!!!!!! Har aldrig druckit bättre.
Skönt att man har 5 kvar. Berätta hur det var!!

Andreas
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår Femme 1995 på Magnum - perfekt! Mogen och på topp nu.

Duval Leroy 1996 ikväll. Också god, syrligare, men inte lika god som Femme.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
mitt absoluta favoritvin!!!!!!! Har aldrig druckit bättre.
Skönt att man har 5 kvar. Berätta hur det var!!

Andreas
Den var gryyyyyyyyyyyyyyym. Jag är inte bäst på smakbeskrivningar, men det var mycket mognadstoner men ändå stor friskhet och perfekt balans mellan de båda, inom ramarna för Krugs ypperliga husstil.
Ärligt talat så är i stort sett all prestigechampagne väldigt bra, men få saker tävlar i samma liga som vällagrad Clos du Mesnil av bra årgång. Även årgångs-Krug hamnar i lä. Stort!!!

Men något skall man ha, och 30-årsdag är det bara en gång i livet...

Martin
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Wow, nu blev jag avundsfrisk, Jag har aldrig testat deras rosé, trots jag varit där många gånger. Berätta mer om den!
Doften imponerar mer på mig just nu än smaken. Stor näsa med mycket smultron och grape. I smaken finns en mkt frisk ung syra med en lätt bitter ton och lite strävhet. Inget vin att bersådricka just nu utan helt klart ngt för matmatchning. Vänta några år så tror jag att det sitter ihop bättre.

Tror att dom släppte Rosén förra hösten och jag köpte mina på plats i November.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går till handbollsbuffé: Crozes-Hermitage -02 (Alain Graillot). Trevlig mogen kryddig Syrah-näsa med lite klädsamma terpener, provencekryddor och björnbär. Smakmässigt alltför klen för att få något överbetyg men ett helt anständigt vin för årgången. Drick nu om ni har några flaskor, om 5 år är den over-the-hill.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Diebolt-Vallois Rosé. Ung och oförlöst med ganska tydlig strävhet.
Förutom en viss nyfikenhet över hur firmans namn uttallas, så undrar jag lite över firmans produkter. Har bara druckit en Fleur de Passion -02 för ungefär ett år sedan, och den var då, tyckte jag, lite för ung för att vara fullt njutbar, så även om kvaliteten var tveklöst hög gav det inte mig en stor upplevelse.
Då jag ändå inser att det skulle vara orättvist att döma ut firman p.g.a. detta, speciellt då vinet ändå hade alla tecken på bra champagne. Undrar därför vad som kan rekommenderas från firman i nuläget, och hur gammal FdP bör vara om man tyckte att -02:an var för ung för ett år sedan.
 
Toppen