Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Förutom en viss nyfikenhet över hur firmans namn uttallas, så undrar jag lite över firmans produkter. Har bara druckit en Fleur de Passion -02 för ungefär ett år sedan, och den var då, tyckte jag, lite för ung för att vara fullt njutbar, så även om kvaliteten var tveklöst hög gav det inte mig en stor upplevelse.
Då jag ändå inser att det skulle vara orättvist att döma ut firman p.g.a. detta, speciellt då vinet ändå hade alla tecken på bra champagne. Undrar därför vad som kan rekommenderas från firman i nuläget, och hur gammal FdP bör vara om man tyckte att -02:an var för ung för ett år sedan.

Min största upplevelse hos Diebolt Vallois är tveklöst 1973:an. Som en stor korg fylld med nyplockad Karl Johansvamp. Kunde förnimma smaken många dagar efteråt, en stor upplevelse.
Att dricka 2002 är rena rama barnarovet, tveklöst. Jag spar på mina ett bra tag till.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Var på en Bordeaux 2007 provning igår. Först en introduktion i ämnet av
en försynt men kunnig och trevlig ung man. Därefter en ett sniffande och
smakande, som jag med mina rudimentära kunskaper och erfarenheter
hade svårt att tillgodogöra mig till fullo. Hårdträning behövs!
Som tur är startade jag med de bästa vinerna och jobbade mig neråt.
Min absoluta favorit var Chateau Margaux, vars doft jag skulle kunna
sjunka ner i en hel kväll. En fantastisk eftermiddag.
Senare på kvällen provade vi en Michel Arnould Mémoire de Vignes 2005.
Drack 2002 för några veckor sedan men det här var ett helt annat vin. Färgen
ljus med kraftig mousse. Smaken mycket frisk, fin syra och så mycket äpplen
att det nästan var löjligt. Om jag inte visste bättre skulle jag ha trott att det
var en BdB. Kan nog ligga till sig rätt många år.
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Min största upplevelse hos Diebolt Vallois är tveklöst 1973:an. Som en stor korg fylld med nyplockad Karl Johansvamp. Kunde förnimma smaken många dagar efteråt, en stor upplevelse.
Att dricka 2002 är rena rama barnarovet, tveklöst. Jag spar på mina ett bra tag till.
Tack!

1973 har knappast varit ungt på några år. Men visst, såpass gammal champagne kan mer än väl vara grym (så länge den inte dött, givetvis). Får efter din kommentar anta att DVs champagner, liksom många andra bra märken, är bäst bland de som överlevt bortom 20-årsstrecket.
Ja, visserligen gav Cristal av samma årgång mig mer än FdP 2002, men båda lär väl vara barnarov av ganska stora mått. Ändå svårt att hålla sig ibland, när man vill skaffa sig lite koll över hur en viss skumpa är. Tur att jag har några stycken Cristal 2002 kvar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Cheval Blanc 1985 mogen, yppig, full av mogen frukt, helt underbar!

Latour 1970 blyerts, tryffel, fyllig, ett stort vin håller i många år till

Billecart Salmon Grande Cuvee 1996, WOW vilket underbart vin, elegant, komplex. 100% njutning
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Cheval Blanc 1985 mogen, yppig, full av mogen frukt, helt underbar!

Latour 1970 blyerts, tryffel, fyllig, ett stort vin håller i många år till

Billecart Salmon Grande Cuvee 1996, WOW vilket underbart vin, elegant, komplex. 100% njutning

Gött....
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Cheval Blanc 1985 mogen, yppig, full av mogen frukt, helt underbar!

Latour 1970 blyerts, tryffel, fyllig, ett stort vin håller i många år till

Billecart Salmon Grande Cuvee 1996, WOW vilket underbart vin, elegant, komplex. 100% njutning
Måste prova Billecart Salmons främsta viner någon gång. Har bara provat standardskumpan, men hört mycket gott om firman.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Träffade på en gammal kund, och av en slump började vi prata vin.

Han sa att jag "absolut måste testa Selvarossa, fantastisk druva och underbart vin. Endast 69 kr."

Så här sitter jag och dricker sylt. Har iofs druckit betydligt sämre viner för de pengarna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Han sa att jag "absolut måste testa Selvarossa, fantastisk druva och underbart vin. Endast 69 kr."

Så här sitter jag och dricker sylt.

17 gram socker/liter...
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
17 gram socker/liter...

Åh fy fan... underbart. Måste ju vara väldigt prisvärt, svårt att hitta mer socker för pengarna i ett rött vin ens om man går upp väldigt mycket i pris ;-)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Haha ja det förklarar ju en del. Flaskan borde ju ha en varningsflagga för diabtes och inte alkohol!
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclapart L'Artiste 04. Gröna äpplen, citrus och lite ek. Mkt hög syra. Inte jättekomplex i dagsläget men ändå väldigt bra.
 
SV: Idag dricker vi

Dricker en sunkig Mulderbosch i detta nu.

För några dagar sen blev det Dompa 98, som var riktigt fin med massvis med gröna äpplen, sen tog den en U-sväng och dök upp i en helt ny skepnad. Smakade jäst och helt utan syra. Helt stendöd.

Fyndade 2 Bollinger Rose för en röding styck som jag också druckit, riktigt pissdåligt vin kan jag säga så här på efterhand.

Härnäst väntar Riojaviner från 80-talet. Sticker in en rapport på dem.

Må väl Winelovers. ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men i förrgår så gick min farbror bort och hans favoritviner var Armand Rousseaus viner så ikväll så skänkte vi en tanke till hans minne och öppnade en Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes" -89. Jag tror att min farbror, som ganska sent i livet fick upp ögonen för goda viner, skulle njutit lika mycket som jag av det här. Jag har t.o.m för mig att det var han som hämtade upp den här flaskan på en av sina vinresor till Bourgogne i början av 90-talet
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Macon-Village Blason de Bourgogne mot Jobard Mersault 1er Cru Les Genevriers till middagen idag och tyvärr var det som att kasta pårlor till svin att bjuda på Jobarden. Det var bara jag och min fru som tyckte Jobarden var bäst. MV är ett hyggligt vardagsvin men Jobarden hade fantastiskt ren frukt, fina syror och väldigt lång eftersmak. Kan dock bli mkt bättre med ett par års lagring. Avslutade kvällen med Pol Roger Brut -99 som var riktigt trevlig. Den uppskattade i varje fall alla gäster.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glömde bort att ta med den största skillnaden mellan vinerna; Jobarden var ruskigt god i alla temperasturer men MV blev bara sämre med ju varmare den blev.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men i förrgår så gick min farbror bort och hans favoritviner var Armand Rousseaus viner så ikväll så skänkte vi en tanke till hans minne och öppnade en Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes" -89. Jag tror att min farbror, som ganska sent i livet fick upp ögonen för goda viner, skulle njutit lika mycket som jag av det här. Jag har t.o.m för mig att det var han som hämtade upp den här flaskan på en av sina vinresor till Bourgogne i början av 90-talet
Beklagar sorgen, men all respekt till din farbror. Snacka om god smak. Bästa sättet att hedra honom är ju precis det som du gör.
Hoppas det smakade!
 
SV: Idag dricker vi

Lite fredagsmys blev det igår.
Hustrun hade hittat en kvarglömd hummer från i höstas i frysen. Vi drack en halvflaska Billecart-Salmon Brut 1998 till den.
Underbart gott. Billecarten var luftad och då kom en behaglig doft av gröna äpplen, svag citrus fram. Klockren till hummern.
Jag köpte några halvflaskor i höstas då flera på forummet var positiva.

Vi hade sedan en ost och spenatpaj. Vi drack resterna av en amarone(Valentina Cubis 2003). Underbar frukt, en liten sötma med en behaglig bitterton. Mycket välbalanserad. Vinet var gott i torsdags men minst lika gott igår.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men i förrgår så gick min farbror bort och hans favoritviner var Armand Rousseaus viner så ikväll så skänkte vi en tanke till hans minne och öppnade en Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes" -89. Jag tror att min farbror, som ganska sent i livet fick upp ögonen för goda viner, skulle njutit lika mycket som jag av det här. Jag har t.o.m för mig att det var han som hämtade upp den här flaskan på en av sina vinresor till Bourgogne i början av 90-talet
Liksom andra här beklagar jag sorgen (har själv varit med om både far och farbrors bortgång så jag vet hur det känns). Kul i.o.f.s. att han fått en smak för bra vin och lämnat sådant efter sig, men hade förstås varit roligare om han själv fick avnjuta sina flaskor, som den ni öppnade.
 
Toppen