Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henri Abéle Brut
Mycket lime, citrus och gula äpplen. Krispigt torr. Mycket kort eftersmak som lämnar en torr tomhet i munnen. En hygglig standardskumpa.

Jag köpte den här på ett snabbköp i Marbella och drack där nere. Tydligen har Henri Abéle spanska ägare och har därför Spanien som stor exportmarknad.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Provar Dog Point Sauvignon Blanc 2009 som visar sig vara en mycket bra Sauvignon Blanc
utan den där kattpissdoften som anses vara så druvtypisk. Ett välbalanserat vin med frisk syra
och utan den lilla svårdefinierade bismak, som jag tycker att Auntsfield Long Cow har.
Väl i klass med Cloudy Bay och priset är ungefär detsamma.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Rosé, deg i juni 2008. Lika härlig som alltid.

Jag har druckit rätt många Selosse Rosé med deg-datum november 2007 men det här var första "2008:an". Det var verkligen en tydlig skillnad. Den här var klart för ung, lite sluten och obalanserad. Klart njutbar ändå men de här kommer att vinna på att få mer tid i källaren.
 
SV: Idag dricker vi

2000, De Venoge BdB Bra mineralitet, mycket jäst, lite päron och honung på näsan. Drar åt Comtes-hållet i doften. Lite för söt för min smak och har någon konstig stil av en chardonnay från nya världen. Bra druvmaterial men inte min typ av vin.

1998 Winston Churchill Doft av frukt, nötter, lite kakao och champinjoner. Pinot är tydlig, lång eftersmak. Många år framför sig men drickbar nu. Klart det bästa vinet för kvällen.

1997 Jacquesson Mognadstoner på näsan, Jacquessons oxidativa stil, gillar man eller gillar man inte, bra syra men balans med frukten. Inget stort vin men som oftast trevlig. Många 1997or är väldigt bra just nu.

Les Folies de la Marquetterie, Taittinger Väldig pigg på näsan, Mycket mineraler, direkt attack med citrus men VARFÖR så mycket socker i smaken. Tycker man sockrat det här vinet för mycket. Nu vet jag att min smak går åt det torra hållet. Kanske funkar en riktigt varm dag. Annars bra trevlig mousse, kanske lite lite svag syra (eller så tog sockret död på den) men trevlig frukt.


Smart nog avslutas kvällen med några GT och öl.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fy fan va vin e bra! Har druckit Mon Aieul -01 några ggr förut men sweet lord, i dag var den sanslöst bra!
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
1998 Winston Churchill Doft av frukt, nötter, lite kakao och champinjoner. Pinot är tydlig, lång eftersmak. Många år framför sig men drickbar nu. Klart det bästa vinet för kvällen.
Jag har druckit denna champagne av denna årgång två gånger relativt nyligen, närmare bestämt i slutet av mars och i början av maj, och jag kan bara instämma. Dessa, och de 96:eek:r jag druckit av champagnen ifråga gör Winston Churchill till en av mina favoritprestiger och har alltid levererat en mycket bra upplevelse. Har alla tecken på kvalitet och lagringsbarhet, men ändå så njutbar redan nu. Bra val av champagne...
 
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Jag har druckit denna champagne av denna årgång två gånger relativt nyligen, närmare bestämt i slutet av mars och i början av maj, och jag kan bara instämma. Dessa, och de 96:eek:r jag druckit av champagnen ifråga gör Winston Churchill till en av mina favoritprestiger och har alltid levererat en mycket bra upplevelse. Har alla tecken på kvalitet och lagringsbarhet, men ändå så njutbar redan nu. Bra val av champagne...
Winston är oftast bra och har samtidigt ett bra pris. De 96or jag köpte gick för runt 800 flaskan, 85 är så bra och 95an är enormt trevlig just nu. 96 är en av de bästa 96orna och 98 levererar. Vi får se hur 99an är. Men då Pol Roger firade 150ärs jubileum 1999 så får vi väl hoppas att de klämmer ut ett riktigt bra vin,
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Winston är oftast bra och har samtidigt ett bra pris. De 96or jag köpte gick för runt 800 flaskan, 85 är så bra och 95an är enormt trevlig just nu. 96 är en av de bästa 96orna och 98 levererar. Vi får se hur 99an är. Men då Pol Roger firade 150ärs jubileum 1999 så får vi väl hoppas att de klämmer ut ett riktigt bra vin,

99an är riktigt bra men bör helt klart ligga till sig.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Var sugen på att testa Champagne Jacquesson - Avize Grand Cru 2000 (Blanc de Blancs), som jag köpte i vintras.
Champagne upphör aldrig att förvåna mig. Färgen var ganska mörkt gul om hade jag gissat så hade jag aldrig trott att det var
en BdB. Mycket fina små bubblor och en kraftig doft som jag bäst skulle beskriva som aprikos. Ingen brödighet alls i doften,
den där typiska jästdoften som så ofta möter näsan. Även smaken var mycket fruktig, aprikos, mogna röda äpplen och honung.
Fruktigheten döljer den låga dosagen på bara 3,5 g /l, vilket framgår av en mycket informativ etikett på baksidan av flaskan.
Det är alltså frågan om en mycket torr champagne, som känns väl balanserad med en fräsch syra, som inte är påträngande.
På baksidesetiketten står också att degorgeringen gjordes 2:a kvartalet 2008, alltså för två år sedan.
En riktigt god champagne, som alla gillade.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Besökte Champagnedagen idag och provade drygt 50 olika champagner, varav nästan alla var nya bekantskaper. Dagens vinnare var Jacques Selosse nya mono cru från Mesnil. Den kommer att göras enligt solerametoden men än så länge finns bara årgång 2003 i den. :) Jag fick rysningar över hela ryggen av välbehag, en helt makalös champagne. Mitt tidigare favoritvin från Selosse har alltid varit Substance och stilen känns igen, och jag kan bara fantisera om hur bra den här kommer att bli när soleran innehåller fler årgångar. Jag vet inte ens vad den kommer att heta än - flaskan jag fick prova hade en handskriven etikett.

Av övriga champagner vill jag lyfta fram några som överträffade mina förväntningar:
De Saint Gall Brut Rosé - bra budgetrosé
De Saint Gall Orpale 1998 - tillgänglig och bra nu
Philipponnat Réserve Millésimée 2002 - öppen för att vara 02:a, bra
de Venoge bdb 2000 - en riktigt trevlig bdb från detta märkliga hus
Lanson 1998
Vilmart Grand Cellier d'Or 2003 - lite "biodynamisk" i stilen med skumbanan på näsan, tillgänglig och imponerande bra
Leclapart l'Amateur 2006 - av döma av denna är 2006 en årgång som ger tidigt tillgängliga champagner
Pierre Peters L'Esprit 2002 - samma stil som Cuvée Spéciale och nästan samma klass
Pierre Peters Extra Brut - bara 2 g socker, fräsch och bra champagne

Jag fyller på med mer intryck när jag sorterat mina anteckningar.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Besökte Champagnedagen idag och provade drygt 50 olika champagner, varav nästan alla var nya bekantskaper. Dagens vinnare var Jacques Selosse nya mono cru från Mesnil. Jag vet inte ens vad den kommer att heta än
.
Den heter Les Carelles och jag är jävligt avundsjuk. Typisk att man ska åka på en sådan förkylning just denna dag.

Elvis skrev:
de Venoge bdb 2000 - en riktigt trevlig bdb från detta märkliga hus
Har inte druckit de andra men den här var jag lite tveksam till när jag drack den i fredags

shorepower skrev:
2000, De Venoge BdB Bra mineralitet, mycket jäst, lite päron och honung på näsan. Drar åt Comtes-hållet i doften. Lite för söt för min smak och har någon konstig stil av en chardonnay från nya världen. Bra druvmaterial men inte min typ av vin.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har inte druckit de andra men den här var jag lite tveksam till när jag drack den i fredags

Jag provade även de Venoge 1998 och Louis XV 1995 och de gillade jag inte alls.

Överhuvudtaget känns de Venoge som ett spretigt hus med champagner i vitt skilda stilar. Jag tycker att deras bdn är OK (hoppade dock över den idag) och gillade som sagt även deras bdb 2000. Håller med om att den påminner om Comtes på näsan. Jag har för mig att dosagen är 11 gram/liter men det störde inte mig.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Besökte Champagnedagen idag och provade drygt 50 olika champagner, varav nästan alla var nya bekantskaper. Dagens vinnare var Jacques Selosse nya mono cru från Mesnil. Den kommer att göras enligt solerametoden men än så länge finns bara årgång 2003 i den. :) Jag fick rysningar över hela ryggen av välbehag, en helt makalös champagne. Mitt tidigare favoritvin från Selosse har alltid varit Substance och stilen känns igen, och jag kan bara fantisera om hur bra den här kommer att bli när soleran innehåller fler årgångar. Jag vet inte ens vad den kommer att heta än - flaskan jag fick prova hade en handskriven etikett.

Av övriga champagner vill jag lyfta fram några som överträffade mina förväntningar:
De Saint Gall Brut Rosé - bra budgetrosé
De Saint Gall Orpale 1998 - tillgänglig och bra nu
Philipponnat Réserve Millésimée 2002 - öppen för att vara 02:a, bra
de Venoge bdb 2000 - en riktigt trevlig bdb från detta märkliga hus
Lanson 1998
Vilmart Grand Cellier d'Or 2003 - lite "biodynamisk" i stilen med skumbanan på näsan, tillgänglig och imponerande bra
Leclapart l'Amateur 2006 - av döma av denna är 2006 en årgång som ger tidigt tillgängliga champagner
Pierre Peters L'Esprit 2002 - samma stil som Cuvée Spéciale och nästan samma klass
Pierre Peters Extra Brut - bara 2 g socker, fräsch och bra champagne

Jag fyller på med mer intryck när jag sorterat mina anteckningar.
Lät intressant det där. Skall gå på Champagnedagen här i morgon i Götet. Får hoppas att det finns lite Selosse kvar till mig och CH bara. ;D

Lite nyfiken på det där med din koppling mellan skumbanan och biodynamiskt vin. Menar du att du ofta hittar den karaktären i biodynmaiska viner ?
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lät intressant det där. Skall gå på Champagnedagen här i morgon i Götet. Får hoppas att det finns lite Selosse kvar till mig och CH bara. ;D

Lite nyfiken på det där med din koppling mellan skumbanan och biodynamiskt vin. Menar du att du ofta hittar den karaktären i biodynmaiska viner ?

Det är ganska vanligt tycker jag att champagner som är odlade med biodýnamiska metoder får en svag (eller som i Bereche-fallet mycket kraftig) ton av banan. Vet inte om det är odlngsmetoden eller hur dessa odlare hanterar vinet. Har inte funnit dem i exempelvis Leclapart.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lät intressant det där. Skall gå på Champagnedagen här i morgon i Götet. Får hoppas att det finns lite Selosse kvar till mig och CH bara. ;D

Betvivlar att det finns någon Selosse överhuvudtaget.

chambertin skrev:
Lite nyfiken på det där med din koppling mellan skumbanan och biodynamiskt vin. Menar du att du ofta hittar den karaktären i biodynmaiska viner ?

Har inte provat lika många biodynamiska skumpor som Elvis och shorepower men jag tycker den finns där bland de jag provat.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det är ganska vanligt tycker jag att champagner som är odlade med biodýnamiska metoder får en svag (eller som i Bereche-fallet mycket kraftig) ton av banan. Vet inte om det är odlngsmetoden eller hur dessa odlare hanterar vinet. Har inte funnit dem i exempelvis Leclapart.

CH skrev:
Leclapart l´Artiste -04
Grädde, grapefrukt, kort eftersmak med bra syra, tropisk frukt.

Leclapart l´Apôtre -03
Röda bär, vaniljstång, krut, skumbanan, jordgubbsaft, grappa

Leclapart l´Alchemiste -04
Hubba bubba, jordgubbe, körsbär, gammal is, väldigt kemisk.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

Intressant. Har på senare tid upptäckt en mineralitet i biodynamiska viner från Södra Rhône som påminner om vattenfärgslådorna man hade i skolan. Har funderat på om det är något som tillkommer biodynamiska viner eller som icke biodynamiska viner förlorar.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lite nyfiken på det där med din koppling mellan skumbanan och biodynamiskt vin. Menar du att du ofta hittar den karaktären i biodynmaiska viner ?

Ja, det är ett märkligt samband. Vill man vara snäll så säger man kanske "banan" eller "dvärgbanan", men lustigt nog så tycker jag mig ofta finna en lite artificiell banandoft/smak i biodynamiska champagner.

shorepower skrev:
Har inte funnit dem i exempelvis Leclapart.

Jag fann den idag i l'Amateur 2006 (som för övrigt är riktigt bra!), men jag håller med om att den oftast inte finns i just Leclapart.

CH skrev:
Betvivlar att det finns någon Selosse överhuvudtaget.

En ung Initial får ni säkert i alla fall! ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Här är ytterligare några observationer från idag:

Dagens besvikelser
de Venoge 1998 och Louis XV 1995. Båda var lite brända, oxiderade och spretiga på ett allt annat än angenämt sätt.
Vilmart Coeur de Cuvée 2001. Vilmart som brukar lyckas även omöjliga år gjorde det inte 2001. Nu menar jag inte dålig som Louis XV men svag för att vara Coeur de Cuvée.
Vilmart Cellier Rubis 2004. Det är möjligt att den här kommer att bli bättre om några år, det kan jag inte bedöma på ett snabbt smakprov. Men just nu är den stram, sluten och grapefruktig, långt ifrån exempelvis Cellier Rubis 2000 som jag drack för ett par veckor sedan.
Bruno Paillard. Jag är nog ingen fan av Bruno Paillard. Provade brut, bdb, rosé och 1999:an men kan inte säga att jag tyckte att någon var särskilt bra.
Guy Charlemagne Mesnillésime 2002.

Prestigechampagner
Winston Churchill 1999 är (precis som Comtes 1999) långt ifrån mogen än. Man känner igen stilen men den behöver tid. Jag har några magnum Winston Churchill 1999 på ingående och de bör nog sparas till nästa årtionde.

Belle Epoque 2002 var överraskande bra nu, medan Belle Epoque Rosé 2002 kommer att behöva tid. Jag fick en chock när jag fick höra priset på Belle Epoque Rosé 2002 i Sverige: 2120 kr. Det är ett helt galet pris - jag gav ca 90 pund för mina på Heathrow för ett par månader sedan.

Clos des Goisses 1998 var ungefär så sluten en champagne kan bli.

Mumm Cuvée R. Lalou 1998 var en trevlig överraskning - inte visste jag att Mumm kunde göra så här bra champagne. Härlig på näsan och pigg, fräsch i munnen, flinta, fin syra. Det är 50 % Chardonnay men kändes som mer.

Snålast
Importören av Deutz utmärkte sig som snålast på hela Champagnedagen. De bjöd på Cuvée William Deutz 1999, Cuvée William Deutz Rosé 1999 och Amour de Deutz 1999, men man fick smaka ungefär 1 cl av varje. Jag vet fortfarande inte hur någon av dessa tre är.
 
Toppen