Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kul att läsa dina anteckningar, såg inte det här innan jag startade en egen tråd. Otroligt intressant hur olika man kan uppleva viner. Håller verkligen med om att Mumm var otippat bra (uppryckt hus?) och att Deutz var overkligt snåla. Gillade Cuvée William Deutz 1999 dock.
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan skumbanan i biodynamiska viner ha ngt med den (naturliga) jäst som används?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fy fan vad jag har varit fullsketen senaste månaden. Slutat jobbet i München, nära att hamna i Göteborg men fick tack och lov ett fett erbjudande i Zürich. Trots flytt och "anställningsintervjuer" har det hunnit bli en del pavor, i synnerhet när jag varit runt på mina olika stamhak i München för att tacka för mig.

En flaska 2000 DP står nu på hedersplats på ett tvättäkta ökhak. Den satt fint. Riktigt bra för tillfället.

En flaska 2000 Fleur de Passion gled ner på en lunch på uteserveringen på enstjärnan tvärs över gatan. Början visa mognadstecken men jag går nog emot magnum här och låter min sista panna ligga några år till.

En Egly-Ouriet Rose införskaffad för cirkus ett år sedan försvann under ett träd i Englischer garten, Münchens svar till Central Park. Kändes faktiskt en aning över kanten, den riktigt fräscha jordgubbstonen fanns inte kvar. Som tur var fanns även en 2007 Spätburgunder "S" QbA (Meyer Näkel), Ahr i picknickkorgen. Helt enkelt en fenomenalt god Pinot Noir. När jag köpte den så var den ok men nu, sex månader senare, hade den blommat ut till ett riktigt charmtroll. Väldigt fin frukt. Slantade runt 40 euro och hade detta varit en bourgogne hade det ledigt sprängt 100-vallen. Lite jordgubbar, en färdiggrillad kyckling från Dallmayr, en kaka av Valrhona Caraibe samt ett antal lättklädda damer i vårvärmen gjorde denna enkla måltid komplett.

På nördhaket hamnade jag i baren jämte en tysk 50-åring samt hans lilla "bihang" i form av en välskapt 28-åring från Ukraina. Det visade sig att hon pluggade till sommelier så man fick ju möjlighet att glänsa en del. Efter att jag interagerat ett tag med de två ville chefsnörden på bygget servera donnan en Prosecco rose. Efter att jag högljutt uttalat mitt ogillande kring Prosecco kände sig snubben tvungen att glänsa och beställde in en 2000 DP som de två delade. Jag satt med en Taittinger som jag hade haft med mig.
Dompan försvann och med det snubbens återhållsamhet. Nu skulle det stilas ordentligt så han frågade om jag visste namnet på prestigen från Perrier-Jouët. Belle Epoque svarade jag. Det är min favorit säger snubben och vänder sig till chefsnörden och undrar om det finns någon i källaren.
Chefsnörden försvinner iväg och återkommer efter en kvart med en 1989 Belle Epoque. Snubben får ett provglas och yttrar sig tvärsäkert att det är korkat. Chefsnörden provar och yttrar sig lika tvärsäkert att det är det inte alls det. Alla som känner till tyskar vet om att i detta läge kommer ingen att backa en millimeter och diskussionen kan pågå i evigheter till omgivningens stora misär. Jag tog resolut ett glas till mig själv och provade.
Vinet hade en klar ton av oxidation vilket man kan förvänta sig av ett vin med 20 år på nacken men det var inte tal om någon kork. Snubben ville dock inte ge sig men nu var det tydligt att det var mycket för att hålla skenet uppe för donnan. Chefsnörden gjorde nu något oväntat. Han backade och lät snubben istället välja mellan en Bille Rose och en Ruinart Rose; valet föll på Ruinart vilken godkändes. Det bästa var dock att chefsnörden backade med orden att eftersom det nu var min avskedsföreställning så fick jag Belle Epoquen. Mina vänner, det kan inte undvikas, det här måste helt enkelt betecknas som prisvärt.
Med några minuter i glaset hade den oxidativa tonen försvunnit och ersatts av en riktig höjdarskumpa. Solidarisk som jag är delade jag flaskan broderligt med personalen och när snubben försvann iväg på muggen fick donnan sig ett rejält glas också för att visa vad hon nästan hade missat. Hon var lyrisk.

Fortsättning följer (dock inte med donnan...)
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just hemkommen från provning på bolaget

Grongnet Special Club 1998
Larmandier-Bernier Terre de Vertus
Dom Ruinart 1998
Orpale GC 1996
de Venoge extra Brut 1983

Har ganska bristfälliga noteringar annat än att Orpalen växte en hel del i glaset och att jag tror den skulle bli en lysande apertif-champagne.
Grongnet var väldigt smakrik, integrerad men fortfarande med helt OK syror och jag sparar mina några år till

Sen var det lite skoj att få testa de Venoge 83. Aningen over the top men med en smak och doft som hängde kvar hela promenaden hem. En upplevelse i min bok.

Elvis skrev:
Belle Epoque 2002 var överraskande bra nu, medan Belle Epoque Rosé 2002 kommer att behöva tid. Jag fick en chock när jag fick höra priset på Belle Epoque Rosé 2002 i Sverige: 2120 kr. Det är ett helt galet pris - jag gav ca 90 pund för mina på Heathrow för ett par månader sedan.

Den har haft en sjuk prisstegring på bolaget. Jag gav 970:- via beställningssortimentet för ca 2-2,5 år sen... men nu måste jag till London av ekonomiska skäl ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Länge sen sist - men jag är värd den idag: Diebolt FP 2000.

Sedan Montus 2007 som ännu känns lite tråkig, väntar på den ska vakna till liv i karaffen.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Lagrad KRUG GC.

Just den här skulle du aldrig lagt ut på auktion CH! ;D

Perfekt!

Härligt!

När ni nu köpte av varandra och därmed sponsrade Auktionsverket med 30-35 % så var det för väl att det var en bra flaska.

Lagrad Krug GC... mmm... borde hämta hem en från Grappe till vinkylen.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Härligt!

När ni nu köpte av varandra och därmed sponsrade Auktionsverket med 30-35 % så var det för väl att det var en bra flaska.

Lagrad Krug GC... mmm... borde hämta hem en från Grappe till vinkylen.
Inte för sent än! ;)
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Lagrad KRUG GC.

Just den här skulle du aldrig lagt ut på auktion CH! ;D

Perfekt!

Få saker slår en vällagrad Krug GC, eller hur? (Inte ens alla årgångs-Krug kanske; skulle inte tro att -98:an når de höjderna t.ex...) Känns bra att jag har ett par flaskor kvar från samma "batch" som den flaska vi drack på Krug-provningen för ett par år sedan... :) Men jag har druckit fler "äldre" GC som varit lika bra, hoppas bara att de som säljs idag blir lika bra om drygt tio år...

Ikväll fortsätter jag dock på den magnum Veuve Eleonore BdB 2002 som jag öppnade igår; en oväntat välbalanserad och bra champagne, och faktiskt en av de bättre -02:eek:r jag druckit hittills! (Köpt för runt en femhundring på Ebay i Tyskland, ska definitivt kolla om säljaren har fler...)
 
SV: Idag dricker vi

2002 Duval-Leroy Le Clos des Bouveries: Från en clos i Vertus, 50% på ek, 100% chardonnay. Mineraler , lite bananer, citrus , fin sötma i doften, stor besvikelse i smaken. Tunn, kort eftersmak och någon besk bismak, inte defekt men kanske en svag flaska

1996 Henriot Millésimé Direktimporterade, var paketerade i separata boxar och annorlunda etikett än de som såldes på SS. Var i klass med de bästa jag druckit från SS. Brödig, grädde, kola och lite nötter , fin mousee, mycket frukt i smaken. Riktigt bra
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2002 Duval-Leroy Le Clos des Bouveries: Från en clos i Vertus, 50% på ek, 100% chardonnay. Mineraler , lite bananer, citrus , fin sötma i doften, stor besvikelse i smaken. Tunn, kort eftersmak och någon besk bismak, inte defekt men kanske en svag flaska

1996 Henriot Millésimé Direktimporterade, var paketerade i separata boxar och annorlunda etikett än de som såldes på SS. Var i klass med de bästa jag druckit från SS. Brödig, grädde, kola och lite nötter , fin mousee, mycket frukt i smaken. Riktigt bra

fan vad du krökar!! har du alkoprobs?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos des Papes -03 till lammstek från grillen. Njutning från start måste jag säga men inget för dom som vill ha elegans i sin C9dP, men villken power !
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Fredags; Comtes de Champagne 1999 mandarin i doften, blint skulle jag direkt gissat P.Peters Cuvee Speciale härlig mineral i eftersmaken. En riktigt bra Comtes dock fortfarande ung. Comtes 1996 exotisk, nötig, fräsch syra, grape. Djup, lång, komplex. Suverän

Corton Charlemagne 2002 Bonneau du Martray elegant, skarp och tydlig i sina detaljer, smörig. Trevlig, mogen Bourgogne som håller några år till.

Igår lite sommarfest i en kompis trädgård. Dom Perignon 1999, elegant, komplex utvecklad men ovanlig torr och sträva syror. Bra start dock! Belle Epoque 1990, mogen aningen oxiderad, skogssvamp, saknade lite bubblor. OK. Dom Perignon igen, korkade :'(! 3e flaskan, inte lika komplex som den 1a men med trevligare syror.
Krug Grande Cuvee en helt annan nivå än DP och BE, kraft, fyllighet, karraktär, ahh så trevligt att dricka.
Selosse Substance Deg 2006. Wow kvällens Champagne, ett vin som alla inte gillade (mera droppar till oss lovers of Selosse). Enorm fyllighet och rikedom oändlig smak med tydliga inslag av ek. Helt fantastisk

Idag Clouet 1998, tyvärr en svag flaska, lite tunn, men en fantastisk mousse, gröna äpplen, lime. OK
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse Substance Deg 2006. Wow kvällens Champagne, ett vin som alla inte gillade (mera droppar till oss lovers of Selosse). Enorm fyllighet och rikedom oändlig smak med tydliga inslag av ek. Helt fantastisk

Härligt. Har druckit flera Substance deg nov -06 och de har alla varit helt sagolika.
 
SV: Idag dricker vi

Selosse rosé , degad 06, vinner verkligen på att ligga ett par år, blommor, mineraler i doften blandad med lite begynnande sötma och den lite oxidativa tonen Selosse har. Röda bär, honung och lite mandel i smaken. Lång eftersmak, Perfekt mousse. Bra vin. Inte som Substance 06 ;D men ett bra substitut.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Härligt. Har druckit flera Substance deg nov -06 och de har alla varit helt sagolika.

Fick mig att kolla när mina är deggade: september 2003 och februari 2005
Kanske dags att korka upp?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Fick mig att kolla när mina är deggade: september 2003 och februari 2005
Kanske dags att korka upp?

Du kan få byta mot två yngre, om du vill. ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inspirerad av den här tråden gick jag idag till SS Regeringsgatan för att köpa ett par Substance men tyvärr var lagersaldot fel. Det finns inga kvar men det kommer fler i höst.
 
Toppen