Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Chateau de Beaucastel Chateauneuf-du-Pape 2000
Chateau La Mission Haut-Brion 2003

Jag är ingen stor vän av Chateauneuf-du-Pape och den här var inget undantag. La Mission Haut-Brion, däremot, var helt underbar.

Eeehhhh, Ja.

Den borde var helt underbar. Skönt att ni provade kontraster!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Blivit en del flaskor på slutet ....Mest minnesvärda, Pontet Canet och Leoville Poyferre 2003, fantastiska Bdx OK att dricka nu men ännu bättre om några år, klart köpvärda ;D

La Grande Dame 1990 Rose (inköpt nyligen för 64 pund!!!!) helt fantastisk, rostade toner, anis, kanel och smultron, Super elegant och låååång smak ;D

Sauzet Les Combettes 2002, mmm, njutning, elegant nästan lite blyg :-[ , citrus, underbar Bourgogne
 
SV: Idag dricker vi

2001 Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons
2000 Edmond Barnaut
1996 Henriot
1999 Delamotte
2002 Michel Arnould Mémoire de Vignes

Klart bäst Henrioten, Michel Arnould bäst framtida potential , Pierre Peters att dricka nu.
 
SV: Idag dricker vi

Selosse V.O degad april 2009
Tattinger Comtes 1999
Pol Roger Rosé 2000

Allt på Eriks vinbar,Som vanlgt rekommendation att gå dit. Selosse fanns på glas men tog in en flaska istället ;D, klart bästa vinet för kvällen, Comtes 99 börjar öppna upp sig och få fina Comtes toner, mycjket har hänt på 6 månader, Pol Roger lite klumpig och kraftig mousse, var lite kall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bonnaire 2000 "oublié" ung, fräsch, fullt utvecklad, drick nu, charmig ;D

Bonnaire 1982 Deg.2008. Behövde mkt luft, bäst var sista glaset, kommer att hålla många år till, lite ointressant för tillfället ???

Selosse 1990 Deg. Oct 1999. Wow full av karraktär, smakrik. för 3 år sen kraftigt på väg utför, nu på väg upp igen! MAGIC Champagne ;D

Pegau GR 2003, drack denna till renfile perfekt combo ;D fullpackad med smak, bra nu ännu bättre om 3 år ;D

Diebolt Vallois, Fleur de Passion 2004, fjällbäck, ung, tillgänglig nu, men mer kommer att komma ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack lite Rhone -08 igår, inga höjdare faktiskt. CDR och CDRV iofs men jag vettefan om 08 är så mycket att hänga i granen...

Peta i oss en Barolo 2005 från Paolo Scavino på Hof igår som var riktigt bra faktiskt. Sluten och snål först men vilken balans! Såklart på tok för ung men oj, - där har vi någon som kan göra vin.
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Säkert?? Berätta mer!

Les Chètillons 2001 var mineraldriven, bra syra , citrus i smaken men saknade lite djup och komplexitet. Svag årgång så det är imponerande att de fått till ett såpass bra vin. Tror inte att det kommer att växa mer men det håller nog något/några år till
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Les Chètillons 2001 var mineraldriven, bra syra , citrus i smaken men saknade lite djup och komplexitet. Svag årgång så det är imponerande att de fått till ett såpass bra vin. Tror inte att det kommer att växa mer men det håller nog något/några år till

Tack, ska testa en inom kort, så får det bli. Visst är årgången svag, jag hade glömt jag hade ett par.

Idag skålar vi enkelt, blir Clouet rosé.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andrè Jacquart Bdb 2002 korkades upp som brudskål när jag sköter mat och dryck till fruns tjejfest/bröllposfest. Väldigt friska syror, äpplen, fyllig men ung smak. Riktigt bra, finns stor chans att detta blir vår hus-bdb. KOmmer definitivt att återvända till denna.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Prestige 95/96

Moet 1995 Rose

Krug Grande Cuvee

Chapoutier Chante Alouette 2004

Haut Brion 2003

Climens 1976

Bäst var Climens, komplett vin med allt på rätt plats, HB en besvikelse, ett bra vin men chanslöst mot tex Poyferre 03 och Pontet Canet 03 som båda är bättre och kostar en bråkdel.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lao Beer inte sa bra som "alla" sager. Vanlig javla lager. Borde inte haussat upp den, vad bra kan komma fran laos ;D.
Aja, ska inte klaga. Allt ar gott under en palm brevid ett vattenfall.
 
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
Lao Beer inte sa bra som "alla" sager. Vanlig javla lager. Borde inte haussat upp den, vad bra kan komma fran laos ;D.
Aja, ska inte klaga. Allt ar gott under en palm brevid ett vattenfall.
All sprit är bra på "hemmaplan". Då fick jag också svar på min fråga om var du var.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gruaud Larose -70, den fina doften när vi öppnade flaskan gjorde att jag fick vissa förväntningar men det var nån sorts dödsryckning o vinet stendog efter det. Inte helt oväntat bara att hälla ut.

Chanson Nuits-Saint-Georges 2007, god!
Det var några dagar sen o det var lite rörigt så det är ungefär så mycket jag kommer ihåg av den...
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Billecart-Salmon 1996. Tycker att den börjar mogna fint.

Var det Nicolas Francois du drack? Hel eller halvflaska?

maxistockholm2 skrev:
Däremot deras BdB från -96 är ju BRUTAL! Om någon ser den någonstans: Köp!
Både deras BdB och Grand Cuvée från 1996 är riktigt riktigt bra
 
SV: Idag dricker vi

En riktigt skön kväll på Eriks vinbar, de hade ansträngt sig än mer än vanligt och plockat ihop mycket roligt att prova. Vi körde allt blint (utom Billecart) och jag får erkänna att jag under kvällen var bedrövligt dålig på att finna vinerna. Missade det mesta inkluderande Selossen som jag dock får skylla på att den var väldigt kall initialt

1998 Billecart-Salmon BdB
Mineraler, citrus, otroligt ren smak, Syran känns långt bak i gommen men fin balans i vinet. Jämfört med exempelvis Comtes idag mycket mindre insmickrande med sin lägre dosage och knivskarpa syra. Låt ligga och se den utvecklas. Skulle gärna hitta ett gäng magnum av denna.

1991 Paul Bara Comtessa Marie De France
Sherrytoner, äpplen (mycket mogna) och den lite lätta smörigheten som ett moget vin har. Kan inte påminna mig om jag druckit 1991 tidigare och kan inte heller hitta några anteckningar. Var tydligt att det var ett större vin men årgången var väldigt svår att gissa. Lång eftersmak och vinet höll länge i glaset. Svag mousse men inget som störde, bra syra. Kvällens roligaste vin att dricka

1997 Cá Del Bosco BdB
Väldigt tydligt mineralitet med krita och lite krutrök. Torkade frukter och någon doft jag inte kan placera men åt kryddhållet. Bra syra, väldigt tydligt mousse, kanske något grov. Jag var inne på en 95 av enklare sort men lyckades inte ta ut denna som en icke champagne. Tappade ganska snabbt i glaset. Kanske vid en längre provning hade jag lyckats ta ut den.

1997 Vilmart Coeur de Cuvée
En av de bättre 1997, helt mogen nu enligt min mening. Väldigt koncentrerat, faten slår igenom, Mycket exotiska frukter, som att vara i söderhavet. Lång eftersmak. Mycket bra vin. Drick nu

1999 Selosse
Initialt lite artificiell banandoft som snabbt försvinner. Kryddor, blommor , selosse-essensen kommer fram när vinet blir lite varmare, otroligt med frukt och bra syra, lång, lång eftersmak, vinet är gyllengult och ändå så ungt. Kan ligga länge men redan nu otroligt bra, kvällens vin helt klart men så är det en Selosse, som alltid en förmån att få dricka. Önskar att jag varit lite mera skärpt då jag nog tappade en del av de finare signalerna i vinet.

Avslutade med ett glas 2007 Freundstück Forst Riesling GG,Georg Mosbacher
 
Toppen