Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Har redan börjat beta av Champagne -02:eek:rna från Systembolagets beställningssortiment, för att se om det är läge att beställa mer av någon. Camille Saves häromdagen, riktigt bra, smakrik, men behöver ligga till sig något år. Igår Paul Dethune, kanon-champagne, snudd på komplett, och funkar bra att dricka redan nu; svårt låta bli att beställa ett gäng till för bara 399:- flaskan...
 
SV: Idag dricker vi

Selosse Rosé deg April 09
Börjar bli lite mer harmoniskt men i jämförelse med den 06 jag drack för inte så länge sedan så har den en lång väg att gå. Som alla Selosse ett vin med attityd, Doften är lång och komplax men smaken är fortsatt lite obalanserad, Känns inte riktigt som "mellansegmentet" finns på plats, intial attack i munnen, sedan inget följt av lite beska toner.Mognadsötma kommer göra underverk med vinet tror jag. Denna flaska tappade moussen väldigt fort, inget som störde i smaken
Jaquesson 732 deg 4e kvartalet 2007
Min sista flaska, Vunnit mycket på att ligga något extra år, mycket mineraler, lite brödighet , honung och lätt sötma. Perfekt på bryggan. Kan ligga ett antal år till och kommer utvecklas postivt men inte alls fel att dricka nu.
Saint Gall BdB 2002
Mineral, citrus och antydan till lite mognadstoner. Vinet har blivet mer balanserat , syran lite mindre framträdande och mognadstendenser har kommit de senaste året. 1-2 år till så kommer vinet att vara på topp. bra men inget stort vin
Ayala 1999
Nja, inget att springa benen av sig för. Ayala har en bit att gå om de vill leva upp till sin ambition att konkurrera med andra hus i Aÿ. Bra brödighet i doften med lite antydan till mineralitet. Som många 99or gummitoner. Ganska kort eftersmak. Ett ok vin, inte mycket mer. Kommer nog inte utvvecklas allt för mycket.
 
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Igår Paul Dethune, kanon-champagne, snudd på komplett, och funkar bra att dricka redan nu; svårt låta bli att beställa ett gäng till för bara 399:- flaskan...
Den är riktigt god, har ett gäng som jag köpte på plats för 320:- styck , så 399:- är ett bra pris. Lite anmärkningsvärt att man kan köpa dem för 399:- via beställningssortimentet när de kostar 430:- på drickbart.se (minimum 6 flaskor). Man skulle tycka att det vore billigare att köpa utan Systembolagets pålägg men tydligen inte.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Den är riktigt god, har ett gäng som jag köpte på plats för 320:- styck , så 399:- är ett bra pris. Lite anmärkningsvärt att man kan köpa dem för 399:- via beställningssortimentet när de kostar 430:- på drickbart.se (minimum 6 flaskor). Man skulle tycka att det vore billigare att köpa utan Systembolagets pålägg men tydligen inte.

Kan mycket väl förstå att du köpte på dig för 320:- styck! Fick du tillfälle att prova eller köpa deras prestige-variant på plats också? Den finns ju tyvärr inte på SB men kanske skulle man titta på möjligheten att beställa? (Har dock för mig att Juhlin skrev att volymen är mycket begränsad...)
 
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Kan mycket väl förstå att du köpte på dig för 320:- styck! Fick du tillfälle att prova eller köpa deras prestige-variant på plats också? Den finns ju tyvärr inte på SB men kanske skulle man titta på möjligheten att beställa? (Har dock för mig att Juhlin skrev att volymen är mycket begränsad...)
Jag fick tillfälle att prova både årgång, deras BdN, cuvée prestige och l´Ancienne (som är deras prestige). Har köpt en låda av den och den är mycket, mycket bra, Största problemet är att låta den vara, mina var baserade på 2002 bas och jag beslöt att låta dem ligga minst 3-4 år. Nu har jag 2 kvar så det löftet funkade inte. Perfekt kvällschampagnen när det är lite mörkt och kyligt ute. För övrigt också ett mycket trevligt besök

Söktfunktionen på forumet är inte så bra så hittar bara en av mina anteckningar

http://www.finewines.se/http://www.fine ... 410#p30410

Edit: Hittade en annan av mina noteringa :

Degad November 2009 så baserad på 2002 årgång. lukt av honung, torkad frukt, lite vax. Fin mousse, läste någonstans att detta var en efter middagenchampagne, perfekt beskrivning. Kraft med lite ektoner. Ska låta dem ligga ett par år till. Sist jag drack denna var nere i Champagne, en sådan annorlunda upplevelse i Sverige med minusgrader utomhus. Rekommenderas
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

En Hebrart Special Club 2005 (ur plastglas på Taylor & Jones). Lysande skumpa, bra korvar och fantastiska människor.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Japp, vi var på korvkurs. Fick ta med eget dricka, ingen sa dock någonting om glas. :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
En Hebrart Special Club 2005 (ur plastglas på Taylor & Jones). Lysande skumpa, bra korvar och fantastiska människor.

Visst är de trevliga! De har lovat mig att de kan göra specialkorv om jag vill ha glutenfri korv, bara för mig att säga till ngn dag i förskott.
De har gott fläskkött i disken också och lammburgare, mums!
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Japp, vi var på korvkurs. Fick ta med eget dricka, ingen sa dock någonting om glas. :)
Låter helt kanon, göra egen korv är inte fel. Det får man lägga upp som en önskan.

PS. Blev sugen på att åka och köpa lite korv där, ville bara kolla att det som ni gjorde inte ligger till försäljning ;D DS
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Låter helt kanon, göra egen korv är inte fel. Det får man lägga upp som en önskan.

PS. Blev sugen på att åka och köpa lite korv där, ville bara kolla att det som ni gjorde inte ligger till försäljning ;D DS

Pilutta dig.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev lite bubbel igår med Guayabera som är på besök.

Charles Heidsieck -96

Dom Perignon -98

Belle Epoque -99

CH var sluten i början men öppnade upp sig efter någon timme och blev mycket trevlig.

DP, kraftfull, mycket bränd smak, tydliga dofter av hav och knäck.

BE, elegant, tropiska frukter, mycket syra.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
CH var sluten i början men öppnade upp sig efter någon timme och blev mycket trevlig.
Förstår precis hur du menar. Känns som att han slappnar av och blir lite mer "som folk" när han fått i sig lite. Har troligen att göra med hans ursprung.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Förstår precis hur du menar. Känns som att han slappnar av och blir lite mer "som folk" när han fått i sig lite. Har troligen att göra med hans ursprung.

:D
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Förstår precis hur du menar. Känns som att han slappnar av och blir lite mer "som folk" när han fått i sig lite. Har troligen att göra med hans ursprung.

Ok att han är ursprungstypisk, men tror ni han vinner på lagring? Det borde han ju göra om han är initialt lite sluten?
 
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Ok att han är ursprungstypisk, men tror ni han vinner på lagring? Det borde han ju göra om han är initialt lite sluten?
Svår fråga, den senaste tiden har han ju visat tendenser på att ha passerat toppen och vara på väg ner.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Ok att han är ursprungstypisk, men tror ni han vinner på lagring? Det borde han ju göra om han är initialt lite sluten?

Enligt uppgift skulle det gynna alla om han fick ligga ett bra tag till i en mörk källare.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Svår fråga, den senaste tiden har han ju visat tendenser på att ha passerat toppen och vara på väg ner.

Vilken storlek talar vi om, halvmagnum eller helmagnum - och hur är det med syran?
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vilken storlek talar vi om, halvmagnum eller helmagnum - och hur är det med syran?
Storleken har jag dåligt koll på, men om du frågar snällt kanske du får kolla den. Själv skulle jag tippa på en Piccolo
 
Toppen