Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Onsdagsmys, Max de Luxe med en Duval Leroy 1996. En av de bättre Duval 1996 på senare tid, mogna äpplen, mineraler, brödighet. Bra syra som balanserar av sötma och torkade frukter i smaken, lite grov mousse och något kort eftersmak.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Onsdagsmys, Max de Luxe med en Duval Leroy 1996. En av de bättre Duval 1996 på senare tid, mogna äpplen, mineraler,
brödighet. Bra syra som balanserar av sötma och torkade frukter i smaken, lite grov mousse och något kort eftersmak.

Hittade en Jacquart Brut Mosaïque Millésimé 1996 i garaget för någon månad sedan
när vi skulle gå hem till goda vänner. Är också bra fortfarande. För inte några noteringar som
du men kommer ihåg att den hade en klar brödighet i doften och en frisk smak av gröna äpplen.
Bra syra som verkligen var aptitretande.
Samma vin årgång 2002 är enligt min mening odrickbart. Rena saltsyran.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Hittade en Jacquart Brut Mosaïque Millésimé 1996

Samma vin årgång 2002 är enligt min mening odrickbart. Rena saltsyran.
Har några magnum av 1996 i källaren, inget jag suktat efter tidigare. , får prova dem nu. Tyvärr har jag också ett gäng 2002 av någon outgrundlig anledning
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har några magnum av 1996 i källaren, inget jag suktat efter tidigare. , får prova dem nu.
Tyvärr har jag också ett gäng 2002 av någon outgrundlig anledning

Du köpte väl dem för att de var billiga. ;)
Serverade 96:eek:r på magnum för ett knappt år sedan.
De var helt OK, men tål nog ytterligare lagring.
2002 på magnum bör ligga till sig några år.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Nicolas Feuillatte 1997, Cuvée Palmes d'Or.

Har suktat på denna i källaren länge, igår var det tydligen dags. Har för mig att jag läst att den behövde lagras mer, men jag tyckte
den snarare kändes överlagrad. Den var väl inte riktigt värd de pengarna och tiden jag gav den, eller det finns bättre presterande för samma insats.

Äpple, gröna vindruvor och mogen brödig smak. Fruktig doft.

Designen på flaskan är lite speciell.

87587d.jpg
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Nicolas Feuillatte 1997, Cuvée Palmes d'Or.

Har suktat på denna i källaren länge, igår var det tydligen dags. Har för mig att jag läst att den behövde lagras mer, men jag tyckte
den snarare kändes överlagrad. Den var väl inte riktigt värd de pengarna och tiden jag gav den, eller det finns bättre presterande för samma insats.

Äpple, gröna vindruvor och mogen brödig smak. Fruktig doft.

Designen på flaskan är lite speciell.


Vi satte i oss ett gäng sådana på klubben när vi var på svensexa i Nyköping. Inte att skriva hem om, men den rann ner. Dock var vi rätt sliriga när den intogs ;D
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Enchanteleur 96.
Ett riktigt "håll käften vin".
Attityd eller dricker man oavbrutet så man håller käften. Om det sistnämnda får vi ta en flaska nästa gång vi träffas, blir en omväxling med tystnad ;D
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Attityd eller dricker man oavbrutet så man håller käften. Om det sistnämnda får vi ta en flaska nästa gång vi träffas, blir en omväxling med tystnad ;D

faaaan, det var länge sedan vi drack nåt ihop!!

Enchanten är alltid lika bra och samtidigt alltid förvånande... vet inte hur många ggr jag tänkt att SATAN den är korkad... detta blåser alltid bort 15 minuter senare. Byts ut mot galet underbar mognad och choklad. Limediam borde vara nästa smak från Marabou. Eftersmaken sitter lagrad i munnen.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
faaaan, det var länge sedan vi drack nåt ihop!!

Enchanten är alltid lika bra och samtidigt alltid förvånande... vet inte hur många ggr jag tänkt att SATAN den är korkad... detta blåser alltid bort 15 minuter senare. Byts ut mot galet underbar mognad och choklad. Limediam borde vara nästa smak från Marabou. Eftersmaken sitter lagrad i munnen.
Vi får köra nåt snart, Elvis är på västkusten men langaren på ön tror jag är hemma.

Limedaim var en jävligt bra liknelsen, knäck,choklad och limen, allt fastnar i gommen så smaken sitter kvar länge, kanon ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grande Dame 1990
En perfekt flaska och en helt underbar årgång av Grand Dame. Pigg och fräsch men mycket utveckling kvar. Det här var första flaskan ur en låda som jag köpte i våras - det lovar gott att den var så bra.

Chapoutier Monier de la Sizeranne 2006
En mycket lovande hermitage men ett riktigt barnarov.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Vallois CUIS
1979, ordentligt trött och mossig efter en timme blev den klart bättre! dock lite over the hill :(

1976, pigg, fräsch, full av exotisk frukt ;D

Haut Brion 1996, fortfarande ung behövde 5 timmar i karaff innan det bjöd fullt ut på sig själv, tydlig doft av jord och rök, perfekt balans, silkeslen ;D
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Grande Dame 1990
En perfekt flaska och en helt underbar årgång av Grand Dame. Pigg och fräsch men mycket utveckling kvar. Det här var första flaskan ur en låda som jag köpte i våras - det lovar gott att den var så bra.
;D , låter bra
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Merlo Dóro 2006, Chianti(ruffina)
Bahans Haut Brion 1994
Haut Brion 1987
Pure 2004
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just det, provade även Sadie Family Columella 2004, en Syrah/Mourvedre från Swartland. Massor av mörk frukt på näsan, lite åt c9dp-hållet. Lite spretig i munnen och inte alls särskilt bra nu. Behöver många år i källaren.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Please, dom vinerna är värda lite mer poesi Jos !

Tyvärr hade väl många goda viner föregåtts av poolparty, grillning och en hel del öl och andra viner så det var nog ingen som var på topp för att ta ner noteringar... ;)
Pure 2004 var som vanligt bra. Blint sa en, som enligt tidigare utsago verkligen inte uppskattar Pure, Barbera. Bahans Haut Brion var riktigt trevlig med sköna stalltoner men även en, om än försvinnande liten, oren ton som ledde mig till att säga St Estephe och typ Pagodes eller kanske Cos. Sen fick vi blint Haut Brion medan vi fortfarande hade en hel del Bahans kvar och det var faktiskt inte helt svårt att känna släktskapet även om Haut Brion var bättre på allt. Mycket balanserad, perfekt integrerade tanniner och en skön frukt. Mycket bra trots att inte året var det bästa. Merlo Dóro är ett vin jag plockade upp på en vingård i Ruffina som jag bodde på för några år sedan men den var tyvärr smygkorkad som även om den inte riktigt fanns på näsan så kände man det i munnen. Annars ett kul vin på 100% merlot, 12 månader nya franska och endast 1350 flaskor gjorda.

En Puligny Montrachet från någon 70-tals årgång dracks också men det enda jag minns av den var att den var rätt trött.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Diebolt Vallois CUIS
1979, ordentligt trött och mossig efter en timme blev den klart bättre! dock lite over the hill :(

Oj, nog var den trött allt! Sprang hem från sydvästra udden i Skåne för att korka upp och testa en av mina efter din kommentar. Blir till att dricka 79:eek:rna snabbt nu. Dock gott, utan mousse, lite platt men med mycket smak (på god väg mot sherryfiering).
Drack den till kyckling marinerad i terriyakisås med diverse stekta grönsaker, glasnudlar och rostade sesamfrön.
 
Toppen