Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guy Charlemagne 99
(inköpt för spottstyvern €25.5, året var 2005)

Efter en torr helg korkade jag just upp Guy, som jag inte druckit tidigare tror jag. Perfekt bubblor efter att ha suttit i en solstol vid vattenbrynet och korrekturläst tung analys och inriktningsdokument i solen hela dagen.

Mycket mousse, hög syra som behöver lugna ned sig en del. Tveksamt om den passar till tänkta lammkorven lite senare :-\
 
SV: Idag dricker vi

Dom Pérignon 2000.

Inget stort vin, men gott och tillgängligt nu, som andra här på forumet sagt. Blev en aning positivt överraskad, måste jag säga.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter just nu på en kobbe utanför Hallskär och bl.a. en Tommasi Amarone 04 intogs till grillad enterecote. Den är inte god, smakar parfym.
 
SV: Idag dricker vi

1996 Henriot, sista flaskorna som såldes på SB. Fin doft med lite knäck, kola , lite brödig och med fina mineraler. Smaken följer inte riktigt upp, lite för hög syra , citron och nån tendens till smör och honung. Efter en dag så blev vinet mer harmoniskt och en bättre balans. Mellanflaska. Generellt så är de som köptes direkt från Frankrike och de första på SB bättre.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Tar ett glas 2009 Cotes-du-Rhone Rosé, Domaine de la Janasse till entrecôte.
Det här är en rosé med muskler och kräver mat. Inget vin att sitta och smutta på i
bersån alltså (hatar ordet sippa). Mycket syra och mycket kraft. Tror nog att den tål
att lagras till skillnad från de flesta roséer. Bristly importerar.

Annars har jag inte, trots att jag provat en del, hittat något rosé som jag gillar.
Det bästa smuttvinet har nog varit Sancerre Les Baronnes Rosé 2009.Helt gjord på Pinot Noir vilket kanske förklarar varför jag gillar den. Har en viss svaghet
för Pinot-drivna champagner. Har den senaste tiden druckit en del från Thierry Perrion.
De kommer från Verzenay, som är en GRAND CRU-klassad by och berömd för sina
fantastiska Pinot Noir-druvor.

Trots att det har blivit inne med rosé har jag nu bestämt mig för att under semestern
(i augusti) skippa rosén och hålla mig till champagne istället.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Trots att det har blivit inne med rosé har jag nu bestämt mig för att under semestern (i augusti) skippa rosén och hålla mig till champagne istället.

Det lär du inte ångra! 8)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sarget de Gruaud-Larose 2005

Andravinet från Chateau Gruaud-Larose. En trevlig bekantskap, lagom utvecklad men lite kort i eftersmaken.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

André Clouet 1911 - massor av hav och ostron i doften! Den bästa flaskan av alla jag inmundigat av denna champagne, riktigt robust, balanserad, vi upplevde att det var 95 som trädde fram och som fick syra av 96. Absolut kvällens överraskning. Förmodligen på topp nu!

Selosse Substance, deg 2003 - välgjord, snäll och balanserad samt lågmäld är orden. Det märkliga var att Clouet stod sig väl emot Substancen när de dracks emot varandra. Selosse är alltid kvalitet och ett extraordinärt hantverk, ett fantastiskt vin som överlever även utan bubblor.

Gevrey-Chambertin, Joseph Roty, Cuvee de Champs-Chenys 2002 - stallig och perfekt men skulle vara intressant att få dricka om några år (så svårt att få lite ålder på viner på krogen!).

Jamek Ried Achleiten Grüner Veltliner Smargd 2007 - (Österrike) Ett kraftpaket, aldrig druckit en GV som har så mycket kompakthet. Fanns bara ett uns av krispighet och den balanserade upp det kraftiga så bra. Var fantastisk till svinkorv i pot au feu med öl och lagerblad med äppelmos till på Djuret.

Gällande restaurang Djuret så hade servisen mer att önska. Visst, vi satt på innergården, men jag förväntar mig mer hörsamhet för önskemål om stora vinlistan samt behovet av glutenfritt som jag flaggat för vid bordsbokningen och vid beställning. Servisen kändes "ung och oerfaren utan finess". Men maten hyfsat bra och stora vinlistan omfångsrik. Ska nog knata dit när de tar sig an lammet i augusti.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Selosse Substance, deg 2003 - välgjord, snäll och balanserad samt lågmäld är orden.

Oj, det här känner jag inte igen alls. För mig är Substance en väldigt kraftfull champagne. Undrar om ni råkade få en trött flaska.
 
SV: Idag dricker vi

Igår strålade Andreas och jag samman för lite vinförströelse. Började i hemmet för att avslutas på Djurets bar där vi fick förmånen att träffa en lycklig och glad Jimmy ::)

1998 Dom Ruinart Öppnad dagen innan, lite mindre mineraler dagen efter men istället lite blomdoft (violer), bra syra och balans i vinet. Funkade bra till pizzan.

2005 David Leclapart L'Apotre Allt för ung, knastertorr, initialt kommer tydliga ektoner och lite mineralitet men vinet går snabbt och lägger sig. Väck inte igen förrän om 3-4 år, tidigast.

1996 KrugOxiderad, tunn smak som citronvatten Defekt flaska

1990 Guy Charlemagne Mesnillésime Oxiderad, rutta äpplen som sniglar ätit på. Defekt flaska

1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée Korkskadad.

Vid det här laget börjar vi misströsta något men skam den som ger sig. Efter en debatt om 98 vs 02 så öppnar vi en 1998 Diebolt-Vallois Fleur De Passion . Nu händer det något, lite rostad stil, fina mineraler, frukt (persika, passion). Bra balans och riktigt bra syror för att vara en 98. Inte lika koncentrerat som 02an och tillgänglig nu. Sticker ut lite jämfört med andra FdP.

Sedan drack vi en Chenin Blanc 06 från Loire. Väldigt intensivt, mörk , honung, blommor och kryddor. Väldigt speciellt och väldigt trevligt. Namnet antecknades dock inte.

Dagen innan drack jag som sagt 1998 Dom Ruinart. Den började väldigt sluten (lite kall) men öppnade sedan upp sig med Comtes aromer med den tydliga brända flintan. Mindre dosage än Comtes så syran kommer fram lite mer. Under kvällen får vinet lite smörighet och rostade aromer. Mycket kvar att ge men redan idag otroligt trevligt.

Denna följdes upp av en 1999 Cuvée William Deutz Rosé. Väldigt koncentrerad doft, pinot är tydligt, lite pepprig, några gummitoner, smaken är ganska komplex men vinet spretar en hel del, ungt antagligen. Faller ner i ett hål ganska snabbt. Bra men inget att dricka nu. Låt ligga.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Igår strålade Andreas och jag samman för lite vinförströelse. Började i hemmet för att avslutas på Djurets bar där vi fick förmånen att träffa en lycklig och glad Jimmy ::)

1998 Dom Ruinart Öppnad dagen innan, lite mindre mineraler dagen efter men istället lite blomdoft (violer), bra syra och balans i vinet. Funkade bra till pizzan.

2005 David Leclapart L'Apotre Allt för ung, knastertorr, initialt kommer tydliga ektoner och lite mineralitet men vinet går snabbt och lägger sig. Väck inte igen förrän om 3-4 år, tidigast.

1996 KrugOxiderad, tunn smak som citronvatten Defekt flaska

1990 Guy Charlemagne Mesnillésime Oxiderad, rutta äpplen som sniglar ätit på. Defekt flaska

1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée Korkskadad.

Vid det här laget börjar vi misströsta något men skam den som ger sig. Efter en debatt om 98 vs 02 så öppnar vi en 1998 Diebolt-Vallois Fleur De Passion . Nu händer det något, lite rostad stil, fina mineraler, frukt (persika, passion). Bra balans och riktigt bra syror för att vara en 98. Inte lika koncentrerat som 02an och tillgänglig nu. Sticker ut lite jämfört med andra FdP.

Sedan drack vi en Chenin Blanc 06 från Loire. Väldigt intensivt, mörk , honung, blommor och kryddor. Väldigt speciellt och väldigt trevligt. Namnet antecknades dock inte.

Dagen innan drack jag som sagt 1998 Dom Ruinart. Den började väldigt sluten (lite kall) men öppnade sedan upp sig med Comtes aromer med den tydliga brända flintan. Mindre dosage än Comtes så syran kommer fram lite mer. Under kvällen får vinet lite smörighet och rostade aromer. Mycket kvar att ge men redan idag otroligt trevligt.

Denna följdes upp av en 1999 Cuvée William Deutz Rosé. Väldigt koncentrerad doft, pinot är tydligt, lite pepprig, några gummitoner, smaken är ganska komplex men vinet spretar en hel del, ungt antagligen. Faller ner i ett hål ganska snabbt. Bra men inget att dricka nu. Låt ligga.

Oklart om det framgick hur dödigt bakis jag var igår. När jag kom hem stupade jag i säng och sov i 12 sköna timmar.

Glad att ni pojkar hade det trevligt dock!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Höll på att döden dö hela dagen, sen drabbades man av Den Akuta Hungern och våldade i sig alldeles för mycket mat. Herrejävlar vad nasty det var. Är för gammal för att hålla på så där. Blev det Stureplan för er sen?

Själv drack jag Tsingtao till den gudomliga maten på Formosa. Nu har man blivit stammis nog för att bli bundis med en av kockarna och det leder till att man blir försöksperson på nya rätter. Hur kul och gott som helst.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
1996 KrugOxiderad, tunn smak som citronvatten Defekt flaska

1990 Guy Charlemagne Mesnillésime Oxiderad, rutta äpplen som sniglar ätit på. Defekt flaska

1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée Korkskadad.

Vilken maximal otur! :mad:
 
Toppen